اشتباهات رایج در چیدمان منزل که باید از آنها پرهیز کرد

چیدمان منزل و اشتباهات رایج

در هنگام چیدمان فضای داخلی خانه، احتمال رخ دادن اشتباهات چیدمان منزل بسیار بالاست؛ هرگونه اشتباه در دکوراسیون، به راحتی اتفاق می‌افتد، به‌خصوص زمانی که می‌خواهید مبلمان را بچینید.

وقتی یک اتاق خالی است، با اینکه می‌دانید که چه می‌‌خواهید بکنید، چیدمان مدنظرتان ممکن است برای دیگران غیرعادی و عجیب به نظر برسد. اما وقتی می‌دانید که چه کارهایی را نباید انجام دهید، کارها برایتان بسیار آسان‌تر خواهد شد.

اشتباهات چیدمان منزل و اجتناب از آنها

با دانستن اشتباهاتی که نباید در هنگام چیدن وسایل منزل مرتکبش شوید، قطعا به سراغ این کارها نخواهید رفت و زمانی که از این اشتباهات در چیدمان منزل و مبلمان جلوگیری کنید، بقیه کار برایتان بسیار راحت خواهد بود. پس با ما همراه باشید تا شما را در جریان این اشتباهات قرار دهیم:

در نظر نگرفتن فضای گفتگو

برای گفتگو کردن هرگز کسی نباید مجبور شود فریاد بزند، به جلو خم شود یا گردن خود را کش دهد. وقتی در اتاق نشیمن‌تان مبلمان را می‌چینید، در نظر داشته باشید که مبل‌ها و صندلی‌ها باید با زاویه‌ای خاص روبروی هم قرار گیرند. در جاهای بزرگتر، این کار مشکل به نظر می‌رسد، اما به خاطر داشته باشید که به هنگام چیدمان منزل می‌توانید در یک اتاق بیشتر از یک فضای گفتگو ایجاد کنید.

چسباندن مبل‌ها به دیوار

ممکن است متناقض به نظر برسد، اما به هنگام چیدمان منزل اگر می‌خواهید اتاقتان بزرگتر جلوه کند، هل دادن و چسباندن مبل‌ها به دیوار روش خوبی نیست. انجام این کار به وسایل دیگر جای تنفس نمی‌دهد و می‌تواند حس فضایی غار مانند را ایجاد کند.

اشتباهات چیدمان منزل درمورد مبلمان
یکی از اشتباهات رایج در چینش وسایل منزل این است که مبل را به دیوار بچسبانید.

دور کردن مبل‌ها از دیوار، فضای گفتگویی صمیمی‌تر ایجاد کرده و حس تعادل بیشتری در محیط فراهم می‌کند. حتی در یک اتاق کوچک نیز می‌توانید برای مبل‌ها کمی فضا ایجاد کنید.

نادیده گرفتن کاربری

آیا شما از آن دسته از افراد هستید که دوست دارند پاهایشان را روی میز وسط هال بگذارند؟ آیا شده در اتاق نشیمن غذا بخورید؟ یا روی مبل بنشینید و یک لیوان قهوه یا نوشیدنی که در دست دارید را بنوشید؟ اینجا خانه شماست. بنابراین باید چیدمان منزل و مبلمان را طوری انجام دهید که به راحتی به میزها دسترسی داشته باشید و اگر خواستید پایتان را روی میز دراز کرده یا نوشیدنی که در دستتان است را روی میز بگذارید. کاربری چیدمان منزل را بر طبق نیازها و عادتهایتان بچینید.

کمبود تعادل

چیدن تمام اثاثیه در یک طرف اتاق باعث می‌شود که حس عدم تعادل و سنگینی در آن قسمت ایجاد شود. برای خودداری از این کار، همه چیز را به طور مساوی در فضا پخش کنید. این بدان معنا نیست که اتاق باید کاملا قرینه باشد، اما ایجاد تعادل در اتاق بسیار مهم است. این هم یکی دیگر از اشتباهات چیدمان منزل است که باید از آن دوری کنید.

عدم تعادل از اشتباهات چیدمان منزل
یکی دیگر از اشتباهات چیدمان منزل عدم ایجاد تعادل در چیدن وسایل است.

مثلا اگر شما مبل راحتی را در یک طرف اتاق می‌گذارید، باید طرف دیگر اتاق چیزی بگذارید که از نظر بصری متعادل شود. مثلا می‌توانید برای ایجاد تعادل، در طرف دیگر یک مبل دیگر یا دو تا صندلی و یا یک کمد یا بوفه یا هر چیز دیگری که مناسب فضای اتاق باشد بگذارید.

ایجاد بیشتر از یک نقطه کانونی

یکی دیگر از اشتباهات چیدمان منزل در مورد تعیین نقطه کانونی است. این را در نظر داشته باشید که هر اتاق باید یک نقطه کانونی داشته باشد، زیرا آن نقطه مانند لنگرگاهی می‌شود که می‌توانیم مبل‌ها را در اطراف آن بچینیم.

گاهی این اتفاق به طور طبیعی در اتاق می‌افتد و گاهی خودتان باید آن را خلق کنید. مهمترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که شما فقط یک نقطه کانونی می‌خواهید، در غیر این صورت اتاق از لحاظ بصری درهم و برهم و گیج کننده به‌نظر خواهد رسید. ایجاد یک نقطه کانونی، روشی برای داشتن فضایی متعادل و مطلوب است.

نادیده گرفتن اهمیت میزان تردد

در هنگام چیدمان منزل، هرگز فراموش نکنید که افراد چگونه به آن قسمت‌ها وارد می‌شوند و یا در آنجا جابجا می‌شوند. هیچ کس نباید برای دسترسی به یک مبل از روی مبل دیگر بالا برود یا فضایی زیگزاگی را طی کرده و یا از روی چیزی رد شود و یا دور یک مبل دور بزند.

همچنین افراد باید بتوانند بدون داشتن پیچیدگی یا پیمودن یک راه زیگزاگ در اتاق عبور و مرور کنند. مطمئن شوید که فضای کافی برای راه رفتن در بین مبل‌ها و در اتاق در نظر گرفته‌اید.

پوشاندن و بستن پنجره‌ها

در هر اتاقی وجود نور طبیعی مهم است و معمولا هر چه پنجره‌ها بیشتر باشند، بهتر است. به‌عنوان یک قانون کلی، تا جایی که امکان دارد از گذاشتن اشیا جلوی پنجره‌ها خودداری کنید. وقتی جلوی ورود نور را می‌گیرید، باعث می‌شوید تا فضا کوچکتر، درهم و برهم‌تر و شلوغ‌تر جلوه کند.

بستن جلوی پنجره از اشتباهات چیدمان منزل
یکی از اشتباهات رایج در چیدمان منزل، قرار دادن هرگونه وسیله‌ای در مقابل پنجره است.

البته اگر شما پنجره‌های سراسری از زمین تا سقف دارید می‌‌توانید با انجام ترفندی جلوی دید را ببندید. در صورتی که مجبور هستید که مبلمان را در جلوی پنجره قرار دهید، اطمینان حاصل کنید که ورود باقیمانده نور طبیعی را با استفاده از آینه‌ها، سطوح منعکس کننده نور و یا هر برنامه نورپردازی دیگری به حداکثر می‌رسانید. اگر بتوانید در هنگام نصب آینه، اصول فنگ‌شویی آینه را هم مدنظر بگیرید، به جریان بیشتر انرژی مثبت در خانه کمک خواهید کرد.

نداشتن جایی برای فعالیت

یکی دیگر از اشتباهات چیدمان منزل این است که فضای کافی برای انجام فعالیت‌های مختلف در نظر گرفته نمی‌شود. شاید خانواده‌تان جایی از خانه را بیشتر دوست دارند،مثلا اتاق نشیمن‌تان کاربردی‌ترین فضای منزل است؛ افراد در آنجا تلویزیون تماشا می‌کنند، بچه‌ها تکالیف‌شان را انجام می‌دهند و شما یا همسرتان آنجا کار می‌کنید.

در این صورت از این موضوع اطمینان حاصل کنید که طوری چیدمان وسایل را انجام می‌دهید که برای نیازهای خاص هر فعالیتی مناسب باشد. مثلا صندلی مناسب، نورپردازی و … را فراهم کنید تا این مکان را به فضایی تطبیق‌پذیر با هر فعالیتی تبدیل کنید.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments