گزینه‌های ایده‌آل برای کفپوش اتاق کودک

انتخاب مناسب کفپوش اتاق کودک

اتاق کودک، جایی که کودکان‌مان بیشتر وقت خود را در آن سپری می‌کنند و مشغول بازی هستند به دقت و توجه زیادی نیاز دارد و باید برای این فضا از بهترین متریال‌ها که مناسب شرایط کودک باشد استفاده کرد. ایجاد فضای مناسب و ایمن برای آنها از مهمترین نکات است و از همین رو، انتخاب کفپوش اتاق کودک از فاکتورهای مهم در چیدمان اتاق آنهاست.

هرچقدر که در انتخاب کفپوش خانه، باید دقت لازم را به خرج داد و با بررسی مزایا و معایب هریک از کفپوش‌ها، بهترین گزینه را انتخاب کرد، این دقت در انتخاب کفپوش اتاق کودک، اهمیت دوچندانی خواهد داشت. در انتخاب کفپوش اتاق کودک باید به سراغ متریال‌هایی رفت که وقتی کودک روی زمین مشغول بازی است، زیر او نرم و راحت باشد و حتی درصورتی که کودک زمین خورد آسیبی به او وارد نشود. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی بهترین گزینه‌ها برای کفپوش اتاق کودک بپردازیم.

انتخاب کفپوش اتاق کودک

کفپوش اتاق کودک بر روی تمامی فضای اتاق او تاثیرگذار خواهد بود. این بدان معناست که زمانی که می‌خواهید گزینه‌های موجود را بسنجید، باید به بررسی فاکتورهای متعددی بپردازید. کیفیت کفپوش اتاق و اینکه چطور به نظر می‌رسد یا چه حسی را ایجاد می‌کند و همچنین بافت آن، همه بر نوع تعامل کودک با اتاقش و فعالیت‌هایی که در آنجا انجام می‌دهد، تاثیرگذار خواهند بود.

همچنین باید به این موضوع نیز اهمیت بدهید که بعضی از کفپوش‌ها دارای بوی خاصی هستند، و انتشار همین بو، کیفیت هوای اتاق را برای کودکان تحت تاثیر قرار می‌دهد. از همین رو ما در این مقاله به بررسی بهترین گزینه‌ها برای کفپوش اتاق کودک می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید:

فرش

فرش به‌عنوان یک انتخاب سنتی برای کفپوش اتاق کودک و در کل کفپوش اتاق خواب در نظر گرفته می‌شود، و وجود آن در اتاق‌های کودکان بسیار رایج است. این عمدتا به این دلیل است که فرش دارای پرز مخملی بوده و نرم است و مثل یک لایه محافظ در سرتاسر اتاق عمل می‌کند. این پوشش، حس راحتی در فضا ایجاد کرده و از آسیب‌های ناشی از زمین خوردن کودکان جلوگیری خواهد کرد. همچنین با خرید فرش‌های ضخیم‌تر می‌توان این حفاظت را بیشتر کرد.

مزیت دیگر فرش کردن اتاق کودک این است که فرش مانند یک عایق در سرتاسر زمین عمل خواهد کرد و علاوه بر آنکه نقش عایق حرارتی را ایفا می‌کند، در نقش عایق صدا نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. یعنی حجم صدایی که توسط بچه‌ها هنگام بازی، پایکوبی یا بالا و پایین پریدن ایجاد می‌شود، کاهش پیدا می‌کند. اهمیت این موضوع وقتی مشخص می‌شود که شما طبقه پائینی داشته باشید .

البته استفاده از فرش به‌عنوان کفپوش اتاق کودک، معایبی نیز دارد. کودکان همیشه کثیف‌کاری‌‌هایی دارند و تمیز نگه داشتن فرش بسیار سخت است. فرش به‌راحتی لکه‌دار می‌شود و کثیفی را در خود نگه می‌دارد و این یعنی فرش‌هایی با رنگ‌های روشن و ساده و بدون طرح برای این فضاها مناسب نیستند. در ضمن الیاف موجود در فرش‌ها تمایل زیادی به جذب و نگهداری کثیفی و غبار دارند که ممکن است به شکل بدی بر کیفیت هوای اتاق تاثیر بگذارند. اگر چیزی روی فرش بریزد و شما سریع آن را تمیز نکنید، ممکن است باعث ایجاد کپک یا قارچ نیز بشود.

استفاده از فرش به عنوان کفپوش اتاق کودک
استفاده از فرش به‌عنوان یک انتخاب سنتی برای کفپوش اتاق کودک مزایا و معایب خاص خود را دارد.

کفپوش چوب‌پنبه‌ای

کفپوش چوب‌پنبه‌ای یک انتخاب منحصربه فرد و خوب برای کفپوش اتاق کودک است که بدون داشتن بسیاری از معایب فرش، مزایای زیادی دارد. وقتی کفپوش چوب‌پنبه‌ای را نصب می‌کنید، خواهید دید که به‌صورت طبیعی زیر پایتان نرم و انعطاف‌پذیر است و حتی می‌توانید با انتخاب کفپوش‌هایی ضخیم‌تر این نرمی را بیشتر بکنید. این، بر خلاف ظاهر این کفپوش است که به‌سختی چوب به نظر می‌رسد.

کفپوش‌های چوب‌پنبه‌‌ای بر خلاف فرش، ضد باکتری هستند و جنس آنها به‌طور طبیعی مانع از رشد کپک و قارچ و موجودات کوچک میکروسکوپی خواهد شد. همچنین این ماده ضد الکتریسیسته است و کثیفی و غبار را جذب نمی‌کند و درنتیجه، اتاق به‌طور طبیعی تمیزتر و پاکیزه‌تر به نظر می‌رسد. وقتی این کفپوش درست نصب و عایق‌بندی شود، تقریبا به‌طور کامل ضد لکه می‌شود و تمیز کردن آن با جاروی دستی یا جاروی برقی انجام خواهد شد.

این کفپوش معایب کمی نیز دارد. کفپوش چوب‌پنبه‌ای بسیار نرم است و این یعنی به راحتی آسیب می‌بیند. اگر حیوان خانگی دارید (به خصوص سگ)، ناخن‌های بلند آنها می‌تواند روی این کفپوش خراش ایجاد کرده و سطح آن را تخریب کند. لبه‌های تیز پلاستیک‌های سخت اسباب‌بازی کودکان نیز می‌تواند باعث ایجاد پارگی، شکاف و کنده شدن این کفپوش شود. این مشکل را می‌توان با خریداری و نصب کفپوش چوب پنبه‌ای به شکل کاشی‌ای، حل کرد تا هر زمان هر کدام از آنها آسیب دید، آن را با یک کاشی دیگر جایگزین کنیم.

کفپوش اتاق کودک با کفپوش چوب‌پنبه‌ ای
کفپوش چوب‌پنبه‌ای، یک کفپوش طبیعی، نرم و منعطف است که تمیز کردن آن خیلی راحت خواهد بود.

کفپوش پلاستیکی

استفاده از کفپوش‌های پلاستیکی در زمین‌های بازی بسیار متداول هستند، زیرا جنس آنها بسیار نرم و انعطاف‌پذیر بوده و در عین حال عایق صوتی هستند و اگر چیزی حتی با فاصله نسبتا زیاد روی آن بیافتند آسیبی نمی‌بیند.

کفپوش‌های پلاستیکی بسیار بادوامند و در مقابل تخریب‌هایی نظیر پارگی، شکافتن، کنده شدن و خراش، نسبت به کفپوش‌های هم رده خود دوام بیشتری دارند. درعین حال، این جنس کفپوش نیاز به مراقبت زیادی ندارد، به آسانی تمیز می‌شود و به سختی لکه می‌شود. همه این عوامل باعث می‌شوند تا این کفپوش به‌عنوان کفپوش اتاق کودک بسیار محبوب باشد.

یک عیب بزرگ که تقریبا در همه کفپوش‌های اتاق کودکان وجود دارد، چسباندن و ثابت کردن آنها روی زمین است. چسب و موادی از این دست، اغلب سم منتشر می‌کنند که می‌تواند بر روی کیفیت هوای اتاق کودکان تاثیر منفی بگذارد. با استفاده از کفپوش پلاستیکی، شما در بیشتر موارد، نیاز نخواهید داشت تا از چسب استفاده کنید. خاصیت کششی طبیعی این کفپوش (که مانع از لیز خوردن کودک نیز می‌شود) با چگالی حجمی بالایی که دارد، آن را محکم سر جایش نگه می‌دارد.

کفپوش اتاق کودک با کفپوش لاستیکی
کفپوش‌های پلاستیکی بسیار بادوام هستند و انتخاب مناسبی برای اتاق کودکان به شمار می‌روند

البته این کفپوش در مقایسه با سایر کفپوش‌های دیگر، مانند کفپوش‌های وینیلی یا سایر گزینه‌هایی که انعطاف خوبی دارند، گران‌قیمت‌تر است. در عین حال جنس پلاستیکی آن نیز بوی مشخصی دارد که اگرچه این بو مضر نیست، اما ممکن است برای بعضی از کودکان آزاردهنده باشد، پس بهتر است قبل از اینکه تصمیم به نصب این کفپوش بگیرید، واکنش فرزندتان را نسبت به بوی آن بررسی کنید.

وینیل مقاوم به‌عنوان کفپوش اتاق کودک

در بین انواع کفپوش‌ها، کفپوش وینیل گران‌قیمت نیست، نیاز به مراقبت کمی دارد، نسبت به لک شدن مقاوم است، نسبت به آب مقاوم است و خیلی سخت در مقابل آسیب‌هایی مانند شکافتن و پارگی تخریب می‌شود. از جهات بسیاری، این یک کفپوش ایده‌آل برای اتاق کودک به شمار می‌رود؛ زیرا در برابر ضربات سختی که کودکان ممکن است به کف اتاق وارد کند، مقاومت بالایی دارد.

 

کفپوش اتاق کودک با استفاده از کفپوش وینیلی
کفپوش وینیلی مقرون به صرفه و بادوام در اتاق کودک

عیب کفپوش وینیلی به‌عنوان کفپوش اتاق کودک این است که طبیعی و دوستدار محیط زیست نیست. ساختار آن تولید سم می‌کند که ممکن است در آن باقی بماند یا در فضا پخش شود. بعضی از کفپوش‌های بی‌کیفیت وینیلی نیز بخارهای شیمیایی را تا روزها و هفته‌ها بعد از نصب منتشر می‌کنند که این می‌تواند بر کیفیت هوای اتاق کودکان تاثیر منفی بگذارد.

سخن آخر

یکی از مهمترین نکاتی که در هنگام انتخاب کفپوش اتاق کودک باید مدنظر قرارداد، احتمال زمین خوردن کودک در اتاق است و در نتیجه باید به سراغ گزینه‌هایی رفت که ریسک آسیب دیدن کودک را در صورت زمین خوردن را به حداقل برساند. از جمله ایمن‌ترین کفپوش‌ها دراین شرایط، فرش، کفپوش چوب‌پنبه‌ای، کفپوش پلاستیکی و کفپوش وینیلی هستند.

در این مقاله به معرفی ویژگی‌ها و مزایا و معایب هریک از این کفپوش‌ها پرداختیم تا شما با بررسی مزایا و معایب هریک و در نظر داشتن شرایطتان، بتوانید بهترین گزینه‌ را برای کفپوش اتاق کودک تان انتخاب کنید.

منبع: Thespruce

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments