بررسی مزایا و معایب انواع کفپوش خانه

بررسی مزایا و معایب انواع کفپوش خانه

کفپوش خانه یکی از عناصر مهم و موثر در جلوه آن است. از طرفی اعضای خانواده هم با آن ارتباط زیادی دارند و چه از لحاظ بصری و چه از لحاظ کاربردی کفپوش خانه نقش موثری را در محیط منزل ایفا می‌کند. به همین دلیل سعی کردیم انواع کفپوش خانه را بررسی کرده و مزایا و معایب آن را برای شما برشمریم.

انتخاب نوع مناسب کفپوش خانه کار چندان سختی نیست. فقط کافی است پنج فاکتور مهم را در نظر گرفته و در هنگام انتخاب نوع کفپوش و محل آن توجه به این موارد را در اولویت قرار دهید. این پنج فاکتور عبارتند از:

  • میزان مقاومت در برابر لغزندگی: آیا مواد به کار رفته در کفپوش در هنگام خیس شدن، سطحی بدون لغزش دارند؟
  • راحتی در راه رفتن: آیا مواد کفپوش به شکلی است که راه رفتن روی آن به آسانی میسر است؟ برای شخصی که واکر یا ویلچر دارد چطور؟
  • تمیز کردن و نگهداری: تمیز کردن و نگهداری از کفپوش چقدر وقت می‌گیرد؟
  • راحتی: کفپوش در زیر پای شما چه احساسی را ایجاد می‌کند؟
  • احتیاط: آیا در صورت زمین خوردن از شدت ضربه می‌کاهد؟

اهمیت این فاکتورها به محلی که قصد پوشاندنش را دارید هم بستگی دارد. برای مثال اگر به دنبال کفپوش برای حمام هستید مهم‌ترین فاکتورها لغزنده نبودن سطح، راحتی در راه رفتن و تمیز کردن ساده آن است. در سالن، راحتی در راه رفتن مهم‌ترین فاکتور است و در اتاق نشیمن احساس راحتی بیشترین اهمیت را دارد.

بررسی انواع کفپوش خانه و مزایا و معایب آن

در ادامه این مقاله از نیک بوم انواع کفپوش خانه و مناسب برای اعضای خانواده را معرفی کرده و به بررسی مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

۱. فرش و موکت

مزایا و معایب انواع کفپوش خانه
فرش و موکت یکی از انواع کفپوش خانه و محبوب در بین ایرانی‌ها است.

فرش و موکت کفپوش محبوبی است که از قدیم‌الایام در کشور ما محبوبیت فراوانی داشته است. اکنون قصد داریم مزایا و معایب این کفپوش را با هم مرور کنیم.

مزایای فرش و موکت

  • نرمی و لطافت: فرش‌ها یک ابزار کاربردی و معمول برای ایجاد احساس راحتی در زیر پا و گرفتن ضربه در حین زمین خوردن هستند. یک فرش باکیفیت تا حد زیادی می‌تواند موجب امنیت و راحتی افراد حاضر در خانه شود.
  • گرما: وقتی پای دما در میان باشد فرش‌ها وضعیتی خنثی دارند. مواد به کار رفته در فرش مثل کفپوش‌های سخت سرما و گرما را در خود نگه نمی‌دارند. فرش‌ها در برابر سرما یک عایق قوی به شمار نمی‌روند اما برای مثال در یک صبح سرد راه رفتن روی فرش بسیار دلپذیرتر از قدم گذاشتن روی کاشی‌های سرامیکی است و از همین رو انتخاب مناسبی برای کفپوش اتاق خواب به نظر می‌رسد.
  • عایق صدا: فرش صدا را جذب کرده و با راه رفتن روی آن هم هیچ صدایی تولید نمی‌شود.

معایب فرش و موکت

  • کیفیت هوا: بافت فرش، گرد و خاک و ذرات معلق در هوا را جذب می‌کند و زدودن آن از فرش کار راحتی نیست. تمیز کردن کامل فرش از این ذرات کثیف با جاروبرقی هم دشوار است. بعلاوه، این موضوع ممکن است برای افرادی که دارای آلرژی یا مشکلات تنفسی هستند مسئله‌ساز شود. این احتمال وجود دارد که برخی از فرش‌ها مخصوصا وقتی نو هستند دارای گازهای شیمیایی باشند. این مشخصه برای افرادی که دارای حساسیت به مواد شیمیایی هستند نیز می‌تواند ناراحت‌کننده باشد.
  • نظافت: استفاده از کفپوش فرش برای محیط‌هایی مثل حمام و آشپزخانه که اغلب خیس می‌شوند اصلا ایده خوبی نیست. لکه‌ها به سادگی در فرش و موکت جا خوش می‌کنند و تمیز کردن آن کار سختی است.
  • حرکت روی فرش: ویلچرها در مقایسه با سطوح سخت، روی فرش به راحتی حرکت نمی‌کنند. مخصوصا در فرش‌های پرز بلند حرکت دادن ویلچر بسیار دشوار می‌شود. به همین دلیل هم اندازه پرزهای فرش برای افراد مسن نباید بیشتر از 2.5تا پنج سانتی متر باشد. برای این افراد لایه زیرین فرش هم نباید زیاد قطور باشد. نمد یا فوم‌های قطور هم می‌توانند انتخاب خوبی برای اشخاص مسن باشند.

۲. بافت چوب پنبه‌ای:

کفپوش چوب پنبه‌ای یکی از انواع کفپوش خانه
کفپوش چوب پنبه ای از مواد طبیعی و مقاوم ساخته شده است.

این کفپوش از مواد طبیعی ساخته شده و در مقابل آتش‌سوزی هیچ ماده شیمیایی و خطرناکی از خود متساعد نمی‌کند. از بافت چوب پنبه‌ای برای فضاهای اداری، تجاری و مسکونی استفاده می‌شود. حال که تا حدودی با آن آشنا شدید بهتر است مزایا و معایب آن را هم بشناسیم.

مزایای کفپوش چوب پنبه ای

  • نرمی و لطافت: بافت چوب پنبه‌ای یک انتخاب متوسط در زنجیره کفپوش‌های سخت به حساب می‌آید. سطح صاف و قابل شستشوبی دارد اما در هنگام خیس شدن باید حین راه رفتن روی آن احتیاط کنید. در مقایسه با سایر کفپوش‌های سخت، بافت چوب‌پنبه‌ای صدای کمتری دارد و تا حدی می‌توان گفت عایق صوتی و حرارتی است.
  • راه رفتن راحت: سختی این بافت برای حرکت ویلچر مناسب است و مانند فرش باعث دشواری در حرکت نمی‌شود.
  • نظافت:  تا وقتی که کفپوش چوب پنبه‌ای سالم بوده و بخوبی از آن نگهداری شده باشد تمیز کردن و مواظبت از آن کار ساده‌ای است. موادی که در سطح بافت چوب پنبه‌ای به کار رفته از آن در برابر لکه‌ها محافظت می‌کند. برای تمیز کردن آن کافی است به طور مرتب آن را دستمال و جاروبرقی بکشید تا به بهترین نحو نگه داشته شود.

معایب کفپوش چوب پنبه ای

  • آب و خسارت: از آن‌جا که بافت چوب پنبه‌ای بسیار نرم است آسیب دیدن آن با فشار پایه‌های مبلمان نسبتا ساده اتفاق می‌افتد. اشیاء تیز هم می‌توانند روی سطح این کفپوش خراش ایجاد کنند. البته تا حدی در مقابل آب مقاومت دارد: بلافاصله پس از خیس شدن باید دستمال کشیده و سطح را خشک کنید چون آبی که روی سطح بماند در مرزهای کاشی‌های کفپوش یا سطح خود آن جذب می‌شود و به مواد داخلی آن آسیب می‌زند.

۳. لینولئوم

یکی از انواع کفپوش خانه ،کفپوش لینولئوم
لینولئوم یکی از انواع کفپوش خانه، زیبا، مقاوم و طبیعی است.

لینولئوم کفپوشی دارای مواد طبیعی و انعطاف‌پذیر است که مواد اولیه آن از گیاهان تهیه می‌شود. در چند سال گذشته کفپوش وینیل جای آن را گرفته بود اما به دلیل بافت طبیعی لینولئوم و خصوصیات خوب دیگری که دارد این کفپوش بار دیگر محبوبیت یافته است.

مزایای کفپوش لینولئوم

  • نظافت و نگهداری: تمیز کردن و نگهداری لینولئوم کار راحتی است. برخلاف فرش‌ها، گرد و غبار و ذرات معلق در هوا در این کفپوش جذب نمی‌شود.
  • دوام: لینولئوم در برابر آب و لکه مقاومت خوبی از خود نشان داده و برای آشپزخانه مناسب است. بااین‌وجود، ماندن آب روی آن می‌تواند دردسرساز شود و از درزها به آن نفوذ کند. لینولئوم‌های ورقه‌ای مقاومت بهتری در برابر آب دارند.
  • صاف و سخت: این کفپوش دارای سطحی صاف است و به طور مستقیم روی مواد به کار رفته در کف (مانند چوب) قرار می‌گیرد بنابراین برای خانه‌هایی که در آن افراد سالمند از واکر و ویلچر استفاده می‌کنند هم مناسب است.
  • مواد طبیعی: بسیاری از خانه‌داران این مشخصه لینولئوم را دوست دارند. موادی مثل روغن بذر کتان، صمغ کاج و چوب‌پنبه یا کنف هندی در ساخت این کفپوش مورد استفاده قرار می‌گیرند. لینولئوم یک جایگزین طبیعی خوب برای کفپوش‌هایی مثل وینیل است.

معایب کفپوش لینولئوم

  • هزینه: قیمت مواد اولیه این کفپوش نسبتا گران است و در هر فوت مربع حدود ۳ تا ۴ دلار فقط برای مواد اولیه و جدای از نصب آن خرج می‌شود.
  • سختی: با اینکه لینولئوم به اندازه کاشی سخت یا سرد نیست اما در این مورد عملکرد نسبتا ضعیفی داشته و ممکن است با گذاشتن پا روی آن احساس سرما را به شما منتقل کند.

۴. وینیل

یکی از انواع کفپوش خانه ، کفپوش وینیل
کفپوش وینیل برای استفاده در آشپزخانه مناسب است.

به این مدل از انواع کفپوش PVC هم گفته می‌شود. وینیل از لایه‌های فشرده شده ساخته می‌شود. در برابر نور دچار رنگ‌پریدگی نمی‌شود و تکه‌های آن به راحتی قابل جایگزینی است.

مزایای کفپوش وینیل

  • نظافت و دوام: وینیل هم یک کفپوش سخت است و تا حدی همان مزایای لینولئوم را با خود دارد.
  • مقاومت در برابر آب: مواد به کار رفته در کفپوش وینیل، در مقابل آب مقاومت بالایی دارند. وینیل‌های باکیفیت و لاکچری به طور کامل ضد آب هستند. با این حال، به نظر می‌رسد آب می‌تواند از لای درزها به لایه زیرین نفوذ کند. بنابراین ماندن آب روی سطح می‌تواند مسئله ساز شود. استفاده از ورقه‌های وینیل در آشپزخانه و حمام ایده‌آل است چون در این صورت تعداد درزها کم بوده یا حتی گاه هیچ درزی وجود نخواهد داشت.
  • هزینه: قیمت پوشش‌های وینیل دامنه وسیعی دارد و در کل جزء آن دسته از کفپوش‌ها است که با قیمت‌های مختلف می‌توانید آن را خریداری کرده و حتی خودتان نصب کنید.
  • سختی: وینیل سطحی نسبتا سخت و صاف دارد، به این ترتیب حرکت روی آن به سادگی امکان‌پذیر است اما به اندازه کاشی سرد یا سخت نیست.

معایب کفپوش وینیل

  • نما و احساس: وینیل جنسی پلاستیکی دارد و این موضوع در زیر پا کاملا احساس می‌شود. شاید به همین دلیل است که در نگاه اول می‌بینیم بیشتر برای آشپزخانه، حمام، اتاق لباس‌شویی و نواحی ورودی این چنینی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در اتاق‌هایی مثل نشیمن که راحتی آن حرف اول را می‌زند کمتر جا می‌گیرد. با این حال اشکال جدید و لاکچری وینیل (LVF) نسبت به وینیل استاندارد جذابیت بیشتری دارند و از مواد قابل قبولی مثل ذرات چوب و سنگ ساخته می‌شوند.

۵. کفپوش لاستیکی

یکی از انواع کفپوش خانه ، کفپوش‌های لاستیکی
کفپوش‌های لاستیکی ضربه گیر بوده و مناسب فضاهای ورزشی هستند.

کفپوش‌های لاستیکی معمولا برای اتاق ورزش و باشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد چون این مکان‌ها باید برای تمرینات فیزیکی شدید مناسب بوده و ضربه‌گیر باشند. این نوع کفپوش در برابر لغزندگی مقاوم است و شدت ضربات را هم کاهش می‌دهد.

مزایای کفپوش لاستیکی

  • دوام: کفپوش‌های لاستیکی در مقابل پایه‌های مبلمان، تجهیزات سنگین یا آب بسیار مقاوم هستند. با این حال، درزهای آن باعث آسیب پذیر شدن لایه زیرین یعنی مواد کف می‌شوند. می‌توانید این کفپوش‌ها را روی بتن قرار دهید و راحتی و امنیت حیاط و زیرزمین خود را به کمک آن تقویت کنید.

معایب کفپوش لاستیکی

  • هزینه: کفپوش‌های لاستیکی گران هستند. از طرفی چیدن کاشی‌های لاستیکی در کنار هم نسبتا ارزان است. به عبارت دیگر، خودتان می‌توانید به سادگی آن‌ها را روی کف قرار داده و به این ترتیب هزینه‌ای هم برای نصب آن پرداخت نکنید.
  • نما و احساس: کفپوش‌های لاستیکی ظاهر جذابی ندارند. این نوع کفپوش در سبک‌ها، رنگ‌ها و بافت‌های محدودی ارائه می‌شوند.

۶. چوب سخت، بامبو و لمینت

یکی از انواع کفپوش خانه ، چوب، بامبو و لمینت
کفپوش های چوبی در مقابل آب آسیب پذیر هستند.

چوب، بامبو و لمینت جزء انواع کفپوش سخت به شمار می‌روند که مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. این نوع کفپوش‌ها هم مزایا و معایب خاص خود را دارند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

مزایا

  • سخت اما طبیعی: کفپوش‌های چوب، بامبو و لمینت سطحی سخت اما نمایی لطیف دارند. به طور کلی تمیز کردن و نگهداری این سطوح ساده است و مانند فرش آلودگی‌ها به آن جذب نمی‌شود.
  • زیبایی: چشم گرفتن از نمای زیبای یک کفپوش بامبو یا چوب اصل کار سختی است. لمینت هم با توجه به قیمت آن نسبت به بامبو و چوب واقعی، ظاهر نسبتا خوبی دارد.
  • قیمت (لمینت): لمینت برای هر فوت مربع کمتر از یک دلار برایتان هزینه خواهد داشت البته برای اینکه از کفپوشی با کیفیت خوب استفاده کنید مجبور خواهید بود پول بیشتری بپردازید. قیمت بامبو و چوب به میزان قابل‌توجهی بیشتر از لمینت است.

معایب

  • رطوبت و نگهداری: کفپوش چوب در صورت مراقبت مناسب می‌تواند سال‌ها دوام بیاورد. البته برای استفاده در حمام و آشپزخانه مناسب نیست چون مقاومت آن در برابر آب کافی نبوده و در آشپزخانه هم مراقبت از آن کار دشواری خواهد بود. برای حذف ذراتی که ممکن است به کفپوش صدمه بزند بهتر است به طور مرتب از جاروبرقی استفاده کنید. ماندن آب روی سطح چوب هم می‌تواند باعث ایجاد لک و خسارت به کفپوش شود.
  • صدا: هیچ یک از انواع کفپوش خانه چوبی و بامبو در برابر صدا مقاومت ندارند و نسبتا پر سر و صدا هستند. راه رفتن با کفش‌های پاشنه‌دار روی لمینت یا افتادن اشیاء روی آن هم سر و صدا ایجاد می‌کند.
  • سخت و بدون انعطاف: مواد انواع کفپوش چوب، بامبو و لمینت به اندازه کاشی سرامیک سخت است و در حین زمین خوردن هیچ کمکی به کم شدن شدت ضربه نمی‌کنند.
  • هزینه و نصب: قیمت انواع کفپوش خانه چوبی و بامبو نسبتا گران است و معمولا یک فرد حرفه‌ای باید آن را نصب کند. البته نصب کنار همی ورقه کفپوش (برای چوب و بامبو و انواع لمینت) هزینه کمتری دارد.

انواع کفپوش نامناسب برای افراد مسن

گاهی اوقات مواد و مصالح به کار رفته در خانه روی رفاه ساکنان آن تاثیر قابل توجهی می‌گذارند. همه ما مهدکودک‌ها و کف ضربه‌گیر آن را دیده‌ایم. این کفپوش‌ها طوری طراحی شده اند تا از بروز حوادث احتمالی تا حد زیادی جلوگیری کنند. این نکته باید در مورد افراد سالمند هم مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه به بررسی انواع کفپوش خانه که برای افراد سالمند نامناسب  هستند،خواهیم پرداخت.

  • سنگ طبیعی: کفپوش سنگی از موادی بسیار سخت و بدون انعطاف ساخته شده است. سنگ طبیعی نیازمند مراقبت و تمیز ساختن مداوم است. کفپوش‌های سنگی پولیش شده در هنگام خیس شدن، سطحی بسیار لغزنده پیدا می‌کنند. این کفپوش‌ها هم مانند انواع کفپوش سرامیک و پرسلان می‌تواند سرمای زیادی را جذب کند مگر اینکه در محوطه‌ای قرار گرفته باشند که برای کف هم دارای سیستم گرمایشی باشد و در عین حال قابلیت ضربه گیری (درصورت زمین خوردن افراد مسن را هم ندارند)
  • کاشی سرامیک یا پرسلان: کاشی‌ها جزء انواع کفپوش های سخت و مقاوم در برابر آب به شمار می‌روند. در عین حال مواد بسیار سختی در آن به کار رفته و سرما را هم در خود نگاه می‌دارند. کاشی‌های ناهموار یا مواردی که فضای خالی زیادی بین آن‌ها وجود دارد ممکن است در حین راه رفتن افراد مسن مسئله ساز شوند. کاشی‌های استاندارد در صورت خیس شدن سطح بسیار لغزنده‌ای پیدا می‌کنند. اگر می‌خواهید در خانه یک فرد سالمند از کاشی استفاده کنید میزان ضریب اصطکاک سطح آن باید ۰.۶ یا بالاتر باشد تا لغزندگی کمتری روی آن ایجاد شود.
معرفی انواع کفپوش نامناسب برای افراد مسن
کفپوش‌های سرامیکی برای افراد مسن مناسب نیستند.
  • قالیچه: اگر قالیچه روی یک کفپوش سخت قرار گرفته باشد به سادگی از جای خود می‌لغزد و در حین راه رفتن افراد مسن روی آن می‌تواند مشکلاتی جدی ایجاد کرده و باعث سر خوردنشان شود. مرز سطوح بین اتاق‌ها یا کفپوش‌های مختلف هم تا جای ممکن باید در یک سطح باشد تا هم راه رفتن روی آن ساده شده و هم از گیر کردن‌های تصادفی جلوگیری شود.

سخن آخر

اگر قصد تعویض کفپوش‌های خانه را دارید و بین یک یا چند گزینه، دچار تردید هستید، بهترین کاری که می‌توانید برای تصمیم گیری انجام دهید، کسب اطلاعات کافی درباره هریک از گزینه‌هاست. این‌گونه به راحتی قادر خواهید بود تا از بین انواع کفپوش خانه، گزینه ایده‌آلتان را انتخاب کنید.

باید بدانید که خود شما با درنظر داشتن شرایط زندگی‌تان، از جمله اینکه آیا حیوان خانگی دارید یا نه؟ آیا فرزند خردسالی در خانه زندگی می‌کند و یا آیا فرد مسنی در این خانه حضور دارد یا خیر، می‌توانید بهترین نوع کفپوش را از بین انواع کفپوش خانه برگزینید. امیدواریم مطالب عنوان شده در این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

منبع: the spruce

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments