نگاهی به سبک‌های دکوراسیون داخلی خانه و انتخاب سبکی شخصی

آشنایی با سبک‌های دکوراسیون داخلی خانه

حتما برای شما هم پیش آمده که با ورود به خانه یک دوست یا آشنا در اولین قدم‌ها، حال وهوا و چیدمان و رنگ‌ها مثل یک آغوش صمیمی وگرم همراه با صاحبخانه‌ شما را دعوت به وارد شدن می‌کند؛ خانه‌هایی که جوری بر اساس شخصیت و سلیقه اهل خانه چیده شده که می‌توان روح عاطفه و احساس صاحب خانه را درونش احساس کرد. این موضوع اهمیت چیدمان خانه را بازگو می‌کند و معنی‌اش این است که خانه ما درست مثل خود ما دارای هویت و شخصیت است. البته که شکل معماری خانه، مساحت خانه، امکانات و سلیقه تاثیر زیادی در نحوه چیدن خانه دارد اما آشنایی با سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی می‌تواند به شما برای رسیدن به سبک مورد علاقه و متناسب با خواست و سلیقه‌تان کمک کند.

در این نوشتار به شما اصلی‌ترین سبک‌های دکوراسیون داخلی  معرفی می‌شود تا با شناخت آنها مسیری برای رسیدن به سبک مورد علاقه و دلخواه شما در صحنه‌آرایی خانه شما پدید آید. خانه‌ای بسازید که چون آغوشی گرم انتظارشما را بکشد. پس با من همراه باشید. با نیک بوم همراه باشید.

دکوراسیون داخلی خانه ؛ کلاسیک

همه ما در بسیاری از خانه‌های ایرانی نشانه‌های این استایل آرایش خانه را دیده‌ایم. سبک طراحی کلاسیک یکی از پر طرفدارترین‌ شیوه‌های چیدن و تزیین خانه است. سبکی که از مد نمی‌افتد و زیبایی‌اش برای بسیاری سلیقه‌ها آشنا و پذیرفته شده است. انتخاب و به کارگیری نشانه‌هایی از حال و هوای اشرافی و سلطنتی روم و یونان در مبلمان، پرده‌ها و قا‌ب‌ها بیشترین نمود سبک کلاسیک است.

در این نوع چیدمان نظم و تقارن بسیار اهمیت دارد. شومینه در خانه‌های کلاسیک جایگاه ویژه ای دارد و به‌عنوان نقطه کانونی خانه انتخاب می‌شود که که سایر وسایل پیرامون آن دور این گرما دهنده با آرایش کلاسیک و مجلل چیده می‌شود. مبلمان استیل و با دسته‌ها و تاج‌های تزیین شده و ترکیب پارچه‌های مخمل از موارد محبوب دوستداران سبک کلاسیک است. این مبلمان به رنگ‌های گرم مثل زرشکی، زیتونی، قهوه‌ای، بژ و … در کنار دسته و تاج‌های چوبی به رنگ‌های نقره‌ای، طلایی و برنزی است.

دکوراسیون داخلی خانه به سبک کلاسیک
دکوراسیون داخلی خانه به سبک کلاسیک ویژگی‌های خاصی دارد که به سادگی قابل تشخیص است.

پرده‌های والان دار و به رنگ‌های گرم و سنگین با تزیینات مجلل و آویز‌ها و وچین‌های مکرر پنجره‌های خانه‌های کلاسیک را می‌پوشاند. نقاشی‌های آنتیک و قدیمی با قاب‌های طلایی و نقره‌ای در کنار آباژورهای با طرح قدیمی و شناخته شده.

آینه‌های بزرگ قاب شده، گلدان و مجسمه‌های با طرح‌های آنتیک، دیوار و گوشه و کنج‌ خانه‌های کلاسیک را تزیین می‌کند. ستون، یکی از نمودهای اصلی معماری یونانی و رومی است که در دکوراسیون داخلی کلاسیک کاربرد زیادی دارد. در نبود ستون در ساختار معماری این خلا با خطوط عمودی در فضاهای داخلی، روی دیوارها و یا پرده‌ها، این عنصر مهم کلاسیک را بازآفرینی می‌کند.

استفاده از کاغذ دیواری با طرح‌های قدیمی و رایج، گچ بری روی دیوارها و پوشاندن کف با پارکت یا سنگ از علاقمندی‌های طرفداران سبک کلاسیک است.

دکوراسیون داخلی خانه ؛ مدرن

این سبک برای زندگی در جامعه مدرن و شلوغ شهرنشینی طراحی شده است. به این ترتیب که سعی می‌کند برای اهالی خانه که روزی شلوغ و پر تنش را سپری کرده‌اند و در پایان روزی شلوغ به آپارتمان خود برمی‌گردند، فضایی آرام و لبریز از سادگی و در عین حال راحت بسازد. در این سبک قاب‌های نقاشی مجلل و قدیمی از روی دیوار برداشته و جای آن را نقاشی‌های مدرن بدون قاب می‌گیرد.

دکوراسیون داخلی خانه به سبک مدرن
در دکوراسیون داخلی خانه به سبک مدرن فضاهای داخلی ساده و منظم هستند

دیوارها ساده و به رنگ خاکستری و سفید است. در طراحی وسایل خانه مدرن از شکل‌های هندسی ساده استفاده می‌شود تا فضای داخلی کاملا منظم و مدرن به نظر برسد. فرش‌های پر نقش و نگار در کف خانه‌مدرن جایی ندارند. بلکه مفرش‌های ساده جای خود را در این مدل چیدمان باز کرده‌اند.

در رنگ‌بندی خانه‌های مدرن که دیوارها و کفپوش بارنگ‌های خنثی پوشیده می‌شود می‌توان از یک رنگ شاخص و متضاد مثل زرد یا قرمز استفاده می‌شود تا ظاهری مدرن به فضا بخشیده شود.

سبک روستیک یا روستایی

در این روش از چیدن خانه شما از نشانه‌های خانه روستایی در دکوراسیون استفاده می‌کنید. در خانه‌های زیبای این سبک شما از شکل‌های وسایل و بافته‌هایی که دارای چهره طبیعی و روستایی دارند مثل حصیر، چوب و نی استفاده‌ می کنید.

استفاده از الوارهای چوب برش نخورده در سقف یا به عنوان پیشخوان و طاقچه از نشانه‌های زیبای خانه روستیک است. شومینه از نوع چوب‌سوز نقش مهمی در این گونه خانه‌ها بازی می‌کند تا گرما را با حال وهوایی طبیعی و روستایی به خانه ببخشد. از تلفیق سنگ و چوب و فلزات تراش نخورده و که براق نیستند در وسایل خانه روستیک استفاده می‌شود.

سبدهای حصیری و ظروف روستایی و لوسترهای چوبی و ساده و فانوس‌ها این خانه‌های زیبا را با حال و هوای روستایی نزدیک‌تر می‌کنند.

سبک سنتی ایرانی

نشانه‌های سبک چیدمان سنتی ایرانی بسیار آشنا و دوست داشتنی هستند. وسایلی مانند قالی و فرش دستبافت ایرانی با نقش‌های پیچ در پیچ و پر گل، کرسی، پشتی، مخده‌های بزرگ، تخت‌ها به همراه بالشتک‌های بزرگ برای لم دادن از جمله اصلی‌ترین ابزارهای دکوراسیون داخلی خانه به سبک ایرانی هستند.

دکوراسیون داخلی خانه به سبک سنتی
در دکوراسیون داخلی خانه به سبک ایرانی پشتی و کرسی حرف اول را می‌زند.

از دیگر وسایل رایج در این سبک دکوراسیون می‌توان از دیوارکوب‌های قدیمی، ظروف سفالینه، مبلمان خاتم کاری شده، صندلی ‌های چوبی منبت کاری شده، در و پنجره‌های با شیشه‌ رنگی، گلیم و گبه، چراغ‌های نفتی، صندوقچه‌های چوبی بزرگ، مهره‌های فیروزه‌ای، سماور زغالی قدیمی، ظروف مسی، چوب، آجر، کاهگل، کاشی‌ها و سرامیک‌های پر نقش و نگار، آینه، پرده های کلفت سرمه دوزی شده، پشم و پارچه‌های طرح دار، پارچه هایی با الگوهای بته جقه، شمعدان، آب نما و یا حوضچه‌های کوچک به همراه ماهی و گل‌های شمعدانی نام برد که همگی نشانه‌های چیدمان سنتی ایرانی هستند.

دکوراسیون داخلی صنعتی

با پیشرفت مداوم و بی‌وقفه صنغت و فناوری ردپای این فراورده‌های نوین در دکوراسیون داخلی هم باز شده است. استفاده از نمادها و وسایل صنعتی مثل لوله، فلزات، چراغ‌های صنعتی در این نوع چیدمان دیده می‌شود. در این سبک وسایل مدرن روز و وسایل و ابزارهای هوشمند در خانه‌ها حکمرانی می‌کنند.

لوسترهای مدرن با شکل و شمایل صنعتی و سنسورهای هوشمند. پرده‌های متحرک و دارای ریموت کنترل. قفسه‌های فلزی و میز و وسایلی که با فلزات و طراحی جسورانه ساخته شده‌اند، شکل و شمایل این خانه‌ها را متناسب با روحیه مدرن و به روز اهالی‌اش نمایش می‌دهد.

سبک مد روز

نوعی از چیدمان داخلی فضای خانه هم هست که افراد براساس آنچه در فضای رسانه‌ها و بازار مد روز می‌شود خانه‌شان را باز طراحی می‌کنند. در این شیوه هر نوع مبلمان یا دکوراسیون و رنگی که مد روز می‌شود در خانه بازتاب می‌یابد و دیده می‌شود. تنوع طلب‌ها طرفدار این نوع چیدمان خانه هستند.

تلفیق انتخابی شما

با توجه به سبک‌هایی که معرفی شد شما می‌توانید براساس نیاز و سلیقه شخصی؛ یکی از این سبک‌ها را در طراحی فضای داخلی خانه‌تان انتخاب کنید. البته راه دیگری هم هست آن هم انتخاب بخش‌های دلخواهی از هر سبک و پدید آوردن سبک منحصربه فرد و اختصاصی خودتان در خانه است تا به کل چهره و شخصیت ویژه‌ای مطابق با نیاز و روحیات شما پدید آید.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments