یک خانه بزرگتر لزوما خانه بهتری نیست!

خانه بزرگتر و مزایا و معایب آن

اگر درگیر خرید خانه هستید و بین چند گزینه دچار تردید شده اید، این مقاله حسابی به کار شما می آید. به خصوص اگر بین دو خانه با ابعاد و متراژهای مختلف مردد هستید. خرید خانه همیشه رویدادی مهم و اتفاقی به یادماندنی در زندگی هر فردی است و به نوعی سرمایه گذاری بزرگی برای آینده او محسوب می شود. البته در بسیاری از مواقع پیش می آید که فرد در هنگام انتخاب خانه، نمی تواند خانه رویایی اش را خریداری کرده و یا در یک محله ایده آل خانه بخرد و شاید مجبور به انتخاب خانه ای کوچکتر از آنچه در ذهن داشته بشود. قطعا یک خانه بزرگتر ، جذابتر به نظر می رسد ولی آیا خانه های بزرگ، بهترین انتخاب برای بلند مدت به حساب می آیند؟

خانه بزرگتر یا خانه کوچکتر؟

شما برای آنکه بتوانید انتخاب درستی در بین خانه هایی که مدنظرتان قرار گرفته اند، داشته باشید، باید سوالاتی را از خود بپرسید و با پاسخ به این سوالات احتمالا به این نتیجه خواهید رسید که یک خانه بزرگتر همیشه انتخاب بهتری برای شما نخواهد بود. سه نکته ای که در ادامه در موردش صحبت خواهیم کرد، در این زمینه به شما کمک خواهند کرد:

آنچه توان خریدش را دارید یا آنچه نیاز دارید

بعد از سالها کار کردن و پس انداز کردن پولهایتان و احتمالا گرفتن وام، زمان خرید یک خانه فرا رسیده. ولی تنها به این خاطر که پولتان برای خرید یک آپارتمان یا خانه بزرگ کافی خواهد بود، دلیل نمی شود که بخواهید با صرف تمام این پول، بزرگترین خانه ممکن را خریداری کنید. قطعا دلتان نمی خواهد که یک خانه بزرگ را بخرید ولی با اتمام منابع مالی تان، نتوانید وسایل و مبلمان مورد نیاز برای پر کردن خانه را تهیه کنید.

انتخاب خانه بزرگتر یا کوچکتر
در هنگام انتخاب خانه به این نکته توجه کنید که چه میزان فضا برای شما کافی خواهد بود.

پس قبل از هر اقدامی،از خودتان این سوال را بپرسید که چرا یک خانه بزرگ؟ آیا واقعا زندگی در خانه ای با این ابعاد برای شما ضروری است؟ شاید چنین خانه بزرگی برای زندگی یک خانواده پرجمعیت ضروری باشد؛ اما برای خانواده شما چطور؟ اگر خانه ای کوچکتر با دو اتاق خواب و یک سرویس بهداشتی برایتان کافی است ولی قصد دارید خانه بزرگتری را به خاطر حیرت زده کردن دیگران، خریداری کنید، اصلا این کار را نکنید و دقت کنید که برای خانواده تان به خانه ای چند متری نیاز دارید.

درعین حال موقعیت و امنیت محله و خانه را مدنظر داشته باشید. اگر خانه مدنظر شما، حیاط بزرگتر یا انباری بزرگتری داشته باشد ولی موقعیتش از خانه دوستان و خانواده هایتان دورتر باشد و یا از مدرسه، سوپرمارکتهای شهری، رستورانها و بیمارستانها فاصله زیادی داشته باشد، چطور؟ با سبک سنگین کردن پاسخ این سوالات می توانید تصمیمی منطقی بگیرید.

هزینه های پنهان یک خانه بزرگتر

بی تردید هزینه های پنهان یک خانه بزرگ همیشه بیشتر از یک خانه کوچک است. قطعا همه ما دوست داریم تا درخانه مان اتاقهای متعدد و بزرگتر، چندین جای پارک خودرو، یک آشپزخانه بزرگ و یا حتی استخر و یک اتاق مستر شیک داشته باشیم. ولی این را در نظر داشته باشید که هزینه های یک خانه بزرگتر به مراتب بیشتر خواهند بود؛ از قبوض آب و برق و گاز گرفته تا هزینه های پنهان دیگر. پس در هنگام خرید یک خانه بزرگ باید به همه این نکات فکر کرد.

در عین حال هر چقدر خانه بزرگتر باشد، مالیات و هزینه بیمه آن بیشتر خواهد بود. قبضهای سنگین تری خواهد داشت و هزینه نگهداری و تعمیرات خانه نیز بالاتر خواهد رفت. با محاسبه دقیق این هزینه ها، تصمیم گیری برای شما راحت تر خواهد شد. اگر قصد دارید تا تمام سرمایه خود را برای خرید یک خانه بزرگتر صرف کنید، یا اگر می خواهید برای این خانه وام یا قرض بگیرید و ماهانه باید مبالغی را برای پس دادن این وام هزینه کنید، هزینه های پنهان و غیر منتظره را هم مدنظر داشته باشید.

به علاوه باید زمان بیشتر و هزینه نظافت یک خانه بزرگ و سرویس و نگهداری از خانه را هم مدنظر داشته باشید. برای پرکردن فضاهای یک خانه بزرگ، باید وسایل و تجهیزات بیشتری خریداری کنید.

چیدمان خانه بزرگتر
برای پر کردن فضاهای یک خانه بزرگ، به وسایل بیشتری نیاز خواهد بود.

به فروش خانه در آینده فکر کنید

خرید خانه تصمیم بزرگی در زندگی افراد است. با در نظر داشتن مزایا و معایب خرید خانه ای بزرگ، بسنجید که آیا این سرمایه گذاری درستی خواهد بود؟ شرایط فروش خانه ها در محله مدنظرتان و قیمت نهایی فروش رفتن خانه ها را ارزیابی کنید. در این محله، بیشتر خانه هایی که به فروش می رسند، در چه متراژی هستند؟

در فروش خانه های بزرگتر ، مسئله اقتصادی حرف اول را می زند. اگر خانه ای بزرگ در محله ای باشد که در آن آپارتمان‌های کوچک و متوسط زیادی یافت می شود، در تصمیمتان برای خرید این خانه تجدید نظر کنید.

چرا که احتمال اینکه وقتی در آینده قصد فروش این خانه را داشته باشید، به دردسر بخورید بالاست. اگر خانه در محله ای قرار دارد که هزینه زندگی در این محله بالاست و دستمزد سالانه افراد پایین، این خانه شاید خانه مطلوبی نباشد. با بررسی فاکتورهایی این چنینی می توانید تصمیم بهتری بگیرید.

جمع بندی

همیشه یک خانه بزرگتر ، انتخاب بهتری برای افراد نیست. قبل از آنکه برای خرید یک خانه پنج خوابه اقدام کنید، به این موضوع فکر کنید که خرید چنین خانه ای چه اثرات بلندمدتی برای شما خواهد داشت. آیا با خرید این خانه بزرگ ، همچنان پول کافی برای پس انداز کردن و گذران زندگی را خواهید داشت؟ این را درنظر داشته باشید که در آینده با گسترش خانواده و افزایش پس اندازهایتان، این فرصت را خواهید داشت تا خانه های بزرگتری را خریداری کنید.

لیستی از مزایا و معایب زندگی در یک خانه بزرگ را تهیه کنید. قرار نیست فقط یک فاکتور را در نظر داشته باشید. واقع بینانه ببینید که نیاز خانواده شما در خانه ای چند متری برآورد خواهد شد و درآمد خانواده را با هزینه های ماهانه سنجیده و مقایسه کنید. آیا با خرید یک خانه بزرگ و پرداخت ماهانه اقساط آن، قادر خواهید بود تا به سادگی قبضها و هزینه های ماهانه و یا حتی هزینه های غیرمنتظره را پرداخت کنید؟ یا اینکه با خرید یک خانه بزرگتر ، ممکن است خودتان را در شرایط پر استرسی قرار دهید. با آنالیز این فاکتورها می‌توانید بهترین تصمیم را برای خودتان و خانواده‌تان و ایمنی اقتصادی خانواده تان بگیرید.

منبع: mymove

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments