بررسی مزایا و معایب زندگی در خانه ویلایی

زندگی در خانه ویلایی و مزایا و معایب آن

زندگی در خانه ویلایی در نگاه اول بسیار شیرین و جذاب به نظر می‌رسد، اما در کنار جذابیت و لذت‌هایش،ریسک‌ها و معایب خاص خودش را هم دارد. حافظه ایرانی در عمق خاطرات قدیمی، زندگی در باغ ایرانی را به خاطر دارد. خانه یا به اصطلاح کوشکی که در میانه باغی از درختان میوه و جویبارهایی با آب روان چشمه که به حوض سبز میان باغ می‌رسیدند. این تصویر حالا دیگر قاب شده از ایران قدیم است و در زندگی امروز شهرنشینی به ندرت می‌توان اثری از آن را یافت؛ مگر در خانه‌های قدیمی برجا مانده از گذشته که حالا به عنوان اثر فرهنگی هنری محافظت می‌شوند. اما زندگی در خانه ویلایی تا حدودی می‌تواند آن حس و حال را به افراد منتقل کند.

چرا که باغ ایرانی، نمونه وطنی ویلاست که زادگاهش به اروپا برمی‌گردد. اروپاییان به خانه‌های یک، دو یا سه طبقه مجزا که دارای فضای باز اختصاصی و معماری و طراحی شخصی است ویلا می‌گویند و این مفهوم به سراسر دنیا صادر شده و در کشورهای مختلف دنیا می‌توان خانه‌های ویلایی متعددی را یافت که طرفداران خاص خودش را هم دارد.

زادگاه ویلا

برای تعریف ویلا یا خانه حیاط‌دار به تصور دوران کودکی‌مان از خانه می‌برگردیم. همان تصوری که در نقاشی‌هایمان منعکس می‌شد؛ خانه‌ای یک طبقه با شیروانی و اتاقک زیر شیروانی و پنجره‌های بزرگ و فضای باز و دار و درخت پیرامونش و تابی که به درختان بسته می‌شد. این تصویر، نمای دقیقی از تعریف ویلاست. ویلا خانه‌ای است شخصی همراه با فضای سبز اختصاصی و چند درخت و باغچه و..

زندگی در خانه ویلایی و تصویری مشابه نقاشی های کودکی
برای تعریف ویلا یا خانه حیاط دار بد نیست به تصور دوران کودکی‌مان از خانه برگردیم.

پیشینه ویلاسازی به دوران باستان کشور ایتالیا برمی‌گردد. زمانی که ثروتمندان ایتالیایی در جایی خارج از شهر و در فضای طبیعی، برای خود خانه‌های شخصی وسیعی می‌ساختند. به این ترتیب مفهوم ویلا از ذهن ثروتمندان ایتالیایی به دنیای معماری سراسر جهان راه پیدا کرد و در هر منطقه و فرهنگ، نما و ساختار بومی خود را هم پیدا کرد. به طور کلی ویلا به ساختمانی یک، دو یا سه طبقه گفته می‌شود که یک مالک دارد و دارای فضای سبز و پارکینگ اختصاصی است. ویلاها براساس سلیقه مالک نقشه، معماری و نمای خاص خود را دارند.

زندگی در خانه ویلایی و مزایا و معایب آن

این روزها کمتر در فضای شهری شاهد خانه‌های حیاط‌دار هستیم و ماشین عظیم آپارتمان‌سازی بی‌وقفه در حال تخریب خانه‌های ویلایی و حیاط‌دار و ساخت مجتمع‌ها و آپارتمان‌های بلندبالاست. درهر حال همچنان خانه ویلایی یا حیاط‌دار ، یکی از گزینه‌های موجود اما کمیاب و بعضا گران‌قیمت برای سکونت است. در این نوشتار با نیک‌بوم همراه باشید تا درباره ویلا، زندگی در خانه ویلایی و مزایا و معایب این خانه‌ها بیشتر بدانیم:

مزایای زندگی در خانه ویلایی

قطعا زندگی در خانه ویلایی مزایای زیادی دارد که از جمله مهمترین آنها می‌توان به داشتن حریم خصوصی وسیع و برخورداری از امکانات جذابی مثل حیاط بزرگ ، تعدد جای پارک و شاید استخر اشاره کرد. مهمترین مزایای خانه‌های ویلایی عبارتند از:

داشتن فضای باز اختصاصی

مهم‌ترین ویژگی یا مزیت خانه‌های ویلایی، قرارگرفتن خانه در میان فضایی باز و اختصاصی است که معمولا به فضای سبز اختصاص پیدا می‌کند. این ویژگی به عنوان نقطه‌قوت خانه ویلایی قابلیت‌های متنوعی برای صاحبخانه به وجود می‌آورد. چنان که مالک خانه، براساس سلیقه و تمایل خود کاربری فضای باز خود را به درختکاری، باغچه‌سازی، گل‌کاری، ساخت استخر روباز، زمین بازی، ساخت آلاچیق و باربکیو و یا هرآنچه در ذهن داشته باشند اختصاص می‌دهد.

زندگی در خانه ویلایی برای کسانی که به گیاهان و درختان علاقه دارند، زندگی رویایی و مطلوبی است. در حیاط و فضای باز افراد می‌توانند درختان دلخواه و یا باغچه سبزیجات و صیفی‌جات موردعلاقه خود را داشته باشند و از همراهی با طبیعت لذت ببرند.

زندگی در خانه ویلایی و داشتن فضای سبز اختصاصی
صاحب خانه ویلایی براساس سلیقه خود می تواند در حیاط درختکاری، باغچه‌سازی و گل کاری کند.

خداحافظی با محدودیت‌های آپارتمان‌نشینی

زندگی در خانه ویلایی به معنی بهره بردن از استقلال تمام و کمال، در مقایسه با قوانین سفت و سخت آپارتمان‌نشینی است. شما در خانه ویلایی‌تان دیگر نگران سر و صدای راه رفتن یا جابه‌جایی وسایل و از بین بردن آرامش ساکنین طبقه پائین نخواهید بود. ویلانشین‌ها لزومی برای کم کردن صدای موسیقی و مهمانی‌شان ندارند و لازم نیست طبق قانون آپارتمان‌نشینی راس ساعت دوازده به سرو صدای مهمانی خود پایان بدهند.

یکی دیگر از ویژگی‌های زندگی در خانه ویلایی در کنار مستقل بودن، نداشتن همسایه زیاد است. ویلانشین‌ها خیلی درگیر قوانین و مسئولیت‌های همسایگی نیستند و برخلاف آپارتمان‌نشینی با همسایگان زیادی روبرو نمی‌شوند.

نگهداری بی دردسر از حیوان خانگی

داشتن فضای باز شخصی، موقعیتی است که دست مالکان خانه ویلایی را در نگهداری از حیوان خانگی باز می‌گذارد. حتی برخی از صاحبان ویلا و خانه‌های ویلایی برای محافظت از محیط زندگی‌شان از سگ‌های نگهبان استفاده می‌کنند.

این در حالی است که در محیط‌های آپارتمانی، موضوع نگهداری از حیوان خانگی با دشواری‌های زیادی از جمله مخالفت احتمالی همسایگان همراه است. به این ترتیب استقلال عمل در انتخاب و تصمیم‌گیری در این رابطه، یکی از مزیت‌های مهم زندگی در خانه ویلایی است.

زندگی در خانه ویلایی و نگهداری از حیوان خانگی
داشتن فضای باز شخصی دست مالکان خانه ویلایی را در نگهداری از حیوان خانگی باز می‌کند.

متراژ وسیع و کافی برای ایده‌پردازی

وسیع بودن متراژ، یک ویژگی دیگر خانه ویلایی است که باعث می‌شود که دست مالک در اجرای ایده‌هایش باز باشد. شما وقتی صاحب زمین خانه خود باشید، این اختیار عمل را دارید که براساس نیاز و سلیقه شخصی‌تان فضایی را برای ایده‌ای خاص در نظر بگیرید. از داشتن یک اتاق کار بزرگ گرفته تا یک فضای روباز ناهارخوری وسیع و یا اتاقی آفتاب‌گیر برای کودکتان.

ضمن اینکه در طراحی معماری فضای داخلی خانه هم اختیار عمل کامل را دارید و می‌توانید بعد از ساخت، هر زمان که مایل بودید نسبت به تغییر و نوسازی فضا اقدام کنید؛ بدون اینکه لازم باشد قواعد یکسان‌سازی آپارتمان‌نشینی را رعایت کنید و یا سروصدای ساخت‌و‌ساز، همسایه دیوار به دیوارتان را آزار دهد. زندگی در خانه ویلایی دیگر محدودیت آپارتمان در داشتن پنجره رو به آفتاب را ندارد. شما در یک خانه ویلایی از جهات مختلف می‌توانید پنجره‌هایی به سمت آفتاب داشته باشید.

مزایای زندگی در خانه ویلایی
در خانه ویلایی این اختیار عمل را دارید که براساس نیاز و سلیقه فضاها را برای ایده‌هایتان در نظربگیرید.

معایب زندگی در خانه ویلایی

اما زندگی در خانه ویلایی هم سراسر گل و بلبل نیست و سکونت داشتن در یک خانه بسیار بزرگ، معایب خاص خودش را هم دارد که از جمله این معایب می‌توان به این موارد اشاره کرد:

نگهداری، نظافت و تعمیر خانه‌ای دردندشت

یکی از نقطه ضعف‌های ویلانشینی، نگهداری و نظافت محیط زندگی است. وقتی شما صاحب خانه‌ای ویلایی هستید، مسئولیت کل ساختمان به عهده شماست و دیگر خبری از مدیریت آپارتمان و سرایدار و باغبان و مسئول تاسیسات و تعمیرات ساختمان نیست و تمام کارهای خانه، از طراحی و رسیدگی به امورات فضای داخلی گرفته تا فضای باز حیاط را باید خودتان مدیریت کنید. البته برای همه این مشکلات هم راهکاری وجود دارد که نیازمند مدیریت و برنامه‌ریزی و صرف هزینه است.

طعمه جذاب برای سارقان

امنیت موضوع مهمی است که می‌تواند نقطه‌ضعف خانه‌های ویلایی باشد. یک خانه ویلایی نمادی از زندگی مجلل و مملو از پول است؛ در نتیجه همیشه در معرض خطر سرقت قرار دارد. مالکان خانه‌های ویلایی همیشه با خطر سرقت مواجهند و به همین دلیل باید راهکارهایی قوی برای حفظ امنیت محیط زندگی‌شان داشته باشند. از جمله استفاده از سیستم‌های امنیتی قوی دزدگیر، نصب دوربین‌های مداربسته، استفاده از سیستم کدینگ و رمزگذاری برای درهای ورودی، استفاده از سیستم‌های هوشمند امنیتی، درها و پنجره‌های ضدسرقت و البته روش‌های سنتی امنیتی مثل نرده‌کشی و یا استفاده از سگ نگهبان.

معایب زندگی در خانه ویلایی
امنیت موضوع مهمی است که می‌تواند نقطه ضعف خانه‌های ویلایی باشد.

انواع خانه ویلایی:

در ساخت و ساز ویلا، به دو نوع متفاوت برمی‌خوریم. یک نوع ویلاهایی هستند که از ابتدا، انتخاب محل زمین، متراژ و ساخت‌وساز براساس نظر و سلیقه و درخواست صاحب ویلا پیش می‌رود. در واقع ویلا کاملا براساس نظر و شیوه زندگی مالک ساخته می‌شود و ویلایی کاملا اختصاصی است. این خانه‌ها از لحاظ نمای بیرونی گرفته تا انتخاب مصالح و ساخت و معماری و دکوراسیون داخلی، معرف نیاز و سلیقه مالک خود و منحصر به فرد هستند.

اما نوع دیگر خانه‌های ویلایی، ویلاهایی هستند که براساس استانداردهای مطلوب و به روز ویلاسازی ساخته و خرید و فروش می‌شوند. خانه‌هایی که توسط سازنده ساخته شده و پس از آن، فردی برای خرید آن اقدام می‌کند که در نتیجه ویژگی‌های این خانه ویلایی براساس میل و سلیقه صددرصدی مالک نخواهد بود. اما اگر بخواهیم درمورد انواع خانه‌های ویلایی صحبت کنیم باید از این موارد نام ببریم:

زندگی در خانه ویلایی و داشتن ویلای اختصاصی
ویلای اختصاصی کاملا براساس نظر و شیوه زندگی مالک ساخته می‌شود.

شهرک‌های ویلایی

یک نوع ویلاسازی، شهرک‌های ویلایی هستند که به‌صورت ویلاهایی با کیفیت و متراژ تقریبا یکسان در زمینی وسیع ساخته و به متقاضیان زندگی در شهرک واگذار می‌شوند. این شهرک‌ها در فضایی محصور قرار دارند و عبور و ورود ساکنان و مهمانان شهرک کنترل می‌شود. به همین دلیل و با امنیتی که این شهرک‌ها دارند، برای سکونت در مناطق ییلاقی که مالکان به طور دائم در ویلا سکونت ندارند، مورد استقبال قرار می‌گیرند.

ویلاهای ییلاقی

این روزها، در خارج از شهر هم ویلاسازی رونق زیادی دارد و فضای کافی و وسیعی هم برای این کار موجود است و محدودیتی هم وجود ندارد. ویلاهای خارج از فضای شهری یا ییلاقی، دارای ابعاد وسیعی هستند و به همین دلیل سازندگان و مالکان، ابتکار و اختیار عمل بالایی در ساخت و ساز و ایجاد ویلاهای خاص و منحصر به فرد از لحاظ زیبایی، نما، کیفیت و… دارند. نمونه این نوع ویلاسازی را می‌توان در مناطق ییلاقی نزدیک شهرهای بزرگ مشاهده کرد.

زندگی در خانه ویلایی و شهرک ویلایی
شهرک‌های ویلایی، مجموعه ای از ویلاهایی با کیفیت و متراژ تقریبا یکسان در زمینی وسیع هستند.

سخن آخر

وقتی حرف از ویلا و خانه‌های ویلایی می‌شود، در حال حاضر ذهن‌ها به فضای خارج از شهر سوق پیدا می‌کند که البته بی‌دلیل هم نیست. در حال حاضر با توسعه شهرنشینی و گسترش آپارتمان‌نشینی، ویلاسازی در دل شهر کمیاب و عجیب به نظر می‌رسد. و فقط در محله‌هایی خاص و گران‌قیمت می‌توان وجود ویلاها را در شهر مشاهده کرد. در واقع برای حفظ این گونه محله‌های خاص، مدیریت شهری محدودیت‌هایی برای ساخت و ساز مشخص کرده است.

اما اگر قصد خرید یا اجاره و زندگی در خانه ویلایی را دارید، حتما با در نظر داشتن تمامی جوانب و پس از بررسی مزایا و معایب زندگی در چنین خانه‌هایی اقدام به تصمیم‌گیری کنید.

 

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments