محله قیطریه؛ محله هزاران ساله مرغوب شمال تهران

محله-قیطریه

محله قیطریه، محله‌ای قدیمی و گران قیمت با دو بافت سنتی و مدرن در شمال شهر تهران است.

این محله که پیشینه‌اش هزاران ساله است در گذشته پر از باغ‌های سرسبز و خنک و منطقه‌ای ییلاقی بوده است.

قیطریه از دوره قاجار به خاطر خوش آب و هوا بودن محل رفت و آمد و گشت و گذار اعیان اشراف بوده و حالا هم یکی از گران قیمت ترین محله‌های شهر تهران است که هر کسی از پس خرید ملک در آن بر نمی‌آید.

این محله در یکی از بهترین مناطق آب و هوایی و دسترسی به خدمات حمل و نقل و همچنین محله‌های شمال تهران قرار دارد و کیفیت زندگی در آن بالا است.

در این نوشته با نیک بوم به گذشته و حال آین محله مرغوب تهران می‌پردازیم.

قیطریه کجاست؟

قیطریه
محله قیطریه یکی از محله‌های قدیمی و محبوب شمال شهرق تهران است که در منطقه یک شهرداری تهران قرار دارد. قیطریه به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوهپایه البرز و در مسیر نسیم خنک شمال شهر تهران از مناطق خوش آب‌وهوای تهران است.

محله قیطریه یکی از محله‌های قدیمی و محبوب شمال شهرق تهران است که در منطقه یک شهرداری تهران قرار دارد.

قیطریه به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوهپایه البرز و در مسیر نسیم خنک شمال شهر تهران از مناطق خوش آب‌وهوای تهران است.

این منطقه لوکس و اعیانی نشین از سمت شمال به محله حکمت، از شرق به محله چیذر (سلیمانی شرقی)، از غرب به خیابان شریعتی و محله تجریش و از جنوب به بزرگراه صدر محدود می‌شود.

بلوار کاوه، بلوار قیطریه، بلوار صبا و بلوار اندرزگو بهترین خیابان‌های محله قیطریه هستند.

بلوار اندرزگو معروف‌ترین خیابان قیطریه است که شهرت‌اش در لوکس و گران‌قیمت و پاتوق جوانان بودن فراگیر شده است.

دسترسی قیطریه

دسترسی-قیطریه
قیطریه یکی از محله‌های خوش مسیر شمال شهر تهران است که هم با خودروی شخصی و هم از طریق خدمات حمل و نقل عمومی، اهالی این منطقه دسترسی خوبی با دیگر نقاط شهر دارند.

قیطریه یکی از محله‌های خوش مسیر شمال شهر تهران است که هم با خودروی شخصی و هم از طریق خدمات حمل و نقل عمومی، اهالی این منطقه دسترسی خوبی با دیگر نقاط شهر دارند.

بزرگراه مدرس، بهترین مسیر رسیدن به محله قیطریه با خودروی شخصی است.

بزرگراه مدرس و بزرگراه صدر شده و مسیر بلوار کاوه و خیابان شریعتی، اهالی این محله را به قیطریه می‌رساند.

نزدیکی به میدان پرتردد تجریش از جمله مزایای دسترسی به خظوظ تاکسیرانی، مترو و اتوبوس برای اهالی محله قیطریه است.

اهالی این منطقه برای دسترسی به خدمات حمل و نقل عمومی از سمت غرب محله به خیابان دکتر علی شریعتی و خطوط اتوبوس و مترو دسترسی دارند.

اما در سمت شرق، ساکنان قیطریه یعنی ساکنان بلوار قیطریه ، بلوار کاوه و بلوار اندرزگو  به خطوط حمل و نقل تاکسیرانی دسترسی دارند و اصطلاحا منظقه تاکسی خور است.

ایستگاه مترو قیطریه و ایستگاه مترو شهید صدر هم نزدیک ترین دسترسی اهالی قیطریه به خطوط متروی تهران است.

تاریخچه محله قیطریه

پیشینه-قیطریه
قیطریه پیشینه بسیار کهنی در سال 1347 در تپه قیطریه اشیایی کشف شد که این منطقه را به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های انسان ثبت کرد.

قیطریه پیشینه بسیار کهنی در سال 1347 در تپه قیطریه اشیایی کشف شد که این منطقه را به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های انسان ثبت کرد.

افرادی که در تپه قیطریه حال کندن زمین برای ساخت خانه بودند، اشیایی تاریخی کشف کردند که حیرت انگیز بود.

اشیاء تاریخی کشف شده در تپه‌های قیطریه متعلق به 350 گور باستانی اقوام آریایی با پیشینه سه هزار ساله است که آثاری از آهن متعلق به ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد در آن به دست آمده است.

همه این آثار کشف شده نشان داد که تهران و تپه قیطریه دست کم سه هزار و 500 سال تاریخچه سکونت بشری دارند.

وجود اشیای گران قیمت در کنار گورها نشانه‌ای بود مبنی بر اینکه این منطقه زیستگاه مردمانی بوده که به زندگی پس از مرگ اعتقاد داشتند.

اما اگر کمی تاریخ را پشت سر بگداریم به زمان‌های معاصر نزدیک تر بشویم در دوره قاجار، منطقه قیطریه در نزدیکی منطقه نیاوران و مسیر رسیدن به کاخ صاحبقرانیه قرار داشته و اعیان و اشراف قاجار برای رفت و آمد به کاخ از منطقه سرسبز و خوش آب و هوای قیطریه می‌گذشتند.

پارک مشهور قیطریه در آن روزگار باغ بزرگی با درختان پر شاخ و برگ، جوی‌های آب و قنات مخصوص بوده و درباریانی که به کاخ شاه رفت و آمد می‌کردند در آن اتراق می‌کردند.

این پارک در دوره قاجار جزو املاک نظام الدوله ، آصف الدوله ، امین السلطان، نخست وزیر ناصرالدین شاه و میرزا علی اصغر خان اتابک بوده و در نهایت  زمین پارک قیطریه در سال 1356 به شهرداری تهران اهدا و پارک قیطریه در آن ایجاد شد.

این منطقه یکی از محله‌های ییلاقی تهران و شمیرانات بوده که در فصل بهار و تابستان اهالی پایتخت را برای شکار و خوش گذرانی به شمال تهران می‌کشانده است. به طور کل خوش آب و هوا و سرسبز بودن دلیل شکل گیری سکونت در محله قیطریه است.

با شروع ساخت و ساز و توسعه شهری تهران در دوران پهلوی و دهه‌های 20 و 30 به خصوص ساخته شدن خیابان چهلوی ان زمان، محله قیطریه هم درگیر ساخت و ساز شد.

در سال‌های دهه‌های 60 و 70 ساخت و ساز در این محله رشد بیشتری پرفت و خانه‌های ویلایی یک و دو طبقه و باغ‌ها به برج و مجتمع‌های مسکونی شیک و لوکس و نوساز تبدیل شد.

در حال حاضر در این محله دو نوع بافت اجتماعی سنتی و جدید را می‌بینیم؛ بافت سنتی با کوچه‌ها باریک و خانه‌های قدیمی کاهگلی متعلق به اهالی قدیمی محله است که بخشی از بلوار کاوه و جنوب بلوار اندرزگو را شامل می‌شود.

و بافت جدید با خانه‌های ویلایی و برج‌ها لوکس متعلق به اهالی مرفه‌نشین قیطریه است.

مراکز خرید محله قیطریه

محله قیطریه به دلیل آب هوای خنک شمال شهر و فضای وسیع سبز پارک قیطریه، فضایی خنک و سرسبز برای سکونت است. در این محله ضمن اینکه ساکنان دسترسی خوبی به خدمات حمل و نقل و نقاط مختلف شهر دارند، از نظر دسترسی به مراکز خرید و امکانات شهرنشینی، گردشگردی و تفریحی هم وضعیت خوب و رفاه کافی دارند.

بازار سنتی تجریش

بازار-تجریش
بازار معروف قدیمی و ستنی تجریش، یکی از بازارهای محبوب شمال شهر و در نزدیکی قیطریه و دسترس اهالی این محله است. این بازار از یک طرف به امامزاده صالح راه دارد، از یک سمت به میدان تجریش وصل می‌شود و از سمت دیگر به خیابان شهرداری و میدان قدس راه پیدا می‌کند.

بازار معروف قدیمی و ستنی تجریش، یکی از بازارهای محبوب شمال شهر و در نزدیکی قیطریه و دسترس اهالی این محله است.

این بازار از یک طرف به امامزاده صالح راه دارد، از یک سمت به میدان تجریش وصل می‌شود و از سمت دیگر به خیابان شهرداری و میدان قدس راه پیدا می‌کند.

در بازار تجریش همه چیز پیدا می‌شود از انواع میوه و سبزیجات خاص و کمیاب و نوبرانه و حتی فرنگی تا سمنوی عمه لیلا، مهر و تسبیح و جانماز، طلا وجواهر و پوشاک و … . بازار سرپوشیده میوه و تره بار تجریش در واقع «تکیه تجریش» است که در ماه محرم بساط میوه فروش‌ها در آن جمع و مراسم سوگواری برپا می‌شود. تکیه تجریش یکی از قدیمی‌ و مشهورترین تکیه‌های تهران است که مراسم عزاداری خاص مثل نخل‌گردانی در آن برگزار می‌شود.

مرکز خرید سانا

مرکز-خرید-سانا
پاساژ سانا تهران یکی از مجتمع های تجاری شمال شهر تهران است که در نزدیکی محله قیطریه قرار دارد. این مرکز خرید دارای فروشگاه های معتبر پوشاک، رستوران ها، کافه ها و همچنین فود کورت در محیطی روباز است که در آن می‌توان در حین صرف غذا، منظره‌ای از شهر تهران را مشاهده کرد.

پاساژ سانا تهران یکی از مجتمع های تجاری شمال شهر تهران است که در نزدیکی محله قیطریه قرار دارد.

این مرکز خرید دارای فروشگاه های معتبر پوشاک، رستوران ها، کافه ها و همچنین فود کورت در محیطی روبازاست که در آن می‌توان در حین صرف غذا، منظره‌ای از شهر تهران را مشاهده کرد.

برندهای معتبر جهانی سانا سنتر با امکانات ویژه در زمینه های فروش انواع پوشاک مردانه، زنانه و بچه گانه فعالیت دارند. از جمله این برند ها می‌توان به فروشگاه های کیف و کفش اکو، درسا، جی آکس و دلسی، فروشگاه های لوازم ورزشی آدیداس، پوما، نایک و نیوبالانس، فروشگاه های عطریات و لوازم آرایشی از برندهایی معتبر، ساعت های برند سواچ و سوارووسکی و فروشگاه های دیگری مانند طلا و جواهرات، عینک، اسباب بازی، سیسمونی و لوازم خانگی اشاره داشت.

این مرکز خرید دارای امکانات رفاهی مختلفی مانند پارکینگ طبقاتی، سالن‌های زیبایی، نمازخانه، جایگاه مادر و کودک، قسمت های شهربازی فانی باس یک شهربازی با سبک مدرن است که مجهزترین پارک واقعیت مجازی را در ایران دارد. این شهربازی در طبقه‌ی -1، واحد 19 قرار دارد.

بازار میوه و تره بار قیطریه یکی از مکان‌ها خرید نیازهای روزمره اهالی این منطقه است که می‌توانند مواد غذایی میوه و سبزیجات و غیره را به قیمت مناسب خریداری کنند.

این بازارچه در محله قیطریه، بلوار کاوه واقع شده است.

  • مرکز خرید سبحان یکی از امکانات در دسترس اهالی قیطریه برای خرید است که در محله قیطریه، خیابان طاهری قرار دارد.
  • مرکز خرید خانه الماس یکی از مراکز خرید محلی قیطریه است که در خیابان دکتر شریعتی، خیابان داد قرار دارد.

رستوران های قیطریه

بیشترین تابلوهایی که هنگام قدم زدن در محله قیطریه خواهید دید رستوران ، فست فود و کافه‌هایی با چیدمان‌های شیک و منوهای متنوع و خوشمزه است.

رستوران شمشیری

رستوران-شمشیری
رستوران شمشیری یکی از قدیمی، معروف و مرغوب ترین چلوکبابی‌های تهران است که در محله قیطریه شعبه دارد.

رستوران شمشیری یکی از قدیمی، معروف و مرغوب ترین چلوکبابی‌های تهران است که در محله قیطریه شعبه دارد.

این رستوران با انواع کباب و غذاهای ایرانی در دسترس اهالی محله حکمت قرار دارد.

شمشیری در محله حکمت، خیابان اندرزگو، خیابان مهر محمدی، کوچه بیاتی است.

رستوران اصیل

رستوران-اصیل-قیطریه
کافه رستوران اصیل در بلوار قیطریه با چیدمانی خاص و مبلمان و میز و صندلی‌های چوبی به رنگ قهوه ای تیره ودیوارهایی با کاشی‌های هفت رنگ الگو گرفته از کاشی‌های کاخ گلستان، رستورانی جذاب و گران قیمت در محله قیطریه است.

کافه رستوران اصیل در بلوار قیطریه با چیدمانی خاص و مبلمان و میز و صندلی‌های چوبی به رنگ قهوه ای تیره ودیوارهایی با کاشی‌های هفت رنگ الگو گرفته از کاشی‌های کاخ گلستان، رستورانی جذاب و گران قیمت در محله قیطریه است.

در منوی رستوران علاوه بر انواع کباب‌ها،  گلچینی از انواع غذاهای معروف محلی ایرانی دیده می‌شود که در ظروف مسی سرو می‌شوند.

اصیل در محله قیطریه پایین تر از پارک جنب بانک پارسیان قرار دارد.

رستوران ایتالیایی دلچه ویتا

رستوران دلچه ویتا یکی از مشهورترین رستوران‌های  محله قیطریه است که با فضایی شیک و دلنشین از جنس چوبیو منویی ایتالیایی از مشتریان پذیرایی می‌کند.

باید بدانید که رستوران دلچه ویتا در دو طبقه مجزا بنا شده که در نیم‌طبقه اول آن سالن غذاخوری و طبقه بالا لانژ پذیرایی و گزینه مناسبی برای قرارهای کاری، نیمه‌رسمی و دوستانه است.

این رستوران در مجتمع آرتمیس، طبقه دوم قرار دارد.

مراکز تفریحی محله قیطریه

پارک قیطریه

پارک-قیطریه
پارک قیطریه یکی از یکی از قدیمی و مشهور ترین پارک‌های شمال شهر تهران است که در پایین تپه قیطریه قرار دارد.

پارک قیطریه یکی از قدیمی و مشهور ترین پارک‌های شمال شهر تهران است که در پایین تپه قیطریه قرار دارد.

در پارک قیطریه انواع و اقسام درختان اقاقیا، بلوط، نارون، گردو، افرا، توت، سرونقره‌ای، کاج تهران، بیدمجنون، چنار، صنوبر، کاج مشهد از ماکنولیا، سدروس، نوئل، سرولاوسون و درخچه‌هایی نظیر زالزالک، نرگس درختی، زرشک، سوداغ، بوداغ و گز را می‌شود دید و از هوای مطبوع و سایه سار درختان لذت برد.

فرهنگسرای ملل، نگارخانه ملل یا امیرکبیر، سینما ۶ بعدی، زمین بازی کودکان، پیست اسکیت و آموزش اسکیت و وسایل ورزشی، کافی‌شاپ، بوفه، نمازخانه، برکه و دستگاه تغذیه حیوانات شهری از جمله امکانات این بوستان زیبای محله قیطریه است.

بوستان قیطریه در خیابان قیطریه، نرسیده به میدان پیروز، جنب خیابان روشنگر قرار دارد.

دربند تهران

دربند
دربند که یک مسیر جذاب برای کوهنوردی، رستورانگردی و طبیعتگردی است که در نزدیکی محله قیطریه قرار دارد و امکان تفریحی و گردشگری جذابی برای ساکنان این محله است.

دربند که یک مسیر جذاب برای کوهنوردی، رستورانگردی و طبیعتگردی است که در نزدیکی محله قیطریه قرار دارد و امکان تفریحی و گردشگری جذابی برای ساکنان این محله است.

تله سیژ دربند یکی دیگر از امکانات تفریحی دربند است که اهالی امامزاده قاسم هم دسترسی نزدیکی به آن دارند.

رستوران كوهپايه یکی از مشهورترین رستوران‌‌ ‌ای دربند است که فضای سرپوشیده و فضای باز باصفا و پر دار و درختی دارد.

این رستوران منوی متنوعی از انواع غذاهای ایرانی، کباب و غذاهای بین الملل دارد.

رستوران پای کوه دربند در کنار رودخانه قرار دارد و فضای باز آن پر از گل و گیاه و صدای عبور رودخانه است.

رستوران باغ ایرانی، سفره خانه آبشار، رستوران آستان و  رستوران جوانان ۳ دربنداز دیگر رستوران‌های این منطقه گردشگری تهران هستند.

باغ فردوس( خانه سینما)

باغ-فردوس
باغ فردوس و عمارت زیبای میان این باغ یکی از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی و فرهنگی  در شمال شهر تهران و نزدیکی محله قیطریه است که در دوران قاجار ساخته شده است.

باغ فردوس و عمارت زیبای میان این باغ یکی از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی و فرهنگی  در شمال شهر تهران و نزدیکی محله قیطریه است که در دوران قاجار ساخته شده.

این عمارت و باغ زیبای ایرانی در حال حاضر به موزه سینمای ایران تبدیل شده و با امکانات متنوع مثل سالن‌های سینمایی و کافه، پاتوق‌ بازیگران و هنرمندان سینما و فضایی مورد علاقه عموم مردم است.

عمارت زیبای باغ فردوس با گچبری و معماری ظریف و اصیل ایرانی، در میان باغی وسیع و زیبا و سرسبز با چنارهای بلند و قدیمی قرار دارد.

این موزه دارای بخش‌های مختلف به نام‌های تالار آغازگران، تالار معاصران، تالار بین‌‌‌الملل، تالار تاریک نام‌آوران، بخش سینمای کودک و نوجوان، بخش سینمای دفاع مقدس، تماشاخانه موزه سینما، بخش صدا و دوبله وشاه‌نشین عمارت باغ فردوس است.

در تالار آغازگران، بازدیدکنندگان با اولین تجهیزات سینمایی وارد شده به ایران و تاریخچه سینما روبه‌رو می‌شوند.

در تالار معاصران پرتره شخصیت‌های معروف و مطرح سینما در زمینه بازیگری، کارگردانی، آهنگسازی و تصویربرداری قرار دارد.

جوایز بین‌المللی هنرمندان سینما مثل نخل طلایی کن، شیر ونیز، خرس برلین و .. در تالار بین‌‌‌الملل موزه جمع آوری شده.

بازدیدکنندگان موزه سینما به محض وارد شدن به تالار تاریک نام‌آوران با نور فلاش عکاسان و صدای تشویق حضار روبه‌رو و سپس با نام آوران هنر آشنا می‌شوند.

بازدیدکنندگان موزه در بخش سینمای کودک و نوجوان می‌توانند با عروسک‌های سینمایی مثل کلاه قرمزی، پسرخاله و تصاویری از بازیگران و دست اندرکاران سینمای کودک را ببینید.

در بخش سینمای دفاع مقدس تصاویر مربوط به فیلم‌ها، بازیگران، کارگردان‌ها و عوامل اصلی فیلم‌های جنگی کشور گردآوری شده است.

در تماشاخانه موزه سینما، سینمای دهه ۳۰ و ۴۰ بازآفرینی شده است.

بخش صدا و دوبله به غرفه علی کسمایی؛ پدر دوبله ایران و لحظاتی از نخستین فیلم‌های دوبله شده اختصاص داده شده است.

وقتی به شاه‌نشین عمارت باغ فردوس وارد می‌شوید، کارگردان مشهور ایران؛ علی حاتمی را می‌بینید که پشت میز تدوین فیلم حاجی واشنگتن به‌همراه عزت الله انتظامی، بازیگر نقش اول آن نشسته است.

در اتاق نمادین «فرهاد مهراد خواننده»، صدای فرهاد پخش می‌شود و یادگارهایی از وسایل شخصی، سازهای او و کتاب هایش در این موزه نگهداری می‌شود.

باغ فردوس در خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، کوچه بخشایش قرار دارد.

کاخ موزه سعدآباد

سعدآباد
کاخ موزه سعد آباد از مناطق دیدنی تهران است که در نزدیکی محله قیطریه قرار گرفته و از مراکز گردشگری در دسترس اهالی این محله است.

کاخ موزه سعد آباد از مناطق دیدنی تهران است که در نزدیکی محله قیطریه قرار گرفته و از مراکز گردشگری در دسترس اهالی این محله است.

سعدآباد مجموعه‌ای از چندین کاخ و موزه و گنجینه‌هایی تماشایی و با ارزش و اهمیت تاریخی و هنری است. مجموعه کاخ‌های سعدآباد در یک باغ سرسبز و زیبا قرار دارند. به دلیل آب و هوای دلپذیر این نقطه از تهران این کاخ، عمارت ییلاقی شاهان قاجار و پهلوی بوده است. هجده کاخ کوچک و بزرگ از دوره های قاجار و پهلوی در این مجموعه قرار دارد.

کاخ موزه ملت، موزه آب، موزه پوشاک سلطنتی، موزه استاد حسین بهزاد، موزه آشپزخانه سلطنتی، موزه برادران امیدوار، موزه استاد فرشچیان، کاخ موزه سبز، موزه هنر ملل، موزه هنرهای زیبا، موزه سلاح‌های درباری و موزه خط و کتابت میرعماد در مجموعه سعد آباد در دسترس بازدیدکنندگان است.

کاخ موزه نیاوران

کاخ موزه نیاوران به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی ایران و موزه‌ای با آثار هنرمندان برجسته داخلی و خارجی یکی از مناطق گردشگری جذاب در نزدیکی محله قیطریه است.

کاخ نیاوران، مجموعه‌ای از چندین عمارت زیبا، موزه و کتابخانه است که در میان باغی سرسبز با درختانی کهنسال قرار گرفته‌اند.

کاخ نیاوران، عمارت ییلاقی محمدرضا شاه پهلوی بوده که پس از انقلاب اسلامی ایران تبدیل به موزه شد.

این کاخ  پس از تخریب کاخ‌های دوره قاجار به سبک معماری مدرن و مدل کاخ‌های اروپایی ساخته شد.

طراحی این بنا را فردی به نام محسن فروغی انجام داده است.

گچبری آن را استاد عبداللهی، آینه کاری توسط استاد علی اصغر و کاشی کاری نمای خارجی آن توسط استاد ابراهیم کاظم پور انجام شده است.

در این کاخ مجموعه نفیسی از نقاشی‌های هنرمندان برجسته ایرانی از جمله مسعود عربشاهی و نیز برخی از هنرمندان مشهور اروپایی و غربی وجود دارد. یکی از مشهورترین آثار پرویز تناولی، مجسمه ساز تراز اول ایرانی، که با نام سقاخانه مشهور شده است در کاخ نیاوران نگهداری می شود.

بخش‌های دیگر کاخ موزه نیاوران عبارتند از:

  • کاخ موزه صاحبقرانیه
  • موزه حوض خانه با تابلوهای نقاشی، قلمدان ها و آثار خوشنویسی نفیسی که متعلق به دوران قاجار است.
  • کوشک احمدشاهی یا استراحتگاه ییلاقی آخرین پادشاه قاجار
  • موزه جهان نما که  در سال 1355 به منظور نگهداری هدایایی که به فرح دیبا تعلق می گرفت، ایجاد شد.
  • کتابخانه اختصاصی و سلطنتی
  • موزه خودروهای اختصاصی شاه پهلوی
  • موزه سنگ نوشته‌های متعلق به ایران باستا

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در میدان شهید باهنر (نیاوران) واقع شده است.

گورستان ظهیرالدوله

گورستان-ظهیرالدوله
گورستان قدیمی و مشهور ظهیرالدوله که محل به خاک سپردن شخصیت‌های ادبی و تاریخی زیادی است از مناطق مشهور و گردشگری نزدیک به محله قیطریه است.

گورستان قدیمی و مشهور ظهیرالدوله که محل به خاک سپردن شخصیت‌های ادبی و تاریخی زیادی است از مناطق مشهور و گردشگری نزدیک به محله قیطریه است.

یکی از این چهره‌های نامی و گران قدر فروغ فرخ‌زاد، شاعر جسور و نوپرداز معاصر ایرانی است.

این گورستان قدیمی که در میان طبیعت سرسبز و درختان منطقه دربند تهران قرار دارد، محل به خاک سپردن شخصیت‌های ادبی و تاریخی ایرانی زیادی است.

علی‌خان ظهیرالدوله اولین ساکن گورستان است و نام ظهیرالدوله از نام او گرفته شده است.

ایرج میرزا، ابوالحسن صبا، داریوش رفیعی، مرتضی محجوبی، روح‌الله خالقی، حسین یاحقی، قمرالملوک وزیری، ملک‌الشعرای بهار، رهی معیری، دکتر محمّدحسین لقمان ملقب به لقمان‌الدوله و معین‌الاطبا. در این گورستان آرمیده‌ادند.

اعضای انجمن اخوت با سنگ قبرهای کوچک و ساده از جنس کاشی دیگر ساکنان گورستان ظهیرالدوله هستند.

اعضای انجمن اخوت سنگ بنای گورستان ظهیرالدوله را در سال ۱۳۰۳ و به دنبال خاکسپاری علی‌خان ظهیرالدوله در این مکان، گذاشتند و با خفتن در کنار مرادشان، صفاعلی یا همان ظهیرالدوله، او را در اینجا هم تنها نگذاشتند.

علی‌خان قاجار دولو وزیر تشریفات دربار ناصرالدین شاه قاجار بوده که ملقب به ظهیرالدوله بوده است.

ظهیرالدوله به خاطر تفکر آزادی خواهانه‌اش محبوبیت زیادی میان مردم و چهره‌های سیاسی و فرهنگی داشته و به پیروی از صفی‌علی شاه، انجمن اخوت را با ۱۱۰ نفر عضو تأسیس کرد و تا پایان عمر، خود و همسرش در این انجمن به فعالیت‌های آزادی‌خواهانه‌شان ادامه دادند.

از سال ۱۳۴۰ به بعد، دفن اموات در این گورستان با داشتن اجازه‌نامه خاص انجام شده.

انجمن اخوت سالها تولیت گورستان ظهیرالدوله را داشت و آخرین متولی آن هم درویش رضا بود که در سال ۱۳۶۶ درگذشت. در حال حاضر هم همسر و و فرزندش این مسئولیت را بر عهده دارند و حفظ و نگهداری از این گورستان را به عهده زنی سالخورده گذاشته‌اند.

گورستان ظهیرالدوله در میدان قدس، خیابان دربند، خیابان ظهیرالدوله، پلاک ۳ واقع شده است.

اماکن ورزشی محله قیطریه

در داخل محدوده محله قیطریه چندین باشگاه و مجموعه ورزشی مجهز وجود دارد و اهالی این محله کمبودی از این نظر ندارند.

مجتمع ورزشی شهدای قیطریه

باشگاه ورزشی شهدای قیطریه در کلاس‌ها و رشته‌های ورزشی  استعداد یابی ورزشی کودکان، ایروبیک، بدنسازی، تی آر ایکس، فیتنس، پیلاتس، کراس فیت و یوگا به همراه کلاس های آموزش اسکیت از مبتدی تا حرفه ای برای پسران و دختران از باشگاه‌های ورزشی در دسترس اهالی قیطریه است.

این باشگاه در خیابان شریعتی، بالاتر از مترو قیطریه، خیابان موسیوند، خیابان کریمی قرار دارد.

باشگاه اکسیژن پرو شعبه سبحان

باشگاه اکسیژن پرو مخفف اکسیژن پروفشنال به معنای حرفه ای است و همانطور که از نامش پیداست خدمات ورزشی را به صورت حرفه‌ای در  کلاس‌ها و رشته‌های ورزشی اسپینینگ، ایروبیک، بادی پامپ، باراسل، بدنسازی، تی آرایکس، زومبا، فیتنس، وزنه‌برداری، پیلاتس، کاردیو، کراس فیت و یوگا ارایه می‌کند.

باشگاه اکسیژن دارای مجهزترین دستگاه‌های ورزش بدنسازی از برترین برند های تجهیزات ورزشی است.

باشگاه اکسیژن قیطریه در خیابان شریعتی ، بالاتر از پل صدر ، خیابان شهید میرزاپور (سهیل) ، بعد از چهارراه قلندری، خیابان طاهری، جنب مجتمع تجاری سبحان قرار دارد.

باشگاه ستاره سهیل

ستاره سهیل یکی از اماکن ورزشی محله قیطریه است که با فضایی مدرن و دستگاه‌های به روز در کلاس‌ها و رشته‌های ورزش اسپینینگ، ایروبیک، بدنسازی، تی آر ایکس، فیتنس و کراس فیت خدمات ارایه می‌کند.

باشگاه ستاره سهیل با سالنی به مساحت 1000 مترمربع و ارتفاع 5 متر،با بهترین دستگاه‌های بدنسازی از دو برند مطرح دنیا (Techno Gym – HOIST) تجهیز شده است.

این باشگاه در خیابان شریعتى، خیابان میرزاپور،تقاطع قلندرى و میرزاپور،کوچه طاهرى فدراسیون تکواندو، قرار دارد.

باشگاه مکس پاور در رشته‌های بدنسازی، تی‌آر‌ایکس و فیتنس در خیابان شریعتی، بالاتر از پل صدر، مجموعه ورزشی شهید چمران (بولینگ عبدو)  قرار دارد.

باشگاه 360 در کلاس ها و رشته های ورزشی بدنسازی، فیتنس، ایروبیک و اسپینینگ در نشانی خیابان قیطریه، خیابان روشنایی ، خیابان صفا، بن بست آزادی، پلاک ۳، آبشاری، پلاک 3 است.

امکانات درمانی محله

در داخل بافت محله قیطریه بیمارستان وجود ندارد ولی چندیدن کلینیک درمانگاه در دسترس اهالی این منطقه قرار دارد.

مجموعه‌ درمانی نسیم قیطریه

مجموعه درمانی نسیم یک مرکز جراحی محدود است که اورژانس شبانه روزی دارد.

این درمانگاه در زمینه داخلی، چشم، اورولوژی، گوارش، مغز و اعصاب، ارتوپدی و غیره به مراجعان خدمات ارایه می‌دهد.

این مرکز درمانی در بلوار 35متری قیطریه ، بین پارک قیطریه و اتوبان صدر، پلاک30 قرار دارد.

درمانگاه سینا شمیران  و درمانگاه شریعتی دو مرکز درمانی در دسترس اهالی قیطریه هستند.

اماکن مذهبی محله قیطریه

محله قیطریه به دلیل موقعیت قرار گرففتن در شمال شهر تهران و محله تجریش و امامزاده قاسم از نظردسترسی به اماکن مذهبی موقعیت خوبی دارد. این محله در نزدیکی امامزاده صالح، امامزاده قاسم و تکیه دزاشیب قرار دارد. علاوه بر این چندین مسجد  هم در داخل بافت محله هست.

امامزاده صالح

بقعه امامزاده صالح تجریش یکی از اماکن زیارتی محبوب تهران در نزدیکی محله قیطریه قرار دارد.

امامزاده صالح (ع)  فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) است. طبق کتیبه‌های قدیمی بنای اولیه این زیارتگاه در سال ۷۰۰ هجری   ساخته شده و در طول زمان بازسازی و توسعه یافته است. این بقعه دارای صحن، ایوان، رواق، مسجد، ضریح مرقد و گنبد است.

بقعه امامزاده صالح  تجریش با نمای زیبای آبی و کاشیکاری‌های هنرمندانه در کنج میدان تجریش پذیرای زایران است.

مسجد یزدی‌ها، مسجد ولی الله اعظم، حوزه علمیه قایم، مسجد جعفری و حسینیه امام حسن از جمله مراکز مدهبی محله قیطریه هستند و اهالی برای برگزاری مجالس و مراسم مذهبی به این مکان‌ها مراجعه می‌کنند.

مراکز آموزشی محله قیطریه

محله قیطریه از نظر دسترسی به مراکز آموزشی و مدارس هم شرایط خوبی دارد و خانواده‌ها در این محله برای فرستادن فرزندانشان به ندرسه در داخل فضای محله کمبودی ندارند.

برخی مدارس این محله عبارتند از:

  • مدرسه متوسطه دوره دوم دخترانه مصباح نور در ضلع غربی پارک قیطریه ، میدان کتابی ، خیابان کتابی ، انتهای کوچه شهید قاسمی ، پلاک 30.
  • دبیرستان دوره دوم غیردولتی ابوریحان در سه راه قیطریه ، کوچه حسینی ، بن بست ابوریحان ، پلاک 45.
  • دبیرستان دوره دوم فرزانگان 2 تیزهوشان در قیطریه ، خیابان موسیوند ، کوچه لادن.
  • دبستان دخترانه غیردولتی شناختی تکریم درخیابان قیطریه ، روشنائی شرقی ، پلاک 14.
  • دبیرستان دوره دوم دخترانه مصباح نوردر ضلع غربی پارک قیطریه ، میدان کتابی ، خیابان کتابی ، انتهای کوچه شهید قاسمی، پلاک 30

سخن آخر

محله قیطریه، منطقه‌ای خوش آب و هوا و سرسبز در کنار پارک قدیمی و سرسبز قیطریه است.

این محله به دلیل  آب و هوای خنک و پاکیزه و دسترسی خوب به مناطق مختلف شهر و همچنین  محله‌های شمال شهر، محله‌ای جذاب و پرطرفدار در تهران است.

محله قیطریه از گذشته‌های دور جزو مناطق اعیانی نشین و بسیار گران قیمت تهران بوده است.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments