خانه بخریم یا نخریم؟ مسئله این است!

آیا باید خانه بخریم یا نخریم ؟

تا به حال برایتان پیش آمده که مبلغ قابل توجهی پول داشته باشید ولی بر سر این دوراهی قرار بگیرید که بهتر است با این پول خانه بخرید یا با اجاره یک خانه، این پول را در بخش دیگری سرمایه‌گذاری کنید؟ پاسخ دادن به این سوال مهم که آیا خانه بخریم یا نخریم به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که در این مقاله قصد داریم تا در این رابطه بیشتر صحبت کنیم.

تردیدی نیست که خرید خانه برای خیلی‌ها مثل تحقق یک رویاست؛ اما اگر شرایط مالی‌تان برای خرید خانه ایده‌آل نباشد و آمادگی کافی برای این کار را نداشته باشید، خرید خانه ممکن است دردسرها و عواقب مالی زیادی برایتان به همراه داشته باشد. باید این را درنظر داشته باشید که اگر برای خرید خانه‌ بیش از حد توانتان هزینه کنید، ممکن است به مشکلات مالی بربخورید و کاهش توان مالی‌تان، کار را حتی برای پرداخت منظم قبوض‌ و رسیدن به اهداف مالی درازمدت هم سخت خواهد کرد. پس در چنین شرایطی چه باید کرد؟

پاسخ به این سوال مهم که خانه بخریم یا نخریم؟

مهم این است که با دلیل و منطق کافی برای خرید خانه اقدام کنید. شما باید اطمینان داشته باشید که زمانی برای خرید خانه اقدام می‌کنید که آمادگی این کار را دارید؛ اما اگر صرفا هدفتان از خرید خانه این است که حس می‌کنید که باید در این بازه زمانی از عمرتان این کار را انجام داده و مالک خانه شوید، بهتر است دست نگه دارید.

در این مقاله با ما همراه شوید تا با هم به بررسی این سوال که آیا باید خانه بخریم یا نخریم بپردازیم و ۵ دلیلی شاید شما را متقاعد کند که نباید خانه بخرید را با هم مرور کرده و از سوی دیگر به ارزیابی 4 دلیل که حاکی از آن است که بهترین اقدام بعدی برای شما، خرید خانه یا اجاره یک خانه را با هم بررسی کنیم.

نکات کلیدی

  • اقدام برای خرید خانه تصمیم بزرگ و مهمی است و شما تنها به این دلیل که واجد شرایط دریافت وام هستید و یا به هردلیلی برای خرید خانه تحت فشار قرار گرفته‌اید، نباید برای این کار اقدام کنید.
  • در عین حال اگر بدهی‌هایی دارید یا پول یا درآمد کافی برای پرداخت هزینه‌های متعددی از جمله تعمیرات خانه یا هزینه‌های پنهان را ندارید و یا اینکه ممکن است به زودی به شهر یا کشور دیگری نقل‌مکان کنید، نباید برای خرید خانه دست به کار شوید.
  • زمانی برای خرید خانه اقدام کنید که از نظر احساسی و مالی آمادگی‌اش را داشته باشید، به دنبال ثبات و آرامش باشید و در عین حال از درآمد مطمئنی برخوردار باشید.

در این شرایط خانه نخرید

بسیاری از افراد هستند که بنا به دلایل مختلفی، حتی در حالی که شرایط مالی، اقتصادی و اجتماعی مناسبی ندارند، برای خرید یک خانه اقدام می‌کنند و همین اقدام عجولانه تبعات پردردسر و حتی گاهی جبران‌ناپذیری را برای آنها به همراه خواهد داشت.

اگر به فرد یا افرادی بدهکار هستید، اگر تحت فشار خانواده قصد خرید خانه دارید و یا اینکه صرف روی وامی که قرار است به شما پرداخت شود حساب باز کرده‌اید، فکر خرید خانه را از سرتان بیرون کنید. در این بخش از مقاله از مواردی صحبت خواهیم کرد که در چنین شرایطی نباید برای خرید یک ملک اقدام کنید:

  • تحت فشار دیگران

وقتی وارد دهه سوم زندگی‌تان شده‌اید یا ازدواج کرده و تشکیل خانواده می‌دهید، ممکن است اطرافیان شما را برای خرید خانه تحت فشار قرار دهند.

کافی است که بعد از چند سال کار کردن، مبلغی پس‌انداز کرده باشید؛ احتمالا والدین و اقوام به شما توصیه می‌کنند که الان وقت سر و سامان گرفتن است و قطعا برای ازدواج کردن، باید سرپناهی هم برای شروع زندگی مشترک داشته باشید. اما نکته مهم اینجاست که آیا پول شما برای خرید خانه کافی است؟ آیا آمادگی خرید خانه را دارید و شرایط مالی‌تان برای پرداخت مبلغ خانه و یا اقساط آن باثبات است؟

نکته مهم:

تا وقتی که شما (اگر متاهل هستید شما و همسرتان) آمادگی متعهد شدن برای خرید یک خانه را در خود احساس نمی‌کنید، نباید برای خرید خانه وارد عمل شوید. اصلا مهم نیست که دوستان و خانواده چه فکری می‌کنند.

بررسی شرایط مالی برای اینکه خانه بخریم یا نخریم
اگر شغلتان به گونه‌ای است که مجبور به تغییر محل سکونتتان هستید، خرید خانه گزینه مناسبی برایتان نیست
  • صرفا اگر می‌‌توانید وام بگیرید

تنها به این دلیل که شرایط و امکان دریافت وام را دارید، این بدان معنا نیست که شما آماده خرید خانه هستید. بهتر است قبل از خرید خانه، مسائل مالی و یا بدهی‌های خود را سر و سامان دهید. اگر قصد دارید تا برای خرید خانه ای اقدام کنید، بهترین کار این است که بودجه خود را سبک و سنگین کرده و بدانید که دقیقا چقدر استطاعت مالی دارید.

به‌علاوه بهتر است تا برای مدتی پولتان را پس‌انداز کنید تا بتوانید بهترین وام ممکن را دریافت کنید. پس این را در نظر داشته باشید که حتی اگر واجد شرایط دریافت وام هستید به معنی این نیست که آمادگی خرید خانه را دارید.

  • اگر بدهکار هستید

اگر بدهی‌های زیادی دارید، نباید خانه بخرید. با داشتن حجم زیاد بدهی، نمی‌توانید اقساط وام را به موقع پرداخت کنید و این به اعتبار مالی شما صدمه جدی وارد می‌کند.

همچنین باید سعی کنید که نسبت بدهی به درآمدتان را تا حد ممکن پایین نگه دارید. بنابراین اگر از قبل بدهی زیادی دارید، گرفتن وام مسکن و اضافه کردن به حجم بدهی‌ها کار عاقلانه‌ای نیست.

  • اگر پول کافی ندارید به هزینه تعمیرات احتمالی فکر کنید

یکی دیگر از دلایل به تعویق انداختن اقدام برای خرید خانه، پس‌انداز پول کافی برای هزینه‌های اجتناب‌ناپذیری است که در تعمیرات و نگهداری از خانه جدید موردنیاز خواهد بود.

اگر تقریبا تمام بودجه خود را صرف خرید خانه کنید، به احتمال زیاد پولی برای هزینه‌های پنهان نخواهید داشت و قادر نخواهید بود تا هزینه‌های اضافی برای تعمیرات منزل و هزینه‌های نگهداری سالانه را تأمین کنید.

 در چه شرایطی می‌توانید برای خرید خانه اقدام کنید؟

اما این صحبت‌ها بدین معنا نیست که شما هرگز نباید برای خرید خانه دست به کار شوید؛ اگر شرایط برای شما مطلوب است، چرا نباید برای خانه‌دار شدن اقدام کنید. در ادامه این مقاله قصد داریم تا درمورد شرایطی صحبت کنیم که حاکی از آن است که الان زمان مناسبی برای خرید خانه توسط شماست:

  • آمادگی خرید خانه از نظر احساسی و مالی را دارید

خرید خانه یک گام بزرگ است. این یک تصمیم کاملاً مالی نیست بلکه احساسی نیز هست. پس اگر در جریان روند خرید خانه و مسئولیت‌های مالی این گام بزرگ، کمی عصبی هستید منطقی است.

با این حال اگر از نظر مالی و عاطفی آمادگی خانه‌دار شدن را دارید، بهتر است که برای خرید خانه اقدام کنید. خرید یک خانه نه تنها حس امنیت و موفقیت را برای شما ایجاد می‌کند، بلکه یک گام به جلوی بزرگ اقتصادی به شمار می‌آید و می‌تواند شما را برای موفقیت‌های بزرگتر مالی آماده کند.

سوالی تحت عنوان خانه بخریم یا نخریم
با خرید خانه حس امنیت و موفقیت در زندگی را تجربه خواهید کرد.
  • اگر سرمایه اولیه برای خرید خانه را دارید

یکی از بهترین اتفاقاتی که با خرید خانه رخ می‌دهد، این است که شما عملا پولتان را ذخیره و پس‌انداز می‌کنید؛ چون دیگر قرار نیست که ماهانه پول زیادی بابت اجاره خانه از حساب بانکی شما خارج شود و بدین ترتیب عملا می‌توانید بخش عمده‌ای از این پول را پس‌انداز کنید.

در این صورت هرزمان که بخواهید خانه‌تان را بفروشید و خانه جدیدی بخرید، می‌توانید از پولی که کنار گذاشته‌اید در  راستای خرید یک خانه بهتر استفاده کرده یا از این پول پس‌انداز شده، برای سرمایه گذاری دیگری بهره ببرید.

به خاطر داشته باشید که بازار مسکن خیلی مواقع غیر قابل پیش‌بینی است. بنابراین شاید گاهی خانه شما سریعا ارزش مالی بسیار زیادی پیدا نکند. اما مجموعاً املاک و مستغلات یک دارایی ارزشمند به حساب می‌آیند.

  • وقتی امنیت شغلی دارید

اگر امنیت شغلی دارید و می‌دانید که برای مدتی در شغل فعلی خود باقی خواهید ماند یا حتی ارتقای شغل خواهید داشت، خرید خانه گزینه خوبی برای شما خواهد بود. داشتن درآمد ثابت به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک بودجه‌بندی مشخص و معین داشته باشید، به موقع برای پرداخت وام‌های خود برنامه‌ریزی کرده و در عین حال مبالغی هم پس انداز کنید. بدین ترتیب از هدر رفتن پول بابت اجاره بهای ماهیانه جلوگیری خواهد شد.

  • اگر به دنبال ثبات هستید

اگر جزو این دسته افراد هستید که دوست دارید یک زندگی منظم و باثبات داشته باشید، درصورتی که شرایط مالی‌تان نیز جور است، حتما برای خرید خانه اقدام کنید. داشتن خانه شخصی باعث می‌شود که شما محله، مدرسه و جامعه‌ای مشخص داشته باشید که بتوانید از آن با عنوان محله خودتان نام ببرید.

سخن آخر

اگر مقدار قابل توجهی پول در اختیارتان است و یا اینکه شرایط برای دریافت وام برای شما جور شده، این بدان معنا نیست که باید سریعا برای خرید یک خانه دست به کار شوید. برای پاسخ به این سوال که با این پول خانه بخریم یا نخریم باید شرایط مختلفی را مدنظر قرار داد.

از سوی دیگر، اگر از طرف خانواده تحت فشار هستید تا به هر نحوی که شده برای خرید یک خانه زیر بار قرض‌ها و وام‌های سنگینی بروید یا اگر از قبل به فرد یا افرادی بدهکاری هستید، منطقا الان زمان مناسبی برای خرید خانه برای شما نخواهد بود. در این مقاله سعی کردیم تا فاکتورهای مختلف را مورد ارزیابی قرارداده و به شما برای گرفتن تصمیمی صحیح و مناسب کمک کنیم. حتما تجربیات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: The Balance

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments