آشنایی با اشتباهات رایج در هنگام فروش خانه

اشتباهات رایج در فروش خانه

کوچکترین اشتباهی در هنگام فروش خانه ممکن است برایتان خسارتهای میلیونی یا حتی میلیاردی به همراه داشته باشد؛ از همین رو باید در هنگام اقدام برای فروش املاک، تمام دقت و تمرکز را به کار گرفت و درعین حال با آشنایی با اشتباهات رایج در فروش خانه از وقوع آنها در جریان معامله اجتناب کرد.

وقتی افراد تصمیم به فروش خانه شان می گیرند، قطعا تمایل ندارند که در هنگام این انجام پروژه بزرگ، مرتکب خطایی شده و ضرر و زیان کنند؛ اما گاهی وقوع اشتباهات احتمالی در این پروسه اجتناب ناپذیر است. البته اگر در جریان اشتباهات رایج در فروش خانه باشید، احتمال اینکه بتوانید از وقوع چنین خطاهایی جلوگیری کنید به مراتب بیشتر خواهد شد. به همین خاطر از شما دعوت می کنیم که اگر قصد فروش خانه تان را دارید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا با آشنایی با این اشتباهات، احتمال وقوع آنها را به حداقل رسانده و به بهترین نحو ممکن بتوانید منزلتان را با قیمتی مناسب و در زودترین زمان به فروش برسانید.

اشتباهات رایج در فروش خانه

در برخی مواقع خطاها ریز، جزئی و قابل چشم‌پوشی هستند ولی در بعضی شرایط ممکن است یک خطای به نظر ساده، برایتان خیلی گران تمام شده و حتی باعث ضرر کردن شما بشود. از همین رو قصد داریم تا با یادآوری برخی از اشتباهات رایج در این پروسه سخت و زمان بر، به شما کمک کنیم تا با آماده کردن خانه برای فروش، تا حد امکان از وقوع چنین خطاهایی جلوگیری کنید. پس با ما همراه باشید:

گول قیمت‌های نجومی را نخورید

وقتی فردی، برای به معرض فروش گذاشتن خانه‌اش به بنگاه‌های مختلف می‌رود، طبیعی است که خیلی سریع با بالاترین قیمت پیشنهادی برای فروش خانه‌اش هیجان زده بشود. چون اگر بتواند خانه‌اش را با قیمت بالاتری به فروش برساند، خوشحال‌تر می‌شود؛ چون با پول بیشتر می‌تواند خانه بهتری بخرد، یا بخشی از این پول را صرف تحصیل فرزندش در مدرسه یا دانشگاه بهتری کند یا حتی به یک تعطیلات جذاب و هیجان‌انگیز برود.

آشنایی با یکی از اشتباهات رایج در فروش خانه
یکی از اشتباهات رایج در فروش خانه تعیین قیمتی نجومی و غیرمنطقی برای ملکتان است.

در این میان برخی از این فروشندگان ناآگاه، در نهایت بنگاهی را برای به فروش رساندن خانه‌شان برمی‌گزینند که بالاترین قیمت را برای فروش خانه به آنها پیشنهاد داده است؛ اما این اشتباه خیلی بزرگی است که فروشنده می‌تواند مرتکبش شود.

آیا وقتی یک مشاور املاک، قیمت به مراتب بالاتری در مقایسه با سایر بنگاه‌ها برای خانه شما تعیین می‌کند، قطعا حق با اوست و می‌تواند خانه را با این قیمت به فروش برساند؟ شاید حق با او باشد و سایر بنگاه‌های دیگر اشتباه کنند ولی معمولا اینگونه نیست.

ارزش خانه‌تان را تعیین کنید

راستش خیلی مهم نیست که شما فکر می‌کنید که خانه‌تان چقدر می ارزد و اهمیتی هم ندارد که مشاور املاک شما یا ۱۰ بنگاه املاک دیگر چه فکر می‌کنند. آنچه در نهایت اهمیت دارد و تعیین کننده است، خریداری است که برای خرید خانه دست به کار می‌شود. بخشی از روند قیمت‌گذاری خانه، به نوعی هنر است و بخش دیگری از آن متکی به علم و دانش است.

برای تعیین ارزش و قیمت یک خانه، خانه شما با املاک مشابه مقایسه شده و خصوصیات مشابه و تفاوت‌های این واحدها با هم مقایسه می‌شوند و در عین حال با ارزیابی روند بازار و ملک‌های در معرض فروش می‌توان قیمت یک خانه را تعیین کرد.

این همان شیوه‌ای است که مشاوران املاک برای ارزیابی و قیمت‌گذاری خانه‌ها استفاده می‌کنند و معمولا ارزیابی و قیمت‌گذاری هیچ دو نفر و هیچ دو بنگاهی یکسان نیستند. البته معمولا قیمت‌های ارائه شده نزدیک و شبیه هم خواهند بود. به بیانی دیگر، برای تعیین قیمت خانه، باید به این نکته توجه داشت که تمام این ارزیابی‌ها، به نوعی گمانه‌‌زنی هستند و بازار ، قیمت دقیق خانه را تعیین و مشخص خواهد کرد.

آیا قیمت خیلی پایین است؟

معمولا خانه ها به قیمتی به فروش می‌رسند که خریدار حاضر به پرداخت آن مبلغ باشد و فروشنده هم آن رقم را بپذیرد. در نتیجه اگر قیمت خانه‌تان را بیش از حد پایین تعریف کنید، مرتکب خطر و ریسک بزرگی می‌شوید و بهتر است برای تعیین قیمت خانه‌تان ، آن را با دیگر خانه های موجود در بازار مقایسه کنید.

یکی دیگر از اشتباهات رایج در فروش خانه
از دیگر اشتباهات رایج در فروش خانه این است که قیمت خانه را کمتر از ارزش واقعی اش تعیین کنید.

قیمت بالا گذاشتن؛ یک اشتباه بزرگ دیگر

یکی دیگر از اشتباهات رایج در فروش خانه این است که قیمت بیش از حد بالایی را برای خانه‌تان در نظر بگیرید. برای آنکه بتوانید قیمت مناسبی برای خانه‌تان تعیین کنید، باید به چندین آژانس مشاور املاک سر بزنید و قیمت خانه‌تان را ارزیابی کنید. چرا که اگر قیمت تعیین شده برای فروش خانه بیش از حد بالا و بالاتر از رقم عرف بازار باشد، باید ماه‌ها در انتظار فروش خانه‌تان بمانید… به عنوان مثال مایکل را در نظر بگیرید که برای فروش خانه‌اش، بعد از مشورت با تنها یک مشاور املاک، قیمت ۱.۳ میلیون دلاری را برای فروش خانه‌اش اعلام کرده.

این را در نظر داشته باشید که ممکن است فردی که قیمت خانه شما را تعیین کرده، اطلاعات کافی درمورد بازار خرید و فروش مسکن در محله شما و ارزیابی مناسبی از شرایط فعلی بازار در شهر شما نداشته باشد و قیمتی غیرمنطقی روی خانه شما گذاشته باشد. پس بهتر این است که بعد از مشورت با چند مشاور املاک مختلف قیمت را مشخص کنید. حالا برگردیم به مایکل

کاهش قیمتی که باز هم گران است

مایکل بعد از چند ماه انتظار برای فروش خانه‌اش، حالا به سراغ مشاور املاک دیگری رفت و او قیمت کمتری را برای خانه تعیین کرد (مثلا ۱.۱میلیون دلار). اما باز هم چند ماه سپری شد و خانه‌اش فروش نرفت… از همین رو مجددا قیمت خانه را کمتر کرده و به ۹۰۰ هزار دلار رساند و اگرچه چند نفری برای بازدید از خانه آمدند،ولی هیچ یک از آنها مشتری جدی و پروپاقرصی نبودند

فروش بعد از یک سال

زمانی مایکل همکاری‌اش را با یک آژانس املاک دیگر آغاز کرد که واقعا خسته شده بود و از آغاز این پروسه بیش از ۱۲ ماه گذشته بود. در نهایت مایکل و مشاور املاکش، قیمت ۶۹۵ هزار دلار را برای خانه تعیین کرده و خانه بلافاصله به صورت نقدی فروش رفت. بخش تلخ ماجرا اینجاست که در همان زمان در آن محله، خانه‌ای مشابه با خانه مایکل با قیمت ۸۳۵ هزار دلار به فروش رسیده بود ولی خانه او برای مدتی طولانی با قیمتی اشتباه در بازار بود و همین باعث شد تا علاوه بر اتلاف یک سال زمان، او از نظر مالی هم متضرر شود.

احیای لیست‌های منقضی شده

گاهی وقت‌ها برخی از مشاوران املاک، لیست‌های منقضی شده خانه‌های فروشی را برداشته و با قیمت‌گذاری مجدد خانه‌ها، آنها را به بازار برمی‌گردانند. برای این کار، یک میز و صندلی و یک خط تلفن لازم است. اما همین کار موفقیت‌های زیادی را به همراه دارد. مثلا سال گذشته همین مشاور املاک بیش از ۳۴ خانه را با ارزش بیش از ۱۳.۶ میلیون دلار فروخت و توانست تا با مروری بر خانه هایی که قیمتهای بالاتر از عرف برایشان در نظر گرفته شده بود، خیلی خوب لیستهای منقضی شده را احیا کرده و بسیاری از این خانه ها را با قیمتی معقول به فروش برساند.

سهل انگاری در انتخاب مشاور املاک

یک قیمت گذاری اشتباه و یا همکاری با آژانس مشاور املاک نامناسب، هزینه های زیادی را چه از نظر مالی و چه از نظر وقت زیادی که هدر می رود برای شما به همراه خواهد داشت… شما باید زمان زیادی را برای نشان دادن خانه تان به مشتریانی که عملا تبدیل به خریدار نخواهند شد بگذارید و در نهایت هم درصورتی که قیمت‌گذاری اشتباه صورت گرفته باشد، تمام این تلاش‌ها بی نتیجه می مانند. پس با در نظر داشتن نکات مهم در فروش خانه‌تان، اجازه ندهید که این اشتباهات برایتان دردسرساز شده و منجر به تلف شدن وقت و زمانتان شود.

منبع: thebalance

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments