درباره حکم و دستور تخلیه ملک چه می‌دانید؟

دستور تخلیه و حکم تخلیه املاک در ایران

شما چه به‌‌عنوان مالک یک ملک مسکونی یا اداری و چه به‌عنوان مستاجر یک ملک، ممکن است با قوانین و قواعد ملکی از جمله حکم تخلیه ملک آشنا نباشید. اما همین عدم آشنایی با این قوانین، ممکن است در آینده برایتان دردسرساز شود. چرا که زیرپا گذاشتن برخی تعهدات، می‌تواند شرایط را برای صدور حکم تخلیه ملک فراهم کند و همین یعنی یک دنیا استرس و دردسر.

از سوی دیگر شما به‌‌عنوان یک مالک، به‌هنگام اجاره دادن ملک‌تان باید از قوانین و شرایط گرفتن حکم تخلیه ملک اطلاع داشته باشید تا در صورتی که روند قرارداد، طبق توافقات انجام‌شده پیش نرفت، بتوانید به‌صورت قانونی اقدام کرده و حکم تخلیه ملک‌تان را بگیرید. در این میان سوالات متعددی وجود دارد؛ مثلا حکم تخلیه ملک، چگونه اجرا می‌شود؟ آیا می‌توان حکم تخلیه ملک را متوقف کرد و یا به تعویق انداخت؟ و چندین و چند سوال از این قبیل که در این مقاله قصد داریم به آنها بپردازیم. پس با ما همراه شوید:

قرارداد اجاره چیست؟

قبل از هر چیز لازم است تا توضیح مختصری درباره قرارداد اجاره بدهیم. چرا که زیرپا گذاشتن توافقات مذکور در همین قرارداد است که ممکن است دردسرساز شده و منجر به صدور حکم تخلیه ملک شود.

قرارداد اجاره، در حقیقت عقدی است که طی آن مستاجر، برای مدت ذکر شده در قرارداد، در ازای پرداخت اجاره به مالک، از مال اجاره استفاده خواهد کرد. طبق این قرارداد، مالک و مستاجر، نسبت به یکدیگر تعهداتی خواهند داشت که درصورتی که مستاجر تعهداتش را اجرا نکند، مالک قادر خواهد بود تا حکم تخلیه ملک را دریافت کرده و مستاجر را از ملکش بلند کند.

نکات مهم در تنظیم قرارداد اجاره

طبق قانون سال 1376، قرارداد اجاره باید در دو نسخه تنظیم شود تا هریک از طرفین به تکالیف خود آگاه باشند و امکان جعل یا الحاق قرارداد وجود نداشته باشد. در عین حال، علاوه بر طرفین، باید دو نفر به عنوان شاهد، صحت این قرارداد را گواهی و هر دو نسخه را امضا کنند. نکته مهم اینجاست که اگر مدت اجاره در قرارداد بیان نشود، قرارداد باطل است.

حکم تخلیه و قرارداد اجاره
درهنگام تنظیم قرارداد اجاره باید تمام نکات مهم را بررسی کرد.

قرارداد اجاره به دو مدل رسمی (که در دفتر اسناد رسمی امضا می‌شود) و غیررسمی منعقد می‌شود که اگر به‌صورت رسمی بسته شده باشد، روند دریافت حکم تخلیه آن متفاوت خواهد بود.

در مورد قراردادهای اجاره رسمی، مالک برای دریافت حکم تخلیه باید با مراجعه به دفتر اسناد رسمی که قرارداد اجاره در آنجا ثبت شده، درخواست صدور اجرائیه را ارائه و پیگیری کند. اجرائیه در اداره اجرائیات اسناد رسمی صادر می‌شود و دریافت اجرائیه چند مزیت مهم دارد، از جمله اینکه هزینه دریافت آن به مراتب کمتر از روش‌های دیگر است و در عین حال، نسبت به روند دادگاهی، کار سریع‌تر پیش خواهد رفت. در مورد قراردادهای اجاره با سند غیررسمی، باید از طریق شورای حل اختلاف اقدام کرد که در ادامه بیشتر دراین باره صحبت خواهیم کرد.

حکم تخلیه چیست؟

تخلیه در لغت به معنی خالی کردن و در اصطلاح حقوقی، حکم تخلیه به معنای دست کشیدن متصرف از ملک به نحوی است که مالک بتواند بدون دردسر و مشکلی هرتصرفی در ملکش انجام دهد.

این بدان معناست که مالک هر ملکی، حق دارد که بعد از اتمام مدت زمان اجاره و یا در صورت بروز برخی تخلفات توسط مستاجر، برای تخلیه ملک مسکونی خود اقدام کند.

این حکم در شرایطی اجرا می‌شود که مستاجر به رغم انقضای مدت اجاره و یا زیر پا گذاشتن تعهداتش، از تخلیه ملک خودداری کرده باشد و در این شرایط، مالک می‌تواند دستور تخلیه ملک را گرفته و ملک را تخلیه کند. اما در چه شرایطی دریافت این حکم مقدور است؟ در ادامه توضیح خواهیم داد:

شرایط دریافت حکم تخلیه

مالک در این موارد می‌تواند برای دریافت حکم تخلیه اقدام کند:

  • عدم تخلیه ملک توسط مستاجر به رغم اتمام زمان اجاره درج شده در قرارداد
  • عدم پرداخت اجاره‌بها به مدت سه ماه
  • انتقال یا اجاره دادن ملک مورد اجاره به فردی دیگر توسط مستاجر، در صورتی که در قرارداد این اجازه به مستاجر داده نشده باشد (قید مباشرت). اما در صورتی که در قرارداد درج شده باشد که مستاجر، مجوز اجاره دادن ملک به غیر را دارد، مشکلی وجود نخواهد داشت.
  • استفاده نامشروع یا غیرقانونی از ملک توسط مستاجر
  • اگر در قرارداد شرطی قانونی قرارداده شده باشد، مالک می‌تواند بنا بر این شرط، برای دریافت حکم تخلیه اقدام کند؛ البته تنها در صورتی که شرط خلاف قانون و مفاد قانونی نباشد.

البته این را درنظر داشته باشید که مالک برای تخلیه ملکش  دو راهکار را پیش رو دارد که با توجه به شرایط قرارداد و نوع آن، باید یکی از این دو مسیر را طی کند: یکی تقاضای صدور دستور تخلیه و دیگری تقاضای صدور حکم تخلیه که در ادامه در این باره بیشتر توضیح خواهیم داد.

شرایط دریافت حکم تخلیه
طبق قانون، مالک در چند مورد مشخص می‌تواند برای دریافت حکم تخلیه ملک اقدام کند

آشنایی با دستور تخلیه و حکم تخلیه ملک

در صورتی که مالک تصمیم به تخلیه کردن ملکش داشته باشد، دو طریق وجود دارد که بسته به نوع قرارداد و کاربری ملک، مالک می‌تواند از یکی از این دو مسیر برای این کار اقدام کند:

1- تقاضای دستور تخلیه ملک:

این دستور زمانی صادر می‌شود که مهلت اجاره ذکر شده در قرارداد به پایان رسیده باشد. دستور تخلیه ملک تنها برای املاک مسکونی صادر می‌شود و تنها در قراردادهای اجاره انجام‌پذیر است و درمورد سایر قراردادها دستور تخلیه صادر نخواهد شد.

در عین حال برای صدور این دستور، این موارد باید رعایت شده باشند:

  • درصورتی می توان برای دریافت دستور تخلیه اقدام کرد که قرارداد موضوع دعوا دارای سند عادی (غیررسمی) باشد و با سند رسمی اجاره داده نشده باشد. (طبق توضیحات بالا درصورتی که ملک با سند رسمی اجاره داده شده باشد، باید با  مراجعه به دفتر اسناد رسمی که قرارداد اجاره در آنجا ثبت شده، درخواست صدور اجرائیه ارائه و پیگیری شود.)
  • در قرارداد اجاره مدت و بازه زمانی قرارداد درج شده باشد و مدت اجاره تمام شده باشد.
  • اجاره‌نامه در دو نسخه تنظیم شده باشد و هر دو نسخه قرارداد، علاوه بر امضای طرفین (مالک و مستاجر)، به امضای دو شاهد دیگر نیز رسیده باشد.

پس دستور تخلیه ملک در صورتی صادر می‌شود که همه این شرایط وجود داشته باشند. در این صورت، مالک می‌تواند با ارائه دادخواست تخلیه ملک به شورای اختلاف محله ملک، دستور تخلیه را دریافت کند.

در عین حال اجرای دستور تخلیه، نیازی به صدور برگ اجرائیه ندارد و معمولا بعد از یک هفته بعد از درخواست مالک، به او ارائه خواهد شد. بعد از آن، مالک می‌تواند با اوراق قضایی یا اجرایی برای تخلیه ملک اقدام کند و در صورتی که مستاجر تا 3 روز ملک را تخلیه نکرد، دستور تخلیه از سوی مامور اجرا در روز و ساعت مشخصی انجام خواهد شد.

مراحل صدور دستور تخلیه

مالک با مراجعه به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک، می‌تواند تقاضای صدور دستور تخلیه را ثبت کند. از نظر قانونی، دستور تخلیه نوعی دستور به شمار می‌رود و رای نیست. در نتیجه نیازی به تقدیم دادخواست در فرم چاپی مخصوص و واریز هزینه دادرسی ندارد. این درحالی است که در روند قضایی، مراجعین مجبور به تقدیم دادخواست چاپی و واریز هزینه دادرسی هستند.

با ارجاع پرونده به شعبه‌ای از شورای حل اختلاف، درصورتی که شرایط قانونی تخلیه وجود داشته باشد، مالک با مراجعه به شعبه شورای حل اختلاف، مبلغ ودیعه پرداختی از سوی مستاجر را به حساب سپرده دادگستری واریز کرده و سپس دستور تخلیه ملک صادر می‌شود.

این دستور توسط واحد اجرای احکام شورای حل اختلاف یا واحد اجرای احکام مدنی دادگستری محل وقوع ملک، اجرا می‌شود.

دستور و حکم تخلیه در شورای حل اختلاف
برای صدور دستور تخلیه ملک باید به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک مراجعه کرد.

2- تقاضای حکم تخلیه ملک

درخواست حکم تخلیه اما روند دیگری دارد و تنها برای املاکی به کار می‌رود که قرارداد اجاره آن نه رسمی ثبت شده باشد و نه به صورت با سند عادی و غیررسمی. این حکم توسط دادگاه صادر می‌شود و از همین رو مستلزم تعیین جلسه رسیدگی، صدور حکم تخلیه توسط مرجع قضایی، تجدیدنظر و تقاضای صدور اجرائیه خواهد بود و در نتیجه در مقایسه با دستور تخلیه زمان بیشتری خواهد برد.

تفاوت اصلی حکم تخلیه با دستور تخلیه در این است که در مورد حکم تخلیه، جلسه رسیدگی تشکیل می‌شود و طرفین در این جلسه، از خود دفاع خواهند کرد؛ اما در دستور تخلیه نیازی به تشکیل جلسه دادگاه نیست و با ارائه قرارداد اجاره و مدارک لازم، درخواست مالک ثبت خواهد شد.

 مراحل صدور حکم تخلیه

در صورتی که مالک درخواست صدور حکم تخلیه ملکش را داشته باشد، باید این مدارک را به مراجع مربوطه ارائه دهد:

  • سند مالکیت
  • قرارداد اجاره
  • مدارک هویتی خواهان
  • برگ دادخواست به تعداد طرفین دعوا به علاوه یک برگ

پس از آنکه مالک ثابت کرد که مستاجر باید ملک را تخلیه کند، حکم صادر خواهد شد و حدوداً ۲۴ ساعت بعد از صدور حکم، به مستاجر ابلاغ می‌شود. پس از آن مستاجر ۷۲ ساعت مهلت خواهد داشت تا ملک را تخلیه کرده و تحویل مالک دهد.

به محض تقاضای مالک، با تشکیل جلسه دادرسی و احضار مستاجر از سوی مرجع قضایی، حکم تخلیه صادر می‌شود و اجرای آن در صورت اخذ وکیل ملکی متخصص، نهایتا ظرف یک ماه صورت می‌گیرد. در عین حال مالک باید پول پیش را به مستاجر بازگردانده و رسید آن را به مقام قضایی تحویل دهد و در واقع حکم تخلیه ملک زمانی صادر می‌شود که ودیعه یا همان پول پیش، به مستاجر برگردانده شده باشد.

دستور تخلیه ملک بگیریم یا حکم تخلیه؟

با توجه به سند ملک و نوع قرارداد اجاره، ممکن است شما برای تخلیه ملک‌تان به دستور تخلیه و یا حکم تخلیه نیاز داشته باشید.

اگر قرارداد اجاره ملک مسکونی، رسمی است و در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده، باید از طریق واحد اجرای مفاد اسناد رسمی اداره ثبت محل وقوع ملک برای تخلیه ملک اقدام کرد که پیگیری این روند از این طریق، زمان کمتری نسبت به دادگاه نیاز خواهد داشت.

اگر قرارداد اجاره ملک مسکونی با سند عادی (غیررسمی) است، از طریق شورای حل اختلاف باید برای دریافت دستور تخلیه اقدام کرد که این دستور، “دستور تخلیه شورای حل اختلاف” نامیده می شود.

اگر قرارداد اجاره ملک مسکونی شامل هیچ یک از این شرایط نباشد، نمی‌توان به سرعت تقاضای دستور صدور تخلیه را دریافت کرد و باید برای دریافت حکم تخلیه اقدام کنید که توسط دادگاه عمومی حقوقی محل وقوع ملک صادر خواهد شد.

دریافت دستور یا حکم تخلیه ملک
برای دریافت دستور تخلیه قرارداد اجاره ملک مسکونی با سند عادی، باید به شورای حل اختلاف مراجعه کرد.

مواردی که حکم یا دستور تخلیه ملک صادر می‌شود:

مالک در شرایط زیر می‌تواند با مراجعه به واحد اجرای مفاد اسناد رسمی اداره ثبت، شورای حل اختلاف یا دادگاه، دستور یا حکم تخلیه ملک را دریافت کند:

1-انقضای مدت اجاره:

بعد از منقضی شدن مدت زمان اجاره ملک و تمدید نشدن قرارداد اجاره، در صورتی که مستاجر خانه را ترک نکرده باشد، مالک می‌تواند برای درخواست صدور حکم تخلیه اقدام کند که برای این کار باید به مراجع مذکور مراجعه کرده و درخواستش را ثبت کند.

2- عدم پرداخت اجاره‌بها به مدت سه ماه:

در صورتی که مستاجر به مدت سه ماه اجاره‌بها را پرداخت نکرده باشد، مالک می‌تواند با مراجعه به مراجع مذکور (که برحسب نوع قرارداد مشخص می‌شود) برای صدور حکم تخلیه ملک اقدام کند. این حق قانونی در ماده 6 و همچنین بند 9 ماده 14 قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 1356 ذکر شده که استفاده از این حق تحت این شرط ممکن خواهد بود که ارائه دادخواست حکم تخلیه توسط مالک، ده روز بعد از سومین ماهی که مستاجر اجاره را پرداخت نکرده، صورت پذیرد. چرا که مستاجر طبق قانون می‌تواند حداکثر تا ده روز بعد از سه ماه تاخیر در پرداخت اجاره، آن را بپردازد.

لازم به ذکر است که مستاجر تنها یک بار می‌تواند بلافاصله بعد از دریافت حکم تخلیه، اجاره‌بهای معوق خود را به مالک پرداخت کرده و از اجرای حکم تخلیه جلوگیری کند و بار دوم امکان چنین کاری را نخواهد داشت.

3- استفاده از ملک در موارد غیرقانونی یا نامشروع:

در صورتی که مستاجر در موارد غیرقانونی یا نامشروع از ملک استفاده کند، مالک می‌تواند برای گرفتن حکم تخلیه اقدام کند. به‌عنوان مثال اگر ملک برای استعمال مواد مخدر یا قمار استفاده شود.

درخواست تخلیه ملک درصورت استفاده از آن به عنوان انبار
اگر از یک ملک مسکونی استیجاری به عنوان انبار استفاده شود، مالک می‌تواند حکم تخلیه ملک را بگیرد.

در عین حال در صورتی که از ملک مسکونی برای کارهای غیرمسکونی مثل دفتر کار یا انبار استفاده شود و یا افرادی بیش از تعداد افراد ذکر شده در قرارداد، در آن سکونت داشته باشند، مالک می‌تواند برای تخلیه ملک اقدام کند.

4- انتقال مال مورد اجاره به سایرین:

در صورتی که مستاجر بدون اطلاع و اجازه مالک، ملک را به فرد دیگری اجاره داده باشد، مالک می‌تواند برای گرفتن حکم تخلیه اقدام کند. البته به شرط آنکه در قرارداد درج شده باشد که مستاجر اجازه اینکه ملک را به غیر اجاره دهد نخواهد داشت و در صورتی که در قرارداد اجاره چنین موردی ذکر شده باشد، مشکلی وجود نخواهد داشت.

5- شرطی خاص:

اگر در قرارداد اجاره ملک، شرطی قانونی قرارداده شده باشد، مالک می‌تواند بر مبنای این شرط، برای دریافت حکم تخلیه اقدام کند؛ البته تنها در صورتی که شرط خلاف قانون و مفاد قانونی نباشد.

نکاتی که باید بدانید:

علاه بر موارد ذکر شده، نکاتی هستند که باید برای صدور حکم یا دستور تخلیه باید در نظر داشته باشید:

  • دادخواست یا اظهارنامه نیاز نیست:

برای درخواست تخلیه لازم نیست که اظهارنامه برای مستاجر ارسال شود و مستاجر با انقضاء قرارداد اجاره مکلف به تخلیه ملک است و نیازی به ارائه دادخواست توسط مالک یا ارسال اظهارنامه وجود ندارد.

  • اجرت‌المثل:

اگر در قرارداد اجاره، صریحا مبلغ اجاره بها ذکر شده باشد، اجرت‌المثل نامیده می‌شود. اما اگر اجاره بها به صراحت در قرارداد ذکر نشده باشد، اجرث‌المثل با در نظر داشتن شرایط مختلفی از جمله متراژ ملک، سال ساخت و قیمت عرف منطقه توسط کارشناس رسمی دادگستری تعیین شده و مستاجر مکلف به پرداخت آن خواهد بود.

  • اجرت‌المثل ایام تصرف:

اگر بنا به هردلیلی مستاجر بعد از اتمام مدت زمان قرارداد اجاره، در ملک باقی بماند، باید طبق توافق و مفاد قرارداد رفتار شود.

ممکن است در قرارداد توافق شده باشد که با انقضای قرارداد، مستاجر می‌تواند برای مدت مشخصی با پرداخت مبلغ تعیین شده به‌عنوان اجاره بهای بعد از انقضا در ملک باشد. در غیر این صورت، اگر مستاجر بعد از اتمام زمان قرارداد بدون رضایت مالک در ملک باقی مانده باشد، باید مبلغی به عنوان وجه التزام عدم تخلیه بپردازد.

اجرت‌المثل و حکم تخلیه
اگر در قرارداد اجاره، صریحا مبلغ اجاره بها ذکر شده باشد، اجرت‌المثل نامیده می‌شود

در صورتی که درقرارداد چنین توافقی وجود داشته باشد، مستاجر باید اجرت‌المثل ایام تصرف را بپردازد که محاسبه این مبلغ توسط کارشناس رسمی دادگستری انجام می‌شود.

  • وقوع حوادث غیرمترقبه:

اگر در هنگام اجرای دستور تخلیه به علت وقوع حوادث غیرمترقبه، امکان تخلیه ملک وجود نداشته باشد و مستاجر تقاضای مهلت کند، مراجع قضایی برای یک نوبت و حداکثر به مدت یک ماه به مستاجر مهلت خواهند داد.

  • اعتراض و تجدید نظر:

دستور تخلیه صادره از ناحیه شورای حل اختلاف، قابل اعتراض و تجدید نظرخواهی نیست.

  • خسارت یا بدهی:

درصورتی که مستاجر در طول دوران سکونت، خسارتی به ملک وارد کرده یا به مالک بدهکار باشد، مالک باید برای دریافت بدهی یا خسارت به دادگاه یا شورای حل اختلاف درخواست ارائه کرده و ادعایش را ثابت کند.

  • مدت زمان مستاجر برای تخلیه ملک:

بعد از صدور دستور تخلیه، مستاجر سه روز برای تخلیه ملک فرصت خواهد داشت. معمولا دریافت حکم تخلیه یک هفته طول می‌کشد؛ اما اگر نیاز باشد تا مالک مواردی را اثبات کند، ممکن است این مدت کمی بیشتر طول بکشد.

  • توقف دستور تخلیه:

امکان توقف دستور تخلیه در دو صورت وجود دارد: یکی اینکه مستاجر ثابت کند که برخلاف ادعای مالک، قرارداد اجاره را تمدید کرده و دیگر اینکه ثابت کند که مالک از سندی جعلی برای ارائه درخواستش استفاده کرده و در این دو صورت می‌توان مانع از اجرای حکم تخلیه شد.

از آنجا که دستور تخلیه مستاجر باید سریعا اجرایی شود، در بسیاری از مواقع، مستاجر فرصت نخواهد داشت تا پیش از اتمام این مهلت، عملیات تخلیه را متوقف کند. در نتیجه باید برای دادرسی فوری اقدام کرده و بدون دادخواست، دلایل خود را در محکمه ارائه کند تا درخواستش مورد بررسی قرار بگیرد.

دریافت حکم تخلیه برای املاک تجاری

در مورد دریافت حکم تخلیه برای املاک تجاری، ماجرا متفاوت خواهد بود و باید دستور تخلیه توسط مالک از دادگاه دریافت شود. در مورد املاک تجاری، بحث سرقفلی مطرح خواهد بود.

در املاک تجاری نیز در صورتی که ملک مشمول قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 1356 باشد، دادگاه برای فسخ اجاره و تخلیه ملک اقدام خواهد کرد. اما درصورتی که قرارداد، مشمول قانون روابط موجر و مستاجر سال 1376 باشد، باید از طریق شورای حل اختلاف برای دریافت دستور تخلیه اقدام کرد.

شرایط صدور حکم تخلیه در املاک تجاری

داستان املاک تجاری (مغازه‌ها) که دارای سرقفلی هستند، با املاک مسکونی متفاوت است و در مورد املاک تجاری، مالک می‌تواند در شرایط زیر حکم تخلیه را دریافت کند:

  • نیاز شخصی:

بدین معنا که صاحب ملک اعلام می‌کند که شخصا قصد استفاده از ملک تجاری‌اش را دارد و این‌گونه حکم تخلیه را دریافت می‌کند.

  • عدم پرداخت اجاره بها:

اگر چه عدد اجاره بها خیلی کم است ولی باز هم مالک می‌تواند در صورت عدم پرداخت اجاره بها توسط مستاجر، برای دریافت حکم تخلیه اقدام کند.

  • تعدی و تفریط:

زمانی که مستاجر بدون اجازه مالک، در مغازه دست برده باشد، مثلا سرویس بهداشتی اضافه کرده باشد یا دیوار را عوض کرده و حتی یا طبقه و قفسه نصب کرده و یا دکور زده باشد، مالک می‌تواند برای دریافت حکم تخلیه ملک تجاری‌اش اقدام کند و در این مورد، به شما حق سرقفلی داده نمی‌شود.

حکم تخلیه ملک تجاری
با اعمال هرنوع تغییر در ملک تجاری بدون اجازه مالک، او می‌تواند برای دریافت حکم تخلیه دست به کار شود
  • تخریب و نوسازی:

در مورد املاک تجاری قدیمی، مالک گاها می‌تواند با مراجعه به دادگاه، درخواست تخلیه ملک را به قصد تخریب و نوسازی ارائه کند که برای این کار، مالک باید در ابتدا از شهرداری جواز ساخت بگیرد و بعد با جواز به دادگاه مراجعه کند. در مرحله بعد، کارشناس رسمی دادگستری برای بررسی شرایط تعیین می‌شو و حق سرقفلی را تعیین کرده وبعد از پرداخت این مبلغ توسط مالک، حکم تخلیه ملک صادر خواهد شد.

سخن آخر

شما چه در قالب مالک و چه در جایگاه مستاجر، اگر با حقوق قانونی خود در هنگام تنظیم و امضای قرارداد اجاره آشنا باشید، می‌توانید از بروز مشکلات بسیاری جلوگیری کرده و در صورت بروز مشکل، درصورتی که در قرارداد از آن صحبت به میان آمده باشد، راحت‌تر و سریع‌تر برای حل کردن آن اقدام کنید.

دریافت حکم تخلیه ملک یکی از این موارد است که درصورت تنظیم یک قرارداد اجاره درست و مناسب، می‌توانید در صورت لزوم برای این کار وارد عمل شوید. در این مقاله ما سعی کردیم تا جزئیات ضروری درمورد دریافت حکم تخلیه ملک مسکونی و تجاری را برایتان توضیح دهیم و در صورتی که سوال یا هرگونه ابهامی دراین رابطه دارید و یا تجربه مشابهی در این زمینه داشته‌اید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments