مزایا و معایب زندگی در طبقه اول آپارتمان

زندگی در طبقه اول آپارتمان ؛ آری یا نه

در فضای آپارتمان‌نشینی یکی از موارد مهم، انتخاب طبقه مناسب برای سکونت و متناسب با نیازها و حساسیت‌های ساکنین است. هر طبقه در موقعیتی که قرار می‌گیرد، ویژگی‌ها و مزایا و معایب خاصی دارد که دانستن این موارد در انتخاب مناسب افراد بسیار موثر و مفید است. زندگی در طبقه ‌اول آپارتمان هم مثل سایر طبقات مزایا و معایب خاص خودش را دارد.

از آنجا که خرید و اجاره خانه برای بسیاری افراد یکی از چالش برانگیزترین مراحل و انتخاب‌های زندگی است، در صورتی که با اشتباه یا سهل‌انگاری انجام شود مدتها گریبانگیر افراد است و باید برای جبران آن مشکلاتی را تحمل کنند یا هزینه هایی را بپردازند. به همین دلیل بهتر است که پیش از انتخاب خانه ای برای خرید یا اجاره، تمامی جوانب در نظر گرفته شود. در این نوشتار با نیک ‌بوم همراه شوید تا اطلاعات کاملی درباره ویژگی‌ها و مزایا و ایرادات سکونت در طبقه اول آپارتمان داشته باشید.

زندگی در طبقه ‌اول آپارتمان

در میان متقاضیان آپارتمان‌نشینی، معمولا تمایل زیادی به طبقات هرچه بالاتر ساختمان وجود دارد. به همین دلیل هم معمولا قیمت خرید یا اجاره واحدهایی در طبقات بالاتر آپارتمان به مراتب بالاتر از طبقات پایینی است.

افراد محدودی هستند که به سکونت در خانه طبقه اول علاقه نشان ‌دهند. اما باید دانست که طبقه ‌اول آپارتمان مزایا و معایب خاص خودش را دارد که در ادامه در این باره بیشتر صحبت خواهیم کرد:

مزایای انتخاب واحد طبقه اول

طبقه اول در هر ساختمان مزایایی دارد که برای خیلی از افراد می‌تواند راهگشا و مناسب حال‌شان باشد. از جمله این مزایا می‌توان به برخورداری از فشار آب بالاتر، عدم نیاز به آسانسور و دسترسی به حیاط یا پاسیو اشاره کرد:

  • بی‌نیازی به آسانسور

یکی از نکات مهم زندگی در طبقه ‌اول آپارتمان ، وابسته نبودن به دستگاه  آسانسور است. وجود آسانسور در ساختمان دردسرهای خاص خودش را دارد؛ چرا که گاهی با اختلالاتی مثل خرابی یا قطعی برق امکان استفاده از آسانسور وجود نخواهد داشت که این مسئله برای طبقات بالاتر ممکن است گاهی دردسرساز شود. اما ساکنین طبقه اول این مشکل را نخواهند داشت؛ چرا که وابستگی چندانی به آسانسور ندارند. این مزیت برای افراد سالخورده یا افرادی با مشکلات فیزیکی یا جسمانی بسیار اهمیت دارد. همچنین ساکنین طبقه اول دسترسی سریع و بدون دردسری به محیط بیرون از ساختمان دارند و نیازی نیست معطل رسیدن آسانسور شوند.

مزایای زندگی در طبقه اول آپارتمان
ساکنین طبقه اول به آسانسور وابسته نیستند و با قطع برق یا خرابی آسانسور به مشکل نخواهند خورد.

این مزیت در زمان بروز حوادثی مثل وقوع زلزله هم اهمیت بالایی دارد و افراد به سرعت و بدون نیاز به آسانسور می‌توانند از آپارتمان خارج شوند؛ از طرفی دیگر افرادی هم هستند که احساس خوبی نسبت به سوار شدن آسانسور ندارند و ترجیح می‌دهند که از پله‌ها استفاده کنند، پس انتخاب طبقه اول برای این افراد هم اولویت دارد.

  • فشار آب قوی

یک دیگر از ویژگی های مهم زندگی در طبقه ‌اول آپارتمان ، بهره‌مندی از فشار آب قوی است. در بسیاری از موارد، طبقات بالایی ساختمان دچار افت فشار آب می‌شوند که البته در بسیاری از آپارتمان‌ها مشکل نرسیدن فشار آب به طبقات بالاتر را با نصب پمب آب برطرف می‌کنند.

با این حال پیش می‌آید که پمپ دچار اختلال شود و یا به دلیل قطعی برق از کار بیفتد و طبقات بالاتر فشار آب کم یا حتی قطعی آب را تجربه کنند. مشکلی که برای طبقات اول پیش نمی‌آید.

فشار آب قوی از مزایای زندگی در طبقه اول آپارتمان
با انتخاب طبقه اول آپارتمان، با مشکلی دررابطه با میزان فشار آب روبرو نخواهید شد.
  • فضاهای خاص طبقه اولی‌ها

خیلی از مواقع طبقه اول ساختمان تنها واحدی است که دارای حیاط خلوت یا پاسیو است. این ویژگی در شرایطی که آپارتمان‌نشین‌ها از کمبود فضای کافی در عذابند، نعمت بزرگی به حساب می‌آید. حیاط خلوت یک موقعیت خوب در خانه برای قرار دادن وسایل اضافی و انباری است.

پاسیو هم که در زندگی‌های دور از طبیعت، امکان فوق‌العاده‌ای برای نگهداری از گیاهان و ایجاد فضایی سبز و اکسیژن ساز و نشاط‌‌آور است که فقط نصیب ساکنین طبقه اول می‌شود.

زندگی در طبقه اول آپارتمان و داشتن پاسیو
در بسیاری مواقع تنها ساکنان طبقه ‌اول آپارتمان پاسیوی اختصاصی داشته یا به حیاط دسترسی دارند.

از طرفی دیگر نزدیک بودن به فضای حیاط یا در مواردی دسترسی مستقیم و انحصاری به حیاط، ویژگی مثبت دیگر طبقه اول است. افرادی که به حیاط و فضای باز علاقه دارند یا بچه دار هستند، می توانند از این ویژگی مثبت در بهره ببرند.

  • اولی‌ها نگران طبقه پایین نیستند

عبور سر و صدا از طبقات و ایجاد مزاحمت ناشی از راه رفتن یا جابه‌جایی وسایل یا بازی کردن و دویدن بچه ها، از جمله مشکلاتی است که برای خیلی از خانواده های ساکن در طبقات بالا، پیش می آید و خیلی‌ها را معذب و نگران اذیت شدن همسایه طبقه پایین می‌کند. ساکنین طبقه اول با چنین نگرانی و مشکلی روبه‌رو نیستند.

همچنین خانواده های پر رفت و آمد که مهمانان زایدی دارند، با سکونت در طبقه اول، کمتر باعث آزار سایر همسایگان دیگر طبقات می‌شوند؛ چون عبور مهمان‌ها از مقابل خانه‌همسایگان و راهروهای بین طبقات انجام نمی‌شود. پس سکونت در طبقه ‌اول آپارتمان برای خانواده هایی با فرزندان کوچک و پر تحرک  و همچنین خانواده های معاشرتی و پررفت و آمد، گزینه ایده الی خواهد بود.

  • امکان نگهداری ازحیوانات خانگی

کسانی که حیوان خانگی به خصوص سگ دارند بهتر است در طبقه اول اقامت کنند تا بدون نیاز به عبور مرور در راه‌پله‌ها یا آسانسور بتوانند حیوان‌شان را به بیرون ببرند و یا داخل خانه بیاورند و کمترین رودررویی را با سایر همسایگان که ممکن است با حضور حیوان مخالف باشند، داشته باشند.

  • طبقه خنک‌تر

یکی از ویژگی‌های طبقه اول این است که به دلیل قرار گرفتن در سایه کمتر در معرض تابش مستقیم نور آفتاب هستند؛ در  عین حال باید این را مدنظر داشت که در جریان هوا، هوای سرد پایین قرار می گیرد و همین امر هم باعث خنک بودن نسبی این طبقه در مقایسه با سایر طبقات را به همراه دارد. این موضوع فضای خنکی در طبقه اول به وجود می‌آورد که البته در فصل سرما ویژگی مطلوبی به نظر نمی رسد.

معایب زندگی در طبقه ‌اول آپارتمان

حالا که مزایای زندگی در طبقه اول را گفتیم، بد نیست درباره معایب این طبقه هم نکاتی را یادآور شویم تا بدین ترتیب با علم کافی و داشتن شناختی ضمنی بتوانید راحت تر در مورد انتخاب طبقه واحد مدنظرتان تصمیم گیری کنید:

  • امنیت کمتر

مهم‌ترین ایراد زندگی در طبقه اول فاصله کم این طبقه با خیابان و در نتیجه دسترسی راحت‌‌تر سارقین است. این موضوع امنیت این طبقه را پایین می‌آورد و برای سکونت امن باید از لوازم ایمنی مثل نصب نرده برای پنجره‌ها و بالکن و همچنین درب و پنجره ضد سرقت استفاده کرد.

معایب زندگی در طبقه اول آپارتمان
مهم‌ترین ایراد زندگی در طبقه اول فاصله کم با خیابان و در نتیجه دسترسی راحت تر سارقین است.
  • پر سرو صدا و در دسترس

نزدیک بودن به فضای کوچه و خیابان، ساکنین این طبقه را با آلودگی صوتی درگیر می‌کند. حضور گرد و خاک و حیوانات موذی هم از عوارض دیگری است که به خاطر نزدیکی به زمین بیشتر از هر واحد دیگری، گریبانگیر ساکنین طبقه اول می‌شود.

البته نحوه قرار گیری فضاهای خصوصی و اتاق‌خواب‌ها در ساختمان در این خصوص موثر است. اگر اتاق خواب‌ها که نیاز به آرامش و سکوت بیشتری دارند در بخش خلاف فضای خیابان باشند، افراد در هنگام استراحت کمتر از سر و صدای خیابان اذیت می‌شوند. همچنین نصب پنجره های دوجداره هم در کاهش میزان ورود صداهای آزاردهنده و گرد و خاک تاثیرگذار است.

نزدیکی خیابان به خانه، از معایب زندگی در طبقه اول آپارتمان
نزدیک بودن به فضای کوچه و خیابان ساکنین طبقه اول را با آلودگی صوتی درگیر می‌کند.
  • سرو صدا و آلودگی پارکینگ وموتورخانه

معمولا طبقات اول روی پارکینگ قرار دارند و این موضوع هم عامل ناخوشایندی است که باعث شنیده شدن صدای عبور و خروج خودروهای ساختمان از پارکینگ می‌شود. همچنین امکان نفوذ دود اگزوز خودروها به طبقه اول هست که این هم تجربه نامطلوبی برای ساکنین این طبقه به حساب می آید.

قرار گرفتن در طبقه بالایی فضای موتورخانه هم می‌تواند باعث ورود سر و صدا و حتی گرد و غبار به منزل ساکنین طبقه اول شود؛ هرچند که گرمای فضای موتورخانه، ممکن است گرمایش مطلوبی در کف بخشهایی از واحد طبقه اول ایجاد کند. در هر صورت بهتر است قبل از انتخاب واحدی در این طبقه، نقشه ساختمان را بررسی کنید و موقعیت آپارتمان را نسبت به پارکینگ و موتورخانه بسنجید.

  • بدون نور و منظره

ازتفاع واحدهای طبقه اول نسبت به خیابان یا کوچه زیاد نیست و احتمال اینکه با وجود سایه ساختمان‌های مجاور و درختان از نورآفتاب بهره کمتری ببرند بالاست. به همین دلیل آپارتمان طبقه اول کم‌نورتر است و چشم انداز وسیع و جذابی ندارد. باید برای این موضوع چاره‌ای اندیشید و با نورپردازی مصنوعی این کمبود را برطرف کرد.

نور کم از معایب زندگی در واحد طبقه اول آپارتمان
سایه ساختمان‌های مجاور و درختان مانع از ورود نور کافی به واحدهای طبقه اول آپارتمان خواهد شد.

همین کم بودن ارتفاع ویژگی است که اهالی این طبقه را از داشتن منظره محروم می‌کند و تصویر پشت پنجره‌ها معمولا فضای کوچه است که به داخل خانه ها دید دارد و به دلیل وجود دید مزاحم نمی‌توان پرده‌ها را باز گذاشت.

سخن آخر

زندگی در طبقه اول آپارتمان اگرچه معایبی دارد، اما چندین و چند مزیت خوب و دلربا هم دارد که البته هر فردی باید با سبک سنگین کردن این مزایا و معایب، ببیند که کدام کفه ترازو برای او سنگینی خواهد کرد و سپس با در نظر داشتن شرایط شخصی و خانوادگی، در مورد طبقه مطلوبش در آپارتمان بعدی تصمیم‌گیری کند.

به عنوان مثال احتمالا زندگی در طبقه اول برای یک زوج سالمند یا خانواده‌هایی که فرزندان کوچک دارند، به خاطر دسترسی به حیاط و پاسیو، گزینه ایده‌آل تری خواهد بود.

اگر مزایا و معایب دیگری دررابطه با زندگی در طبقه اول آپارتمان به ذهنتان می‌رسد با ما در میان بگذارید.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments