اشتباهات رایج در انتخاب رنگ خانه و دکوراسیون

انتخاب رنگ خانه و ترفندهای آن

با وجود همه کتاب‌ها، مجلات، برنامه‌های تلویزیونی، مقاله‌های آنلاین و پیشنهادات و الهامات دکوراسیون‌های آماده خانه، همچنان اشتباهاتی وجود دارند که هنگام انتخاب رنگ خانه و دکوراسیون اجتناب‌ناپذیر هستند. به همین دلیل هم هست که شما به‌راحتی هیجان زده می شوید و قبل از اینکه با دقت در نظر بگیرید که واقعا چه می‌خواهید و به چه چیزی نیاز دارید، برای خرید کردن عجله می‌کنید.

بایدها و نبایدهایی در انتخاب رنگ خانه

قبل از آنکه هرکاری را شروع کنید، بهتر این است که کمی دررابطه با رنگ‌آمیزی خانه و دکوراسیون منزل مطالعه کنید و دست‌کم با اشتباهات رایج در این زمینه آشنا شوید و با جلوگیری از این اشتباهات، می‌توانید از پشیمانی بعد از خرید و خرج بیهوده کردن خلاص شوید.

در این راستا شما می‌توانید از ایده‌ها و راهکارهای متفاوتی بهره ببرید که یکی از جذاب‌ترین این ایده‌ها، بهره‌گیری از قانون 60-30-10 رنگ در دکوراسیون خانه است که جلوه متفاوتی به منزلتان خواهد داد.  در این مقاله ما قصد داریم تا تعدادی از اشتباهات رایج در انتخاب رنگ و دکوراسیون منزل را به شما یادآوری کنیم:

اجازه ندهید کسی برایتان انتخاب کند

خانه شما ، فضای شخصی شماست. اجازه ندهید که فرد دیگری رنگ خانه‌تان را انتخاب کند و به شما بگوید چه کنید. اگر نیاز به کمک دارید، پیشنهادات افراد مختلف را بشنوید، با درنظر گرفتن اولویت‌ها و نظرات افراد خانه و پس از شنیدن نظرات سایرین، نهایتا خودتان تصمیم بگیرید. اینجا خانه شماست و شما باید با انتخاب‌هایتان در آن احساس آرامش کنید.

انتخاب رنگ خانه در نور طبیعی
رنگ مورد نظرتان را در نور طبیعی ببینید و در مورد آن تصمیم بگیرید.

اول رنگ را نخرید

شما می‌توانید هر رنگی که بخواهید بخرید. در حقیقت می‌توانید هر ترکیبی که تصور می‌کنید، برای رنگ خانه درست کنید. ابتدا پارچه، فرش، کاغذ دیواری و رومبلی را انتخاب کنید، سپس نمونه‌ای از رنگ مدنظرتان برای این وسایل را با خود به فروشگاه رنگ ببرید. با این روش مطمئن خواهید بود که دقیقا رنگی را که مد نظرتان است را خواهید خرید.

رنگ خانه را از روی کاتالوگ انتخاب نکنید

یک کاتالوگ کوچک از نمونه‌های رنگ‌ها، ممکن است در نور فلورسنت فروشگاه رنگ‌فروشی، فوق‌العاده به‌نظر برسد، اما اگر یک دیوار کامل خانه را به آن رنگ در بیاورید ممکن است زیاد خوب نباشد. وقتی تصمیم خود را گرفتید، یک چهارم آن رنگ را بخرید و بخش کوچکی از دیوار خانه را رنگ بزنید و ببینید که آن رنگ در خانه و در نور طبیعی چطور به‌نظر می‌رسد.
اگر نمی‌خواهید که دیوارهای خانه را کثیف کنید، یک تکه مقوا را رنگ کنید و آن را روی دیوار اتاقی که می‌خواهید آن را رنگ کنید بچسبانید. گزینه دیگری که می‌توانید امتحان کنید این است که از رنگ‌های مختلف مورد علاقه‌تان مقداری بخرید و سپس همه آنها را با هم مقایسه کنید.

انتخاب رنگ خانه و چیزهایی که دوست دارید
برای انتخاب رنگ خانه ، رنگی را انتخاب کنید که با چیزهایی که عاشقشان هستید هماهنگی داشته باشد

برای انتخاب رنگ در فروشگاه تصمیم‌گیری نکنید

هرگز پارچه، کفپوش یا رنگ را با نظر اول نخرید. همیشه کمی از آن نمونه رنگ را درخواست کنید تا ببینید آن رنگ در خانه چطور به نظر می‌رسد. رنگ‌ها را در نور طبیعی ببینید و در شب با نور چراغ‌های خانه نیز آن را امتحان کنید. به‌خاطر داشته باشید که رنگ‌ها در نورهای مختلف، کاملا متفاوت به نظر خواهند رسید. برای مثال در لامپ‌های رشته‌ای، رگه‌ای از نور زرد وجود دارد و همین باعث می‌شود که رنگ دیوار به نحو متفاوتی جلوه کند. در حالی‌که لامپ‌های هالوژنی طیف نور آبی رنگی دارند. به همین دلیل، یک دیوار در روشنایی روز کاملا متفاوت خواهند بود تا در تاریکی.

اگر عاشق رنگهای تند و جیغ هستید، از رنگ‌های کسل کنند استفاده نکنید

یک سطل رنگ قرمز گران‌تر از یک سطل رنگ سفید نخواهد بود. اگر رنگ خاصی را دوست دارید، دنبال راهی باشید تا رنگ خانه را به رنگ مورد علاقه‌تان در بیاورید. به جای اینکه بخواهید خودتان را مجبور کنید که ماه‌ها و سال‌ها با انتخاب رنگی که دوست ندارید زندگی کنید، رنگی را انتخاب کنید که شخصیت شما را نشان دهد و با چیزهایی که عاشقشان هستید هماهنگ باشد.

کل خانه را به رنگ مورد علاقه تان در نیاورید

رنگ‌های روشن می‌توانند جالب باشند، اما استفاده از چیزهای خوب، حتی رنگ‌های جذاب، اگر بیش از حد باشد، می‌تواند کسل‌کننده شود. به جای اینکه تمام دیوار را با رنگ روشن و اشباع شده رنگ بزنید، سایه نامحسوسی از آن را در پس‌زمینه ایجاد کنید تا وسایلی که رنگ مورد علاقه شما را دارند بیشتر به چشم بیایند.

ایجاد سایه نامحسوس در انتخاب رنگ خانه
سایه نامحسوسی از رنگ مورد علاقه‌تان در پس زمینه ایجاد کنید

روانشناسی رنگ‌ها را نادیده نگیرید

انتظار نداشته باشید که با قرمز کردن دیوارها، جایگاهی آرامش بخش در خانه خلق کنید. رنگ‌های آبی و سبز آرامش بخش‌تر و آرام کننده‌تر هستند. رنگ قرمز و نارنجی را برای اتاق‌های بازی یا اتاق‌های خانوادگی یعنی جاهایی که در آن فعالیت دارید به کار ببرید. برای ایجاد اتمسفری که می خواهید، رنگ خانه را از یک طیف رنگی انتخاب کنید.

استفاده از طیف‌های رنگی را فراموش نکنید

همه آبی‌ها یکی نیستند. همه رنگ‌های سفید نیز یکسان نیستند. به ورای رنگ اصلی نگاه کنید تا نشانه‌هایی از سایه‌های تیره و روشن، چه ملایم چه تیره، را در آن ببینید. زمانی که می‌خواهید حسی در خانه ایجاد کنید، تفاوت‌های نامحسوس می‌توانند تمام آنچه را که می‌خواهید ایجاد کنند.
در هنگام انتخاب رنگ خانه ، رنگ‌هایی متناسب با قدرت رنگ اول را انتخاب کنید. در بسیاری از موارد انجام این کار بسیار ساده است، زیرا کارخانه‌های سازنده، رنگ‌های فرعی و سایه‌های مختلف فراوانی از یک رنگ را درست می‌کنند. بنابراین می‌توانید چندین رنگ از یک خانواده رنگی که بسیار با هم متناسب هستند را انتخاب کنید.

یک ترتیب رنگی خاص را تحمیل نکنید

بسیاری از طراحان خانه، فرض می‌کنند که رنگ در خانه باید با همه اجزاء هماهنگ باشد. اما راه‌های بسیار زیادی وجود دارند که با استفاده از رنگ‌های مختلف، چشم‌انداز مناسبی پدید آوریم. رنگ اصلی خود را انتخاب کنید، قطعات اصلی که قرار است در اتاق داشته باشید را مشخص کنید، روی آنها را بپوشانید، دوباره رنگ کنید و تمام عناصر اتاق را بچینید. برای چیزهایی که با فضایتان مناسب نیست جای دیگری پیدا کنید یا از شرشان خلاص شوید.

تاثیر انتخاب رنگ خانه در چیدمان
ایجاد تناسب میان رنگ خانه با وسایلی با رنگ‌های مختلف

مرکز کانونی خانه را فراموش نکنید

نقاط کانونی به عناصری گفته می‌شوند که هرکسی وارد اتاق می‌شود، توجه‌اش به آنجا جلب می‌شود. نقاط کانونی معمولا شامل پنجره‌ها، شومینه‌ها و درهای فرانسوی هستند. همه اتاق‌ها، نقطه کانونی ندارند، اما اگر اتاق شما این نقطه کانونی را دارد، آن را با استفاده از رنگ در خانه مهم جلوه دهید. اطراف آن را با المان‌های هنری و مبلمانی خاص برجسته سازید.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments