آشنایی با ایرادات رایج برای تشخیص یک خانه بد نقشه

ویژگی‌های خانه بد نقشه

تا به حال برایتان پیش آمده که وارد خانه‌ای شوید و حس کنید که چیزی سر جایش نیست و خانه به دل شما نمی‌نشیند؟ این حس ممکن است در مورد موقعیت نامناسب سرویس‌بهداشتی در شما ایجاد شود یا در مورد جایگاه سالن‌پذیرایی در خانه یا راهرویی که سالن را به اتاق‌ها متصل می کند؛ یک خانه بد نقشه ممکن است در نگاه اول مشخص نشود و بسیاری از خریداران که دانش معماری مناسبی ندارند، در بازدید از خانه، متوجه خوش نقشه بودن یا بدنقشه بودن آن نخواهند شد؛ اما وقتی که چیزی درست نباشد به زودی متوجه آن خواهند شد.

به طور کلی اگر در هنگام بازدید از یک خانه، این احساس بد به شما دست داد که گویی جایی ایراد دارد، این موضوع دقیقا به خاطر بد نقشه بودن خانه است و اگر خانه‌ای خوش نقشه باشد، این حس را اصلا در بازدیدکنندگان ایجاد نخواهد کرد.

البته در مجموع هیچ تعریف کلی و مشخصی درباره بد نقشه بودن یا خوش نقشه بودن خانه‌ها وجود ندارد؛ ما در این مقاله در مورد ترفندهایی برای تشخیص یک خانه بد نقشه توضیح خواهیم داد تا اگر در هنگام بازدید از یک خانه، متوجه بد نقشه بودن آن شدید، از خرید آن منصرف شوید.

ایرادات خانه بد نقشه قابل رفع است؟

درست کردن و رفع مشکلات کلی یک خانه بد نقشه، بدون انجام هزینه‌های گزاف معمولا عملی نخواهد بود. بنابراین قبل از اینکه برای خرید یک خانه بد نقشه تصمیم نهایی را بگیرید، برای اطلاع از اینکه آیا مشکل با جابجایی دیوارها درست‌شدنی است یا نه، از یک پیمانکار بخواهید که به شما بگوید که آیا دیوارهایی را که می‌خواهید بردارید یا جابجا کنید دیوارهای حمال هستند یا نه؟ زیرا اگر این چنین باشد هرگز قادر به اعمال تغییراتی در چیدمان دیوارها نخواهید بود.

ایرادهای رایج در یک خانه بد نقشه:

صاحبان خانه‌ها به نقشه خانه‌ای که سال‌ها در آن زندگی کرده‌اند، عادت می‌کنند و فعالیت‌های روزانه برایشان بعد از مدتی تکراری می‌شود و ممکن است شکل نقشه و طراحی خانه تفاوت چندانی برایشان خانه نداشته باشد و حتی به نظرشان عادی و طبیعی برسد. اما وقتی خریداران با یک خانه بد نقشه مواجه می‌شوند، حسابی توی ذوقشان می‌خورد و بعد از حس نامطلوبی که در آنها نسبت به خانه ایجاد می‌شود، انگیزه‌شان برای خرید آن واحد را از دست می‌دهند. در اینجا به بعضی از مواردی که بازدیدکنندگان منازل مختلف نسبت به بد نقشه بودن خانه‌ها مطرح کرده‌اند اشاره می کنیم:

  • قرار گرفتن درب ورودی روبروی پله‌ها

پیروان مکتب سنتی چینی فنگ شویی بر این اعتقادند که قرار گرفتن درب ورودی روبروی راه‌پله‌ها خوب نیست؛ چون باعث می‌شود که انرژی از خانه خارج شود. عملاً قرار گرفتن راه‌پله‌ها درست در مقابل درب ورودی خوشایند بسیاری از افراد نیست. همچنین از لحاظ بصری بهتر است راه‌پله‌ها پهن، دارای منحنی و نور مناسب باشند.

  • راهروی خانه روبروی درب ورودی

ورودی‌های خانه‌ها بسیار مهم هستند، زیرا اولین تاثیر را بر روی خریداران می‌گذارند. خریداران در همان چند ثانیه اول ورود به خانه تصمیم خود را می‌گیرند. ممکن است که این تصمیم ناخودآگاه باشد، اما ممکن است به محض ورود به خانه احساسی خوب یا بد نسبت به خانه پیدا کنند. راهروهای بلند، تنگ و تاریک اثری منفی روی بازدیدکنندگان خواهد داشت، به خصوص اگر که این راهرو، تمام آن چیزی باشد که هنگام ورود به خانه می‌بینند.

خانه‌هایی که با این روش طراحی شده‌اند معمولاً دوبلکس هستند و برای اقامت یک خانواده تغییر کاربری داده‌اند. در این خانه‌ها اتاق پذیرایی در سمت چپ، اتاق ناهارخوری در سمت راست، اتاق خواب‌ها در امتداد راهرو و آشپزخانه جایی در پشت خانه است. این خانه‌ها جایی دنج و راحت به نظر نمی‌رسند.

خانه بد نقشه و راهروهای ورودی طولانی
رویارویی با یک راهرو، در بدو ورود به خانه، تاثیری منفی درافراد خواهد داشت.
  • سرویس‌بهداشتی میهمان در جای نامناسب

بعد از مواجهه با یک راهروی طولانی در بدو ورود به خانه، بدترین چیزی که می‌تواند در نقشه خانه وجود داشته باشد، قرارگیری سرویس‌بهداشتی مهمان در انتهای راهرو است. در بسیاری از خانه‌های قدیمی سرویس‌بهداشتی به جای اینکه در یکی از دو طرف راهرو ساخته شده باشد، درست در انتهای راهرو و در معرض دید قرار دارد. سرویس‌بهداشتی اصلی و یا سرویس‌بهداشتی میهمان که دسترسی به آن از طریق انباری، رختشویخانه، اتاق‌خواب و … باشد نیز ناخوشایند است.

  • طراحی اتاق ناهارخوری در مرکز خانه

بسته به نوع طراحی و نقشه خانه، معمولا به محض ورود به خانه، شما وارد اتاق‌نشیمن می‌شوید و از آنجا به اتاق‌غذاخوری راه پیدا می‌کنید. برای رسیدن به آشپزخانه، اتاق‌نشیمن یا اتاق خواب‌ها مجبور به عبور از اتاق‌غذاخوری هستید؛ چرا که دسترسی به سایر اتاق‌ها و فضاها از طریق ورودی‌های مختلف به اتاق غذاخوری که در مرکز واقع شده امکان‌پذیر است. بزرگترین شکایتی که در این مورد وجود دارد، رفت و آمد سخت و عبور از کنار میزغذاخوری برای رسیدن به دیگر نقاط خانه است و راه مستقیمی برای دسترسی راحت به فضای مدنظرتان وجود ندارد.

  • اتاق پذیرایی مجزا

در این سبک از طراحی خانه‌ها، اتاق پذیرایی در یک گوشه قرارگرفته و درست به در ورودی خانه متصل است. این ویژگی را در خانه‌های قدیمی که بازسازی شده و دیوارهای آنها برداشته شده‌اند، بیشتر می‌توان یافت. در این خانه‌ها افراد احساس می‌کنند که در اتاق پذیرایی از بقیه خانه جدا افتاده‌اند.

اگر بخواهیم منصفانه به این قضیه نگاه کنیم، این روزها سبک زندگی افراد تغییر کرده و دیگر سبک زندگی رسمی و تجملاتی به ندرت دیده می‌شود و افراد بیشتر راحت‌تر و صمیمانه‌تر زندگی می‌کنند و از همین رو اتاق‌های پذیرایی دیگر مثل قبل پرطرفدار نیستند. مد روز در ساخت‌و‌ساز خانه‌های جدید بدین ترتیب است که اتاق‌های پذیرایی اکثرا حذف شده و فضای آن به ایجاد اتاق خواب‌های بزرگتر و یا ایجاد فضای بزرگی برای دورهمایی خانواده‌ها می‌دهد.

ایرادات یک خانه بد نقشه
ایرادات رایج در بد نقشه بودن خانه، زندگی در این خانه‌ها را با دردسرهایی همراه خواهد کرد.
  • نداشتن اتاق خواب مستر

اتاق مستر اتاقی است که در فضای داخلی اتاق یک سرویس‌بهداشتی و حمام تعبیه شده باشد؛ حتی اگر درست در کنار اتاق خواب و در بیرون از آن، یک سرویس‌بهداشتی وجود داشته باشد و از داخل اتاق خواب به آن دسترسی وجود نداشته باشد، این یک اتاق مستر به حساب نخواهد آمد و مطلوب خریداران نخواهد بود.

  • باز شدن درب اتاق خواب در سالن نشیمن

این ایده مناسبی نیست که در اتاق خواب مستقیما به فضایی باز شود که در آن اعضای خانواده گرد هم جمع می‌شوند؛ چرا که جدای از فاکتور سروصدا، حریم خصوصی افراد نیز از بین خواهد رفت.

مطمئنا کسی دوست ندارد با دیدن منظره اتاق خواب و تختخواب غذا بخورد. اکثر افراد زمانی که می‌خواهند غذا بخورند یا با خانواده در اتاق‌نشیمن وقت بگذرانند یا با مهمان‌هایشان در اتاق‌پذیرایی باشند، نمی‌خواهند که منظره اتاق‌خواب در دیدشان باشد.

  • اتاق خواب‌های به هم متصل

در بسیاری موارد، افراد دو اتاق‌خواب کنار هم که با یک در به هم متصل می‌شوند را به‌عنوان دو اتاق مجزا در نظر نگرفته و آنها را به چشم یک اتاق واحد می‌بینند. در تبلیغات معاملات املاک ممکن است که این تبلیغ را ببینید که خانه‌ای دارای “دو الی سه” اتاق خواب است و این به معنای این است که دو اتاق خواب به هم پیوسته هستند و یک ورودی دارند. به دلایل حفظ حریم‌شخصی خریداران انتظار دارند که هر اتاق‌خواب یک ورودی مجزا داشته باشد و این امتیاز منفی بزرگی تلقی می شود.

  • دید نداشتن از یک اتاق به فضاهای دیگر

حتی اگر خانه‌تان کوچک است تا زمانی که از یک اتاق به فضاهای دیگر خانه دید داشته باشید، حس داشتن خانه‌ای بزرگتر در شما ایجاد می‌شود. استفاده از درها و طاق‌های متعدد در قسمت‌های مختلف خانه می‌تواند این هدف را محقق کند. خلق و ایجاد فضاهای باز ، احساس جادار بودن را ایجاد می‌کند. ضرورتی ندارد که آشپزخانه اپن به اتاق‌نشیمن یا پذیرایی دید داشته باشد، اما چنین سبک آشپزخانه اپنی، محبوبیت زیادی دارد.

جمع بندی

در این مقاله برخی از ایرادات رایجی که باعث می‌شود یک خانه، خانه‌ای بدنقشه باشد را برشمردیم؛ اگر خانه‌ای یک یا چند تا از این ایرادات را داشت، یک خانه بد نقشه خواهد بود و بهتر این است که از خرید آن صرف‌نظر کرد. اما اگر خانه‌ای هیچ یک مشکلات بالا را نداشته باشد، می‌توان به‌عنوان یک خانه با طراحی و نقشه خوب به آن نگاه کرد و در صورتی که دیگر شرایط خرید آن خانه برایتان مساعد بود، برای خرید دست به کار شد.

منبع: The Balance

 

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدید ترین Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Leyla
Leyla
1 year ago

سلام ما داریم خونه میسازیم وچن تا مهندس برامون نقشه خانه کشیدن و از طرف ما تایید نشدن من خودم خونه ای ک مد نظرم بود نقشش کشیدم و نیاز ب کمک کسی دارم که بتونه خوب نظر بده و تاییدش کنه ایراداش بهم بگه لطفا کمکم کنید عکس نقشه رو هم میفرستم

hossein niromand
hossein niromand(@hosseinniro)
1 year ago
Reply to  Leyla

سلام. ممنون از پیامتون. لطفاً با شماره 02191015404 تماس بگیرن. مشاورای ما راهنمایی‌تون می‌کنن.