آشنایی با سبک دکوراسیون آرت دکو برای منزل

سبک طراحی آرت دکو در منزل

اشکال هندسی و زاویه دار، مواد اولیه غیر معمول و دکوراسیون خطی، نقشی اساسی در سبک طراحی آرت دکو ایفا می کنند. این هنر، ظاهری قوی و برجسته دارد و در آن خبری از طرح‌های عاشقانه نیست.

در این مقاله قصد داریم تا راجع به دکوراسیون داخلی فضاها به سبک آرت دکو اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم.

آرت دکو در معماری

احتمالا به دلایل متعددی که برای مردم یادآور خاطرات دهه‌های 1920 و 1930 میلادی یعنی سال‌های تولد سبک طراحی آرت دکو است، مردم تمایل زیادی برای بازگشت به این سبک دارند.

دوران صنعتی طلایی تا افسردگی گسترده

جنبش سبک طراحی آرت دکو در دوران طلایی صنعتی دهه 1920 میلادی آغاز شد، اما محبوبیت آن طی افسردگی عمیق و بزرگی که در دهه 1930 اتفاق افتاد ادامه داشت. در حقیقت به این دلیل که بسیاری از ساختمان‌های این سبک در دوران ورشکستگی اقتصادی ساخته شدند، این سبک گاهی با نام افسردگی مدرن شناخته می‌شود.

آرت دکو، تجمل تجسم یافته

با اینکه سبک طراحی آرت دکو در دوران سخت اقتصادی و جامعه‌شناسانه شکوفا شد، اما سبکی است که از تجسم پیدا کردن تجملات شکل گرفته. در  طراحی دکوراسیون و معماری آرت دکو گیاهان و حیوانات به سبک عجیبی  جای گرفته‌اند. طیف های رنگی طلایی، نقره‌ای، کروم و دیگر سطوح منعکس کننده مانند آینه در آن به شکل عجیب و زیادی به کار رفته‌اند.

چرم‌های فراوان و چوب‌های منبت کاری شده بسیار در این سبک استفاده شدند. همچنین طرح‌هایی از عصر ماشین و انسان به خوبی در آرت دکو متعالی شدند. عکس هایی پر زرق و برق و شیک از انسان و تکنولوژی به‌صورت چاپی و مجسمه در این سبک محبوبیت پیدا کردند.

اشکال هندسی شیک

وقتی به گذشته بازگردید به راحتی می‌بینید که سبک طراحی آرت دکو بر مبنای اشکال هندسی شیک مانند اشکال پله‌ای شکل، اشکال هفتی هشتی، اشکال خورشیدی شکل و منحنی‌ها بنا شده. این اشکال در آن زمان بسیار مدرن بودند، اگرچه بسیاری از آنها از نقوش مصر باستان و آزتک‌ها الهام گرفته شده است.

ساختمانی با سبک طراحی آرت دکو
نمونه ای از معماری به سبک طراحی آرت دکو

سبک دکوراسیون آرت دکو

همانطور که گفتیم این سبک از طراحی، بسیار تجمل گرایانه است و در نقطه مقابل مینیمالیسم، و آرت نوو  (هنر نو) که الهام گرفته از طبیعت است قرار می گیرد. طراحی آرت دکو مانند سبک “آرت نوو” همه بخش های هنری دکوراسیون را متاثر می‌کند و به عنوان طراحی پرزرق و برق، زیبا، مدرن و کاربردی شناخته می‌شود. این سبک به سرعت در طراحی داخلی محبوب شد و همانطور که در بالا دیدیم به حدی رسید که تاثیر آن را بر روی معماری و حتی مد و طراحی ماشین نیز گذاشت.

در طراحی داخلی نیز مانند معماری، سبک طراحی آرت دکو حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. الگوهای هندسی برجسته با زاویه‌های مشخص و اولویت‌های واضح برای تقارن در طراحی، همه نمادی از یک موج صنعتی بودند که در حال تغییر دادن دنیا هستند. در همان زمان استفاده از مواد گران‌قیمت نظیر طلا، فولاد و بسیاری چیزهای گران دیگر گویای توانمندی مردم بود که با صنعت جدید ایجاد شده بود.

 آرت دکو در طراحی داخلی

همانطور که گفتیم سبک طراحی آرت دکو از خروش سال‌های دهه 1920 میلادی، افسردگی حاکم در دهه 1930 میلادی و حتی از جنگ جهانی دوم نجات یافت و حداقل جای خود را به هنر مدرن مید سنچری (میانه قرن) داد. علی‌رغم همه اینها این هنر اکنون حیاتی مجدد را تجربه می‌کند. قطعاتی که آن زمان تولید شده و یا قطعات نمادینی که شبیه آنها باز تولید شده اند، مشتریان زیادی دارند.

ممکن است نخواهید دکوراسیون تمام خانه تان شبیه “گتسبی بزرگ” باشد و بخواهید فقط کمی از آن حس و حال قدیمی را در فضای نشیمن خود ایجاد کنید. هر آنچه که نیاز دارید تا در مورد این سبک از طراحی بدانید را در اینجا بخوانید:

سبک طراحی آرت دکو در هتلی مجلل
نمونه ای از طراحی آرت دکو در هتلی به سبک گتسبی بزرگ

مواد اولیه آرت دکو در دکوراسیون داخلی

مواد اولیه مشخصی در طراحی داخلی آرت دکو به‌طور مکرر نمایان می‌شوند: فولاد ضد زنگ، آیینه، کروم، شیشه، چوب‌های منبت‌کاری شده و حتی پوست بعضی حیوانات مانند کوسه و گورخر. مواد گران قیمتی مانند چوب درخت آبنوس، سنگ مرمر، و چوب‌های کمیاب نیز گاهی به کار رفته‌اند که بدین ترتیب برخی اجناس آرت دکو را برای ثروتمندان فراهم کرده‌اند.

تم‌های متداول

در سبک طراحی آرت دکو تم ها متعددی وجود دارند:

  • برگ‌ها، شاخه‌ها و چرم‌ها
  • پیکره‌های عریان
  • حیوانات اسطوره ای
  • خطوط زیگزاگ و هفت و هشتی
  • شکل‌های خورشیدی
  • سطوح ناهموار و دندانه‌دار(مانند ساختمان کرایسلر)
  • سبک طراحی آرت دکو و اشکال هندسی
    نمونه هایی از اشکال هندسی به کار رفته در آرت دکو

دکوراسیون خانه به سبک طراحی آرت دکو

اگر می‌خواهید بعضی عناصر این سبک را وارد دکوراسیون خانه خود کنید، خوش‌شانس هستید. دکور کردن تمام خانه یا اضافه کردن یک یا دو قطعه از سبک آرت دکو بسیار ساده است. در اینجا چند راهنمایی برای انجام این کار وجود دارد:

رنگ‌های شاخص در طراحی به سبک آرت دکو:

  • در این سبک از طراحی، رنگ‌ها تند و چشمگیر هستند و تضاد زیادی دارند. طیف‌های تیره و روشن زرد، قرمز، سبز، آبی و صورتی به خوبی با نقره‌ای، سیاه و کرومی ترکیب می‌شوند.
  • اگر می خواهید ترکیب رنگی ملایم‌تری داشته باشید رنگ کرم یا بژ را امتحان کنید که اغلب در اتاق نشیمن، غذاخوری و اتاق خواب به کار می‌رود. تضاد این رنگ‌ها با چوب صیقلی و مبلمان لاکی و براق ترکیبی بسیار زیبا پدید می‌آورند.

مبلمان به سبک آرت دکو:

  • در طراحی مبلمان به سبک آرت دکو، اشکال قوی و ساده بدون تزئینات اضافه مدنظر قرار می‌گیرند. مبلمان‌هایی که از چوب‌های غیر معمول مانند چوب‌های گورخری ساخته می‌شوند، به اندازه قطعاتی که کرومی و آیینه‌ای هستند می توانند انتخاب فوق‌العاده‌ای برای این کار باشند.
  • طراحان مبلمان به سبک آرت دکو تمایل دارند که مبل‌ها بزرگ باشند، بنابراین از اینکه مبل بزرگی می‌خرید هراس نداشته باشید. عسلی‌ها، گنجه‌ها و صندلی‌های کاملا بزرگ همه به خوبی نمایانگر دوره این سبک هستند.

پارچه‌ها:

  • در یک اتاق با سبک آرت دکو از پارچه‌های زیبای گل‌گلی یا شطرنجی استفاده نکنید. در این سبک، پارچه‌ها معمولا ساده یا طرح‌هایی از اشکال هندسی دارند
  • برای ایجاد نقطه قوت سعی کنید که با اضافه کردن کوسن‌هایی تک رنگ با رنگ‌های متضاد نقاط برجسته‌ای ایجاد کنید

کفپوش‌ها:

  • کفپوش‌های لینولئوم با طرح‌های انتزاعی و همچنین کاشی‌های سیاه و سفید به اندازه کف پوش‌های صیقلی نمادین هستند. همچنین پارکتی که براق و صیقلی شده باشد نیز برای این کار ایده‌آل است.
  • به خاطر داشته باشید که در زمان پیدایش سبک طراحی آرت دکو کف زمین، با فرش‌های بزرگ با طرح‌های هندسی پوشیده می‌‌شدند، پس اگر دوست دارید می توانید با خیال راحت این کار را بکنید.

نورپردازی:

  • چراغ‌ها اغلب از شیشه یا کروم ساخته می‌شدند (که در آن زمان جنسی جدید محسوب می‌شد). روی شیشه‌ها معمولا با سیاه قلم یا مینا کاری تزئین می‌شد. شیشه سفید و شیشه‌های رنگی طرح تیفانی نیز بسیار رایج بودند.
  • هنوز این امکان وجود دارد که لوازمی که واقعا متعلق به آن دوران بودند را پیدا کنیم، اما اگر موفق نشدید نگران نباشید. در بازار مشابه آن طرح‌ها بسیار تولید شده‌اند و موجود هستند.

با به کار گیری عناصر سبک طراحی آرت دکو در دکوراسیون خانه خود، می‌توانید نمایی مدرن و ساده از دوران آرت دکو را داشته باشید.

منبع: thespruce

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments