راهکارهای ایجاد فضای بیشتر در اتاق نشیمن و سالن غذاخوری

ترفندهای ایجاد فضای بیشتر در اتاق نشیمن

این روزها اکثر ما در زندگی‌های آپارتمانی فضای زیاد وسیعی در داخل خانه در اختیار نداریم و معمولا در خانه با کمبود جا روبرو هستیم؛ این مشکل به‌ویژه در سالن نشیمن و فضای غذاخوری بیش از هرجای دیگری جلوه می‌کند و اکثرا فضای مناسبی برای چیدن مبلمان، میز جلوی آنها و عسلی‌ها در اختیار نداریم. اما با توجه به متراژ خانه و افرادی که در خانه زندگی می‌کنند، می‌توانید با ایجاد تنوع در برخی مبلمان و اثاثیه و ایجاد فضای بیشتر در اتاق نشیمن و اتاق ناهارخوری این فضاها را کاربردی‌تر و دلنشین‌تر جلوه دهید.

باید این نکته را مدنظر داشته باشید که گنجاندن کلی مبلمان و وسایل در یک سالن کوچک، هرچقدر که وسایل شما ارزشمند و قیمتی باشند، فضای دلنشینی را ایجاد نخواهد کرد و اولین حسی که با دیدن این فضا در افراد ایجاد می‌شود، یک فضای شلوغ و بهم ریخته است. دانستن این نکته ضروری است که در هر بخش از خانه به چه مقدار فضا نیاز است تا بدین ترتیب بتوان در هر بخش متناسب با نیازش وسایل و مبلمان چید. در ادامه این مقاله در این رابطه بیشتر صحبت خواهیم کرد:

در هر اتاق به چه مقدار فضا نیاز داریم؟

زندگی در خانه‌های کوچک‌تر، افراد را براین داشته تا چیدمان منزل را به صورت اصولی‌تری انجام دهند تا با کمبود فضا مواجه نشوند. چه به خاطر شرایط اقتصادی مجبور به نقل مکان به خانه کوچک‌تری شده باشیم و چه زندگی در یک خانه کوچک، برایمان مزایای بیشتری داشته باشد، در هرصورت باید در هنگام چیدمان سالن نشیمن، استانداردها را رعایت کنیم تا خانه نامرتب و زشت به چشم نیاید.

همانطور که در بالا اشاره شد با توجه به متراژ خانه، فواصل اثاثیه ممکن است دستخوش تغییراتی شوند اما در مجموع، این اعداد تعیین‌کننده و کلیدی هستند. به طور کلی، در زمینه چیدمان اسباب و اثاثیه، استانداردها و حداقل‌هایی وجود دارند که باید رعایت شوند. مثلا در یک فضای بسیار بزرگ شما نمی‌توانید مبل‌ها را با فاصله بسیار زیاد از یکدیگر قرار دهید، زیرا دیگر کارآیی لازم که ایجاد یک جمع صمیمی است را نخواهند داشت. همچنین در فضاهای کوچکتر برای ایجاد فضای بیشتر در اتاق نشیمن و ناهارخوری ترفندهایی وجود دارند که به آنها می پردازیم:

ایجاد فضای بیشتر در اتاق ناهارخوری

وقتی می‌خواهید میز ناهارخوری بخرید، احتمالاً به دنبال بزرگترین گزینه هستید تا در مهمانی‌های بزرگتر هم به مشکل برنخورید و به‌همراه دوستان و خانواده خود دور این میز خوش بگذرانید. اما باید به این نکته توجه کنید که اگر افراد نتوانند به‌علت فضای کم به راحتی روی صندلی‌ها نشسته یا بلند شوند، به هیچ‌کسی خوش نخواهد گذشت.

پس باید فواصل استاندارد قرارگیری میز غذاخوری در سالن را مدنظر قرار دهید: بهترین حالت این است که لبه میز تا دیوارهای اطراف آن حداقل حدود ۱۰۵ تا ۱۲۰ سانتی‌متر فاصله داشته باشند.”

از آنجا که هر اتاق غذاخوری حداقل یک راه ورود و خروج دارد، بهتر است فاصله لبه میز تا این ورودی حداقل یک و نیم متر باشد تا اگر به طور اتفاقی کسی هم زمان وارد اتاق شد و کسی از پشت میز بلند شد به هم برخورد نکنند.

  • اگر اتاق ناهارخوری شما کوچک است

اما اگر فضای کافی ندارید، برای انجام چیدمان خانه و اتاق نشیمن، اول بهتر است که به اندازه و شکل میزی که می‌خواهید در اتاق ناهارخوری قرار دهید فکر کنید. می‌توانید یک میز با دو یا چهار صندلی در آنجا قرار دهید تا کمی فضای حرکتی بیشتری داشته باشید. همچنین می‌توانید از یک میز گرد یا بیضی شکل استفاده کنید تا فضای گوشه‌ها را کمی باز کنید.

ایجاد فضای بیشتر در اتاق نشیمن با میزهای گرد
با استفاده از میزهایی با لبه‌های گرد یا بیضی فضای بیشتری ایجاد می‌شود

دومین راهکار این است که به جای اینکه میز را در مرکز اتاق قرار دهید، آن را کمی از مرکز دور کرده و به یکی از دیوارها نزدیک کنید. بنابراین فضای بیشتری در یک سمت دیگر اتاق برای رفت‌وآمد خواهید داشت. آن قسمت از میز که سمت دیوار قرار دارد و نشستن روی صندلی‌های آن گوشه کمی سخت‌تر است را به کودکان یا افراد لاغرتر و ریزه اختصاص داده و طرف دیگر را برای مهمان‌هایی که سن بالاتری دارند در نظر بگیرید.

ایجاد فضای بیشتر در اتاق نشیمن با تعیین محل میز ناهارخوری
می‌توان میز ناهارخوری را در جایی غیر از مرکز اتاق قرار داد.

همچنین می توانید با یک کار هنری یا نورپردازی مناسب، کاری کنید که میز همچنان در مرکز توجه قرار بگیرد.

  • استفاده از نیمکت به جای صندلی

یکی از روش‌های مفید در ایجاد فضای بیشتر در اتاق ناهارخوری استفاده از نیمکت است. می‌توان در یک طرف میز ناهارخوری به جای چیدن صندلی، از یک نیمکت استفاده کرده و این‌گونه در فضایی که در پشت صندلی‌ها به آن نیاز خواهد بود صرفه‌جویی خواهید کرد.

ایجاد فضای بیشتر در اتاق نشیمن با استفاده نیمکت به‌جای صندلی
برای داشتن فضای بیشتر در اتاق ناهارخوری می‌توانیم از نیمکت به‌جای صندلی استفاده کنیم

ایجاد فضای بیشتر در اتاق نشیمن

در اتاق نشیمن فواصل متعددی وجود دارند که باید تناسب آنها در نظر گرفته شوند؛ در اینجا به برخی از فواصل ضروری بین مبل و سایر اجزای اتاق اشاره می‌کنیم:

  • فاصله بین کاناپه و میز جلوی آن باید حدوداً 40 تا 45 سانتی‌متر باشد.
  • فاصله یک کاناپه تا کاناپه مقابل یا صندلی‌های مقابلش باید حداکثر بین 2.15 تا 2.75 متر باشد تا بتوان به راحتی با دیگران گفتگو کرد.
  • عرض راه اصلی برای عبور و مرور در اتاق نشیمن باید حدود 90 سانتیمتر باشد.
  • فاصله تلویزیون از کاناپه یک عدد مشخص و ثابت ندارد و برای به‌دست آوردن فاصله استاندارد آن باید عرض تلویزیون را ضربدر عدد 2.75 کنید تا این فاصله به دست بیاید.

به‌کارگیری فواصل استاندارد در اتاق نشیمن باعث می‌شود تا افراد بتوانند در فضای اتاق به‌راحتی حرکت کرده و بنشیند و با هم تعامل کنند. البته باید یک میز در جلوی کاناپه‌ها قرار دهید تا کسانی که روی کاناپه یا صندلی‌ها نشسته‌اند از آن استفاده کنند و در جلوی صندلی‌ها، میز کوچک دیگری قرار دهید. فضای بین میزها و مبل‌ها و صندلی‌ها باید طوری باشد که افراد بتوانند به‌راحتی در فضا حرکت کرده و نباید فاصله آنقدر زیاد باشد که برای شنیدن صدای یکدیگر مجبور باشند تا بلند صحبت کنند.

ایجاد فضای بیشتر در اتاق نشیمن و فاصله مناسب مبلمان
فاصله بین مبل‌ها باید به اندازه‌ای باشد که افراد بتوانند به‌راحتی با یکدیگر گفتگو کنند
  • فضای خالی در جلوی تلویزیون

یک چیدمان بسیار مرسوم این است که فضایی حدود ۹۰ سانتی‌متری جلوی تلویزیون برای گردش در اتاق قرار دهیم. ممکن است این فضای خالی به عنوان مکانی مناسب برای قرار دادن یک مبل یا یک صندلی اضافه مدنظر قرار بگیرد؛ اما واقعیت این است که درنظر گرفتن فضایی خالی، نکته‌ای کاربردی و لازم در هر خانه است.

ایجاد فضای بیشتر در اتاق نشیمن در جلوی تلویزیون
ایجاد فضای خالی در جلوی تلویزیون می‌تواند فضایی بسیار خوب برای بسیاری از فعالیت‌ها ایجاد کند
  • اگر اتاق نشیمن‌تان کوچک است:

به جای اینکه خانه‌تان را با انبوهی از وسایل شلوغ کنید، برای ایجاد فضای بیشتر در اتاق نشیمن می‌توانید به فکر حذف کردن میز اصلی جلوی مبل باشید و به‌جای آن از چندین میز کوچک که بیشتر قابلیت جابجایی در فضای اتاق را دارند استفاده کنید.

میزهای عسلی کوچکی که روی هم قرار می‌گیرند می‌توانند فضای زیادی را برای شما باز کنند و در عین حال وقتی که می‌خواهید نوشیدنی‌تان را روی میز بگذارید یا حتی پایتان را روی آن دراز کنید در دسترس خواهند بود.

ایجاد فضای بیشتر در اتاق نشیمن با تهیه میزهای عسلی
میزهای عسلی که روی هم جمع می‌شوند فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند و بسیار کاربردی هستند

همچنین می‌توانید برای جلوی مبلمان به جای پاف از میزهایی استفاده کنید که زیرشان فضای خالی داشته باشند تا گاهی بتوانید پاهایتان را زیر میز کش بدهید.

گاهی آخرین راه‌حل این است که میز جلوی مبل را کاملاً حذف کرده و در کنار هر کاناپه و مبل یک میز کوچک قرار دهید تا بتوانید به‌طور موثر برای همان هدفی که دارید از آن استفاده کنید و در عین‌حال مرکز اتاق خالی باشد.

منبع: Houzz

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments