فرهنگ آپارتمان ‌نشینی و بایدها و نبایدهای آن

اصول، قواعد و فرهنگ آپارتمان نشینی

از روزی که خانه‌های درندشت با حیاط و درخت توت و گردو و حوض سبز وسط آن کهنه شد و دیوارهای تاب برداشت و نسل‌ جدید دلش یک آپارتمان مستقل خواست، لودرها برای زیر و زبر کردن به محله‌های قدیمی وارد شده و تدریجا آپارتمان‌ها جای خانه‌های سنتی نشستند. این تغییر، شکل و شمایل کوچه‌ها و محله‌ها را برهم زد و نوسازی کرد. اما مساله مهمی که گریبان اهالی خانه‌های جدید را گرفت، تغییر شیوه و آداب زندگی از خانه‌های قدیمی درندشت و حیاط‌دار به آپارتمان‌های کوچک و فضاهای مشترک با همسایه‌ها بود و موضوع آپارتمان ‌نشینی و آشنایی با فرهنگ آپارتمان ‌نشینی مطرح شد.

با گسترش فرهنگ آپارتمان ‌نشینی ، دیگر ضرب‌المثل چهاردیواری اختیاری کاربردش را از دست داد؛ چرا که در خانه‌های جدید دست کم یک دیوار با همسایه مجاور مشترک است و دیگر اختیار مطلق خانه در دست‌مان نیست. همین تغییر و تحولات در سال‌های گذشته و درحال حاضر مشکلات زیادی برای اهالی آپارتمان نشین به وجود آورده است.

خانه نشین‌های قبل و آپارتمان ‌نشین‌‌های فعلی

کسانی که یک عمر در اختیار خانه و حیاط‌‌شان دست خودشان بوده قاعدتا انتظار دارند که فضای سبز مجتمع آپارتمانی‌ و راه پله‌ها و پاگرد و لابی و کلا فضاهای مشترک آپارتمان هم تحت اختیارخودشان باشد و هر جور دلشان می‌خواهد از این فضاها استفاده کنند.

اما خبر بد اینجاست که خیر در دنیای جدید فضاهای مشترک متعلق به همه اهالی است و برای روش استفاده، تزیین و حتی روند رفت و آمد درآن هم تمامی اهالی با هم تصمیم می‌گیرند.

بایدها و نبایدهای فرهنگ آپارتمان نشینی :

عدم آشنایی با فرهنگ آپارتمان نشینی مشکلات زیادی را به همراه دارد که گاه کار را به شکایت و دادگاه هم کشانده. با این اوصاف عده‌ای دست به کار شده‌اند و بنا برنیاز قواعد و آدابی برپایه فرهنگ آپارتمان نشینی تعریف کرده‌اند که با رعایت آن توسط همه اهالی ساختمان مشکلات کمتر و راه برای همجواری مسالمت‌آمیز هموارتر شود.

با ما در این نوشتار همراه شوید تا ضمن بررسی قوانین و قواعد آپارتمان‌ نشینی، نکاتی مهم درباره فرهنگ آپارتمان نشینی را با هم مرور کنیم. با نیک بوم همراه باشید:

  • کفش‌ها را پشت در نگذارید:

یکی از رایج‌ترین اختلافات بر سر قرار دادن کفش‌ها در پشت در آپارتمان است. ممکن است بگویید که دوست ندارم کفش‌های کثیف و گلی وارد فضای خانه‌ام بشود؛ اما مشکل اینجاست که همسایه شما هم علاقه‌ای ندارد مهمان‌اش یا خودش در هنگام رفت و آمد با تعداد زیادی کفش و شلوغی در راهرو و ورودی خانه مواجه شود. پس طبق اصول و فرهنگ آپارتمان نشینی راه حل، خریداری یک جا کفشی و قرار دادن‌اش در داخل منزل و البته خم شدن و برداشتن و کفش در هنگام ورود به خانه و قرار دادن‌اش در جا کفشی است.

  • برای همسایه‌ها مزاحمت صوتی ایجاد نکنید: 

خیلی مواقع پیش می‌آید که به لطف کمبود فضا و یا کم لطفی سازنده ساختمان دیوارهای مشترک به حدی نازکند که توانایی جلوگیری از رفت و آمد کمترین صدایی از دو طرف این ور و آن ور دیوار را ندارند. در نتیجه همینطور که شما نشسته‌اید و مثلا در حال شنیدن موسیقی مورد علاقه‌تان هستید، مجبورید به صدای مشاجره همسایه دیوار به دیوار هم گوش جان بسپارید.

همان طور که صدای همسایه کناری، وسط منزل ما شنیده می‌شود، صدای ما هم به آن طرف می‌رود و بهتر است اندازه صدایمان را و تلویزیون‌مان را و موسیقی و کلا هر چیز صدادار در خانه‌مان را به حدی پایین بیاوریم که حتی‌المقدور خودمان بشنویم و اهالی منزل خودمان. 

  • برای تزئین مشاعات، شخصا تصمیم نگیرید:

بعضی مواقع پیش می‌آید که افراد از روی خوش سلیقگی تصمیم می‌گیرند که فضای راهرو یا لابی را خودشان تزیین کنند مثلا با قرار دادن گلدان یا تابلو به فضا حال و هوای تازه‌ای ببخشند. البته در حسن نیت این افراد شکی نیست اما براساس فرهنگ آپارتمان ‌نشینی انتخاب نوع تزیینات داخل فضاهای مشاع باید با نظر همگی اهالی ساختمان تعیین شود.

آشنایی با فرهنگ آپارتمان ‌نشینی
فرهنگ آپارتمان نشینی حکم می‌کند تا تزئین مشاعات، با نظر عموم ساکنان صورت پذیرد.

مثلا اگر قرار است گلدانی قرار داده شود و یا تابلویی نصب شود همه درباره آن هم نظر باشند. در خیلی موارد اهالی درباره شکل یکسان پشت دری‌های ساختمان هم تصمیم می‌گیرند تا نمای منظم و بهتری به محیط‌های مشاع ببخشند. 

  • نظافت را رعایت کنید:

متاسفانه دوران چهاردیواری اختیاری به سر رسیده، اما واقعیت این است که دیوارهای خانه شما در مواردی بزرگ‌تر شده و کل ساختمان اعم از حیاط، پارکینگ، راهروها و غیره را هم در بر می‌گیرد به‌خصوص در مورد  رعایت نظافت. پس همه اهالی ساختمان موظفند در قبال تمیزی ساختمان مسئولیت‌پذیر باشند.

  • استفاده شخصی از مشاعات ممنوع:

اگر چه شما موظف هستید فضاهای مشاع را مثل حانه خودتان تمیز و مرتب نگهداری کنید؛ اما این به این معنی نیست که اجازه دارید از این فضا‌ها استفاده شخصی داشته باشید. مثلا بخشی از وسایلی که به کارتان نمی‌آید را در یک گوشه پارکینگ بگذارید تا بعدها سر فرصت درباره‌اش تصمیم بگیرید؛ یا کارتن‌های اضافی خانه‌تان را در گوشه‌ای از راه‌پله قرار دهید که داخل خانه‌تان خلوت شود. خیر، شما این حق را ندارید. این کار خلاف آداب و فرهنگ آپارتمان ‌نشینی است و شما با این کار قوانین را زیر پا گذاشته‌اید.

  • مهمانی‌ها را تا ساعت 12 شب پایان دهید:

همه حق دارند شاد باشند؛ مهمانی برگزار کنند و با صدای بلند بگویند و بخندند و حتی دسته جمعی آواز بخوانند. اما مشکل اینجاست که همسایه کناری یا بالایی و پایینی شما مجبور نیست از سروصداهای میهمانی شما لذت ببرد و تا نیمه شب به صدای آواز دسته جمعی شما و مهمانان‌تان گوش دهد و نخوابد.

به همین دلیل کسانی که بارها بر سر این مسئله با همسایه خوشحال و خوش معاشرت‌شان به مشکل خوردند به این نتیجه رسیدند که یک قانونی در این خصوص بگذارند. فرهنگ آپارتمان ‌نشینی حکم می‌کند تا مهمانی و پخش صدای بلند موسیقی فقط تا ساعت 12 شب مجاز باشد. ضمن اینکه بهتر است اگر مهمانی پر سرو صدایی دارید، قبل از شروع مهمانی، همسایه‌های مجاور را در جریان بگذارید تا اگر این سرو صدا مخل آسایش آنهاست در جریان باشند. یک راه حل هم این است که همسایه‌ها را هم به مهمانی دعوت کنید که دیگر بهانه‌ای برای شکایت نداشته باشند.

مهمانی و فرهنگ آپارتمان نشینی
طبق فرهنگ آپارتمان ‌نشینی ، باید میهمانی را تا ساعت 12 شب پایان داد تا مزاحم آرامش دیگران نشوید.
  • عدم استفاده بی رویه از امکانات مشترک:

یکی از مسائل آپارتمان ‌نشینی وجود کنتورهای مشترک آب و برق و غیره است. استفاده خارج از روال از امکانات مشترک می‌تواند باعث اختلاف و اعتراض بقیه شود. مثلا اینکه شما مدام از آب مشترک برای شست‌وشوی اتومبیل‌تان استفاده کنید علاوه بر اسراف آب به حقوق دیگران هم تجاوز کرده‌اید. در مواردی هنگام محاسبه حق‌السهم هزینه آب و برق مدیر ساختمان براساس تعداد نفرات میزان پرداختی را محاسبه می‌کند که ضرر یا ناحقی به کسی وارد نشود.

  • حفظ سکوت و آرامش در ساعات استراحت:

اینکه فرزند شما بیش فعال است و دوست دارد تمام روز بازی کند و سر و صدا راه بیندازد، اگرچه مشکل بزرگی است و حتما شما را کلافه می‌کند اما این مجوز را به شما نمی‌دهد که او را در ساعاتی که می‌خواهید استراحت کنید و یا آرامش داشته باشید برای بازی کردن به حیاط یا پارکینگ آپارتمان فرستاده و آسایش را از دیگر اهالی ساختمان بگیرید.

بر طبق فرهنگ آپارتمان ‌نشینی ، رعایت سکوت و آرامش در ساعات استراحت یعنی بعدازظهر و شب‌ها برای تمامی اهالی ساختمان بزرگ و کوچک الزامی شده است. این موضوع شامل انجام کارهای پر سرو صدا مثل تعمیرات ساختمانی هم می‌شود. جابه‌جایی وسایل سنگین مثل میز و صندلی روی اعصاب همسایه پایینی اختلال ایجاد می‌کند. پس برای جابه‌جایی از کشیدن‌شان روی زمین خودداری کنید و در ساعاتی که زمان استراحت نیست این جابه‌جایی را انجام دهید.

  • نمای ظاهری ساختمان را خدشه دار نکنید:

اگرچه پهن کردن لباس‌های شسته شده روی بند رخت در بالکن جوری که آفتاب مستقیم و باد کامل خشک‌شان کند یکی از اصول خانه داری است؛ ولی در واقع نمای ساختمان هم جزو اختیارات جمعی اهالی است و عموما تصمیم می‌گیرند که هیچ وسیله اضافه‌ای در نمای ساختمان قرار نگیرد و ظاهر ساختمان را تغییر ندهد.

فرهنگ آپارتمان نشینی و حفظ نمای ساختمان
طبق فرهنگ آپارتمان نشینی، هیچ فردی اجازه ندارد تا نمای ساختمان را زشت کند.
  • رعایت اصول نگهداری از حیوانات خانگی:

ما آدم‌ها همیشه در کنار حیوانات زندگی کرده‌ایم. در خانه‌های قدیمی جا برای همه بود؛ سگ‌ها و توله‌هایشان. گربه‌ها و بچه گربه‌ها. مرغ و خروس و جوجه و مرغابی، مرغ عشق و قناری و …..هنوز هم عشق و علاقه بین آدم‌ها و حیوانات برقرار است اما دیگر جای کافی و مناسب برای این همزیستی در آپارتمان‌های تنگ و تار نیست.

با این حال کسانی هم هستند که دلشان پیش حیوانات خانگی گیر است و آنها را به خانه‌هایشان می‌آورند. البته اشکالی هم ندارد، ولی نگهداری از حیوانات خانگی در آپارتمان هم قواعد خودش را دارد. مثلا سرو صدا یا بوی ناشی از نگهداری حیوان نباید باعث سلب آسایش همسایه‌ها شود. قطعا نگهداری از حیوان در خانه مستلزم رعایت چند برابری بهداشت در خانه است. پس اگر حال و حوصله نظافت مداوم را ندارید از خیر نگهداری از حیوان بگذرید. در ضمن شما اجازه ندارید در محیط‌های مشاع حیوان‌تان را بگردانید.

  • مشارکت در جلسات ساختمان و انتخاب هیئت مدیره:

وقتی قرار است افراد زیادی زیر سقف یک مجتمع مسکونی با قوانین و آداب خاصی زندگی کنند، حتما لازم است که برای انجام امورات ساختمان مدیر یا یک هیئت مدیره انتخاب شود و وظایف را به عهده بگیرد. طبق اصول و فرهنگ آپارتمان ‌نشینی این مدیر به صورت چرخشی بین اهالی ساختمان انتخاب می‌شود. پس بهتر است در انجام امور مشارکت داشته باشید و وقتی نوبت مدیریت شما رسید مسئولیت را قبول کنید و به انجام برسانید.

فرهنگ آپارتمان نشینی حکم می‌کند تا در هنگام مدیریت دیگران هم مطیع باشید و شارژ را سرموقع پرداخت کنید. وقتی یکی از امکانات مشاع ساختمان خراب می‌شود شما هم در این خسارت شریک هستید پس از زیر بار هزینه‌ها فرار نکنید. هر مشکلی که در ساختمان پیش می‌آید مسئول مستقیم آن مدیر ساختمان است. پس سرخود اقدام به انجام کاری یا تعمیر چیزی نکنید. رفتار مسالمت‌آمیز و لحن دوستانه بهترین انتخاب برای همزیستی مسالمت‌آمیز طولانی میان همسایگان است. پس بر سر هر مشکلی اولین راه را حل مشکل به صورت مسالمت‌آمیز بدانید. با همسایه‌ها طرح دوستی بریزید. رسم همسایگی را به شیوه‌های سنتی به جا بیاورید. با روی خوش و بشقاب‌های غذا و نذری به دل همدیگر راه پیدا کنید.

  • احترام به حقوق دیگران و رعایت قوانین:

در حال حاضر وضعیت مالکیت پارکینگ و انباری در ساختمان‌ها مشخص است. پس به هیچ وجه در جای پارک دیگران اتومبیل‌تان را قرار ندهید و راه عبورشان را هم نبندید.

در ورودی آپارتمان ساختمان، امنیت همه اهالی را تامین می‌کند، مراقب بسته شدن آن هنگام ورود و خروج باشید. 

استعمال دخانیات در فضاهای مشترک مثل آسانسور و راهروها خلاف اصول و فرهنگ آپارتمان ‌نشینی است. همسایگان شما مجبور نیستند از دود سیگار شما برخوردار شوند.

صدایی که در راهروها ایجاد می‌شود در فضا می‌پیچد و بلندتر است. پس حواستان باشد که با صدای آرام‌تری در این فضا گفت‌وگو کنید. آخر شب وقتی مهمان‌ها در حال خداحافظی هستند محتوای خداحافطی‌های طولانی را به داخل خانه منتقل کنید. در را آرام ببندید و مراقب آسایش دیگران باشید.

جمع بندی

در دنیای مدرن امروز که همه ما در آپارتمان‌های مسکونی پرجمعیت زندگی می‌کنیم، آشنایی با اصول و فرهنگ آپارتمان نشینی به موضوعی مهم و کلیدی تبدیل شده که آرامش وآسایش ما را تضمین کرده و کمک می‌کند تا بتوانیم درکنار ده‌ها همسایه‌مان مسالمت آمیز زندگی کنیم.

احترام به حقوق همسایه‌ها، عدم ایجاد سروصدای مزاحم، رعایت سکوت در ساعات استراحت و اشغال نکردن فضاهای مشاعات، از جمله مهمترین و اصلی‌ترین اصول در فرهنگ آپارتمان نشینی است که مانع از بروز اختلافات و مشکلات در ساختمان‌ها خواهد شد.

اگر تجربه اختلافاتی این چنینی با همسایه‌هایتان را دارید یا نکات مشابهی به ذهنتان می‌رسد، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments