مزایا و معایب بازدید مجازی آپارتمان

مزایا و معایب بازدید مجازی آپارتمان در دوران کرونا

با شیوع ویروس کووید ۱۹ در سراسر دنیا، اکثر صنایع و مشاغل دستخوش تغییراتی اجباری شده اند و صنعت خرید و فروش خانه و املاک و مستغلات هم از این قاعده مستثنی نیست. در این شرایط افرادی که قصد اسباب کشی و تغییر منزلشان را دارند از رفتن و بازدید کردن از خانه های موجود در بازار هراس دارند و از سوی دیگر هم بسیاری از صاحبخانه ها از ورود بازدیدکنندگان به منزلشان استقبال زیادی نمی کنند و همه اینها بلایی است که ویروسی به نام کرونا برسر بشر آورده؛ از همین رو مستاجران و خریداران تجربه جدیدی را کسب می‌کنند و بازدید مجازی آپارتمان ها و تورهای مجازی خانه در دوران کرونا در تمام دنیا فراگیر شده است.

تا پیش از این، مرسوم ترین روش برای اجاره دادن یا فروش خانه، نشان دادن خانه ها به شکل خصوصی به افراد بود و در خیلی از کشورها روزی با عنوان “نمایش برای عموم” در نظر گرفته می شد تا همه خریداران و مستاجران بتوانند از خانه بازدید کنند. اما در شرایط فعلی و با ادامه تاخت و تاز ویروس کرونا در سراسر دنیا، روش های معمول برای فروش و اجاره املاک اکثرا متوقف شده و در دورران پاندمی، بازدید فیزیکی از خانه ها، جای خود را به بازدید مجازی آپارتمان در دوران کرونا داده اند.

بازدید مجازی آپارتمان برای خرید یا اجاره

استفاده از تورهای مجازی سه بعدی، پیاده روی مجازی در خانه ها و بازدید مجازی از فضای آپارتمان و همچنین دریافت تصاویر هوایی توسط کوادکوپترها و هواپیماهای بی سرنشین که تا قبل از این در مورد خانه های لوکس با محدودیت روبرو بود و حقوق آن محفوظ بود، از جمله کارهایی هستند که برای اجرای تورهای مجازی خانه در دوران کرونا مرسوم شده اند.

در شرایط فعلی، اگرچه نشان دادن خانه ها به شکل خصوصی و یک به یک برای بازدیدکنندگان امکان پذیر است، اما توصیه نمی شود. به همین ترتیب با محبوب شدن بازدید مجازی خانه در دوران کرونا نه تنها مدیران و مشاورین املاک و در کل صنعت املاک از آن سود می برند، بلکه برای مستاجرین نیز مفید است. در این مقاله به بررسی مزایا و معایب بازدید مجازی آپارتمان ها در دوران کرونا خواهیم پرداخت:

مزایای بازدید مجازی آپارتمان

شیوع ویروس کرونا باعث شده تا بازدید مجازی آپارتمان ها در ماه های اخیر بیش از هرزمان دیگری باب شود. این کار مزایای زیادی را به همراه دارد که در ادامه در مورد این مزایا صحبت خواهیم کرد:

بازدید از خانه ها از روی مبل

در گذشته،حتی تا همین چند ماه پیش، اگر در بازار املاک به دنبال اجاره یا خرید خانه جدیدی بودید، بازدید حضوری از آن خانه ممکن بود چندین ساعت طول بکشد. قطعا مدتی در ترافیک می ماندید و برای پیدا کردن جای پارک، دچار مشکل می شدید. حتی ممکن بود مجبور شوید ماشینتان را کیلومترها دورتر پارک کرده و اجبارا دقایقی در نقاط شلوغ شهر پیاده روی کنید و یا حتی به دام فروشنده ای سمج بیافتید. نهایتا در پایان روز دچار سردرگمی می شدید و قادر نبودید بعضی جزئیات را به یاد بیاورید که کدام خانه کجا بود و چه امکاناتی داشت.

اما با انجام بازدید مجازی آپارتمان در دوران کرونا شرایط کاملا متفاوت خواهد بود.. می توانید یک آپارتمان را هر چند بار که دوست دارید ببینید و تک تک بخشهای خانه را با جزئیات تماشا کنید. حتی مجبور نیستید که لباس راحتی تان را عوض کنید. می توانید روی مبل لم داده و در شرایطی که چای خود را می نوشید، خانه های موجود در بازار را تماشا کنید.

راحتی بازدید مجازی آپارتمان در دوران کرونا
به راحتی می توانید از روی مبلی که نشسته اید، به بازدید از خانه های مورد علاقه تان مشغول شوید

صرفه جویی در زمان

زمان بسیار ارزشمند است و تورهای مجازی بازدید از آپارتمان در وقت شما صرفه جویی زیادی خواهند کرد. اگر در بازدیدهای حضوری، برای بازدید از ده خانه، به شرط آنکه در یک محله یا در یک قسمت شهر واقع شده باشند، به چهار تا پنج ساعت زمان نیاز بود، اما در بازدیدهای مجازی، زمان بسیار کمتری نیاز خواهد بود. بازدید از یک خانه به شکل مجازی فقط چند دقیقه طول می کشد. بهترین قسمت آن این است که شما می توانید آپارتمان های خاصی را که دوست داشته‌اید بارها و بارها ببینید.اگر اولین بار است که می‌خواهید جایی را اجاره کنید، یکی از اعضای خانواده تان نیز می‌تواند با شما همراه شود. آنها نیز می‌توانند از هر جایی که زندگی می کنند در این تور مجازی به شما ملحق شوند.

داشتن چشم اندازی واقعی از فضا

عکس ها و تصاویر همیشه خیلی قابل اعتماد نیستند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد برای انتخاب خانه آتی شان، به دیدن عکسها بسنده نمی کنند و حضورا از آنجا بازدید می کنند. اما تورها و بازدید مجازی از آپارتمان، بسیاری از ابهاماتی را که در تصاویر و عکس ها وجود دارند را از بین می برند و به شما چشم‌اندازی واقعی از ابعاد خانه می دهد.

معایب تورهای مجازی خانه

اما بازدید مجازی از آپارتمان در کنار تمام مزایایی که دارد، چند عیب و ایراد بزرگ هم دارد که باید این نکات را هم در هنگام تور مجازی بازدید از یک خانه مدنظر داشته باشید. از جمله این معایب می توان به ندیدن محله و لمس نکردن خانه از نزدیک اشاره کرد:

نداشتن ملاقات حضوری با صاحبخانه

با بازدید مجازی آپارتمان، شما فرصتی برای ملاقات حضوری با صاحبخانه را نخواهید داشت و نمی‌توانید قبل از امضای قرارداد و نقل مکان کردن به موضوعاتی که در مورد آن نگران هستید رسیدگی کنید. اما این مشکل نیز می‌تواند با یک کنفرانس مجازی با صاحبخانه حل شود.

عدم لمس خانه از نزدیک

اگرچه از طریق تور مجازی می توانید یک آپارتمان را ببینید ولی شاید نتوانید ارزیابی دقیقی در مورد موقعیت، نقاط ضعف و قوت  آن داشته باشید، زیرا شما خانه یا آپارتمان و اجزای آن را از نزدیک لمس نکرده اید. همچنین گاهی با بازدید مجازی آپارتمان تعیین اینکه خانه چه مقدار نور طبیعی دارد مشکل است و نمی ‌دانید که وقتی وارد خانه می شوید چه بویی به مشامتان می‌رسد. در عین حال ممکن است در این گونه بازدیدها برخی ایرادات ریز مثل چکه شیر آب، تبله کردن رنگ دیوار یا نشتی لوله آب به چشمتان نیاید.

بازدید مجازی آپارتمان در دوران کرونا به طور کامل
گاهی می توانید برای تحقیقات بیشتر خانه را به طور مجازی از بالا ببینید

ندیدن محله

اگر شما با منطقه ای آشنا نباشید، از طریق بازدید مجازی آپارتمان چیزی از شرایط محله دستگیرتان نخواهد شد. همچنین قادر نخواهید بود ساختمان هایی را که در همسایگی و در اطراف خانه تان قرار دارند ببینید. بنابراین به تحقیقات بیشتری نیاز خواهید داشت. حتی در این صورت قادر نخواهید بود که با همسایه ها صحبت کنید و از آنها در مورد محله و منطقه اطلاعات کسب کنید که البته در صورتی که خانه مورد پسندتان قرار گرفت می توانید سر فرصت سری به محله زده و در کوچه های اطراف قدم بزنید و محله را ارزیابی کنید.

نتیجه گیری:

بازدید مجازی آپارتمان در دوران کرونا ابزاری بسیار عالی برای صرفه جویی در زمان، انرژی و هزینه هاست. با وجود اینکه بازدید از آپارتمان با این روش با بازدید حضوری تفاوتهایی دارد ، اما می تواند راه حلی ابتکاری و بسیار مفید برای دیدن خانه های متعدد باشد و کمک به انتخاب در بین گزینه های روی میز باشد و بعد از انتخاب چند گزینه نهایی می توانید با جزئیات و دقت بیشتری به بررسی آن موارد بپردازید.

منبع: RentCafe

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments