تاسیس شرکت‌های اجاره‌داری حرفه‌ای با الگو برداری از ترکیه

ایده تاسیس شرکت‌های اجاره‌داری حرفه‌ای

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره تاسیس شرکت‌های اجاره‌داری حرفه‌ای در کشور از ترکیه مثال آورده و اجرای چنین طرحی را به نفع مستاجران و مردم دانسته است.

او در تشریح روند کار چنین شرکت‌هایی گفت:«در همسایگی ما و در کشور ترکیه عده‌ای در محلات مختلف اقدام به ساخت خانه کرده‌اند که این واحدها زیر نظر دولت قیمت‌گذاری شده و به مستاجران داده می‌شود؛ در اصل زمین متعلق به دولت است که به سازنده واگذار شده و او زیر نظر دولت، قراردادی با مدت زمان مشخص بین ۱۰ تا ۲۰ سال با وزارتخانه و مراکز مربوطه منعقد کرده و بر‌اساس آن، واحدها به مستاجران اجاره داده می‌شود.»

مصطفی قلی خسروی ادامه داد: «این طرح به طور حتم به نفع مستاجران و مردم است. زیرا در گذشته نیز تعدادی سازنده حرفه‌ای واحدهای مسکونی خود را اجاره می‌دادند و اکنون نیز نیاز است که با برنامه‌ریزی و تاسیس شرکت‌های اجاره‌داری حرفه‌ای مشکل بخش مسکن را ساماندهی کنیم. این طرح در صورت اجرای صحیح، بسیار خوب و مناسب است و دولت بسیار زودتر از اکنون می‌توانست وارد این موضوع شود و متاسفانه تقریبا ۸ سال از این مسئله عقب هستیم.»

تاثیر شرکت‌های اجاره‌داری حرفه‌ای در کاهش نرخ اجاره

او درباره تاثیر تاسیس شرکت‌های اجاره‌داری حرفه‌ای در تعدیل نرخ اجاره بها توضیح داد:«اگر این طرح انجام شود به صورت صد درصد نرخ اجاره بهای مسکن را تعدیل خواهد کرد.»

شرکت‌های اجاره‌داری حرفه‌ای
ایجاد شرکت‌های اجاره‌داری حرفه‌ای می‌تواند به طرز قابل ملاحظه ای به کاهش مبلغ اجاره بها منجر شود.

حمایت از اخذ مالیات از خانه‌های خالی

رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره موضوع ثبت املاک و اخذ مالیات از خانه‌های خالی ادامه داد: «موضوع مالیات بر خانه‌های خالی از حدود ۲۰ سال پیش در مجلس مطرح و مصوب شد. اما درطول این سال ها اجرا نشد. اگر مالکان در این سامانه ثبت نام نکنند، مشمول جریمه و مالیات و … می‌شوند. باید توجه داشت که در کشورهای پیشرفته و جهان اول و دوم، سال‌هاست که برای خانه‌های خالی مالیات تعیین کرده و از مالکان اخذ می‌کنند و مالکان جرأت ندارند املاک خود را خالی نگه دارند.»

آقای قلی خسروی ادامه داد:« این مصوبه قرار است پس از سال‌ها در کشور اجرایی شود و بسیار خوب است و حتی اخد مالیات از عایدات مسکن نیز می‌‌تواند طرح موفق دیگری در این بخش باشد. اخذ مالیات از خانه‌ها و خودروهای لاکچری، طرح بسیار خوبی است و نشان می‌دهد می‌توان با اخذ صحیح چنین مالیات‌هایی، به سمت اقتصاد بدون نفت حرکت کرد؛ ضمن اینکه مالیات می‌تواند تعادل بین ثروت را در جامعه تامین کند.»

این در حالی است که در دولت دوازدهم بر مسئله اجرایی شدن مصوبه اخذ مالیات از خانه‌های خالی، پافشاری شد و اکنون نیز سامانه‌ای برای ثبت مشخصات مالکان و املاک تعریف شده و مالکان ۲ ماه فرصت برای ثبت نام در این سامانه دارند.

منبع: خبرآنلاین

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments