فاکتورهای کلیدی در انتخاب مکان مناسب تاسیس رستوران

نکات مهم در انتخاب مکان مناسب رستوران

اگر قصد راه‌اندازی یک رستوران جدید را دارید و در انتخاب مکان مناسب رستوران دچار تردید شده‌اید، این مقاله مخصوص شماست. انتخاب یک موقعیت مکانی مناسب برای افتتاح رستوران، اهمیت فراوانی دارد؛ چون یک رستوران درجه یک و فوق‌العاده اگر در موقعیت مکانی مناسبی بازگشایی نشود، ممکن است آن بازدهی مدنظر را نداشته باشد و بالعکس، یک رستوران معمولی که در مسیر خیابان اصلی واقع شده باشد، شاید فروش چندین برابری نسبت به رستوران درجه یک را تجربه کند.

پس باید این نکته را درنظر داشت که صرفا هر مغازه موجود و در دسترسی، گزینه مناسبی برای بازگشایی رستوران شما نخواهد بود. پیدا کردن یک مکان مناسب برای یک افتتاح یک رستوران سخت‌تر از آن چیزی است که دیگران تصور می‌کنند.

انتخاب مکان مناسب رستوران

فضایی که ممکن است برای افتتاح رستوران، فضایی ایده‌آل به نظر برسد (مثلا یک مغازه بزرگ در خیابانی در مرکز شهر که در آن عابران پیاده زیادی تردد می‌کنند)، شاید عملا گزینه خوبی برای این کار نباشد و برعکس، مکانی که هرگز فکرش را هم نمی‌کنید که در آنجا کار و بار رستورانتان بگیرد، (مثلا تبدیل یک کفش فروشی قدیمی در بافت فرسوده شهر به یک رستوران) ممکن است منجر به موفقیتی بزرگ شود.
البته باید این را درنظر داشته باشید که کیفیت غذا و نوع سرویس‌دهی‌ در موفقیت یک رستوران نقش پررنگی را ایفا می‌کنند؛ اما در عین حال موقعیت مکانی رستوران هم می‌تواند به همان اندازه مهم باشد؛ به ویژه در ماه‌ها و سال‌های ابتدایی شروع به کار.

در ادامه قصد داریم ده نکته مهمی که باید در انتخاب مکان مناسب رستوران مدنظر قرار دهید را به شما یادآوری کنیم. پس با نیک بوم همراه باشید:

1.داشتن فضای پارک مناسب

باید این را درنظر داشته باشید که مردم عموما تنبل هستند و نباید این نکته را فراموش کرد. اکثر افراد اگر مجبور باشند که برای رسیدن به رستوران مدنظرشان، مسافتی را پیاده طی کنند، احتمالا به دنبال گزینه دیگری رفته و رستوران دیگری را انتخاب می‌کنند که دسترسی به آن راحت‌تر باشد و برای پارک ماشینشان دردسر نداشته باشند.
البته اگر مکان مناسب رستوران مدنظر شما درمرکز شهر واقع شده که در آن عابران پیاده زیادی تردد می‌کنند و درعین حال دسترسی خوبی به وسایل حمل و نقل عمومی وجود دارد، این موضوع کمتر مورد توجه خواهد بود.

مکان مناسب رستوران و چا پارک مناسب
درنظر داشته باشید که برخورداری از جای پارک مناسب، امتیاز مثبت بزرگی برای رستوران شما خواهد بود.

اگر در فکر افتتاح رستورانی در خارج از مرکز شهر و یا در حومه شهر هستید که برای رسیدن به آن نیاز به رانندگی است، بهتر است که به فکر پارکینگ مناسبی برای مشتریانتان باشید. اگر امکان برخورداری از پارکینگی بزرگ برای مشتریانتان فراهم نیست، دست کم بررسی کنید تا پارکینگ عمومی در نزدیکی مغازه مدنظرتان وجود داشته باشد تا مشتری‌ها بتوانند از آن استفاده کنند.

۲- در دیدرس بودن

تاسیس و راه‌اندازی رستوران در یک موقعیت مکانی شلوغ و پر‌ترافیک، ایده جذابی است. در دیدرس بودن رستوران شما و تابلوی آن، مثل یک بیلبورد تبلیغاتی بزرگ عمل می‌کند که البته یک تبلیغ رایگان برایتان خواهد بود و به مردم یادآوری می‌کند که رستوران شما آنجاست و می‌توانند برای صرف غذا به سراغتان بیایند.

دقیقا همانطور که در مورد انتخاب مکان مناسب برای تاسیس نانوایی هم ذکر کردیم، باید فاکتور در دسترس بودن رستوران را نیز مدنظر قرار دهید. قرار نیست که مشتریان برای یافتن رستوران شما از ده‌ها کوچه و پس‌کوچه عبور کرده و حتی گم شوند.

۳- در نظر گرفتن ابعاد مغازه

حتی کوچکترین کافی‌شاپ هم به فضای کافی برای برقرار کردن آشپزخانه، قرار دادن یخچال- فریزر، انبار موادغذایی و فضای کارهای اداری نیاز دارد.
فضای غذاخوری باید به نحوی طراحی شود که فضایی برای انتظار مشتریان درنظر گرفته شود. در نتیجه مغازه‌ای که فضای بزرگی برای به نظر می‌رسد، ممکن است به سرعت با تمامی تجهیزات موردنیاز یک رستوران پر شود. پس باید قبل از خرید یا اجاره مکان مناسب رستوران با دقت به محاسبه بخش‌های مختلفی که برای هر کار درنظر می‌گیرید بپردازید.

انتخاب مکان مناسب رستوران با درنظر داشتن فضای کافی آن
قبل از انتخاب مغازه مناسب برای راه‌اندازی رستوران، فضاهای کافی برای هر بخش را تجسم و محاسبه کنید.

۴-به پیشینه مغازه و محله توجه کنید

گاهی یک مغازه مناسب و ایده‌آل وقتی در یک محله خاص قرار گرفته باشد، ممکن است باعث ناکامی تجارت شما  شود. به بیانی دیگر، گاهی در برخی خیابانها و محله‌ها، کاسبی رستوران‌ها نمی‌گیرد و رستوران‌های این محله یکی پس از دیگری تعطیل می‌کنند.

پس علاوه بر آنکه باید به دنبال یک مغازه مناسب باشید، باید به موقعیت جغرافیایی و محله هم توجه کنید. چون این پیشینه باعث می‌شود تا مردم آن محله و رستوران‌هایش را با سرویس‌دهی بد، غذای نامطلوب و حتی فضای کم‌نور و دلگیر به ذهنشان سپرده باشند.

۵- بررسی مسائل ایمنی مغازه

یکی دیگر از نکات مهمی که در هنگام انتخاب مکان مناسب رستوران برای شروع کسب و کارتان باید درنظر بگیرید، مسائل ایمنی ساختمان است.

شما قبل از اجاره یا خرید مغازه باید اطمینان حاصل کنید که آیا سیم‌کشی ها درست و دقیق انجام شده؟ آیا مغازه سیستم اطفای حریق و آب‌پاش دارد یا خیر؟ آیا رمپ و دسترسی مناسب برای معلولین ساخته شده یا امکان ایجاد آن در مقابل درب ورودی وجود دارد؟ آیا سرویس‌های بهداشتی کافی و مناسبی در مغازه درنظر گرفته شده است؟
بررسی مغازه همراه با یک کارشناس ملک یا یک مهندس وارد به امور، به شما کمک می‌کند تا بتوانید شرایط ایمنی مغازه را بررسی کرده و ببینید که قبل از راه‌اندازی رستوران چه تغییراتی برای فضای آن نیاز خواهد بود.

۶- بررسی کسب‌و‌کارهای همسایه‌ها

وقتی در جستجوی مغازه مناسبی برای خرید یا اجاره برای راه‌اندازی رستوران خود هستید، به این نکته که در همسایگی شما چه کسب و کارهایی دایر است، توجه کنید. بررسی کنید که آیا در آن حوالی، رستوران‌هایی با همان سبک کاری شما وجود دارند یا خیر؟ مثلا اگر قصد راه‌اندازی یک رستوران ایتالیایی را دارید، ببینید که در آن محدوده چند رستوران ایتالیایی دیگر مشغول به کار هستند و شلوغی و خلوتی این رستورا‌ن‌ها را بررسی کنید.
بررسی کنید که آیا منطقه شلوغ است یا پر از رستوران‌های خالی‌ است؟ این را مدنظر داشته باشید که یک کسب‌و‌کار موفق، کسب‌و‌کارهای موفق دیگر را هم جذب می‌کند .

انتخاب مکان مناسب رستوران و بررسی رستوران‌های اطراف
قبل از خرید یا اجاره رستوران مدنظرتان، دوری در محله زده و شرایط کاری رستوران‌های اطراف را بررسی کنید.

۷- در انتخاب مکان مناسب رستوران ، ریسک نکنید

خیلی از رستوران‌ها در خارج از مسیر اصلی و خیابان‌های اصلی و پرتردد واقع شده‌اند ولی حسابی پرمشتری و پرطرفدار هستند؛ اما لزوما همیشه این گونه نیست. به همین خاطر راه‌اندازی یک رستوران در خارج از شهر و در یک منطقه دور افتاده، می‌تواند به منزله یک قمار بزرگ باشد.
چرا که این احتمال وجود خواهد داشت که مشتریان به مناسبت‌های مختلف و ویژه به رستوران شما بیایند، اما ممکن است به طور منظم رستوران پرمشتری نباشد.

۸- چانه‌زنی در اجاره رستوران

اگر قصد دارید تا برای راه‌اندازی یک رستوران، مغازه‌ای را اجاره کنید، فاکتور چانه‌زنی با صاحب ملک را فراموش نکنید.  این چانه‌زنی لزوما فقط برای مبلغ رهن و اجاره صدق نمی‌کند و شما می‌توانید درمورد مسائل دیگری از جمله تهیه و تامین سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، هزینه‌های جانبی مراقبت از ملک، هزینه نگهداری از فضای سبز یا تعمیرات کلی ملک با صاحبخانه رایزنی کنید.

۹- سریع احساسی نشوید

ممکن است بعد از بازدید چندین مغازه برای انتخاب رستوران آینده‌تان، جایی را ببینید و با خودتان فکر کنید که “این همان چیزی است که دنبالش بودم”. اما اصلا هول نشوید و سریع و احساسی تصمیم نگیرید.

صبوری در هنگام انتخاب مکان مناسب رستوران، می‌تواند برگ برنده شما باشد.

بررسی مکان مناسب رستوران با ارزیابی محله
در ساعات مختلف روز در خیابانی که مغازه مدنظرتان آنجاست، قدم زده و میزان تردد عابران را بسنجید.

حتما قبل از اجاره یا خرید مغازه برای تاسیس رستوران، از چندین و چند ملک مختلف بازدید کنید. بعد از پسندیدن یک  یا چند مغازه، حتما در ساعت‌های مختلف روز، در طول هفته و آخر هفته‌ها به خیابان‌هایی که این مغازه‌ها در آنها واقع شده‌اند، سری بزنید و دقایقی در آنجا قدم زده و میزان تردد و رفت و آمد افراد را بسنجید. بررسی کنید و ببینید که مثلا آیا آن منطقه واقعا در طول روز و شب‌ها و آخر هفته‌ها خلوت است یا شلوغ؟

۱۰- متعهد باشید

بعد از انتخاب مغازه مدنظرتان برای تاسیس رستوران و قبل از آنکه قرارداد خرید یا اجاره را امضا کنید، به عواقب اینکه اگر رستوران شما شکست بخورد، فکر کرده و این احتمال را نیز مدنظر قرار دهید.
اگرچه فکر کردن به چنین اتفاقی خوشایند نیست، اما به ویژه اگر به دنبال اجاره کردن یک مغازه برای تاسیس رستوران هستید، باید همه جوانب را سنجید. اگر شما برای اجاره مغازه، قراردادی پنج یا ده ساله امضا کنید، مالک بدون توجه به اینکه رستوران شما سوت و کور است یا اینکه درآمد بالایی دارید، هر ماه هزینه اجاره مغازه از شما طلب می‌کند.

پس اگر به دنبال اجاره مغازه‌ای برای راه‌اندازی رستوران هستید، بهترین کار در گام اول این است که قرارداد اجاره را یک یا دوساله امضا کنید و اگر تجارتتان گرفت و کسب و کار پررونقی داشتید، قرارداد اجاره بعدی را طولانی مدت‌تر امضا کنید.

جمع‌بندی

در هنگام انتخاب مکان مناسب رستوران، صرفا بزرگ بودن فضای رستوران یا قرار گرفتن آن در یک خیابان اصلی و پرتردد، تضمینی بر موفقیت شما نخواهد بود. شما باید فاکتورهای متعددی را مدنظر قرار دهید و با بررسی همه جوانب، انتخاب مناسبی انجام دهید تا بتوانید میزان موفقیتتان در این تجارت جذاب و خوشمزه را بالا ببرید.

دراین مقاله سعی کردیم فاکتورهای مهم در انتخاب مکان مناسب رستوران را به شما یادآوری کنیم. اگر شما تجربه مشابهی دارید، خوشحال می‌شویم تا تجربیاتتان را با ما در میان بگذارید.

منبع: thebalancesmb

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments