نکات طلایی برای انتخاب مکان مناسب نانوایی 

مکان مناسب نانوایی که باید مدنظر قرارداد

حتما تا حالا برایتان پیش آمده که دقایق زیادی جلوی در یک نانوایی معطل پیدا کردن جاپارک شده باشید و یا حتی به خاطر شلوغی محل و پیدا نکردن جای پارک، بیخیال شده و به سراغ نانوایی دیگری بروید؛ این موضوع از اهمیت بالای انتخاب مکان مناسب نانوایی حکایت دارد.

بی‌تردید یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب مکان مناسب نانوایی، در نظر گرفتن محل پارک مناسب و دسترسی راحت برای مشتریان است. البته این تنها نکته کلیدی نیست و باید فاکتورهای متعددی را برای انتخاب موقعیت جغرافیایی مناسب برای افتتاح نانوایی‌ مدنظر قرار داد. به‌عنوان مالک یک نانوایی، هرچقدر هم شیرینی‌ها و نان‌های مغازه شما، خوشمزه و متفاوت و خاص باشد و حتی آنها را با قیمت مناسب در بازار به فروش برسانید؛ اما اگر نانوایی شما در معرض دید و در محل عبور افراد نباشد و ویترین مغازه در دیدرس نباشد، قطعا مشتریان کمتری خواهید داشت.

دراین مقاله قصد داریم درمورد فاکتورهای مهم برای انتخاب یک مغازه نانوایی صحبت کنیم. پس با نیک بوم همراه باشید:

چگونه مکان مناسب نانوایی را انتخاب کنیم؟

کسانی که قصد راه‌اندازی یک فروشگاه نانوایی بزرگ را دارند، معمولاً وقت زیادی صرف می‌کنند تا بتوانند مطابق با بودجه خود بهترین مکان را برای خرید یا اجاره مغازه پیدا کنند. اگر می‌خواهید یک کسب و کار نانوایی همراه با فروشگاهی ویترین‌دار راه بیندازید، باید بدانید مهمترین نکته در شروع کار، انتخاب مکان مناسب نانوایی است.

البته شما نیاز به یک محصول خاص و متمایز نیز دارید. اما تا زمانی که مغازه شما در دیدرس مشتریان نباشد، چطور می‌توانید آن محصول را برای مشتریان به نمایش بگذارید؟در این مقاله ما به بررسی فاکتورهای مهم و کلیدی در انتخاب مکان مناسب برای نانوایی می‌پردازیم:

  • دسترسی آسان

در دسترس بودن یکی از کلیدی‌ترین مواردی است که برای پیدا کردن یک مکان خوب باید به آن توجه کرد.

اگر کسب‌و‌کارتان بیشتر برپایه سرویس‌های بیرون‌بر است، باید به دنبال جایی باشید که نزدیک به شبکه حمل و نقل محلی و نزدیک خیابان‌های اصلی و یا بزرگراه‌ها باشد. البته که قیمت اجاره و خرید ملک تجاری در جاهایی که تراکم بالایی دارند بسیار بالاست. بنابراین جستجو کردن در جایی خارج از مرکز شهر می‌تواند از نظر مالی به نفعتان باشد؛ به شرط اینکه فعالیت‌های تجاری روزانه‌تان با سرویس‌های حمل و نقل ضعیف مختل نشود.

اما اگر فروش محصولات به مشتریان حضوری هستید و قصد دارید تا مشتریان زیادی وارد مغازه‌تان شوند، در دیدرس و در دسترس بودن مغازه برای عابران و یا مشتریانی که با ماشین شخصی، اتوبوس و یا حتی مترو به سراغتان می‌آیند، اهمیت پیدا می‌کند. کارمندانتان را نیز فراموش نکنید، مکان و موقعیت خوب فروشگاه معمولاً برای کارمندان هم اهمیت بالایی دارد. مخصوصاً اگر در هنگام انتخاب کار جدید، چند پیشنهاد کاری داشته باشند، قطعا فاکتور موقعیت مکانی و دسترسی آسان به محل کار هم برایشان یکی از اولویت‌های انتخاب محل کار آتی‌شان خواهد بود.

انتخاب مکان مناسب نانوایی
در انتخاب مکان مناسب نانوایی به دنبال جایی باشید که دسترسی به آنجا ساده و راحت باشد.
  • نرخ جرم

حضور در خیابانی شلوغ و پرخطر، قطعا مطلوب هیچ فردی نیست و قطعا کسی حاضر نیست که برای خرید کردن به محله یا خیابانی برود که به آمار بالای سرقت و دزدی معروف است.

اگر یک مغازه مناسب در محله‌ای یافته‌اید که در آنجا آمار جرم و جنایت و دزدی بالاست، به‌طور کلی این گزینه را فراموش کنید. چون بی‌تردید هیچ فردی حاضر نیست تا برای خرید نان، به منطقه‌ای بیاید که دائما نگران اطراف خود باشد تا مورد هجوم و حمله دزدان و جیب بران قرار نگیرد.

خرید یا اجاره یک مغازه در چنین محله‌هایی، قطعا هزینه‌های بیشتری نیز برای افزایش میزان امنیت شما، کارمندانتان و مغازه و دارایی‌هایتان به همراه خواهد داشت. پس بررسی جرم‌خیز بودن محله نیز نکته مهم دیگری است که باید هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب مکان مناسب نانوایی در نظر داشته باشید.

  • رقابتی بودن منطقه

نزدیکی مغازه شما با مشاغل رقیب می‌تواند یک چاقوی دولبه است و از یک سو می‌تواند منجر به موفقیت و یا حتی منتهی به شکست شما شود. اگر در نزدیکی مغازه مدنظرتان، نانوایی‌هایی مشابه با حرفه شما وجود دارد، ممکن است که جمعی از خریداران آنها، یک بارهم که شده به مغازه شما سری بزنند و اینگونه، شما می‌توانید از این موضوع سود ببرید.

اما درعین حال باید این را مدنظر داشته باشید که اگر در آن خیابان، چندین نانوایی مشابه وجود داشته باشد و رقابت زیاد باشد، این اتفاق ممکن است منجر به رکود کسب و کار و حتی از بین رفتن تجارت شما شود. اگر در آن خیابان یا محله، رقابت بسیار بالاست، شاید بهتر باشد به خرید یا اجاره مغازه در خیابان یا محله‌ای دیگر فکر کنید.

البته اگر محصولی منحصربه‌فرد و جدید برای ارائه به مشتری‌ها داشته باشید، حتی در محله‌ای که در آنجا بازار آن گرم باشد هم می‌توانید به سرعت مشتریان خاص خودتان را پیدا کرده و در مدت زمان کوتاهی کسب و کارتان رونق پیدا خواهد کرد.

  • پاخور یا میزان مراجعه مشتری

برای بسیاری از مشاغل مانند نانوایی تردد و پاخور بودن مغازه بسیار مهم است. هیچ کسی نمی‌خواهد که درطول روز، در داخل مغازه نشسته و فقط شاهد عبور و مرور عابران باشد، بدون آنکه حتی یک مشتری‌ وارد مغازه‌اش شود.

از طرفی دیگر اگر می‌خواهید به دلیل دستور پخت‌های خاص مغازه‌تان کمی پوشیده و محرمانه باشد، باید جایی با رفت و آمد کمتر انتخاب کنید.

بهترین کار این است که برای انتخاب یک مکان ایده آل برای خرید یا اجاره، میزان تردد ملک مدنظرتان را در ساعتهای مختلف روز و روزهای مختلف هفته، زیر نظر بگیرید. بدین ترتیب می توانید مطمئن شوید که آیا میزان تردد افراد، متناسب با خواسته و توقعات شما هست و نیازهای شما را برآورده می کند یا خیر!

مکان مناسب برای نانوایی و بررسی پاخورمغازه
تولید و ارائه محصولات جدید در منطقه‌ای که رقیب‌هایی وجود دارند ضروری است.
  • توان بهره‌گیری از نیروی کار ماهر و توانا

در کسب و کاری مثل نانوایی، داشتن مهارت کافی و مناسب، نکته بسیار مهمی است. چون شما به کارگرهایی نیاز دارید که به شما کمک کنند. اگر بتوانید کارگرهایی با مهارت پیدا کرده و به آنها تکیه کنید، می‌توانید مطمئن باشید که دریایی از مهارت و استعداد شما را در مسیر موفقیت پیش خواهند برد.

معمولا کارمندان و کارگران بزرگترین سرمایه هر تجارتی هستند، بنابراین انتخاب مکانی که نتوانید به هر دلیلی، نیروهای بامهارت و بااستعدادتان را در آنجا به خدمت گرفته یا در اختیار داشته باشید، می‌تواند منجر به سقوط کسب و کار شما شود.

  • جایی که پتانسیل رشد داشته باشد

یکی دیگر از نکات مهمی که در هنگام انتخاب بهترین مکان برای نانوایی باید بررسی کنید این است که ببینید که آیا ملک و محله مدنظر شما، پتانسیل همگام شدن با رشد کسب و کارتان را دارد؟ آیا در صورت افزایش تقاضا، آن مغازه جوابگوی نیازها خواهد بود؟ این را درنظر داشته باشید که جابجایی محل کسب و کار دردسرهای متعددی را به همراه دارد و قطعا حسابی وقت‌گیر و هزینه‌بر خواهد بود.

پس باید در این مورد تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید برای کوتاه مدت قصد فعالیت در یک مغازه و محله را دارید یا اینکه به‌دنبال آن هستید تا در بلندمدت در آنجا به تجارت بپردازید. بدین ترتیب انعطاف‌پذیری مکانی که می‌خواهید انتخاب کنید یکی از فاکتورهای مهم برای مناسب بودن محل کسب و کار شما است.

  • شناخت عمده جمعیت منطقه (جمعیت‌شناسی)

جمعیت‌شناسی منطقه‌ای که می‌خواهید برای کسب و کارتان انتخاب کنید، نکته مهم دیگری است که در هنگام جستجو  برای یافتن ملک مدنظر، باید به آن توجه کنید. اگر نانوایی‌ مدرن‌تان را در منطقه‌ای بازگشایی کنید که بیشتر مردم به خوردن غذاهای سنتی عادت دارند، احتمال اینکه کسب و کار به سوددهی لازم نرسد، بالا خواهد بود.

دومین نکته این است که باید جامعه مشتریان خود را در نظر بگیرید. آیا مشتری‌های شما عمدتا محلی، بومی و ساکن همان منطقه هستند؟ چند درصد از آنها کسب و کار شما را حمایت می‌کنند؟ آیا با آنچه شما از مشتریان انتظار دارید مطابقت دارند؟ وقتی قصد انتخاب محله‌ای را برای شروع کارتان دارید، باید دقیقا بدانید که نیاز مردم آن محله به چه سبک محصولاتی بیشتر است؛ باید حسابی دقت کنید؛ چون هرگونه گاف و اشتباهی می‌تواند باعث متضرر شدن شما شود.

انتخاب مکان مناسب نانوایی با درنظر داشتن نیازهای ساکنان محل
در انتخاب مکان مناسب برای نانوایی‌ باید نیازهای مردم محلی را درنظر گرفته و با سبک کارتان تطبیق دهید.
  • بررسی شرایط مالی

میزان گردش مالی بسیار حیاتی است. چون به معنای حیات و بقای تجارت شماست و هزینه‌های شما و مغازه‌تان از همین طریق تامین خواهد شد. پس بسیار مهم است که شرایط هزینه‌ها در منطقه مدنظر را بررسی کنید. مواردی نظیر اجاره بها، قبوض آب و برق و مالیات در منطقه را بررسی کرده و مطمئن شوید که از عهده هزینه‌های آشکار و پنهان افتتاح مغازه در این محله برمی‌آیید. هزینه‌های پنهانی مثل پول پیش و هزینه پارکینگ و… را قبل از عقد قرارداد بررسی کنید. تخمین و برآورد هزینه‌ها برای سرپا نگه داشتن یک تجارت باعث می‌شود که شما بتوانید به کار خود ادامه دهید.

  • دسترسی به پارکینگ

دسترسی راحت به مغازه برای همه بسیار مهم است. اگر در خیابان شلوغی هستید باید ببینید که امکان یافتن جای پارک آسان برای کارمندان و همچنین مشتریانتان وجود دارد؟ همچنین باید امکانات مناسبی برای افراد معلول نیز در نظر بگیرید. در عین حال کسانی که برای شما جنس و کالا تامین می‌کنند هم باید بتوانند به راحتی به شما دسترسی داشته باشند.

  • سبک کاری

آیا تجارت شما قرار است رسمی یا خاص باشد؟ مکان نانوایی شما باید منعکس کننده یک تصویر یا سبک خاص باشد. آیا می‌خواهید یک خرده فروشی داشته باشید؟ یا یک نانوایی سنتی و یا یک نانوایی مدرن با محصولات خاص و متنوع و شاید حتی یک فروشگاه آنلاین؟ تعیین سبک کاری به شما کمک می‌کند تا مناسب‌ترین مکان برای نانوایی‌تان را پیدا کنید.

منبع: Profitableventure

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments