فضاهایی که باید در طراحی جزیره آشپزخانه مدنظر قرار داد

فوت و فن طراحی جزیره آشپزخانه

آیا تابه حال به فواید بهره‌گیری از یک جزیره در آشپزخانه‌تان فکر کرده‌اید؟ یا اصلا با معنا و مفهوم جزیره آشپزخانه در دنیای طراحی و معماری آشنایی دارید؟ در این مقاله ما قصد داریم تا در مورد طراحی جزیره آشپزخانه و ابعاد و فواصل مهمی که باید در هنگام طراحی مدنظر قرار داد صحبت کنیم تا بعد از ساخت و نصب جزیره در آشپزخانه، شاهد سختی رفت و آمد در آشپزخانه نباشیم.

بر کسی پوشیده و پنهان نیست که آشپزخانه عموما به‌عنوان قلب خانه در نظر گرفته می‌شود. در بسیاری از مواقع، اکثر معاشرت‌های افراد یک خانواده در حین آماده‌سازی، پختن غذا و حتی سرو آن در آشپزخانه انجام می‌شود؛ پس باید فضای عبور و مرور و گرد هم جمع شدن در آشپزخانه فراهم باشد. البته بستگی به این دارد که فضای آشپزخانه شما چقدر باشد و چگونه از آن استفاده کنید. این روزها با طراحی جزیره آشپزخانه علاوه بر ایجاد فضای بیشتر، می‌توانید فضاهای مفیدتر و کاربردی تری نیز ایجاد کرده و در عین حال زیبایی بیشتری را نیز در مطبخ منزلتان داشته باشید.

طراحی جزیره آشپزخانه ؛ چطور و چگونه؟

با نگاهی به انواع جزیره‌های آشپزخانه مختلف متوجه خواهید شد که بر خلاف تصور عمومی، برای استفاده از جزیره لزوما نیازی نیست که یک آشپزخانه بزرگ داشته باشیم. چرا که طراحی جزیره آشپزخانه به ما کمک می‌کند تا با ایجاد فضای بیشتر در آشپزخانه، بتوانیم از این مکان محبوب در خانه بهترین استفاده را بکنیم.

آشپزخانه شما هرچقدر بزرگ یا کوچک، در هنگام طراحی جزیره آشپزخانه باید برخی نکات را مدنظر داشت و از اندازه‌ها و ابعاد استاندارد تبعیت کرد تا در نتیجه جزیره به خوبی در فضای آشپزخانه جلوه کرده و کاربردی و قابل استفاده بوده و در عین حال دست و پا گیر نباشد. از جمله نکاتی که باید در طراحی جزیره مدنظر قرار داد، ارتفاع و مکان جزیره، فضای لازم بین جزیره و کابینت‌هاست که درادامه در این رابطه بیشتر صحبت خواهیم کرد:

ارتفاع و مکان جزیره در آشپزخانه

در طراحی جزیره آشپزخانه، برای راحتی استفاده و کار بر روی آن بهتر است که سطح جزیره در ارتفاع مناسبی برای دسترسی باشد و در ارتفاعی استاندارد نصب شود تا بتوان به بهترین نحو از آن استفاده کرد. در عین حال جزیره آشپزخانه باید فاصله مناسبی از یخچال، گاز، کابینت‌ها و سینک ظرفشویی داشته باشد.

طراحی جزیره آشپزخانه و ارتفاع مناسب آن
در هنگام طراحی جزیره آشپزخانه باید آن را در ارتفاع و فاصله‌ای مناسب نسبت به سایر اجزا درنظر گرفت.

اگر جزیره بیش از حد به کابینت‌ها نزدیک باشد، شما احساس راحتی نخواهید کرد و زمانی که می‌خواهید در آشپزخانه حرکت کنید به چیزی برخورد می کنید.

فاصله مناسب بین جزیره و کانتر و کابینت‌ها

نکته مهم دیگر در طراحی جزیره آشپزخانه، در نظر گرفتن فاصله مناسب بین جزیره و کانتر اصلی است که باید حدود ۹۰ تا ۱۰۵ سانتیمتر باشد. البته اگر در آشپزخانه دو نفر به‌طور همزمان کار می کنند بهتر است که این فاصله در حدود ۱۲۰ سانتیمتر در نظر گرفته شود.

در عین حال طراحی جزیره آشپزخانه باید طوری باشد که از کابینت‌ها فاصله مناسبی داشته باشد. به خاطر داشته باشید اگر کشوهایی با عمق زیاد دارید، یا درب‌های بعضی از کابینت‌های آشپزخانه برای باز شدن به فضای زیادی نیاز دارند، فاصله بین آنها و جزیره را طوری در نظر بگیرید که برای باز کردن درها و کشوها به مشکل برنخورید.

همچنین اگر جزیره شما مانند یک پیشخوان است، احتمالاً از آن به‌عنوان میز غذاخوری استفاده خواهد شد. پس شما می‌توانید جزیره را طوری طراحی کنید که با قرار دادن چند صندلی از آن به‌عنوان میز استفاده کنید. در عین حال به خاطر داشته باشید که حداقل ۱۲۰ سانتیمتر فضا نیاز دارید تا ضمن اینکه افراد آنجا می‌نشینند، دیگران بتوانند از پشت آنها به‌راحتی رفت و آمد کنند.

اگر آشپزخانه‌تان کوچک است

هیچ قانونی وجود ندارد که طول جزیره باید به اندازه طول کانتر آشپزخانه‌تان باشد یا اینکه جنس رویه جزیره دقیقا همان متریال مورداستفاده در کانتر باشد. در نظر بگیرید که استفاده از یک جزیره به معنی فراهم کردن فضای آماده‌سازی مجزایی برای شماست، بدون آنکه سد راه وسیله‌ی دیگری در آشپزخانه شده و یا احساس کمبود جا در آشپزخانه داشته باشیم.

جزیره کوچکی که در تصویر زیر می‌بینید، درست در مقابل سینک ظرفشویی قرار گرفته و فضای ایده‌آلی برای انجام کارهای معمول مانند خرد کردن سبزیجات و… ایجاد می‌کند.

طراحی جزیره آشپزخانه درمقابل سینک
جزیره آشپزخانه وقتی روبروی سینک قرار بگیرد، به مراتب کاربردی‌تر خواهد بود

اگر قصد بازسازی و اعمال تغییرات بزرگی را در آشپزخانه‌تان ندارید، می‌توانید برای داشتن یک جزیره جذاب در آشپزخانه، به سراغ جزیره‌های آماده بروید. در بسیاری از مواقع می‌توانید برای ایجاد فضای بیشتر، میزهای چرخدار جزیره مانندی تهیه کنید تا بتوانید در شرایط و مواقع مختلف در فضاهای متفاوتی از آن استفاده کنید.

شما می‌توانید این جزیره‌ متحرک را در هنگام نیاز به نزدیک کانتر آشپزخانه منتقل کرده ودر آماده‌سازی موادغذایی از آن استفاده کنید. سپس آن را به نزدیکی اجاق گاز برده و موادغذایی‌ای که برروی آن تدارک دیده‌اید را در هنگام آشپزی به کار بگیرید. این جزیره‌های سیار در آشپزخانه بسیار زیبا و کاربردی هستند و یک ابزار کار چندمنظوره خواهند بود. به ویژه در آشپزخانه‌های کوچکتر، می‌توان در مواقعی که به فضای بیشتری نیاز است، جزیره را به خارج از آشپزخانه منتقل کرد.

طراحی جزیره آشپزخانه و جزیره سیار
جزیره سیار این امکان را برایتان فراهم می‌کند که در بخش‌های مختلف آشپزخانه آن را مورد استفاده قرار دهید.

استفاده از جزیره آشپزخانه متحرک، باعث می‌شود تا شما فضای بیشتری را در آشپزخانه در اختیار داشته باشید؛ در عین حال ظاهر فضا سبک‌تر به نظر می‌رسد و به علاوه محیط آشپزخانه هرچقدر هم کوچک، دوستانه‌تر به نظر خواهد رسید.

منبع: Houzz

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments