استفاده از تفاله قهوه برای تقویت خاک گلدان

استفاده از تفاله قهوه برای گلدان و باغچه

تا به حال به تقویت خاک گلدان‌های خانگی‌تان فکر کرده‌اید؟ می‌دانید حتما لازم نیست که برای این کار به سراغ کودها و مواد شیمیایی گران‌قیمت بروید و می‌توانید از بسیاری از مواد خوراکی و طبیعی هم استفاده کنید؟ یکی از روش‌های تقویتی گلدان‌ها، استفاده از تفاله قهوه برای گلدان‌های خانگی‌تان است.

یکی از سوالات رایج درمورد تقویت خاک و رسیدگی به گیاهان این است که آیا می‌توان در حین آبیاری گیاهان مقداری هم تفاله قهوه روی خاک گیاه ریخت و یا اینکه آیا می توان تفاله قهوه را به کود کمپوست اضافه کرد یا خیر؟ پاسخ به این سوال در اکثر مواقع مثبت است و معمولا این ایده نه تنها خوب، بلکه فوق‌العاده است. البته در این کار باید کمی احتیاط کرد. در این مقاله از نیک بوم به نحوه استفاده از تفاله قهوه برای گلدان گیاهان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

کاربرد تفاله قهوه برای گلدان گیاهان

تفاله قهوه منبع خوبی از نیتروژن است. می‌توانید آن را مستقیم روی خاک باغچه یا گلدان بپاشید، یا به کود گیاهی اضافه کنید. اگر مقدار تفاله زیاد باشد، سطح اسیدیته خاک را افزایش می‌دهد و این امر برای گیاهانی مثل بلوبری، آزالیا و گیاهان تیره خرزه هندی (خرزهره هندی) که عاشق اسیدی بودن خاک هستند، بسیار خوب خواهد بود. کافی است تفاله قهوه را روی خاک اطراف گیاه بپاشید تا اسیدیته خاک را افزایش دهد. به نظر می‌رسد کرم‌ها هم از این ماده خوششان می‌آید و جذب کرم خاکی به خاک، در رشد گیاه موثر خواهد بود.

تفاله قهوه یک بازدارنده طبیعی برای حلزون‌ها و برخی از انواع حشرات است و گربه‌ها را هم از اطراف باغچه شما دور می‌کند. این ماده برای دور نگهداشتن برخی از انواع خرگوش هم موثر است.

استفاده از تفاله قهوه برای گلدان گیاه
پاشیدن کمی تفاله قهوه روی خاک در حین آبیاری گیاهان باعث افزایش سطح اسیدیته خاک می‌شود.

آبیاری گیاهان با قهوه مایع

اگر اهل نوشیدن قهوه هستید، شاید از خود بپرسید که آیا می‌توان اضافه قهوه سرد شده را برای گیاهان ریخت؟ پاسخ این سوال “شاید” است. این موضوع به نوع گیاهتان بستگی دارد.

گیاهانی که به خاک اسیدی علاقه دارند، مثلا بنفشه آفریقایی، گل حنا (گل بی‌صبر یا سرده)، کاج مطبق، ارکیده شاپرکی و دیفن باخیا) از اینکه تفاله قهوه برای گلدان‌شان در نظر بگیرید یا هرهفته کمی قهوه سرد مایع در گلدانشان بریزید، استقبال خواهند کرد.

در فضای باز، گیاهانی مثل آزالیا، خرزه هندی (خرزهره هندی)، زنبق سیبری، ترمس (لوپن یا باقلا مصری) و انواع درخت یا درختچه کاج هم از این ایده استقبال می‌کنند. همچنین می‌توانید قهوه مایع را به کود گیاهی کاملا خشک اضافه کنید.

ریختن قهوه سرد یا تفاله قهوه برای گلدان گیاهان
هرگز قهوه شیرین یا طعم‌دار را برای گیاهان استفاده نکنید؛ چون باعث جذب آفات می‌شود.

اگر قصد دارید گهگاهی مقداری قهوه سرد روی خاک گیاهان آپارتمانی بریزید، باید حواستان به گیاه موردنظر باشد. در صورتی که شاخ و برگ آن شروع به زرد شدن کرد یا اینکه نوک برگ‌های آن به رنگ قهوه‌ای در آمد، نشانه این است که سطح اسیدیته خاک بسیار زیادتر از نیاز گیاه شده و باید ریختن قهوه مایع یا استفاده از تفاله قهوه برای گلدان را متوقف کنید.

اصلا ایده بدی نیست که قهوه را با آب رقیق کنید؛ مخصوصا اگر طرفدار نوشیدن قهوه‌های غلیظ هستید… در برخی از ادارات، تنها آبی که گیاه دریافت می‌کند، همان ته‌مانده آب در لیوان کارکنان است که آن را روی خاک گلدان می‌ریزند و این اتفاق خوشایندی برای گیاهان است.

نکته مهم:

اگر به قهوه خود خامه، شیر یا شکر اضافه کرده‌اید، هرگز آن را داخل گلدان گیاه نریزید. شکر و چربی، علاوه بر آسیب زدن به گیاه، آفات را هم جذب خاک گلدان می‌کند. گیاهی که با قهوه شیرین یا طعم‌دار آبیاری می‌شود، به زودی به بستری برای قارچ‌ها تبدیل خواهد شد.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد. از همراهی شما سپاسگزاریم.

منبع: The spruce

 

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments