بهترین طبقه آپارتمان برای سکونت کدام است؟

بهترین طبقه آپارتمان

خانه‌دار شدن به خصوص بعد از سال‌ها اجاره‌نشینی و تحمل مشکلات و مصائب آن، برای بسیاری از افراد یک آرزوست که شاید سال‌ها برای دست یافتن به آن تلاش کنند. خریدن خانه در عین حال که یک تجربه خوشایند و تحقق یک آرزوی دور از دسترس است، برای خود چالش‌های زیادی هم دارد. انتخاب محله و ساختمانی مناسب و پس از آنها خریدن واحدی در بهترین طبقه آپارتمان می تواند به منزله برآورده شدن یک رویای بزرگ باشد.

انتخاب یک خانه مناسب با سلیقه، نیاز، میزان حساب بانکی و اولویت‌های افراد در مورد شرایط سکونت خود موضوع مهمی است که اگر در زمان خرید خانه دقیق و مخصوص به آن پرداخته نشود، در آینده به مشکلی بغرنج تبدیل می‌شود.

نکات کلیدی در خرید خانه

خریداران خانه در انتخاب منزل آینده خود باید تمامی جوانب را در نظر بگیرند. تغییر عقیده دادن درباره خانه بعد از خرید آن، هزینه و دردسرهای زیادی مثل اسباب کشی مجدد و گذراندن دوباره روال انجام معامله را در پی‌دارد. اگر قصد خرید یک آپارتمان را دارید، قبل از هرکاری کاغذ و قلم را برداشته و خواسته های خودتان را از یک آپارتمان ایده آلتان اولویت بندی، دسته بندی و یادداشت کنید تا در نهایت بتوانید راحت تر انتخاب کنید که کدام طبقه از یک اپارتمان برای شما مناسب و ایده آل است.

با نیک بوم در این نوشتار همراه باشید تا نگاهی بیندازیم به ویژگی‌ها، مشکلات و ضعف‌های طبقات مختلف آپارتمان از اول تا آخر. در این نوشته به شما کمک خواهیم کرد تا بتوانید بهترین طبقه آپارتمان مناسب با اولویت‌هایتان را پیدا کنید.

فاکتورهای مهم برای انتخاب طبقه آپارتمان

در میان ویژگی‌های مختلف طبقات مختلف یک آپارتمان مسکونی مواردی مثل آفتاب‌‌گیر و دلباز بودن، آسانی رفت و آمد، هزینه خرید، امنیت، میزان شلوغی و سرو صدا، منظره و چشم‌انداز پیش روی پنجره و میزان فشار آب براساس اهمیت و اولویت می‌‌تواند در انتخاب بهترین طبقه آپارتمان با درنظر داشتن ملاکهای مهم برای شما تعیین کننده باشد. در ادامه به بررسی برخی از این فاکتورها می پردازیم:

بهره گیری از چشم‌انداز تماشایی

منظره و چشم‌انداز مورد دیگری است که ساکنین طبقات اول و دوم از داشتن آن بی‌نصیب هستند. هرچه پله‌ها را بالاتر بروید احتمال وجود چشم‌انداز در مقابل پنجره یک واحد آپارتمانی بیشتر می‌شود. پس اگر دوست دارید در هنگامی که چای می‌نوشید نمایی از شهر، پارک یا کوهستان را تماشا کنید و نمایی باز پیش رویتان باشد باید طبقات بالایی یک آپارتمان را مد نظر داشته باشید.

بهترین طبقه آپارتمان از لحاظ منظره
هرچه پله‌ها را بالاتر بروید احتمال وجود چشم‌انداز در مقابل پنجره یک واحد آپارتمانی بیشتر می‌شود.

پنجره طبقات پایینی ساختمان عموما به سمت خیابان و یا ساختمان روبه رو باز می‌شود و نمایی برای تماشا ندارد.

نعمت نور در خانه

آفتاب‌گیر بودن و وجود نور و روشنایی طبیعی در خانه موضوعی است که خیلی از افراد در بازدید از ملک توجه زیادی به آن دارند. روشنایی و نور طبیعی به افراد اجازه پرورش گیاهان و گل‌های آپارتمانی را می‌دهد که همین موضوع طراوت و انرژی مثبت خانه را چند برابر می‌کند.

ضمن اینکه زندگی در فضایی با نور طبیعی احتمال بروز افسردگی را کم می‌کند. برخورداری از نور طبیعی فضای خانه را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. اگر اولویت شما برای خرید آپارتمان، نورگیر بودن است، باید دور طبقات پایین یعنی طبقه اول و حتی دوم را خط بکشید و سراغ طبقات بالایی بروید که نور بیشتری می‌گیرند و احتمال وجود مانع در مسیر رسیدن نور آفتاب در این خانه‌ها کمتر است.

بهترین طبقه آپارتمان از لحاظ نورگیر بودن
وجود نور طبیعی در خانه موضوعی است که خیلی از افراد در بازدید از ملک توجه زیادی به آن دارند.

آپارتمان‌های طبقه اول معمولا از نظر نورگیر بودن ضعف دارند. ساختمان‌های پیش رو و یا درختان خیابان، مقابل نور درخواستی این طبقات قد می‌کشند و مانع ایجاد می‌کنند.

صعود قیمت و ارتفاع باهم

یکی از قواعد خرید آپارتمان این است که هرچه تعداد طبقات بالاتر می‌رود، قیمت واحد هم افزایش می‌یابد. دلیل این موضوع هم مزایای بیشتر طبقات بالایی نسبت به طبقات پایینی و بالطبع بیشتر بودن متقاضیان این طبقات نسبت به طبقه اول است. پس اگر مشکل تامین هزینه دارید، خرید واحدی در طبقه اول برای شما آسان‌تر است.

پله های فراوان را فراموش نکنید

منظور از آسانی رفت و آمد این است که برای رسیدن به در ورودی آپارتمانتان چند پله را باید طی کنید. البته با  قانون الزامی وجود آسانسور در خانه‌های بالای سه طبقه، در حال حاضر اکثر آپارتمان‌ها آسانسور دارند. اگرچه آسانسور معضل پله‌نوردی را حل کرده، اما متاسفانه معضل خرابی یا قطع برق آسانسور هم همیشه وجود دارد و احتمال اینکه در مواقعی مجبور باشید طبقات را به همراه وسایل و کیسه‌های خرید بالا بروید هست.

بهترین طبقه آپارتمان از لحاظ معضل پله نوردی
طبقه اول بهترین گزینه برای افرادی است که توان حرکتی زیادی ندارند و از پله نوردی فراری هستند.

به همین دلایل توصیه می شود که اگر دارای کهولت سن هستید یا مشکل حرکتی دارید، طبقه اول را برای زندگی انتخاب کنید. ساکنان این طبقه برای رسیدن به در آپارتمان وابستگی شدیدی به آسانسور ندارند. طبقه اول در ساختمان‌های با آسانسور و بدون آسانسور، بهترین گزینه برای افرادی است که توان حرکتی زیادی ندارند و از پله نوردی فراری هستند. همچنین کسانی که تمایلی به سوار شدن آسانسور ندارند هم بهتر است برای آسودگی خیالشان در طبقه اول زندگی کنند.

فشار آب

وضعیت فشار آب موضوع دیگری است که در طبقات مختلف متفاوت خواهد بود.فشار آب در طبقات پایینی ساختمان بیشتر و هرچه طبقات بالاتر می‌رود، فشار آب افت می‌کند و کمتر می‌شود. در اکثر ساختمان‌ها این مشکل را با پمپ فشار آب برطرف می‌کنند.

بهترین طبقه ساختمان و معضل فشار آب
فشار آب در طبقات پایینی ساختمان بیشتر و در طبقات بالایی کمتر است.

اما بازهم فشار آب در طبقات پایینی بیشتر از طبقات بالایی است و مزیت حساب می‌شود.

امنیت طبقات دور از دسترس

درباره میزان امنیت خانه به طور طبیعی، طبقات پایینی به دلیل نزدیکی به سطح خیابان و راحتی انتقال وسایل به خارج از ساختمان، دسترسی بیشتری برای سارقان دارند. در حالی که در طبقات بالاتر، به دلیل ارتفاع زیاد این احتمال از بین می‌ رود. به همین دلیل است که ساکنان طبقات پایینی مجبورند برای مواجهه با خطر سرقت، آپارتمان خود را با نرده‌کشی پنجره‌ها و بالکن، نصب پنجره‌های ضد سرقت و سیستم‌های دزدگیر ایمن‌سازی کنند. پس اگر نگران سرقت هستید و اولویت شما در انتخاب آپارتمان، ایمنی است به سمت طبقات بالاتر بروید.

سکوت و آرامش

شلوغی و سر و صدا عامل آزار دهنده‌ای است که عموم افراد از آن فراری هستند و ترجیح می‌دهند ساعات حضور در منزل را در سکوت و آرامش سپری کنند. در میان طبقات آپارتمان، واحدهای طبقه اول فاصله کمتری با سطح خیابان دارند و در نتیجه سهم آنها از صدای بوق و عبور خودروها، سر و صدای رهگذران و غیره بیشتر است. هرچه طبقات بالاتر می‌رود، این سر و صدا کمتر می‌شود. قرار گرفتن روی طبقه پارکینگ هم طبقه اول را در معرض صدای ورود و خروج خودروهای آپارتمان قرار می‌دهد.

بهترین طبقه آپارتمان از نظر سر و صدا
واحدهای طبقه اول به خاطر فاصله کمتر با خیابان و پارکینگ، بیشتر در معرض سرو صدا هستند.

ضمن اینکه معمولا در طبقات پایین میزان رفت و آمد اهالی ساختمان و تردد در راه‌پله ها بیشتر است و اهالی این طبقه باید صدای بیشتری را تحمل کنند. با این اوصاف اگر آرامش و سکوت برای شما در اولویت است سراغ طبقه اول نروید.

در مقابل اما طبقه اول انتخاب خوبی برای افراد و خانواده‌های پر سر و صدا است. اگر فرزند پر تحرکی دارید، طبقه اول به شما این امتیاز را می‎دهد که بدون نگرانی بابت اعتراض همسایه پایینی، فرزندتان را برای دویدن و شیطنت کردن آزاد بگذارید. افراد پر معاشرت که رفت و آمد زیادی دارند هم در طبقه اول بهتر می‌توانند زندگی کنند چون سر و صدای آنها کمتر روی سایر اهالی ساختمان اثر می‌گذارد.

دمای متعادل آپارتمان

در مورد وضعیت گرما و سرما در آپارتمان‌ها وضعیت به این صورت است که واحدهای طبقه اول، علاوه بر کمبود نور طبیعی، به دلیل قرار گرفتن روی فضای سرد پارکینگ و همچنین خاصیت هوای سرد که سنگین است و در پایین می‌نشینند، سردتر هستند؛ پس واحدهای طبقه اول برای کسانی که تمایلی به سرما ندارند، انتخاب خوبی نیست. مگر اینکه هزینه بیشتری برای سیستم گرمایشی و قبض گاز و برق کنار بگذارند. از سوی دیگر واحدهای میانی به خاطر روشن بودن سیستم گرمایش طبقات بالا و پائینشان به صورت خودکار تا حدودی گرمتر می شوند.

طبقه آخر هم به دلیل قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب و همچنین فضای باز پشت‌بام، در مقابل سرما و گرما مقاومت کمتری نسبت به طبقات میانی دارد. در تابستان‌ها به دلیل تابش نور آفتاب گرم و در زمستان به دلیل در معرض هوای آزاد بودن سرد می‌شود. قاعدتا در این واحد هم تامین گرما و سرما هزینه بیشتری می‌طلبد. ضمن اینکه واحد طبقه آخر در معرض بارش برف و باران ممکن است درگیر نشتی آب از پشت بام بشود.

با بررسی فاکتورهای مذکور و اولویت بندی خواسته هایتان، حالا راحت تر می توانید بهترین طبقه آپارتمان برای سکونتتان را انتخاب کنید.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments