نکات مهمی که باید در انتخاب مغازه مدنظر قرارداد

انتخاب مغازه مناسب برای شروع کسب و کار

اگر قصد خرید یا اجاره یک مغازه برای شروع کسب و کاری جدید را دارید، باید بدانید که در نظر گرفتن فاکتورهای متعدد می‌تواند در موفقیت تجارت شما نقشی حیاتی را ایفا کند. انتخاب یک مغازه اصلا اقدامی ساده و فانتزی نیست. بلکه یک مرحله حیاتی در آغاز به کار شماست. یکی از مهمترین فاکتورها در انتخاب مغازه مناسب و البته اولین نکته این است که مغازه‌ای متناسب با سبک کسب‌و‌کارتان را برگزینید.

مراکز تجاری، مراکز خرید، مناطق تجاری و ساختمان‌های مختص به مشاغل خاص و… طوری طراحی شده‌اند که بتوانند نیازهای خاص مشاغل مختلف را برآورده کنند. پس بزرگ بودن، شیک بودن یا بر خیابان بودن یک مغازه، به تنهایی تضمینی برای موفقیت کسب و کار شما نخواهند بود و در هنگام انتخاب مغازه باید فاکتورهای متعددی را مدنظر داشته باشید که در این مقاله دراین رابطه بیشتر صحبت خواهیم کرد. پس با نیک بوم همراه باشید.

نکات مهم برای انتخاب مغازه مناسب :

اگر تجارت شما بیشتر به صورت آنلاین است و عملا نیازی به دفتر یا مغازه بزرگی ندارید، نیازهای شما برای اجاره یا خرید یک مغازه، متفاوت با کسی خواهد بود که می‌خواهد از مغازه خود به عنوان ویترین اصلی محصولاتش استفاده کند.

از همین رو، استراتژی شما برای انتخاب مغازه مناسب و متناسب با نیازهایتان، احتیاج به برنامه‌ریزی و تحقیق همه جانبه در مورد گزینه‌هایتان دارد. یعنی لزوما اجاره یا خرید یک مغازه در یک مرکز خرید بزرگ به منزله موفقیت شما نخواهد بود. در این مقاله می‌کوشیم تا با بررسی فاکتورهای مهم در انتخاب مغازه مناسب، به شما کمک کنیم تا بهترین مکان را برای کسب و کار و تجارت خود شناسایی کنید. از جمله مهمترین این فاکتورها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • جنس فعالیتتان را بررسی و تعیین کنید

قبل از هر چیز بهتر است که به بررسی گزینه‌های متفاوت برای خرید یا اجاره فضای تجاری بپردازیم تا بهتر بتوانیم درمورد موقعیت مکانی مغازه مدنظر تصمیم گیری کنیم. این را در نظر داشته باشید که این روزها گزینه‌های خلاقانه‌تری مانند استفاده از فضاهای مشترک برای تجارت‌های مختلف در حال گسترش هستند. پس هوشیارانه و آگاهانه با درنظر داشتن جنس تجارتتان، مغازه‌ای را انتخاب کنید که نیازهایتان را برآورده کند.

کسب‌و‌کارهای آنلاین:

اگر تجارت شما بیشتر به‌صورت آنلاین است و از خانه کار می‌کنید ولی به دنبال فضای بزرگتری هستید، شاید بهتر باشد که به فکر تغییر خانه و نقل‌مکان به خانه بزرگتری باشید تا بتوانید با داشتن یک دفترکار در خانه، نیازتان به فضای لازم را برآورده کنید و لزوما نیازی به اجاره یا خرید یک مغازه نخواهید داشت.

خرده فروشی:

اگر تجارت شما به فضایی کوچک نیاز دارد، خود را محدود به یک ویترین یا زیر پله‌ای کوچک در مرکز شهر نکنید. شما می‌توانید فضای کوچکی را برای فروش محصولاتتان، در فرودگاه یا ساختمان‌ها و مراکز خرید مستقل و یا همچنین اجاره یک کیوسک یا غرفه در جریان رویدادها و مراسم‌های خاص اجاره کرده یا بخرید.

فاکتورهای مهم در انتخاب مغازه مناسب
از فاکتورهای مهم در انتخاب مغازه مناسب ، این است که نوع و جنس فعالیتتان را مشخص کنید.

مشاغل سیار:

در گذشته مشاغل سیار فقط به فروشندگان سیاری که در اطراف جشنواره‌ها، سیرک یا نمایشگاه‌ها محصولاتشان را به فروش می‌رساندند منحصر بود. اما امروزه با وجود دستگاه‌های کارت‌خوان سیار شما می‌توانید یک رستوران سیار را در پشت کامیون خود داشته باشید، یا همراه خود کتاب‌فروشی‌تان را به هرجا که می‌خواهید حمل کنید.

مراکز و فضاهای تجاری:

فضاهای تجاری برای رشد و پیشرفت تجارت شما انعطاف‌پذیرتر هستند ولی عمدتا این فضاها برای کسب و کارهایی مناسبند که به رفت و آمد و ترافیک بالای مشتریان وابستگی نداشته باشند.

سایت‌های صنعتی:

اگر تجارت شما به نوعی تولیدی یا توزیع است، نیازهای ویژه‌ای دارید و احتمالاً برای پیدا کردن مغازه جدید گزینه‌های محدودی خواهید داشت.

سایت‌های صنعتی برای تجارت‌هایی که به فضای انبارداری زیادی نیاز دارند یا باید به مسیرهای اصلی حمل‌و‌نقل دسترسی داشته باشند بسیار مناسب است. همچنین بعضی از شرکت‌ها ممکن است در فرآیند تولید محصولاتشان آلاینده تولید کنند. بنابراین سایت‌های صنعتی برای این تجارت‌ها نیز ایده‌آل خواهند بود.

تقریباً همیشه اینگونه است که جایی که شما می‌خواهید مغازه باز کرده و تجارتی به راه بیندازید طبق دستورات منطقه‌بندی محلی در جامعه شما تعیین می‌شود. پس تا زمانی که مطمئن نشده‌اید که راه‌اندازی کسب و کارتان در منطقه‌ مدنظرتان، میسر و مناسب خواهد بود، هرگز قراردادی را امضا نکنید.

  • بودجه‌تان را در نظر بگیرید

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در انتخاب مغازه مناسب، تناسب قیمت خرید یا اجاره آن با بودجه شماست. البته این تمام چیزی نیست که باید در مورد هزینه‌ها بررسی کنید. در اماکن و مراکز تجاری، علاوه بر قیمت خرید یا اجاره ماهیانه که باید در نظر گرفته شوند موظف به پرداخت هزینه‌‎های دیگری مثل هزینه شارژ نیز خواهید بود.

از سوی دیگر تقریباً در همه کسب‌و‌کارها هزینه‌های غیرمترقبه متفاوتی وجود دارد که حتماً باید آنها را در نظر بگیرید. هزینه‌هایی نظیر مالیات، نوسازی محل، ارتقاء سطح امکانات، حداقل حقوق پرداختی و پاداش. حتی در مشاغل سیار نیز باید قبل از شروع کسب‌و‌کار جدید، هزینه‌های مربوط به اخذ مجوزهایی نظیر مجوز فعالیت و هزینه‌های وسیله‌نقلیه را در نظر بگیرید.

در نظر گرفتن این نکات به شما کمک می‌کند تا بتوانید انتخاب خوبی برای محل تجارت و کسب‌و‌کار آینده‌تان داشته باشید. پس قبل از هر کاری، با صاحبان مغازه‌هایی که در آن منطقه یا مرکز تجاری هستند صحبت کنید و از آنها بپرسید که آیا از شرایط کسب و کارشان در آنجا راضی هستند یا نه! اگر چه هرگز نمی‌توانید پیش‌بینی کنید که شروع به کار در یک مکان جدید برایتان خوب یا بد پیش خواهد رفت، اما تا جایی که می‌توانید از قبل در مورد آن منطقه تحقیق کنید تا ببینید که آیا مکانی که انتخاب کرده‌اید بهترین گزینه موجود برای رشد تجارتتان هست یا نه.

  • برندسازی کنید

زمانی که در حال بررسی گزینه‌ها برای پیدا کردن و انتخاب مغازه مناسب برای تجارت خود هستید، برند تجاری مدنظرتان را هم در ذهن ترسیم کرده و به سبک کاری و سطح سرویس‌ها و کالاهایی که قصد ارائه دارید، توجه ویژه‌ای کنید. به عنوان مثال قطعا نمی‌خواهید که رستوران لوکس و مجلل‌تان را در وسط یک شهرک دانشجویی یا منطقه‌ای روستایی بازگشایی کنید؛ افتتاح یک رستوران لوکس در مناطقی که مشتریان برای غذا پول کمتری پرداخت می‌کنند، ایده خوبی نخواهد بود.

امنیت یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب مغازه مناسب
یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب مغازه مناسب ، امنیت منطقه برای فروشنده، کارمندان و خود مغازه است.
  • فروشندگان و تامین‌کنندگان‌ را در نظر بگیرید

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در انتخاب مغازه مناسب ، دسترسی راحت فروشندگان و تامین‌کنندگان اجناس به شماست. در غیر این صورت ممکن است در دریافت کالاها با تاخیرهای طولانی و یا هزینه‌های سرسام‌آوری روبرو شوید یا حتی برای چند روزی، با وجود صفر بودن موجودی برخی کالاها، قادر به تهیه و جایگزین کردن آنها نشوید. هنگامی که گزینه‌های خود را برای انتخاب مغازه جدید بررسی می‌کنید، از خودتان این سوال را بپرسید که موقعیت مکانی کدام‌یک از این مغازه‌ها، برای تامین کالاهای اولیه موردنیاز شما ارزان‌تر و آسان‌تر خواهند بود.

  • در انتخاب مغازه مناسب امنیت را مدنظر قرار دهید

نکته دیگری که در هنگام انتخاب مغازه اصلا نباید دست کم گرفته شود امنیت محله و منطقه است. شما باید علاوه بر امنیت خود و کارمندانتان، امنیت مغازه و اجناسی که در آن به معرض فروش می‌گذارید را نیز مدنظر بگیرید. این مورد برای کسب‌و‌کارهایی که ریسک بالایی برای سرقت دارند (از جمله طلافروشی‌ها)، مهم‌تر خواهد بود. همچنین اگر قرار باشد که در طول شب نیز مغازه باز باشد و یک یا دو فروشنده در آن مشغول به کار باشند، موضوع امنیت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

  • به مناطقی بروید که تقاضا وجود دارد

در حالت ایده‌آل می‌خواهید در محله ای‌ مغازه‌تان را بازگشایی کنید که آنجا از رقبای شما اشباع نشده باشد. مثلا افتتاح یک مغازه قصابی در خیابانی که در فاصله پانصد متری شما، سه مغازه قصابی دیگر نیز وجود دارند، کاری اشتباه و بیهوده خواهد بود. به دنبال محلات و مناطقی باشید که محصولات یا خدمات شما متقاضی زیادی داشته باشد یا رقیب در آنجا بسیار کم باشد. در صورت امکان می‌توانید جایی را انتخاب کنید که سایر مشاغل موجود در آنجا مکمل حرفه شما باشند تا مطمئن شوید که شما نیز در چرخه بازار محلی قرار خواهید گرفت.

  • به فکر کارمندان‌تان باشید

اگر برای کسب‌و‌کار خود به کارمند یا مدیرداخلی احتیاج دارید، باید اطمینان حاصل کنید که تجارت خود را در منطقه‌ای شروع می‌کنید که کارمندان دسترسی خوبی به حمل‌و‌نقل عمومی برای رسیدن به مغازه داشته باشند. پیدا کردن کارمندان خوب برای موفقیت تجارت شما اهمیت زیادی دارد، بنابراین شما هم باید به فکر آسایش آنها باشید و مغازه خود را در موقعیتی مکانی انتخاب کنید که شرایط دسترسی به حمل و نقل عمومی برایشان آسان باشد.

  • به دنبال جایی بگردید که پارکینگ مناسب داشته باشد

هرچقدر هم که مغازه شما پرمشتری و محبوب باشد، در هرصورت داشتن جای پارک مناسب برای مشتریان، یک نکته حیاتی و مهم خواهد بود. بارها شده که هرکدام از ما به خاطر سختی یافتن جای پارک، قید رفتن به فروشگاه محبوبمان را زده‌ایم.

آیا محلی که برای کسب‌و‌کارتان انتخاب کرده‌اید، پارکینگ دارد یا مشتریان برای پارک کردن خودروهایشان به دردسر خواهند خورد؟ ممکن است مشتریان مجبور به پرداخت هزینه‌ای برای پارک کردن خودروهایشان باشند.آیا آنها تمایل به این کار دارند؟ اگر پارکینگ پولی تنها گزینه پیش روی شماست، باید این امکان را برای مشتریانتان فراهم کنید. در هر صورت کارمندان خود را فراموش نکنید، زیرا آنها به مکانی برای پارک کردن ماشین‌هایشان احتیاج خواهند داشت.

حرف آخر در انتخاب مغازه مناسب

بدین ترتیب حتما متوجه شده‌اید که تنها انتخاب یک مغازه بزرگ، دو نبش یا دلباز برای تضمین کسب‌و‌کار شما کافی نخواهد بود و فاکتورهای مهمی در انتخاب مغازه مناسب وجود دارند که هریک به نحوی می‌توانند نقشی تعیین‌کننده در موفقیت شما ایفا کنند؛ از توان برآمدن از پس هزینه‌ها گرفته تا در دسترس بودن فضای پارک مناسب و نیاز منطقه به کالاها و خدمات ارائه شده در مغازه شما.

انتخاب بهترین مکان برای کسب و کار می‌تواند در موفقیتتان اهمیت بسیاری داشته باشد. بنابراین قبل از اینکه بخواهید جایی را اجاره کرده یا بخرید، تحقیقات لازم را انجام دهید. در این راه به کارمندان و مشتری‌های بالقوه نیز فکر کنید. با پیدا کردن موقعیت مکانی ایده‌آل ، کسب و کارتان را با اطمینان و علاقه آغاز خواهید کرد.

منبع: JustBusiness

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments