بازار انحصاری ساخت و ساز مسکن سوریه در دست ایران

ساخت مسکن در سوریه توسط بخش خصوصی ایران

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه به‌زودی مشکلات انتقال پول به‌منظور فعالیت شرکت‌های بخش خصوصی ایران در زمینه ساخت مسکن در سوریه حل می‌شود، گفت: «با توجه به ویرانی‌های گسترده‌ای که از جنگ داخلی سوریه به جا مانده، در حال حاضر ظرفیت ساخت دست‌کم 200هزار واحد مسکونی در این کشور وجود دارد و ما بین کشورهای منطقه بی‌رقیب هستیم.»

طبق گفته آقای محمودزاده، هم در زمینه احداث واحدهای مسکونی و هم زیرساخت‌های عمرانی می‌توان در این کشور فعالیت کرد و بازار خوبی برای فعالان حوزه صنعت ساختمان ایران در سوریه وجود دارد.

امضای تفاهم‌نامه ساخت مسکن در سوریه

محمود محمودزاده درباره امضای تفاهم‌نامه‌ای برای فعالیت بخش خصوصی ایران در بازار مسکن سوریه گفت: «آذرماه سال 98 تفاهم‌نامه ساخت‌وساز مسکن، خدمات، پروژه‌های زیربنایی و حمل‌و‌نقل توسط بخش خصوصی ایران در سوریه به امضای وزرای راه و شهرسازی ایران و مسکن سوریه رسید.»

او ادامه داد:« در روزهای اخیر به همراه مهندس اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، سفری به این کشور داشتیم و موضوعات این تفاهمنامه را پیگیری کردیم. این تفاهم‌نامه در واقع پیش‌نیاز ورود بخش خصوصی ایران برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های زیربنایی و حمل و نقل در سوریه است.»

ساخت مسکن در سوریه
در حال حاضر ظرفیت ساخت دست کم 200هزار واحد مسکونی در سوریه وجود دارد.

تعیین تکلیف دو مانع سرمایه‌گذاری در سوریه

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: «دو موضوع مهم در این زمینه، چگونگی نقل و انتقال پول و مسئله حمل مصالح ساختمانی است که با تلاش‌هایی که صورت گرفته، مجوزهایی از سوی دو کشور صادر شده که در حال تعیین تکلیف نهایی است و به زودی این موضوعات به نتیجه می‌رسد.»

آقای محمودزاده گفت:« ساختار حاکمیتی دو کشور می‌تواند بستری مناسب برای بخش خصوصی به منظور صادرات فنی مهندسی ایجاد کند. سوریه کشوری است که با توجه به مشکلات داخلی و درگیری طولانی مدت با جنگ، نیاز گسترده‌ای به بازسازی و ساخت و ساز عمرانی دارد. هم در زمینه احداث واحدهای مسکونی و هم زیرساخت‌های عمرانی می‌توان در این کشور فعالیت کرد. لذا بازار خوبی برای فعالان حوزه صنعت ساختمان ایران است. »

رقیبی در سوریه نداریم

محمودزاده در پاسخ به این سوال که آیا عربستان و قطر، رقبای ایران در بازسازی سوریه هستند گفت:«خیر، مقامات سوریه اولویت را به شرکت‌های ایرانی داده‌اند و مشکلی بابت وجود رقیب نداریم. فقط موضوع اصلی، اتخاذ راهکارهای بین بانک‌های مرکزی دو کشور به منظور تبادل پول است که در این سفر بر روی این موضوعات صحبت شد و امیدواری بسیار زیادی به وجود آمد تا در آینده نزدیک این مشکلات حل شود.»

او ادامه داد:«مسئله تحریم فقط مربوط به ایران نیست. سوریه هم در موارد بسیار زیادی با تحریم مواجه است. بنابراین از زمان انعقاد تفاهم‌نامه در آذر 1398 کارگروه‌های تخصصی طرفین، بر چگونگی مناسبات اقتصادی دو کشور کار کردند و به نتایج خوبی رسیده‌اند.»

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تعداد واحدهایی که قرار است در سوریه احداث شود گفت: «من فکر می‌کنم حداقل ظرفیت ساخت 200هزار واحد وجود دارد. آنچه در تفاهم‌نامه، تحت‌عنوان احداث 30هزار واحد به امضا رسیده، در واقع نوعی سمبل است. اما نیاز کشور سوریه بسیار فراتر از این تعداد خواهد بود و محدودیتی برای سازندگان ایرانی از بابت کمیت وجود ندارد. هرچقدر توان سیستم ما باشد، آن طرف ظرفیت کار وجود دارد.»

حضور بخش خصوصی در بازار مسکن سوریه

آقای محمودزاده دربخش پایانی صحبت‌هایش گفت:«در حال حاضر نیز تعدادی از شرکت‌های بخش خصوصی ایران به شکل پیمانکاری در سوریه مشغول ساخت‌و ساز هستند؛ اما طبیعتا به دلیل محدودیت‌های انتقال پول، فعالیت‌ها به شکل گسترده اتفاق نیفتاده و هدف ما این است بستر فعالیت را فراهم کنیم تا در مواردی همچون بازگشت سرمایه، امنیت و جابه‌جایی پول، اطمینان حاصل کنیم.»

منبع: ایسنا

 

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments