آشنایی با ابعاد استاندارد کابینت آشپزخانه

ابعاد استاندارد کابینت برای آشپزخانه منازل

اگر در حال ساخت خانه جدیدی هستید یا به فکر بازسازی خانه فعلی‌تان افتاده‌اید و قصد سفارش دادن کابینت‌های جدیدی را دارید، این مقاله حسابی به کارتان خواهد آمد. باید بدانید که کابینت را در دو حالت سفارشی یا آماده می‌توان تهیه کرد؛ کابینت آماده، کابینتی است که با ابعاد استاندارد کابینت‌های موجود در بازار ساخته می‌شود و کابینت‌های سفارشی، همان کابینت‌هایی هستند که با ابعاد مدنظر شما و در هر سایزی که شما سفارش می‌دهید، برایتان آماده می‌شوند.

شما کابینت سفارشی را می‌توانید در هر ابعادی که بخواهید تهیه کنید، اما اگر قصد تهیه کابینت‌های نیمه‌سفارشی یا آماده (مونتاژ شده یا آماده مونتاژ) دارید، باید با ابعاد استاندارد کابینت آشپزخانه که تقریباً همه تولید‌کنندگان از آن پیروی می‌کنند، آشنایی داشته باشید. ما در این مقاله درباره ابعاد استانداردی که در ساخت کابینت‌ها به کار می‌روند صحبت خواهیم کرد:

ابعاد استاندارد کابینت آشپزخانه

در اینجا قصد داریم شما را با ابعاد استاندارد کابینت آشپزخانه آشنا کنیم و نکات مهم در این راستا را برایتان توضیح می‌دهیم تا در هنگام بازسازی آشپزخانه بتوانید ابعاد مشخص و استاندارد کابینت‌ها را به‌طور دقیق مدنظر قرار دهید؛ کابینت‌های پایین، کابینت‌های بالا و کابینت‌های بلند و قدی همگی دارای ابعاد استانداردی هستند. هنگام انتخاب اندازه کابینت‌های پایین، باید این نکته را مدنظر داشته باشید که اندازه‌ها از کف زمین تا بالای جعبه کابینت هستند و این اندازه شامل کانتری که روی کابینت قرار می‌گیرد، نمی‌شود.

نکته‌ای که باید مدنظر قرار داد این است که این ابعاد استاندارد، برمبنای واحد اینچ هستند و با تبدیل اینچ به سانتی‌متر (هریک اینچ 2.54 سانتی‌متر است)، اعداد اعشاری به دست می‌آید که ما این اعداد را به صورت دقیق درج کرده‌ایم.

جنس کابینت مدنظر شما چه از جنس روکش چوب (ام دی اف) باشد، چه هایگلاس و چه از هرجنس دیگری، از این قواعد مستثنی نخواهد بود.

ارتفاع، عمق و عرض کابینت دیواری

از کابینت‌های دیواری برای نگهداری موادغذایی و ظروف و وسایل سبک آشپزخانه استفاده می‌شود. این کابینت‌ها مستقیماً با پیچ به دیوار متصل می‌شوند. در برخی موارد، مانند بالای شبه‌جزیره یا جزیره، کابینت‌ها می‌توانند از سقف آویزان شده یا اینکه به طاق سقف متصل شوند و یا حتی روی دیوار بالای کانتر نصب شوند.

کابینت‌های دیواری بیشتر در معرض دید قرار داشته و مثل یک ویترین ایفای نقش خواهند کرد. برخی افراد کابینت‌های پایین را خیلی ساده انتخاب کرده و با صرفه جویی در هزینه‌ها، برای کابینت‌های دیواری گزینه‌ای شیک تر و یا تزئینات بیشتری مانند نورپردازی را درنظر می گیرند.اما اگر بخواهیم درباره ابعاد استاندارد کابینت دیواری صحبت کنیم:

ارتفاع استاندارد 30.48، 38.10، 45.72، 60.96، 76.20، 91.44 و 106.68 سانتی‌متر
عمق استاندارد 30.48، 38.10، 45.72 و 60.96 سانتی‌متر
عرض استاندارد 22.86 الی 121.92، تا 7.5 سانتی‌متر افزایش

ارتفاع کابینت دیواری

از آنجایی که این کابینت‌ها باید بین کانتر و سقف قرار بگیرند، ارتفاع آن‌ها محدود خواهد بود. ارتفاع استاندارد کابینت دیواری معمولاً 30.48، 91.44 و یا 106.68 سانتی‌متر است. در آشپزخانه‌های استاندارد، کابینت‌های دیواری به طور معمول 76.20 یا 91.44 سانتی‌متر ارتفاع دارند و فضای بالای آن توسط قرنیزهایی محصور می‌شود. در خانه‌ای که کابینت‌ها تا سقف امتداد داشته باشند، استفاده از کابینت‌های 121.92 سانتی‌متری منطقی به نظر می‌رسند. یک کابینت 30.48 یا 38.10 سانتی‌متری به خوبی بالای یخچال قرار می‌گیرد.

ابعاد استاندارد کابینت دیواری
کابینت‌های دیواری معمولا در ابعاد مشخص و از پیش تعیین شده‌ای ساخته می‌شوند.

عمق کابینت دیواری

حداکثر عمق برای کابینت‌های دیواری 60.96 سانتی‌متر است، زیرا عمق آن، نمی‌تواند از عمق کابینت‌های پایین بیشتر باشد، اما کابینت‌های کم‌عمق‌تر به منظور به حداکثر رساندن فضای کاری روی کانتر، متداول‌تر هستند. عموماً عمق کابینت‌های دیواری را 30.48 سانتی‌متر در نظر می گیرند، زیرا هماهنگی خوبی بین فضای ذخیره‌سازی کابینت‌ها و کانتر زیر کابینت ایجاد می‌کند.

کابینت بالای اجاق مایکروویو، معمولاً 38.10 تا 45.72 سانتی‌متر عمق داشته و بالای یخچال، یک کابینت با عمق 60.96 سانتی‌متر استاندارد است.

عرض کابینت دیواری

عرض کابینت‌دیواری با افزایش 7.5 سانتی‌متری از 22.86 تا 121.92 سانتی‌متر متغیر است، هرچند نصب کابینت‌هایی با عرض بالاتر از 91.44 سانتی‌متر به ندرت اتفاق می افتد. متداول‌ترین نوع آن، کابینت دیواری یک درب یا دو درب با عرض 76.20 سانتی‌متر است.

ابعاد استاندارد کابینت پایین

کابینت‌های پایین، مستقیماً روی زمین نصب می‌شوند و کانتر روی آن‌ها قرار گرفته و سینک درون آن‌ها نصب می‌شود؛ ماشین ظرفشویی داخل آن‌ها قرار گرفته و قابلمه‌ها و ماهی تابه‌ها معمولا درون آن‌ها نگهداری می‌شوند.

کابینت‌های پایین به طور کلی در این ابعاد ساخته می‌شوند :

ارتفاع بدون احتساب کانتر 87.63 سانتی‌متر
ارتفاع با احتساب کانتر 89 تا 91 سانتی‌متر
عمق (جلوی کابینت تا دیوار)، بدون احتساب کانتر 61 سانتی‌متر
عمق با احتساب کانتر 63.5 تا 66 سانتی‌متر
عرض‌های استاندارد 30.48، 45.72، 60.96، 76.2، 83.82، 91.44 و 121.92 سانتی‌متر

ارتفاع کابینت پایین

در میان ابعاد استاندارد کابینت آشپزخانه ، ارتفاع کابینت پایین از جمله ابعادی است که به ندرت تغییر می‌کند و معمولا در اکثر آشپزخانه‌ها ثابت است. تقریباً تمام کابینت‌های پایین با ارتفاع 87.63 سانتی متر (34.5 اینچ) ساخته می‌شوند. مگر در موارد خاص- مانند آشپزخانه افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند- که کابینت‌ها باید با ارتفاع متفاوتی ساخته شوند.

بعد از اضافه کردن کانتر، ارتفاع نهایی اکثر کابینت‌های پایین بسته به جنس کانتر، بین 89 تا 91 سانتی‌متر  (35 تا 36 اینچ) خواهد رسید. اغلب گفته می‌شود که جنس کانتر باید متناسب با نیاز کاربر باشد و با در نظر داشتن درخواست‌های فردی، ارتفاع کابینت بعد از نصب کانتر گاهی به 96 سانتی متر (38 اینچ) هم می‌رسند که البته به ساخت سفارشی نیاز دارند.

ابعاد استاندارد کابینت پائین
معمولا ابعاد مشخص و استانداردی برای کابینت پائین در آشپزخانه‌ها وجود دارد.

عمق کابینت پایین

عمق از لبه جلویی کابینت تا دیوار اندازه گرفته می‌شود. عمق کابینت‌های پایین معمولاً 61 سانتی‌متر (24 اینچ) است (بدون احتساب کانتر). در کابینت‌هایی با عمق بیشتر، دسترسی به انتهای آن و لوازمی که در آن قرار داده می‌شود دشوار خواهد شد. اگر تاکنون برای دسترسی به وسایل در گوشه کور (جایی که دو مجموعه کابینت با یک زاویه قائمه به هم می‌رسند) مشکل داشته‌اید، خوب می‌دانید که فاصله بیش از 61 سانتی متر این دسترسی را دشوار می‌کند.

از آنجایی که کانترها به طور کلی کمی جلوتر از کابینت‌ قرار می‌گیرند، عمق کلی کابینت پائین (با احتساب کانتر) بسته به جزئیات لبه کار، معمولاً 63.5 تا 66 سانتی‌متر (25 تا 26 اینچ) خواهد بود. کابینت‌هایی با عمق 30.5، 38 و 45.7 سانتی‌متر (12، 15 و 18 اینچی) نیز برای شرایط خاص در دسترس هستند، اگرچه همه تولیدکنندگان آن‌ها را نمی‌سازند.

عرض کابینت پایین

عرض کابینت پایین بسیار متغیر است و هر کابینت موارد استفاده خاصی دارد. عرض‌ها به طور کلی از 22.86 تا 122 سانتی متر (9 تا 48 اینچ) با افزایش 7.5 سانتی متری (3 اینچی) در نظر گرفته می‌شوند:

نوع کابینت ابعاد (به سانتی متر)
کابینت‌های با درهای کشویی (برای نگهداری ماهیتابه یا ادویه‌جات) 22.86، 30.48، 45.72 و 60.96
کابینت سینک ظرفشویی تک لگنه 76.20
کابینت سینک ظرفشویی دولگنه، یک لگن بزرگ و دیگری کوچک 83.82
کابینت سینک ظرفشویی دولگنه، هم اندازه هم 91.44
بزرگ‌ترین کابینتی که معمولاً در آشپزخانه یافت می‌شود 121.92

ارتفاع، عمق و عرض کابینت بلند

اکثر آشپزخانه‌ها حداقل دارای یک کابینت بلند هستند که اغلب در گوشه‌ای و معمولا در کنار یخچال نصب می‌شوند. این کابینت‌های بلند گاهی به کابینت انبار یا کابینت‌های کمکی معروف هستند. همان‌طور که از نامش پیداست، کابینت‌های بلند آشپزخانه حتی می‌توانند از کف تا سقف امتداد داشته باشند.

ارتفاع 213.36 یا 243.84 سانتی‌متر
عمق 30.48 یا 60.96 سانتی‌متر
عرض 30.48، 60.96 یا 91.44 سانتی‌متر

ارتفاع کابینت بلند

ارتفاع کابینت‌های بلند آشپزخانه به طور معمول 2.13 تا 2.43 متر است. یک کابینت بلند در یک آشپزخانه استاندارد با ارتفاع 2.43 متر از کف تا سقف اجرا می‌شود، در حالی که یک کابینت 2.13 متر یک فضای تنفس داشته و می‌تواند در امتداد کابینت‌های دیواری قرار گیرد.

ابعاد استاندارد کابینت بلند
کابینت بلند فضای خوبی برای انبار مواد غذایی به خصوص کنسروها و مواد غذایی ماندگار است.

عمق کابینت بلند

کابینت‌های بلند عموماً با عمق 30.48 یا 60.96 سانتی‌متر در دسترس هستند. نوع 30.48 سانتی‌متری به طور معمول مخصوص وسایل کوچک بوده، در حالی که کابینت‌هایی با عمق 60.96 سانتی‌متری جای خوبی برای نگهداری جارو، تی، گردگیر و لوازم خانگی هستند. وجود کشو نیز می‌تواند عملکرد بیشتری به کابینت‌های با عمق 60.96 سانتی‌متر بدهد.

عرض کابینت بلند

کابینت‌های بلند به طور معمول در عرض‌های 30.48، 60.96 یا 91.44 سانتی‌متر در دسترس هستند. بسته به نوع استفاده می‌توانید هر یک از این ابعاد را انتخاب کنید.

سخن آخر

آشنایی با انواع مختلف کابینت آشپزخانه و اطلاع از ابعاد استاندارد کابینت ها به شما کمک می‌کند تا در هنگام طراحی یا بازسازی خانه، به‌راحتی بتوانید فضای آشپزخانه را طراحی کرده و کابینت‌های مدنظرتان را سفارش دهید.

مدنظر قراردادن این ابعاد، باعث می‌شود تا از وقوع اشتباهات محاسباتی و ایراداتی که ممکن است در آشپزخانه دردسرساز شده و هزینه‌های مضاعفی را روی دوشتان بگذارد جلوگیری کنید.

منبع: thespruce

 

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments