آشنایی با مزایا و معایب هریک از انواع کفپوش‌ اتاق‌خواب

نکات مهم در انتخاب کفپوش اتاق‌خواب

شاید هیچ‌وقت به اندازه زمانی که در یک شب سرد زمستانی، پایتان تصادفی با سنگ یا سرامیک کف‌خانه برخورد می‌کند، به اهمیت کفپوش‌های خانه پی نبرده باشید و قدرشان را ندانسته باشید؛ از این دید، کفپوش اتاق خواب که جایگاه ویژه‌تر و خاص‌تری هم خواهد داشت؛ چرا که ‌اولین سطحی است که صبح‌ها بعد از بیدار شدن روی آن قدم می‌گذاریم و درنتیجه انرژی و لطافتش می‌تواند در شروع روزی زیبا ما را همراهی کند. از همین روست که باید در هنگام انتخاب کفپوش اتاق‌خواب و دیگر بخش‌های خانه حسابی وسواس به خرج دهیم.

به‌دلیل تأثیر کفپوش روی جسم و روان انسان، انتخاب نوع مواد آن بسیار مهم است. چرا که کفپوش‌ها علاوه بر تاثیری که در زیبایی بصری محیط دارند، در راحتی و رفاه ما هم کاملا موثر هستند و از همین رو ما قصد داریم تا در گزارشی به بررسی مزایا و معایب انواع کفپوش‌هایی که در اتاق‌خواب مورد استفاده قرار می‌گیرند بپردازیم؛ پس برای داشتن یک انتخاب بی‌عیب و نقص با ما همراه شوید:

معیارهای انتخاب کفپوش اتاق‌خواب

معیارهای زیادی برای انتخاب کفپوش اتاق‌خواب وجود دارند. برخی از این معیارها کاملاً واضح و مشخص هستند، مانند جذابیت بصری و حسی که هنگام لمس کردن کفپوش به ما دست می‌دهد. شاید در ذهن شما هم سؤالاتی در مورد مسائل زیست محیطی وجود داشته باشد:

آیا از کفپوش‌های شیمیایی گاز متصاعد می‌شود؟ آیا این کفپوش‌ها به روش سبز ساخته شده‌اند؟ آیا درصورت تعویض، قابل بازیافت خواهند بود؟

در کنار این موارد، مسائل مربوط به مراقبت و نگهداری و همچنین دوام محصول هم باید در نظر گرفته شود. شاید برخی از این معیارها برای شما مهم‌تر از دیگر نکات باشند، اما هنگام انتخاب کفپوش اتاق‌خواب باید به همه این موارد توجه کرد. چرا که هرکفپوشی که انتخاب کنید، سالها میهمان اتاق یا خانه شما خواهد بود و تعویض آن کلی هزینه بر است؛ پس باید در هنگام انتخاب کفپوش اتاق‌خواب با بررسی مزایا و معایب تک‌تک گزینه‌ها، بهترین و ایده‌آل‌ترین گزینه را با توجه به شرایط زندگی‌مان برگزینیم. به هر حال، هر نوع کفپوشی دارای مزایا و معایبی است که در این‌جا محبوب‌ترین کفپوش‌های اتاق خواب را بررسی کرده‌ایم:

1- فرش و موکت

فرش و موکت محبوب‌ترین گزینه برای کفپوش اتاق‌خواب در ایران و بسیاری از کشورها هستند. این نوع کفپوش به‌دلیل گرم‌و‌نرم بودن برای افرادی که اغلب پابرهنه در خانه می‌چرخند، مزیت بارزی به شمار می‌رود. در صبح‌های سرد زمستان هم انگشتان پاهای شما را از سرما محافظت می‌کند. به هر حال، دلایل دیگری هم برای محبوبیت و عدم محبوبیت فرش و موکت وجود دارد.

فرش یا موکت؛ انتخاب کفپوش اتاق‌خواب
فرش و موکت یکی از انواع کفپوش برای اتاق خواب است که طرفداران زیادی هم دارد

مزایای فرش و موکت 

  • عایق حرارتی: فرش و موکت با کیفیت، کف را در مقابل گرما عایق کرده و گرمای اتاق‌خواب را حفظ می‌کند.
  • عایق صوتی: این نوع کفپوش صداهای خارجی را جذب کرده و در نقش عایق، فضای آرام و ساکت‌تری را در اتاق خواب ایجاد می‌کند.
  • مقرون به‌صرفه: قیمت یکی دیگر از عواملی است که فرش و موکت را به‌عنوان کفپوش مناسب اتاق‌خواب، بسیار محبوب کرده است. به‌طور کلی، فرش و موکت به‌طور قابل توجهی ارزان‌تر از سایر انواع کفپوش‌هاست. البته به‌خاطر داشته باشید که قیمت فرش‌های پشمی کمی بیشتر است. ضمن این‌که فرش و موکت، نسبت به برخی گزینه‌ها مانند کفپوش چوبی طول عمر کوتاه‌تری دارند.
  • سطح نرم: این موضوع از نظر ایمنی برای کودکان یا افراد مسن بسیار مهم است؛ چون در صورت زمین‌خوردن احتمالی، میزان احتمال آسیب‌دیدگی بسیار کمتر خواهد بود. وجود یک موکت با کیفیت در زیر فرش، می‌تواند به نرمی آن اضافه کند.

معایب فرش و موکت

  • دشواری نظافت: لکه مایعات عمیقاً در بافت فرش و موکت فرو رفته و شاید برای همیشه باقی بماند. به‌علاوه، فرش و موکت توانایی زیادی در جذب گردوغبار و موجودات کوچک میکروسکوپی دارند که روی کیفیت هوای اتاق خواب تأثیر منفی می‌گذارد.
  • جذب مواد آلرژی‌زا: این نوع کفپوش می‌تواند گرده گیاهان و سایر ذرات آلرژی‌زا را به دام بیندازد. مکش قوی جاروبرقی هم نمی‌تواند این ذرات به دام افتاده در عمق بافت آن‌ها را بیرون بکشد. از این رو، این نوع کفپوش برای اتاق‌خواب افراد مبتلا به آلرژی گزینه مناسبی نیست.
  • احتمال متصاعد شدن گازهای شیمیایی: اگرچه فرآیند تولید فرش و موکت نسبت به گذشته بهبود یافته، اما برخی از آن‌ها (به‌ویژه زمانی که نو هستند) گازهای شیمیایی متعددی مانند فرمالدئید متصاعد می‌کنند. این موضوع برای افرادی با حساسیت به مواد شیمیایی آسیب رسان است.
  • عموماً غیر قابل بازیافت: اگرچه برخی نصاب‌ها پس از نصب موکت جدید، کفپوش قدیمی را با خود می‌برند، اما معمولاً این کفپوش‌های کهنه راهی محل دفن زباله می‌شوند.

2- کفپوش چوبی

پس از فرش و موکت، کفپوش چوبی محبوب‌ترین گزینه در هنگام انتخاب کفپوش اتاق‌خواب است. عموماً چوب جنگلی اصل به عنوان یکی از بهترین مواد کفپوش در نظر گرفته می‌شود. چوب نه تنها زیبا و مقاوم است، بلکه نسبتاً گرم و بادوام است و مهمتر از همه، با محیط‌زیست هم سازگار است.

گزینش کفپوش چوبی در انتخاب کفپوش اتاق‌خواب
کفپوش چوبی باعث می‌شود فضای اتاق خواب زیبا و لوکس‌تر به نظر برسد.

مزایای کفپوش چوبی

  • جذابیت ظاهری: ظاهر کفپوش چوبی بسته به نوع چوب و پرداخت آن متفاوت خواهد بود، اما تقریباً همیشه یک زیبایی طبیعی به اتاق خواب می‌بخشد.
  • گرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر از کاشی و سنگ: کفپوش چوبی اگرچه به اندازه فرش نرم نیست، اما نسبت به اکثر انواع کاشی و سنگ، گرم‌تر است. این نوع کفپوش را می‌توان با فرش یا قالیچه ترکیب کرد تا بیشتر قابل استفاده باشد.
  • ارزش املاک و مستغلات را بالا می‌برد: با این‌که همیشه این‌طور نبوده، اما امروزه کفپوش چوبی در بازار املاک و مستغلات پرطرفدار است و خانه‌هایی با این نوع کفپوش سریع‌تر و با قیمت بالاتری به فروش می‌رسند.
  • بادوام و ماندگار: کفپوش‌های چوبی در صورت مراقبت و نگهداری درست، می‌توانند به اندازه خودِ خانه ماندگار باشند. بعید است کفپوش‌های چوبی تعویض شوند، مگر این‌که از ظاهر آن‌ها خسته شده باشید.
  • قابل بازیافت: کفپوش‌های چوبی قدیمی در پایان عمر خود، به عنوان مواد دست‌دوم به فروش می‌رسند. بسیاری از مراکز، کفپوش‌های چوبی قدیمی را بازیافت می‌کنند. حتی اگر محل دفن زباله تنها گزینه باشد، چوب در طبیعت تجزیه خواهد شد.
  • غیر آلرژی‌زا: جارو کردن کفپوش چوبی و زدودن گرد‌و‌غبار، گرده‌ها و سایر مواد آلرژی‌زا از روی چوب آسان است. برای افراد مبتلا به آلرژی، چوب یک کفپوش ایده‌آل است.

معایب کفپوش چوبی

  • دشوار بودن تعمیر و نگهداری: کفپوش چوبی نسبتاً در برابر لکه‌ها و آسیب‌ها مقاوم است، اما تعمیر آن در صورت آسیب‌دیدگی بسیار سخت است. این نوع کفپوش باید گاهی آب‌بندی شود و نیاز به خارج کردن و پرداخت مجدد دارد.
  • نسبتاً گران: چوب با کیفیت یکی از گزینه‌های گران‌قیمت برای کفپوش است. قیمت آن بسته به نوع چوب انتخابی به علاوه هزینه نصب در هر مترمربع متغیر است.
  • فاقد عایق حرارتی یا صوتی: کفپوش‌های چوبی عایق حرارت نیستند. آن‌ها پر سروصدا بوده و هیچ‌گونه خاصیت جذب صدا یا تضعیف آن را ندارند.
  • سخت‌تر از چوب‌پنبه و موکت: اگرچه کفپوش چوبی یک سطح کاملاً سفت‌و‌سخت نیست، اما افتادن یک کودک یا فرد مسن روی آن خطر آسیب‌دیدگی را به‌ همراه دارد.

3- کفپوش بامبو جایگزین کفپوش چوبی

کفپوش بامبو اغلب هم‌تراز کفپوش چوبی است، زیرا این محصولات کیفیت مشابهی داشته و روش‌های نصب آن‌ها یکسان است. با این حال، گیاه بامبو یک نوع علف است، نه چوب. بامبو خیلی سریع رشد می‌کند و همین موضوع آن را به یک ماده کاملاً تجدیدپذیر تبدیل کرده است.

در واقع، کفپوش بامبو سخت‌تر و بادوام‌تر از اکثر کفپوش‌های چوبی است. این کفپوش ارزان بوده و نیاز به مراقبت چندانی ندارد. از این رو، با کفپوش‌های چوبی میان‌رده قابل مقایسه است. اگر در انتخاب کفپوش اتاق‌خواب قصد دارید از کفپوش چوبی استفاده کنید، با توجه به ظاهر منحصر به‌فرد بامبو، این گزینه را هم بررسی کنید.

بامبو و انتخاب کفپوش اتاق‌خواب
کفپوش بامبو یکی از کفپوش‌های تجدیدپذیر است که برای کفپوش اتاق‌خواب استفاده می‌شود.

4- کفپوش چوب‌پنبه‌ای

اگرچه کفپوش چوب‌پنبه‌ای هنوز هم یک کفپوش نسبتاً غیرمعمول است، اما به‌عنوان کفپوش اتاق‌خواب، رواج بیشتری پیدا کرده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های آن، قابلیت عایق‌کاری بین طبقات است. این قابلیت به ایجاد عایق‌صوتی و در‌عین حال به حفظ گرما کمک می‌کند.

مزایای کفپوش چوب‌پنبه‌ای

  • سطح نرم اسفنجی: چوب پنبه یک سطح قابل انعطاف بوده که برای پاها بسیار راحت است. کفپوش چوب‌پنبه‌ای پس از فرش و موکت، یکی از ایمن‌ترین کفپوش‌ها هنگام زمین‌خوردن احتمالی یک شخص است.
  • احساس گرما در زیر پاها: این ماده گرم‌تر از چوب است، هر چند به اندازه فرش گرم‌ و‌ نرم نخواهد بود.
  • عایق صوتی و حرارتی: چوب‌پنبه با میلیون‌ها حباب ریز هوا پر شده که به عنوان عایق حرارتی و صوتی عمل می‌کند.
  • سهولت تعمیر و نگهداری: کفپوش چوب‌پنبه‌ای بر خلاف فرش و موکت که مراقبت از آن‌ها دشوار است، نسبتاً بدون دردسر است. مادامی که سطح آن به درستی آب‌بندی شده باشد و این کار به‌صورت دوره‌ای تکرار شود، تقریباً نسبت به لکه‌ها مصون خواهد بود.
  • ضد حساسیت و ضد میکروب: چوب‌پنبه به‌طور طبیعی در برابر میکروب‌ها مقاوم بوده و گرد‌و‌غبار در آن نفوذ نمی‌کند. از این رو، برخلاف فرش و موکت باعث مشکلات تنفسی نخواهد شد.
کفپوش چوب‌پنبه‌ای در انتخاب کفپوش اتاق‌خواب
کفپوش چوب‌پنبه‌ای با سطح نرم و اسفنجی به راحتی تمیز می‌شود.

معایب کفپوش چوب‌پنبه‌ای

  • به اندازه چوب، طبیعی نیست: در حالی که چوب‌پنبه خودش یک ماده طبیعی بوده که باعث آلودگی نمی‌شود، در فرایند تولید کفپوش آن از رزین و چسب‌هایی حاوی مواد شیمیایی مصنوعی استفاده می‌شود. با این‌که این نوع کفپوش به‌راحتی قابل بازیافت نیست، اما همچنان نسبت به موکت، کفپوش وینیل یا لمینت برای محیط‌زیست بهتر است.
  • به‌راحتی خراشیده می‌شود: مشکل بزرگ کفپوش چوب‌پنبه‌ای این است که این ماده نسبتاً نرم بوده و به‌راحتی توسط پنجه‌های حیوانات خانگی، پایه‌های مبلمان و کفش پاشنه‌بلند خراشیده می‌شود.
  • طول عمر کوتاه‌تر نسبت به چوب: کفپوش چوب پنبه‌ای باید به‌صورت دوره‌ای تعویض شود؛ هرچند برخی از انواع آن می‌توانند چندین مرتبه پرداخت شوند. با این حال، کفپوش چوب‌پنبه‌ای در صورت مراقبت صحیح، بیشتر از 25 سال عمر نمی‌کند.
  • نسبتاً گران قیمت: چوب‌پنبه تقریباً به اندازه چوب گران است. قیمت کفپوش‌های چوب‌پنبه‌ای بلند، ضخیم و بادوام با کفپوش‌های چوبی برابر است.

5- کفپوش وینیل

کفپوش وینیل چه به شکل ورق وینیل، کاشی وینیل یا به صورت لوکس (LVF)، گزینه مناسبی در انتخاب کفپوش اتاق‌خواب است. این نوع کفپوش، دیگر فقط مخصوص حمام و آشپزخانه نیست. امروزه طیف گسترده‌ای از انواع محصولات لوکس وینیل وجود دارند که تفاوت آن‌ها با چوب، سرامیک یا سنگ قابل تشخیص نیست. خطرات جانبی  این نوع کفپوش، جنس پلاستیکی آن، متصاعد کردن گازهای شیمیایی و عدم قابلیت بازیافت آن است.

مزایای کفپوش وینیل

  • تقریباً ضد آب است: اگرچه این موضوع در حمام و آشپزخانه اهمیت بیشتری دارد، اما این خاصیت در اتاق‌های خواب با حمام اختصاصی مفید است. همچنین، ماهیت ضدآب بودن این کفپوش تمیز کردن آن را آسان می‌کند.
  • نگهداری آسان: رفت‌وآمد در اتاق خواب‌ نسبتاً کمتر است و کفپوش وینیل با جارو کردن و تی کشیدن به‌راحتی تمیز می‌شود.
  • تا حدودی نرم است: اگرچه کفپوش وینیل به اندازه فرش نرم نیست، اما برای اتاق‌ بچه‌ها گزینه مناسبی است.
  • نصب آسان: کفپوش‌های وینیل، به‌ویژه کاشی‌ها و تخته‌های وینیل لوکس، نصب آسانی داشته و نیازی به نصاب ندارند.
  • ارزان: این نوع کفپوش حتی انواع لوکس آن نسبتاً ارزان است. به‌ویژه اگر خودتان کفپوش را نصب کنید، هزینه‌ها کمتر می‌شوند. این موضوع، کفپوش وینیل را به یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین کفپوش‌‌های اتاق خواب تبدیل کرده است.
  • نسبتاً با دوام: از آن‌جایی که اتاق خواب‌ها رفت‌وآمد کمتری دارند، یک کفپوش وینیل با کیفیت به‌راحتی می‌تواند 10 تا 20 سال دوام بیاورد.
کفپوش وینیلی برای انتخاب کفپوش اتاق‌خواب
کفپوش وینیل به اندازه فرش نرم نیست، اما برای اتاق‌ بچه‌ها گزینه مناسبی است.

معایب کفپوش وینیل

  • یک محصول سبز نیست: مهم‌ترین اشکال کفپوش وینیل این است که نسبتاً برای محیط‌زیست مضر است. تولید آن از منابع نفتی غیرقابل تجدید بوده و به انرژی زیادی نیاز دارد.
  • متصاعد کردن گازهای شیمیایی: در نصب انواع جدید کفپوش وینیل، به‌ویژه در آن‌هایی که از چسب استفاده می‌شود، ممکن است تا چندین هفته ترکیبات آلی فرار (VOC) و مواد شیمیایی خطرناک مانند فرمالدئید منتشر شود.
  • غیرقابل بازیافت: هنگامی که عمر کفپوش وینیل به پایان رسیده و دور انداخته می‌شود، احتمالاً به محل دفن زباله برده شده و تجزیه مواد مصنوعی موجود در آن قرن‌ها طول می‌کشد.

6- لینولئوم جایگزین وینیل

لینولئوم یک کفپوش انعطاف‌پذیر است که از روغن تخم کتان و سایر مواد طبیعی ساخته می‌شود. کفپوش وینیل در ابتدا جایگزین لینولئوم شد، اما افرادی که نگران تأثیرات محیطی کفپوش وینیل هستند، دوباره به لینولئوم روی آورده‌اند. چرا که مشابه وینیل بوده و از نظر زیست‌محیطی هم انتخاب مناسب‌تری است. لینولئوم کمی گران‌تر از اکثر کفپوش‌های وینیل بوده و طرح‌های محدودتری دارد. با این حال، اگر به دنبال انتخاب کفپوش اتاق‌خواب مقاومی هستید، لینولئوم هم می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

کفپوش لینولئوم در انتخاب کفپوش اتاق‌خواب
لینولئوم کمی گران‌تر از اکثر کفپوش‌های وینیل بوده و طرح‌های محدودتری دارد.

7- کفپوش لمینت

کفپوش لمینت از یک لایه نازک از ورقه‌های پلاستیکی (لمینت) که طرحی روی آن چاپ می‌شود، ساخته شده که به یک لایه پایه‌ای از تخته فیبر با چگالی بالا (HDF) متصل شده است و روی آن یک لایه پوششی شفاف قرار دارد. لمینت ماده‌ جالبی است که می‌تواند تقریباً شبیه هر ماده دیگری از جمله چوب، سنگ و حتی فلز به‌نظر برسد.

کفپوش لمینت به‌ویژه برای نصب آسان ساخته شده و نیازی به نصاب ندارد و با وجود ظاهر جذابش قیمت مناسبی هم دارد.

مزایای کفپوش لمینت

  • نصب آسان: کفپوش‌های لمینت دارای اتصالات فاق و زبانه هستند که گاهی با نام «کلیک-قفل» هم شناخته می‌شوند. هرچند آماده‌سازی سطح آن بسیار مهم است، اما نصب آن نیازی به نصاب حرفه‌ای ندارد.
  • تنوع سبک و طرح: کفپوش لمینت چندین دهه است که تولید می‌شود. سبک‌ها و طرح‌های متنوعی دارد که بسیاری از آن‌ها تقلید نسبتاً خوبی از چوب یا سنگ طبیعی هستند.
  • قیمت ارزان: کفپوش لمینت قیمت مناسبی داشته و تنها کمی گران‌تر از کفپوش وینیل است.
کفپوش لمینت در انتخاب کفپوش اتاق‌خواب
کفپوش لمینت به‌عنوان کفپوش اتاق خواب، با وجود قیمت ارزان ظاهر جذابی دارد.

معایب کفپوش لمینت

  • احتمال خراشیدگی: جلوگیری از خراشیدگی پوشش شفاف کفپوش لمینت به‌ویژه برای صاحبان حیوانات خانگی تقریباً غیرممکن است. لمینت‌هایی با کیفیت، لایه‌های پوششی ضخیم‌تر و بادوام‌تری دارند، اما حتی با این وجود خراشیده می‌شوند.
  •  سطح سخت: اگرچه کفپوش لمینت می‌تواند شبیه چوب باشد، اما انعطاف‌پذیری کمتری نسبت به چوب داشته و سقوط روی آن موجب صدمه و آسیب‌دیدگی خواهد شد. از این رو، گزینه مناسبی برای اتاق‌خواب کودکان یا افراد مسن نیست.
  • عایق نیست: کفپوش‌های لمینت محافظت حرارتی نداشته و صدا را منعکس می‌کنند. گاهی وجود یک لایه زیرین با کیفیت خوب می‌تواند تا حدودی به تضعیف صدا کمک کند.
  • دشوار یا غیرممکن بودن تعمیرات: برخلاف چوب، تعمیر کفپوش‌های لمینت با آسیب‌دیدگی گسترده غیرممکن است. در حالی که از نظر تئوری جداسازی و تعویض تخته‌های آن امکان‌پذیر است. معمولاً بیشتر کف آن جدا شده و تعویض می‌شود. بر خلاف چوب که سطح آن چندین بار قابل پرداخت است، کفپوش لمینت قابل اصلاح نیست.
  • ممکن است ارزان به‌نظر برسد: کفپوش‌ لمینت هنگامی که برای اولین بار معرفی شد، محصولی ابتکاری و رده بالا محسوب می‌شد. با این حال، امروزه در بازار املاک و مستغلات، کفپوش‌های لمینت در مقایسه با چوب، سرامیک و حتی وینیل ارزش پایین‌تری دارند.
  • یک محصول سبز نیست: کفپوش لمینت پلاستیکی است و تجزیه آن مانند بیشتر پلاستیک‌ها سال‌ها –و شاید قرن‌ها- طول بکشد. متأسفانه، تاکنون بازیافت کفپوش‌های لمینت قدیمی انجام نشده و همه آن‌ها راهی محل دفن زباله می‌شوند.

سخن آخر

اگر قصد تعویض کفپوش منزل را دارید، به ویژه در هنگام انتخاب کفپوش اتاق‌خواب ها باید دقت زیادی به خرج دهید و با بررسی مزایا و معایب هریک از گزینه‌ها (از قیمت گرفته تا نظافت و دوام) از یک سو و در نظر گرفتن شرایط زندگی و ساکنان خانه، از سوی دیگر، باید برای انتخاب بهترین گزینه اقدام کنید.

منبع: thespruce

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments