محله باغ فردوس؛ محله برج‌ باغ‌های مجلل تهران

محله باغ فردوس

محله باغ فردوس محله قدیمی اعیانی نشین شمال شهر تهران است که عمارت مشهور باغ فردوس را در دل خود دارد.

این محله که در جنوب  غربی میدان تجریش قرار گرفته، محله‌ای با نشاط و خوش آب و هواست که روزگاری منطقه‌ا‌ی پر از باغ‌ها و عمارت‌های اعیانی بوده است.

در حال حاضر محله‌ باغ فردوس پر شده از برج‌های مرتفع مسکونی مجلل که در میان باغ‌های قدیمی و زیبا سر به آسمان می‌سایند.

این محله به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی میدان تجریش، خیابان ولیعصر، پل پارک وی و بزرگراه مدرس محله‌ای خوش مسیر و در قلب تردد شمال شهر تهران است.

خانه‌های این منطقه بیشتر مسکونی است و این محله از مناطق گران قیمت تهران به حساب می‌آید.

در این نوشتار به گذشته این منطقه خوش آب و هوای پایتخت سر می‌زنیم و از گذشته تا امروز محله باغ فردوس را مرور می‌کنیم.

با نیک بوم همراه باشید.

محله باغ فردوس کجاست؟

محله-باغ-فردوس
محله باغ فردوس در منطقه شمالی تهران، در جنوب میدان و محله تجریش واقع شده است. این محله جزو منطقه یک شهرداری تهران است و بخشی از محله شمیرانات حساب می‌شود.

محله باغ فردوس در منطقه شمالی تهران، در جنوب میدان و محله تجریش واقع شده است.

این محله جزو منطقه یک شهرداری تهران است و بخشی از محله شمیرانات حساب می‌شود.

باغ فردوس از سمت شمال با محله زعفرانیه، از غرب با محله زعفرانیه و محمودیه، از جنوب با محله امانیه و از شرق با محله تجریش همسایه است.

باغ فردوس از شمال به خیابان ولیعصر، از شرق به خیابان دربندی، از جنوب به بزرگراه مدرس و از غرب به خیابان ولیعصر محدود می‌شود.

خیابان عباس کیارستمی، خیابان جلیل شهناز، خیابان توتونچی و خیابان شهید فیاضی شریان‌های اصلی داخل این محله هستد.

چهارراه دکتر حسابی، میدان تختی و میدان فخر‌الدوله هم از معابر و میادین اصلی این محله هستند.

دسترسی محله باغ فردوس

دسترسی-محله-باغ-فردوس

محله باغ فردوس از نظر دسترسی به مسیرهای تردد شهری موقعیت خوبی دارد. قرار گرفتن در مجاورت خیابان ولیعصر تهران دسترسی خوبی به این محله برای رسیدن به شمال و جنوب تهران ایجاد کرده.

از سمت جنوب این محله بزرگراه مدرس عبور می‌کند که شریان اصلی بزرگراهی تهران برای دسترسی به مرکز و جنوب تهران است.

در سمت جنوب غرب باغ فردوس دسترسی به پل پارک وی و بزرگراه چمران دسترسی خوبی برای رسیدن به غرب تهران ایجاد کرده است.

محله باغ فردوس از نظر دسترسی به خدمات حمل و نقل عمومی هم شرایط خوبی دارد و اهالی این منطقه به سه خط اتوبوسرانی تندرو دسترسی دارند.

خط  اتوبوس تندروی مسیر راه آهن تا تجریش، خط اتوبوس تندروی پایانه افشار – پایانه لاله و خط اتوبوس تندروی پایانه افشار – ترمینال جنوب سه امکان دسترسی عالی هستند که در دسترس اهالی محله باغ فیض قرار دارند.

ساکنان محله باغ فیض برای دسترسی به خطوط متروی تهران، ایستگاه متروی نجریش را در نردیکی محله خود دارند.

نردیکی به میدان تجریش تهران و همچنین پل پارک وی دو مزیت دیگر این محله در زمینه دسترسی به پایانه‌های خطوط تاکسیرانی و دسترسی با تاکسی به مناطق مختلف تهران است.

این محله در محدوده طرح ترافیک و وطرح زوج و فرد قرار ندارد , اهالی این محله برای عبور و مرور در سطح محله با محدودیت مواجه نیستند.

اهالی این محله برای سوختگیری خودروها به پمپ بنزین باغ فردوس در غرب محله و خیابان ولیعصر دسترسی دارند.

پیشینه محله باغ فردوس

پیشینه-محله-باغ-فردوس
دردوران قاجار محله سرسبز و خوش و آب و هوای باغ فردوس مورد توجه شخصیت‌های اعیان و اشراف قاجار قرار گرفت و خانه باغ و عمارت‌های مجللی در این منطقه ساخته شد که هنوز هم باغی است. از جمله این عمارت‌های ساخته شده در دوره قاجار می توان عمارت باغ فردوس، باغ بزرگ الهیه، باغ نفت، موزه دکتر حسابی، باغ موزه ایران ، مسجد قائم و مسجد فرشته را نام برد.

محله باغ فردوس یکی از محله‌های خوش آب و هوای منطقه شمیرانات تهران بوده است.

این منطقه سرسبز و خوش آب و هوا روزگاری پوشیده از زمین‌های کشاورزی و باغ‌‌های میوه بوده است.

دردوران قاجار این محله سرسبز و خوش و آب و هوا مورد توجه شخصیت‌های اعیان و اشراف قاجار قرار گرفت و خانه باغ و عمارت‌های مجللی در این منطقه ساخته شد که هنوز هم باغی است.

از جمله این عمارت‌های ساخته شده در دوره قاجار می توان عمارت باغ فردوس، باغ بزرگ الهیه، باغ نفت، موزه دکتر حسابی، باغ موزه ایران ، مسجد قائم و مسجد فرشته را نام برد.

درباره علت نامگذاری این محله به باغ فردوس، گفته می‌شود که در گذشته در این منطقه قنات پرآبی به نام فردوس وجود داشته که به دلیل اهمیت و پر آبی آن و وجود باغ‌های زیاد اطراف آن اسم محله باغ فردوس گذاشته شده.

عمارت زیبای باغ فردوس در دوران قاجار ساخته شده و منزل معیر الممالک، همسر عصمت‌الدوله دختر ناصرالدین شاه بوده است. در قسمت شمال آن که در حال حاضر چمن‌کاری و کتابخانه است قبلا استخر بزرگی بوده و اطراف آن هم درختان قدیمی و کهنسال چنار وجود داشته که هنوز هم تعدادی از آنها موجود است.

در قسمت جنوب ساختمان فضای پلکانی هست که در دوره پهلوی اول این ساختمان محل دبستان شاپور بود و امروزه سینما است.

در حال حاضر این ساختمان در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  قرار دارد و به موزه سینما اخصاص یافته است.

امکانات محله باغ فردوس

دسترسی اهالی این محله به میدان تجریش تهران و بازارهای متنوع این منطقه، امکان خرید مرغوبی به این محله و ساکنانش داده است.

از سمت دیگر قرار گرفتن در مجاورت خیابان ولیعصر تهران و ردیف فروشگاه‌های قرارگرفته در این خیابان هم جزو امکانات خرید در دسترس این منطقه است.

به این امکانات وجود مراکز خرید لوکس و مجلل و مراکز فرهنگی و هنری را هم که در داخل و نزدیکی محله باغ فردوس قرار گرفته‌اند به امکانات رفاهی و خرید محله باغ فردوس اضافه کنید.

باغ فردوس( خانه سینما)

باغ-فردوس-موزه-سینما
باغ فردوس و عمارت زیبای میان این باغ یکی از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی و فرهنگی قرار گرفته در محله باغ فردوس است که در دوران قاجار ساخته شده است. این عمارت و باغ زیبای ایرانی در حال حاضر به موزه سینمای ایران تبدیل شده و با امکانات متنوع مثل سالن‌های سینمایی و کافه پاتوق‌ بازیگران و هنرمندان سینما و مرد علاقه عموم مردم است.

باغ فردوس و عمارت زیبای میان این باغ یکی از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی و فرهنگی قرار گرفته در محله باغ فردوس است که در دوران قاجار ساخته شده است.

این عمارت و باغ زیبای ایرانی در حال حاضر به موزه سینمای ایران تبدیل شده و با امکانات متنوع مثل سالن‌های سینمایی و کافه، پاتوق‌ بازیگران و هنرمندان سینما و فضایی مورد علاقه عموم مردم است.

عمارت زیبای باغ فردوس با گچبری و معماری ظریف و اصیل ایرانی، در میان باغی وسیع و زیبا و سرسبز با چنارهای بلند و قدیمی قرار دارد.

این موزه دارای بخش‌های مختلف به نام‌های تالار آغازگران، تالار معاصران، تالار بین‌‌‌الملل، تالار تاریک نام‌آوران، بخش سینمای کودک و نوجوان، بخش سینمای دفاع مقدس، تماشاخانه موزه سینما، بخش صدا و دوبله وشاه‌نشین عمارت باغ فردوس است.

در تالار آغازگران، بازدیدکنندگان با اولین تجهیزات سینمایی وارد شده به ایران و تاریخچه سینما روبه‌رو می‌شوند.

در تالار معاصران پرتره شخصیت‌های معروف و مطرح سینما در زمینه بازیگری، کارگردانی، آهنگسازی و تصویربرداری قرار دارد.

جوایز بین‌المللی هنرمندان سینما مثل نخل طلایی کن، شیر ونیز، خرس برلین و .. در تالار بین‌‌‌الملل موزه جمع آوری شده.

بازدیدکنندگان موزه سینما به محض وارد شدن به تالار تاریک نام‌آوران با نور فلاش عکاسان و صدای تشویق حضار روبه‌رو و سپس با نام آوران هنر آشنا می‌شوند.

بازدیدکنندگان موزه در بخش سینمای کودک و نوجوان می‌توانند با عروسک‌های سینمایی مثل کلاه قرمزی، پسرخاله و تصاویری از بازیگران و دست اندرکاران سینمای کودک را ببینید.

در بخش سینمای دفاع مقدس تصاویر مربوط به فیلم‌ها، بازیگران، کارگردان‌ها و عوامل اصلی فیلم‌های جنگی کشور گردآوری شده است.

در تماشاخانه موزه سینما، سینمای دهه ۳۰ و ۴۰ بازآفرینی شده است.

بخش صدا و دوبله به غرفه علی کسمایی؛ پدر دوبله ایران و لحظاتی از نخستین فیلم‌های دوبله شده اختصاص داده شده است.

وقتی به شاه‌نشین عمارت باغ فردوس وارد می‌شوید، کارگردان مشهور ایران؛ علی حاتمی را می‌بینید که پشت میز تدوین فیلم حاجی واشنگتن به‌همراه عزت الله انتظامی، بازیگر نقش اول آن نشسته است.

دراتاق نمادین «فرهاد مهراد خواننده»، صدای فرهاد پخش می‌شود و یادگارهایی از وسایل شخصی، سازهای او و کتاب هایش در این موزه نگهداری می‌شود.

باغ فردوس در خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، کوچه بخشایش قرار دارد.

بازار تجریش تهران

بازار-تجریش-باغ-فردوس
بازار میوه و تره‌بار تجریش یکی از جذاب‌ترین بازارهای میوه و سبزیجات در کل تهران است که در نزدیکی محله باغ فردوس قرار دارد.
انواع وجود میوه‌ و سبزیجات تازه و نوبرانه و میوه‌های وارداتی را در این بازار می‌شود پیدا کرد.

بازار میوه و تره‌بار تجریش یکی از جذاب‌ترین بازارهای میوه و سبزیجات در کل تهران است که در نزدیکی محله باغ فردوس قرار دارد.

انواع وجود میوه‌ و سبزیجات تازه و نوبرانه و میوه‌های وارداتی را در این بازار می‌شود پیدا کرد.

بازار سنتی تجریش که از یک سمت به میدان تجریش و از سمت دیگر به امامزاده صالح می‌رسد، ترکیبی خوش رنگ و عطر و مزه از انواع سبزیجات و میوه‌های تر و تازه را پیش روی رهگذران قرار می‌دهد.

این بازارچه قدیمی در واقع «تکیه تجریش» یکی از قدیمی‌ و مشهورترین تکیه‌های تهران است که در ماه محرم مراسم سوگواری خاص نخل‌گردانی در آن برگزار می‌شود.

مجتمع مدرن الهیه

مدرن-الهیه-باغ-فردوس
مجتمع مدرن الهیه یکی از مراکزخرید مدرن  شیک در منطقه الهیه و محله باغ فردوس است. این مرکز خرید محل گردهمایی برندهای معتبر و معروف بین‌المللی و محصولات متنوع و لوکس از جمله پوشاک، کیف، کفش، اکسسوری هایی نظیر عینک، ساعت و همچنین لوازم آرایش و محصولاتی نظیر عطر، جواهرات و … از برندهای مانند پرومد، ریچی، لامبورد د پارک، استفانو و … هستند.

مجتمع مدرن الهیه یکی از مراکزخرید مدرن  شیک در منطقه الهیه و محله باغ فردوس است.

این ساختمان لوکس 12 طبقه بنا نما و معماری زیبا و باشکوهی دارد

این مرکز خرید محل گردهمایی برندهای معتبر و معروف بین‌المللی و محصولات متنوع و لوکس از جمله پوشاک، کیف، کفش، اکسسوری هایی نظیر عینک، ساعت و همچنین لوازم آرایش و محصولاتی نظیر عطر، جواهرات و … از برندهای مانند پرومد، ریچی، لامبورد د پارک، استفانو و … هستند.

چندین کافه و رستوران لوکس و شیک هم در این مرکز خرید وجود دارد.

رستوران سوشی کو یکی از این رستوران هاست که منویی متنوع از انواع غذا مانند سوشی رول ویژه، گوشت گوساله به همراه مارچوبه، اردک سرخ شده پکن و سایر غذاهای خاور دور دارد.

ویکولو، یکی از کافه‌های مرکز خرید مدرن الهیه است که حال و هوایی شبیه به کافه و رستوران‌های شهر رم را بازآفرینی می‌کند.

این کافه در فضای سرباز بر بام مدرن الهیه پذیرای مهمانان است.

مجتمع مدرن الهیه در خیابان آفریقای شمالی، رو‌به‌روی کوچه گلنار قرار دارد.

سام سنتر

سام-سنتر
سام سنتر یکی از مراکز خرید مدرن و لوکس تهران است که در محله باغ فردوس و منطقه الهیه واقع شده؛ یک مرکز خرید برای کسانی است که دنبال محصولات خاص و لوکس و تک می‌گردند.

سام سنتر یکی از مراکز خرید مدرن و لوکس تهران است که در محله باغ فردوس و منطقه الهیه واقع شده؛ یک مرکز خرید برای کسانی است که دنبال محصولات خاص و لوکس و تک می‌گردند.

مرکز خرید خاص سام سنتر  در 9 طبقه،۲۶ واحد تجاری ۳۵ تا ۲۰۰ متری را در خود جای داده است. پارکینگ این مجموعه با گنجایش ۲۴۰ خودرو در طبقات دوم تا هفتم ساختمان قرار دارد.

طبقات بالایی سام سنتر با چشم‌اندازی به سمت کوهستان به فودکورت و رستوران‌هایی با غذاهایی از ملیت‌های مختلف اختصاص داده شده است.

ساختمان سام سنتر با معماری و نورپردازی چشمگیری دارد.

سام سنتر محل فعالیت رسمی برندهای معتبر جهانی در تهران است و مهم‌ترین ویژگی فروشگاه‌های سام سنتر که آن را از سایر مراکز خرید در ایران متمایز می‌کند، حضور برند‌های معتبر جهانی از ایتالیا،‌ آلمان و سوئیس برای نخستین بار در کشور است که در این مرکز خرید حاضر شده‌اند.

.در فروشگاه‌های سام سنتر محصولات مختلفی از پوشاک زنانه و مردانه، بزرگسالان، کودکان و نوجوانان، کیف و کفش، لوازم جانبی (Accessory) طلا، جواهر، ساعت، لوازم آرایشی، عطر و ادکلن ان هم از برترین برندهای جهانی عرضه می‌شود.

مرکز خرید سام سنتردر محله باغ فردوس خیابان فرشته (شهید مرتضی فیاضی) رو‌به‌روی خیابان کوهیار قرار دارد.

باغ موزه هنر ایرانی

باغ-موزه-هنر-ایرانی
باغ موزه هنر ایرانی با ساختار معماری باغ‌های اصیل ایرانی دارای جاذبه‌هایی از جمله نمایشگا‌ه و کارگاه‌های هنری، فضای سبز، مرکز فروش صنایع دستی و محصولات فرهنگی است. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این باغ، ماکت‌های اماکن دیدنی و تاریخی کشورمان است که توسط هنرمندان ایتالیایی ساخته شده‌اند.

باغ موزه هنر ایرانی یکی از  فضاهای جذاب گردشگری تهران است که در محله باغ فردوس قرار دارد.

این باغ با ساختار معماری باغ‌های اصیل ایرانی دارای جاذبه‌هایی از جمله نمایشگا‌ه و کارگاه‌های هنری، فضای سبز، مرکز فروش صنایع دستی و محصولات فرهنگی است.

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این باغ، ماکت‌های اماکن دیدنی و تاریخی کشورمان است که توسط هنرمندان ایتالیایی ساخته شده‌اند.

گفته می‌شود این ماکت‌ها برای جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی دوران پهلوی سفارش داده شده است.

این مجموعه ماکت شامل ۱۱ اثر از ۳۵ اثر ساخته شده برای جشن‌های ۲۵۰۰ ساله، شامل کاخ هشت‌بهشت، چهل‌ستون، گنبد‌قابوس، شمس‌العماره، سی‌و‌سه‌پل، کاروانسرای مهیار، باغ‌فین کاشان، نقش رستم، برج‌آزادی، مقبره دانیال ‌نبی ‌و قره کلیسا به همراه ماکت کامپوزیتی برج میلاد است.

باغ موزه هنر ایرانی در محله باغ فردوس، خیابان شهید دربندی (مقصودبیک)، کوچه دکتر حسابی، پلاک ۲۵ است.

موزه دکتر حسابی

خانه-موزه-دکترحسابی
خانه موزه دکتر حسابی یکی از اماکن معروف محله باغ فردوس است.

خانه موزه دکتر حسابی یکی از اماکن معروف محله باغ فردوس است.

این موزه، خانه دکتر حسابی است که پس از مرگش در سال ۱۳۷۲، طبقه سوم آن تبدیل به موزه‌ای شد که در آن وسایل شخصی از جمله پوشاک‌، مسواک‌، عینک‌، شانه‌، خودکار، دفتر یادداشت و وسایل دست‌ساز ایشان‌، لوح تقدیر و مدارک تحصیلی و علمی‌، مدال‌ها و نشان‌ها، عکس‌های خانوادگی‌، اسباب‌بازی فرزندان و نوه‌ها، هدایای خانوادگی، مدارک علمی و تحصیلی، نشان‌ها، تقدیرنامه‌ها، عکس‌های قدیمی، متن نطق‌ها و نوشته‌ها و آثار تقدیمی به دکتر حسابی، شامل تابلوی نقاشی‌، تابلوی خط‌، فرش و صنایع دستی همراه وسایل شخصی و کلیه آثار تالیف و ترجمه شده وی به نمایش گذاشته شده است‌.

گفته می‌شود که دکتر حسابی تنها شاگرد ایرانی پروفسور انیشتین بوده و با دانشمندان تراز اول دنیا نظیر شرودینگر، پورن‌، پل‌دیراک‌، نیلز و بوهر و فلاسفه‌ای چون آندره ژید و برتراند راسل ارتباط داشته است.

‌دکتر حسابی در سال 1990 از سوی جامعه علمی جهانی، به‌عنوان مرد اول علمی جهان برگزیده شد و در کنگره ۶۰ سال فیزیک ایران، در سال 1366 لقب پدر فیزیک ایران به وی اهدا شد.

موزه دکتر حسابی درخیابان مقصود بیک (دربندی)، چهارراه حسابی، خیابان حسابی، شماره۴۷ قرار دارد.

کتاب الهیه (فرهنگستان فرشته)

مجموعه کتاب الهیه یک مرکز فرهنگی در محله باغ فردوس است که در سال 1398 فعالیت خود را آغاز کرد و در فضایی وسیع و محیطی دلنشین، بیش از 20 هزار عنوان کتاب، آلبوم های موسیقی، نوشت افزار، بازی های فکری، وسایل دکوری و … را به علاقه‌مندان ارایه و عرضه می‌کند.

مجموعه کتاب الهیه یک مرکز فرهنگی در محله باغ فردوس است که در سال 1398 فعالیت خود را آغاز کرد و در فضایی وسیع و محیطی دلنشین، بیش از 20 هزار عنوان کتاب، آلبوم های موسیقی، نوشت افزار، بازی های فکری، وسایل دکوری و … را به علاقه‌مندان ارایه و عرضه می‌کند.

ساختمان کتاب الهیه 2 طبقه فروشگاه است که شامل بخش های مختلف کتاب، موسیقی، نوشت افزار، کتاب کودک و نوجوان و بازی و سرگرمی و همچنین خانه ی کودک، رستوران و کافه است.

مجموعه کتاب الهیه در خیابان فرشته، بالاتر از چناران، پلاک 50 قرار دارد.

رستوران‌های باغ فردوس

محله باغ فردوس مرکز گردهمایی تعدادی از بهترین و لوکس ترین رستوران و کافه‌های تهران است.

رستوران لوکس طلایی

رستوران لوکس طلایی یکی از رستوران‌های قدیمی و معوف و با کبفیت تهران در محله باغ فردوس قرار دارد.

این رستوران منویی از انواع غذاهای ایرانی، کباب و استیک دارد.

لوکس طلایی در خیابان ولی عصر،بالاتر از خیابان فیاضی(فرشته)،پلاک 2955 است.

رستوران قصاب

رستوران-قصاب-باغ-فردوس
در استیک هاوس قصاب، انواع غذاها و استیک‌های لذیذ قصاب از مرغوب‌ترین گوشت‌ها با بهترین کیفیت همچون تی‌بن، دالاس، راحت الحلقوم، ریب‌آی ، خامه استیک و…. توسط سرآشپزهای ترک ارایه می‌شود.

در استیک هاوس قصاب، انواع غذاها و استیک‌های لذیذ قصاب از مرغوب‌ترین گوشت‌ها با بهترین کیفیت همچون تی‌بن، دالاس، راحت الحلقوم، ریب‌آی ، خامه استیک و…. توسط سرآشپزهای ترک ارایه می‌شود.

رستوران قصاب در خیابان فرشته، ساختمان ام اچ هاوس، پلاک۱۰۴ قرار دارد.

رستوران لوتکا

لوتکا-باغ-فردوس
فضای کافه رستوران لوتکا با الهام از زیر آب طراحی شده و فضای آرامش بخش این رستوران برای مهمانان به گونه‌ای است که در میان دریا نشسته و غذا میل می‌کنند.

فضای کافه رستوران لوتکا با الهام از زیر آب طراحی شده و فضای آرامش بخش این رستوران برای مهمانان به گونه‌ای است که در میان دریا نشسته و غذا میل می‌کنند.

رستوران بین المللی لوتکا منوی متنوعی ازصبحانه های گرم و سرد شامل شاکشوکا میگو، سیمیت سالمون لوتکا، کروسان و پنکیک لوتکا که به همراه خاویار سرو می‌شود، تا غذاهای دریایی مانند ماهی سالمون لوتکا، بشقاب شاه میگو، انواع کالاماری، بشقاب‌های لذیذ پاستا، دسرهای ترکی مثل کاتمر، کونفه ،هاوچ دیلیم ، کادایف و نوشیدنی های خاص و هیجان انگیز دارد.

رستوران لوتکا در خیابان فرشته، بوتیک مال ملل، طبقه همکف قرار دارد.

رستوران دیوان

رستوران دیوان یکی از لوکس و گران قیمت‌ترین رستوران‌های تهران است که در محله باغ فردوس قرار دارد.

این رستوران در مرکز خرید سام سنتر قرار دارد و در آن انواع غذاهای سنتی ایرانی را به شیوه‌ای شیک و متفاوت سرو می‌شود.

رستوران دیوان در خیابان فرشته، سام سنتر تهران قرار دارد.

رستوران حس توران

حس توران یکی از رستوران‌های خاص  و شیک در تهران است که در محله باغ فردوس قرار دارد.

این رستوران منوی متفاوتی شامل پیش خوراک‌های سرد و گرم، آتش خورها، ملغمه‌ها، ته‌تغاری‌ها، چلوک‌ها و… دارد.

در معرفی این رستوران آمده:« در حس توران از غذاهای تکراری خبری نیست، ما در حس توران غذاهای ایرانی را با شیوه ای خلاقانه به شما ارائه می دهیم. در حس توران شما مهمان ما هستید و ما می خواهیم میزبانی ایرانی را با استانداری جهانی به شما ارائه دهیم.»

حس توران در خیابان فرشته، خیابان نیلوفر، نبش مریم غربی، برج رویال طبقه ۲ قرار دارد.

ورزشگاه‌های باغ فردوس

در محله باغ فردوس چنیدن باشگاه ورزشی مجهز و با مربیان با تجربه در دسترس اهالی محله قرار دارد.

باشگاه ورزشی باغ فردوس

باشگاه ورزشی باغ فردوس در زمینه باشگاه لاغری، تی آر ایکس، بارداری فیتنس با کادری حرفه‌ای از مراکز ورزشی در دسترس اهالی باغ فردوس است.

این باشگاه در خیابان ولیعصر، خیابان طوسی، کوچه دلبر، رویه روی کتابخانه باهنر است.

مجموعه ورزشی رویال ویتا

رویال-ویتا
ویال ویتا با سالن‌های ورزشی مجهز به سونای خشک، سونای بخار، جکوزی، بوفه، کافی شاپ، فودکورت سرویس حمل و نقل ورزشکاران، اتاق ماساژ و رست، سالن پیرایش و زیبایی، کلاس‌های ورزشی، سالن بیلیارد حرفه‌ای، تخته، کوه نوردی، فیزیوتراپی اتاق وی ای پی، شو روم و مزون لباس در دسترس اهالی محله باغ فردوس قرار دارد.

رویال ویتا با سالن‌های ورزشی مجهز به سونای خشک، سونای بخار، جکوزی، بوفه، کافی شاپ، فودکورت سرویس حمل و نقل ورزشکاران، اتاق ماساژ و رست، سالن پیرایش و زیبایی، کلاس‌های ورزشی، سالن بیلیارد حرفه‌ای، تخته، کوه نوردی، فیزیوتراپی اتاق وی ای پی، شو روم و مزون لباس در دسترس اهالی محله باغ فردوس قرار دارد.

رویال ویتا در محله باغ فردوس، خیابان ولیعصر، خیابان سعید قرار دارد.

موسسه یوگا عطر مهر

موسسه یوگا عطرمهر با محیطی آرام و مناسب برای انجام تمرینات یوگا و مربیان باتجربه به صورت تخصصی، سبک های متفاوت یوگا را اعم از هاتایوگا، شیواناندا، ساتیاناندا،وینیاسافلو و آشتانگا به علاقه‌مندان آموزش می‌دهد.

یوگا عطر مهر درخیابان ولیعصر ، بالاتر از پارک وی ، نرسیده به باغ فردوس ، کوچه عارف نسب ، پلاک 10 ، واحد 1 است.

فضای سبز محله باغ فردوس

محله باغ فردوس با وجود پیشینه خوش آب و هوا و سرسبزی که داشته هنوز این فضای سبز را می‌توان در بافتش و برج‌باغ‌ها مشاهده کرد.

همچنین در این محله چندین پارک شهری هم در دسترس اهالی قرار دارد.

  • بوستان قلمستان در محله باغ فردوس،خیابان ولیعصر،خیابان قلمستان
  • پارک بانو در خیابان رضایی،خیابان شاهد.
  • بوستان جبهه در خیابان ماهرو،خیابان شاهین پناهی

و بوستان آقا بزرگی در خیابان فرشته، خیابان آقا بزرگی، خیابان صحرا  از جمله پارک‌های این محله هستند.

مراکز آموزشی این محله

محله باغ فردوس دارای مراکز اموزشی و مدارس مختلفی در تمامی مقاطع و دولتی و غیر دولتی است.

  • دبستان دخترانه دولتی شهید دربندی در خیابان دربندی، خیابان دکتر حسابی
  • دبیرستان دوره دوم دخترانه دواتی پروفسور حسابی در خیابان دربندی، چهارراه دکتر حسابی، خیابان حسابی
  • دبستان پسرانه دولتی بعثت در خیابان الهیه، روبروی دادسرای شمیران
  • دبیرستان دوره دوم پسرانه نمونه دولتی امام موسی صدر در چهارراه پسیان، خیابان توتونچی
  • هنرستان فنی و حرفه‌ای پسرانه دولتی کمال الملک در خیابان ولیعصر،نرسیده به میدان تجریش، نبش کوچه کاشانی
  • دبیرستان  پسرانه شاهد دوره دوم دولتی جلال آل احمد در خیابان شهید دربندی، خیابان تختی
  • دبیرستان دخترانه غیردولتی مهرآیین در خیابان ولیعصر،خیابان بهمن

مراکز مذهبی محله باغ فردوس

محله باغ فردوس دو مسجد دارد؛ یکی مسجد فرشته و دیگری مسجد قائم.

مسجد فرشته، مسجدی قدیمی و 3 طبقه است. ساختمان این مسجد دارای قوسی مقعر است و نمای آن را 12 پنجره باریک و بلند که میان آنها کاشی‌کاری شده، تشکیل داده.

مسجد فرشته دارای گنبد و دو گلدست کاشی‌کاری شده است و به ‌سبب ارتفاع زیاد ساختمان، گلدسته‌ها کوتاه ساخته شده‌اند.

مسجد فرشته در خیابان ولیعصر، ابتدای خیابان فرشته (شهید فیاضی) قرار دارد.

مسجد قائم دیگر مسجد محله باغ فردوس است که پایین‌تر از میدان تجریش در خیابان شهید دربندی قرار دارد.

مراکز درمانی محله باغ فردوس

درمانگاه فرشته

کلینیک شبانه روزی فرشته، یکی از مراکز درمانی داخل محله و در دسترس اهالی محله است.

این کلینیک با پزشکان متخصص و فوق تخصص در زیمنه‌های دندانپزشکی، فیزیوتراپی، قلب و عروق، بینایی سنجی، شنوایی سنجی، ارتوپدی فنی، کاردرمانی، پزشک عمومی و اورژانس خدمات درمانی ارایه می‌کند.

درمانگاه فرشته در خیابان ولیعصر، خیابان شهید فیاضی(فرشته) قرار دارد.

 سرای محله باغ فردوس

سرای محله باغ فردوس یکی از مرکز فرهنگی، هنری و بهداشتی و سلامت محله باغ فردوس است.

در این سرای خدمات آموزشی در زمینه‌های موسیقی، آواز، نقاشی، فرش و گلیم بافی، خیاطی، خوشنویسی، زبان انگلیسی و غیره ارایه می‌شود.

در خانه سلامت سرای محله باغ فردوس، خدمات سلامتی از جمله تست قندخون، تست فشارخون، غربالگری سلامت، مشاوره پزشکی، مشاوره و آموزش مامایی، طب سنتی و آشنایی با گیاهان دارویی، نگهداری و مراقبت از گیاهان آپارتمانی، آموزش روابط زناشویی، مشاوره فردی و گروهی روانشناسی و غیره به اهالی این مله ارایه می‌شود.

سرای محله و خانه سلامت باغ فردوس در خیابان ولیعصر، خیابان توتونچی، خیابان طوبی، ساختمان فضای سبز شهرداری ناحیه۷ واقع شده است.

سخن آخر

محله باغ فردوس یکی از محله‌های قدیمی و اعیانی نشین شمال شهر تهران است که با ورود شهرسازی به این محله خانه باغ‌ها تبیدل به برج‌باغ‌های شیک و مجلل شده است.

این محله با وجود کیفیت ساخت، دسترسی به مناطق شمال تهران و آب و هوای مطبوع محله‌ای گران قیمت و البته پرطرفدار است.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments