محله فرمانیه؛ اعیانی نشین از دوره قاجار تا دوره برج نشینی

آشنایی با محله فرمانیه

محله فرمانیه یکی از اعیانی و گران قیمت‌ترین محله‌های شمال شهر تهران است که معروف و لوکس ترین برج‌های تهران را در خود جای داده است.

فرمانیه که در میان محله‌های مرفه نشین شمال شهر قرار گرفته و از نظر آب و هوا، امکانات شهرنشینی و کیفیت ساخت املاک یکی از مرغوب‌ترین محله‌های پایتخت است.

خبر بد اینکه این محله شیک و گران‌قیمت با همه خانه‌های مجلل و برج‌های لوکس و آسمان خراش اما روی یکی از گسل‌های زلزله شمال تهران جا خوش کرده است.

محله فرمانیه همان طور که از اسمش پیداست در گذشته جزو اراضی و املاک خانواده معروف فرمانفرماییان بوده است.

وجود ده سفارتخانه و منازل بسياری از ديپلمات‌ها و سفرا در فرمانیه این محله را به منطقه‌ای مهم و سیاسی تبدیل کرده است.

در این نوشته در مسیر این محله همنشین کوهپایه تهران پیش می‌رویم و از ویژگی‌های فرمانیه و کیفیت سکونت و املاک در این منطقه می‌گوییم.

محله فرمانیه کجاست؟

محله-فرمانیه-کجاست؟
محله فرمانیه در نوار شمالی تهران و زیرسایه کوهستان البرز و نسیم خنک این کوهستان قرار دارد. این محله در سمت شمال شرق تهران واقع شده و در منطقه یک شهرداری تهران و منطقه شمیرانات قرار دارد.

محله فرمانیه در نوار شمالی تهران و زیر سایه کوهستان البرز و نسیم خنک این کوهستان قرار دارد.

این محله در سمت شمال شرق تهران واقع شده و در منطقه یک شهرداری تهران و منطقه شمیرانات قرار دارد.

محله فرمانیه که روی شیب کوهستان ساخته شده از سمت شمال با محله نیاوران، از جنوب با بزرگراه صدر و بلوار اندرزگو، از شرق با محله پاسداران و اقدسیه و از سمت غرب با محله دزاشیب همسایه است.

خیابان فرمانیه که به نام خیابان شهید دکتر لواسانی نامگذاری شده، مهم و مشهورترین خیابان فرمانیه است که از چهار راه فرمانیه آغاز شده و به چهار راه کامرانیه و سه راه عمار می رسد. چهار راه کامرانیه خیابان فرمانیه را به دو قسمت غربی و شرقی تقسیم می کند.

خیابان پاسداران شمالی، خیابان دیباجی شمالی ، خیابان اختیاریه شمالی، خیابان سنبل (سلمان پورظهیر)، خیابان آذرمینا، خیابان حمیدرضا نوریان (کوهستان نهم)، خیابان نارنجستان یکم، خیابان نارنجستان هفتم (جهان‌بخش‌نژاد)، خیابان تنگستان دوم (حسینی) ، بلوار افشاری ، خیابان عسگریان ، خیابان ثروتی ، خیابان مهمان‌دوست (سعیدی) ، خیابان آقایی ، خیابان آریا و خیابان وطن‌پور شریان‌های اصلی محله فرمانیه هستند.

دسترسی محله فرمانیه

دسترسی-محله-فرمانیه

ساکنان محله فرمانیه با خودروی شخصی از طریق بلوار شهید دستواره و خیابان کامرانیه جنوبی به بزرگراه صدر دسترسی دارند.
همچنین بزرگراه امام علی و بزرگراه ارتش هم در دتسرس اهالی محله فرمانیه است.

ساکنان محله فرمانیه با خودروی شخصی از طریق بلوار شهید دستواره و خیابان کامرانیه جنوبی به بزرگراه صدر دسترسی دارند.

همچنین بزرگراه امام علی و بزرگراه ارتش هم در دتسرس اهالی محله فرمانیه است.

از لحاظ دسترسی به خدمات حمل و نقل عمومی این محله به پایانه شهید دستواره در جنوب محله فرمانیه دسترسی دارند.

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به فرمانیه متروی نوبنیاد است.

همچنین اهالی این منطقه به خطوط اتوبوسرانی پایانه لاله به شهید افشار، خط اتوبس صدف به بلوار صبا، و میدان ازگل به تجریش دسترسی دارند.

ساکنان فرمانیه برای تامین سوخت خودروهای شخصی دسترسی خوبی داخل محله به پمپ بنزین دارند. جایگاه سوخت این محله عبارتند از:

  •            جایگاه سوخت شماره 134(اقدسیه) در خیابان پاسداران، پایین تر از سه راه اقدسیه.
  •         جایگاه سوخت دویست و چهل و شش در خیابان پاسداران خیابان نارنجستان چهارم.
  •     جایگاه اختصاصی ۱۳۴ در محله حصار بوعلی، خیابان پاسداران.

این محله در هیچ کدام از محدوده‌های ترافیکی و طرح زوج و فرد قرار ندارد و اهالی این محله با محدودیتی برای تردد در سطح محله مواجه نیستند.

پیشینه محله فرمانیه

پیشینه-فرمانیه
همان طور که از اسم این محله پیداست، پیشینه این محله خوش آب و هوای تهران به خانواده معروف و تاریخی فرمانفرماییان گره خورده. این منطقه در دوران قاجار جزو اراضی شاهزاده عبدالحسین میرزا فرمانفرما، وزیر دوره قاجار مالک روستای رستم آباد بوده است.

همان طور که از اسم این محله پیداست، پیشینه این محله خوش آب و هوای تهران به خانواده معروف و تاریخی فرمانفرماییان گره خورده.

این منطقه در دوران قاجار جزو اراضی شاهزاده عبدالحسین میرزا فرمانفرما، وزیر دوره قاجار مالک روستای رستم آباد بوده است.

روستای رستم آباد، خود به دو بخش رستم آباد بالا و رستم آباد پایین تقسیم شده بود و آنچه امروز ما آن را با نام فرمانیه می شناسیم همان روستای رستم آباد بالا است.

این شاهزاده قجری دارای چندین همسر و فرزند بوده و چون نمی‌خواسته در تقسیم اموالش اختلاف پیش بیاید، و از حسودی فرزندان همسر اول به فرزندان دیگر همسرانش جلوگیری کند، بیشتراملاکش را در زمان حیاتش بین فرزندان همسر اول تقسیم کرد.

به این ترتیب اراضی فرمانیه به فیروزنصرت، بزرگ‌ترین پسرش رسید.

فیروز نصرت فرمانفرئیان که فردی بسیار ولخرج بوده، درنهایت مجبور شد که به خاطر پرداخت بدهکاری‌هایش بخشی از املاک خود را به سفارت ایتالیا بفروشد.

برج های معروف فرمانیه

محله فرمانیه به داشتن شیک و مجلل‌ترین برج‌های مسکونی تهران شهرت دارد.

برج مسکونی رولکس فرمانیه

برج-رولکس-فرمانیه
برج رولکس فرمانیه به محل زندگی شخصیت‌های معروفی مثل علی دایی و همسایه‌اش کریم باقری دو فوتبالیست محبوب ایرانی شهرت دارد.
این برج شیک و گران قیمت با نمای کلاسیک سفید 16 طبقه است و در زمینی به وسعت 2 هزار و 600 متر ساخته شده است.

برج رولکس فرمانیه به محل زندگی شخصیت‌های معروفی مثل علی دایی و همسایه‌اش کریم باقری دو فوتبالیست محبوب ایرانی شهرت دارد.

این برج شیک و گران قیمت با نمای کلاسیک سفید 16 طبقه است و در زمینی به وسعت 2 هزار و 600 متر ساخته شده است.

از طبقه ششم این برج به بالا واحدهای مسکونی شروع می‌شوند که 52 واحد و بسیار گران‌قیمت هستند.

برج رولکس فرمانیه امکانات فوق العاده‌ای دارد مثل پزشک اختصاصی، کارواش مرکزی، شیرآلات آب طلا، مبدل برق از انرژی خورشیدی برای تامین آب گرم برج، آسانسور اختصاصی حمل ماشین، روف گاردن، زمین ورزشی، آشپزخانه مبله، اینترنت و ماهواره مرکزی ،سیستم mdart Home سامسونگ و آسانسور ویژه حمل بار ساخت KONE.

پنت هاوس این برج با امکانات فوق لاکچری مثل آسانسور اختصاصی برای حمل خودرو، استخر روباز، جکوزی، دستگیره‌ها و شیرآلات آب طلا خانه مسکونی علی دایی است.

برج رولکس در خیابان فرمانیه قرار دارد.

برج آسمان فرمانیه

برج-آسمان-فرمانیه
برج 37 طبقه آسمان فرمانیه که در زمینی به مساحت نزدیک به ۵۵۰۰ متر مربع ساخته شده با۱۰۴ واحد مسکونی است، یکی از لوکس ترین برج های تهران است که در محله فرمانیه قرار دارد.

برج 37 طبقه آسمان فرمانیه که در زمینی به مساحت نزدیک به ۵۵۰۰ متر مربع ساخته شده با۱۰۴ واحد مسکونی است، یکی از لوکس ترین برج های تهران است .

برج آسمان فرمانیه با ارتفاع یکصد متر پس از برج بین‌المللی تهران بلندترین برج های شهر تهران است.

برج آسمان دارای کاربری های تجاری، اداری و مسکونی است.

این برج در چهارراه فرمانیه یعنی تقاطع خیابان پاسداران و خیابان فرمانیه قرار دارد.

برج‌های دوقلوی فرمان

برج‌های دوقلوی فرمان به وسعت 130.000 متر مربع در قالب 30 طبقه و 300 واحد مسکونی در منطقه فرمانیه قرار دارد.

مراکز خرید محله فرمانیه

محله فرمانیه به عنوان یکی از گران قیمت ترین محله‌های شمال شهر تهران چندین مرکز خرید لوکس دارد که در دسترس ساکنان این محله قرار دارد و همچنین از سایر نقاط تهران هم برای بازدید و خرید به این مراکز مراجعه می‌کنند.

پارک سنتر

مرکز-خرید-پارک-سنتر
مجتمع تجاری اداری پارک سنتر با معماری و نمای مدرن یکی از مراکز خرید محله فرمانیه است که به محلی برای گردهمایی برندهای لباس ایرانی تبدیل شده.

مجتمع تجاری اداری پارک سنتر با معماری و نمای مدرن یکی از مراکز خرید محله فرمانیه است که به محلی برای گردهمایی برندهای لباس ایرانی تبدیل شده.

پارک سنتر ساختمانی با چهار طبقه فضای تجاری است که شامل سوپرمارکت و فروشگاه‌ است و بالا به فضای رستوران و تراس روباز اختصاص دارد که در ۱۸ طبقه بالاتر از فضاهای اداری با متراژ ۴۰ تا ۴۰۰ متر قرار گرفته است.

از جمله برندهای حاضر در این مجموعه می‌توان حجاب استایل، گالری ابریشم، انورسالار، اصایل، ایریانو، ساحل، فلای دیزاین، گارنت و هیوا مزون را نام برد.

رستوران  «وربنا» با منویی از غذاهای تایلندی، چینی و ژاپنی در طبقه سوم پارک سنتر قرار دارد.

«هل کافه» هم در طبقه اول این مجتمع قرار دارد.

پارک سنتر در چهارراه فرمانیه، خیابان نارنجستان هفتم (جهانبخش‌نژاد)، پلاک هفت واقع شده است.

مرکز خرید آرتیمس

مرکز-خرید-آرتمیس
مرکز خرید 12 طبقه آرتمیس یکی از معروف‌ترین مراکز خرید محله فرمانیه است. مرکز خرید آرتیمس دارای فروشگاه های لوکسی با انواع محصولات، فودکورت ها و شهر بازی است.

مرکز خرید 12 طبقه آرتمیس یکی از معروف‌ترین مراکز خرید محله فرمانیه است.

فقط سه طبقه از ساختمان آرتمیس روی زمین ساخته شده‌ و 9 طبقه دیگر در  زیر زمین قرار دارد. همچنین از طبقات منفی 9 تا منفی 5 این ساختمان به پارکینگ اختصاص یافته‌.

مرکز خرید آرتیمس دارای فروشگاه های لوکسی با انواع محصولات، فودکورت ها و شهر بازی است.

مرکز خرید آرتیمس فرمانیه در خیابان پاسداران شمالی پائین‌تر از چهارراه فرمانیه ، نبش رُز و نارنجستان چهارم قرار دارد.

مرکز خرید کوهستان

مرکز خرید اداری و تجاری  کوهستان با انواع فروشگاه‌ها و محصولات ورزشی، پوشاک، فروشگاه فرش، کیف و کفش و غیره در محله فرمانیه، بازاری مناسب برای خرید اجناس لوکس است.

مرکز خرید کوهستان در خیابان پاسداران، نرسیده به چهارراه فرمانیه قرار دارد.

مرکز خرید کوه نور

مرکز خرید کوه نور یکی از مراکز خرید لوکس محله فرمانیه است که با وجود برندهای معتبر و مختلف یکی از گران‌ترین مراکز خرید در تهران به شمار می‌رود.

مرکز خرید کوه نور فرمانیه در چهار راه فرمانیه و تقاطع کامرانیه قرار دارد.

پارک های فرمانیه

محله فرمانیه که روزگاری در گذشته روستای رستم آباد با باغ‌های میوه و زمین‌های زراعی بوده حالا تبدیل به محله‌ای پر شده از برج و مجتمع‌های مسکونی و تجاری شده که در جای جای ان متی‌توان با دیدن درختان قطور کهنسال به گذشته سر سبزش پی برد.

این محله حالا سه بوستان محلی سرسبز دارد که ساکنان برای پیاده‌روی و استفاده از فضای سبز به آنها مراجعه می‌کنند.

  •    پارک سنبل در تقاطع خیابان های سلمان‌پور ظهیر و فرمانیه قرار گرفته.
  •         بوستان صدر فرمانیه در تقاطع دیباجی شمالی و اتوبان صدر قرار دارد.
  •         بوستان امام علی در نبش چهار راه‌ کامرانیه است.

باشگاه ورزشی فرمانیه

باشگاه-فرمانیه
باشگاه فرمانیه یکی از مشهور و مجهزترین مجموعه های ورزشی در سطح کشور است که محله فرمانیه و در دسترس اهالی این محله قرار دارد.

باشگاه فرمانیه یکی از مشهور و مجهزترین مجموعه های ورزشی در سطح کشور است که محله فرمانیه و در دسترس اهالی این محله قرار دارد.

این باشگاه با استخر، سونای خشک و بخار، تجهیزات مدرن بدنسازی، سالن اسکواش و انواع برنامه های آموزشی در دسترس اهالی این محله شمالشهر تهران قرار دارد.

تالار باشگاه فرمانیه

تالار پذیرایی باشگاه فرمانیه یکی از معروف، مجلل و محبوب‌ترین تالارهای تهران برای برگزاری مجالس و مراسم و جشن‌های عروسی است.

باشگاه و تالار فرمانیه در خیابان شهید لواسانی (فرمانیه)، نرسیده به پاسداران، شماره 10 واقع شده است.

باشگاه نیلوفر آبی

باشگاه نیلوفر آبی به عوان نخستین مرکز ارائه کننده  خدمات تخصصی ماساژ و اسپای تایلندی در ایران، شعبه‌ای هم در محله فرمانیه دارد که در دسترس اهالی این محله است.

نیلوفر آبی فرمانیه در فرمانیه شرقی، پاسداران، خیابان شهید نوریان، کوچه خوئی، ضلع جنوبی تقاطع خوئی و کوهستان هشتم، پلاک18 قرار دارد.

مراکز درمانی فرمانیه

محله فرمانیه از نظر دسترسی ساکنان محله به مراکز درمانی وضعیت خوبی دارد. ضمن اینکه معروف‌ترین کلینیک‌های زیبایی تهران هم در این محله واقع شده‌اند.

بیمارستان فرمانیه

بیمارستان فرمانیه یکی از بیمارستان‌های عمومی مشهور تهران است که در سال 1389  تأسیس شده و دارای 52 تخت فعال است و در محله فرمانیه قرار دارد.

بیمارستان فرمانیه یکی از بیمارستان‌های عمومی مشهور تهران است که در سال 1389  تأسیس شده و دارای 52 تخت فعال است و در محله فرمانیه قرار دارد.

این بیمارستان در چهارراه فرمانیه، ابتدای خیابان فرمانیه، پلاک ۲۰ قرار دارد.

رستوران و کافه‌های محله فرمانیه

محله لوکس و مرفه نشین فرمانیه یکی از محله‌های تهران است که رستوران‌ها و کافه‌های لوکس و تنوعی را در خود جای داده  است.

جاده ابریشم

رستوران-راه-ابریشم
رستوران آسیایی جاده ابریشم با طراحی داخلی چیدمان کشورهای آسیایی یکی از رستوران‌های خاص و معروف محله فرمانیه  است. ایین رستوران علاوه بر فضای سربسته، روف گاردن جذابی هم دارد.

رستوران آسیایی جاده ابریشم با طراحی داخلی چیدمان کشورهای آسیایی یکی از رستوران‌های خاص و معروف محله فرمانیه  است. ایین رستوران علاوه بر فضای سربسته، روف گاردن جذابی هم دارد.

منوی جاده ابریشم شامل غذاهای جذاب آسیایی از کشورهای کره، هند، چین و تایلند است.

رستوران جاده ابریشم در خیابان فرمانیه، نبش عمار، مجتمع تجاری روشا، طبقه نهم و طبقه R است.

چاینا اکسپرس

چاینا-اکسپرس
رستوران چاینا اکسپرس یکی از رستوران‌های خاص شمال تهران است که غذاهای چینی و انواع سوشی را باکیفیت بالا و ظاهر جذاب سرو می‌کند.

رستوران چاینا اکسپرس یکی از رستوران‌های خاص شمال تهران است که غذاهای چینی و انواع سوشی را باکیفیت بالا و ظاهر جذاب سرو می‌کند.

رستوران چاینا اکسپرس در  فرمانیه، خیابان آریا، مرکز خرید آریا قرار دارد.

ماتادور

رستوران اسپانیایی ماتادو با منویی از غذاهای خوش طعم اسپانیایی یکی از رستوران‌های جذاب و متفاوت فرمانیه است.

فضای این رستوران هم جذاب و مدرن است

ماتادور در فرمانیه، نارنجستان هفتم، مجتمع تجاری پارک سنتر، طبقه دوم قرار دارد.

سینیتا

کافه رستوران سینیتا با انواع غذاهای بین‌المللی یکی از رستوران‌های لوکس فرمانیه است.

این رستوران در طبقه روف گاردن قرار دارد و سقف آن متحرک هست.

سینیتا در خیابان پاسداران شمالی، پایین‌تر از چهارراه فرمانیه، مجتمع تجاری آرتمیس، قرار دارد.

رستوران ستارگان شاندیز

رستوران-ستارگان-شاندیز
رستوران ستارگان شاندیز با کباب معروف دنده و انواع غذاهای سنتی ایرانی که در سینی‌های مسی سرو می‌شوند، یکی از رستوران‌های محبوب فرمانیه است.

رستوران ستارگان شاندیز با کباب معروف دنده و انواع غذاهای سنتی ایرانی که در سینی‌های مسی سرو می‌شوند، یکی از رستوران‌های محبوب فرمانیه است.

این رستوران علاوه بر فضای سربسته، فضای روباز هم دارد.

ستارگان شاندیز در چهارراه فرمانیه، نارنجستان هفتم، پلاک 17است.

دیگر کافه و رستوران‌های فرمانیه عبارتند از:

 رستوران میخوش

در رستوران میخوش فرمانیه انواع پیتزا، ساندویچ و غذاهای ایتالیایی سرو می‌شود.

میخوش در بلوار اندرزگو، خیابان کامرانیه شمالی، خیابان لواسانی غربی، خیابان صالحی شمالی، پلاک 149 است.

کافه رستوران حیات فرمانیه

با انواع غذاهای ایرانی، عربی، ترکی، دریایی، نوشیدنی سرد و گرم و قلیان در محله فرمانیه، اندرزگو، نبش خیابان علوی است.

کافه رستوران انزو

با انواع غذای فرنگی، ساندویچ، نوشیدنی سرد و گرم، میان وعده و قلیان در فرمانیه، دیباجی‌شمالی، خيابان ياسمن، خيابان آذرمينا، كوچه رهنما است.

کافه دارچین فرمانیه

با انواع نوشیدنی سرد و گرم، غذاهای فرنگی و ساندویچ، میان وعده، صبحانه و قلیان در فرمانیه، عسگریان، تنگستان یکم، مرکز خرید فرمان، پلاک 10 قرار دارد.

کافه رستوران سولیس

با انواع پیتزا، ساندویچ، غذاهای دریایی، نوشیدنی سرد و گرم، میان وعده و  قلیان در فرمانیه ، اندرزگو ، نبش مهرمحمدی جنوبی  است.

کافه لمیز فرمانیه

با انواع نوشیدنی گرم و سرد، انواع قهوه، کیک و میان وعده در فرمانیه، نرسیده به چهار پاسداران، بام برند سنتر است..

رستوران کیتارو

با انواع غذای دریایی، یونانی و فرنگی در كامرانيه شمالى، نبش مرواريد قرار دارد.

مراکز آموزشی و فرهنگی محله فرمانیه

ساکنان محله فرمانیه برای دسترسی به امکانات آمورشی و مدرسه کمبودی ندارند و دانش آموزان در داخل بافت محله به مدرسه می‌روند.

برخی مدارس این محله عبارتند از:

  • دبیرستان دوره اول و دوم پسرانه غیر دولتی عطارد علم در خیابان لواسانی روبه‌روی وطن پور پلاک 151
  • دبستان پسرانه غیردولتی رشد در خیابان لواسانی انتهای تقاطع وطن پور شمالی، بن بست داریوش.
  • دبستان دخترانه غیر دولتی فرهنگ نو در خیابان لواسانی، خیابان شهید عسگریان پلاک 2.
  • پیش‌دبستانی و دبستان غیردولتی پسرانه سهیل در فرمانیه، دیباجی شمالی، خیابان دژم جو، پلاک 12.
  • دبیرستان پسرانه دوره دوم غیردولتی دین و دانش در پاسداران، بالاتراز فرمانیه، نبش کوچه آرزو.
  • دبیرستان غیر دولتی پسرانه نوبت دوم مدرسه یاران امام خمینی در چهاراره فرمانیه، بلوار شهید لواسانی، کوچه یاس پلاک 24.
  • دبیرستان دخترانه غیر دولتی دوره دوم سلام در خیابان شهید لواسانی، روبه‌روی سفارت ایتالیا، خیابان شهید عسگریان، خیابان شهید حسینی، پلاک 57.
  • مدرسه ایتالیایی پیترودلاواله

مدرسه ایتالیایی پی‌یِترو دلاواله یک مدرسه ایتالیایی‌زبان در منطقه فرمانیه است که در مقابل باغ و سفارت ایتالیا قرار دارد.

این مدرسه به افتخار پی‌یترو دلاواله، خاورشناس ایتالیایی نامگذاری شده‌است.

مدرسه در خیابان لواسانی، نبش خیابان سعیدی، پلاک 47 قرار دارد.

سرای محله فرمانیه

فضایی فرهنگی هنری در محله است که با برپایی گالری های هنری و دوره آموزش‌های سینما و تئاتر، هنرهای تجسمی نقاشی عکاسی و غیره … به اهالی محله خدمات ارایه می‌دهد.

سرای محله فرمانیه در خیابان دیباجی شمالی، خیبان بهار قرار دارد.

اماکن مذهبی محله فرمانیه

محله فرمانیه چند مسجد و حسینه در داخل بافت خود دارد که نیازهای اهالی برای انجام مراسم مذهبی و مجالس ترحیم را شبرآورده می‌کنند. مکان‌های مدهبی محله عبارتند از:

  • مسجد امام موسی کاظم یکی از قدیمی‌ترین مسجدهای تهران است که در سال ۱۳۴۵ ساخته شده است. این مسجد در ضلع شمالی میدان نوبنیاد قرار دارد.
  • مسجد الرضا  یکی از دیگر از مسجدهای محله فرمانیه است که در خیابان دیباجی شمالی واقع شده است.
  • حسینیه رستم‌آباد بالا واقع در دیباجی شمالی.
  • حسینیه سیدالشهدا واقع در خیابان شهید لواسانی .

سخن آخر

محله فرمانیه یک منطقه لوکس و گران قیمت در شهر تهران است که به محله برج نشین‌های پایتخت و پنت‌هاوس‌های شیک و رویایی مشهور شده است.

فرمانیه از گذشته مورد توجه اعیان بوده و به دلیل آب و هوای خنک کوهستانی و مرغوبیت زمین محله‌ای سرسبز با باغ‌های پر بار میوه بوده است.

کبفیت زندگی در این محله با وجود مراکز خرید لوکس و دسترسی به سایر محله‌های شمال شهر تهران بالا و اعیانی است.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments