از بین بردن بوی رنگ در خانه با هشت روش ساده

از بین بردن بوی رنگ در فضای خانه

رنگ‌آمیزی سقف و دیوارها، یکی از کم‌هزینه‌ترین و سریع‌ترین روش‌ها برای ایجاد تغییر در یک اتاق و فضای خانه است. اما متاسفانه تاثیر طولانی بوی رنگ باعث می‌شود نتوانید دست کم برای مدتی به اندازه کافی از تغییر فضای منزلتان لذت ببرید. در حالی که هوای آزاد بهترین روش برای خشک کردن و از بین بردن بوی رنگ است، اما همیشه این امکان وجود ندارد که همه درها و پنجره ها را باز بگذاریم تا بوی رنگ از خانه خارج شود. اما اصلا نگران نباشید، راهکارهای دیگری برای از بین بردن بوی رنگ در خانه وجود دارد که ما در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

هشت ماده طبیعی، سالم و در دسترس هستند که شما می‌توانید با بهره‌گیری از هریک از آنها، هرچه سریع‌تر برای از بین بردن بوی رنگ وارد عمل شوید؛ نکته مهم و جالب توجه اینجاست که این ماده‌ها، همگی طبیعی و دوستدار محیط زیست هستند و به شما کمک می‌کنند تا هر چه سریع‌تر از شر بوی رنگ خلاص شوید:

هشت روش طبیعی برای از بین بردن بوی رنگ

شما به سادگی می‌توانید با چیزهایی که در خانه دارید، به‌طور طبیعی برای از بین بردن بوی رنگ در خانه وارد عمل شوید. اما نکته مهم اینجاست که لازم نیست منتظر بمانید تا کار رنگ‌آمیزی تمام شود و پس از آن از این مواد استفاده کنید. اگر از همان ابتدای کار نقاشی ساختمان، برای از بین بردن بوی رنگ دست به کار شوید، خیلی سریع‌تر می‌توانید از شر بوی نامطلوب رنگ رها شده و درنتیجه از فضای جدیدتان لذت کامل را ببرید. در این مقاله به این مواد و نوع استفاده از آنها اشاره خواهیم کرد:

  • جوش شیرین:

همان‌طور که می‌دانید جوش شیرین یک بوگیر طبیعی برای یخچال و ماشین لباسشویی است. بنابراین می‌توانید از این ماده طبیعی و در دسترس، برای از بین بردن بوی رنگ نیز استفاده کنید. کمی پودر جوش‌شیرین را داخل کاسه‌های کم عمق بریزید و آنها را در بخش‌های مختلف اتاق قرار دهید. وقتی که کار رنگ کردن تمام شد، کاسه‌ها را خالی کرده و دوباره با جوش‌شیرین جدید پر کنید تا جوش‌شیرین تازه، با جذب بوی خود وارد عمل شود.

نکته: اگر همچنان بوی رنگ باقی مانده، کمی از پودر جوش‌شیرین را بر روی فرش یا مبل بریزید و بگذارید تمام طول شب آنجا بماند. صبح روز بعد پودر جوش شیرین را که حسابی بوی رنگ را به خود کشیده، با جاروبرقی جمع کنید.

از بین بردن بوی رنگ با جوش‌شیرین
جوش‌شیرین از جمله موادی است که برای از بین بردن بوی رنگ در فضای خانه مفید است.
  • پیاز

شاید نتوان قاطعانه گفت که استشمام بوی رنگ بدتر است یا بوی پیاز! اما یک موضوع حتمی است و آن این است که قطعا بوی پیاز، برخلاف بوی رنگ، سمی نیست و به ریه‌های شما آسیب نمی‌رساند.

پس شما به سادگی می‌توانید برای از بین بردن بوی بد رنگ در فضای خانه‌ای که تازه نقاشی شده، دو پیاز متوسط را خرد کرده و در بشقاب در بخش‌های مختلف اتاق قرار دهید. البته باید درنظر داشته باشید که بعد از اتمام کار، هرگز از این پیازها برای آشپزی استفاده نکنید، زیرا آنها VOC که نوعی ترکیبات آلی فرار ناشی از بوی رنگ هستند را به خود جذب کرده‌اند و مصرفشان بسیار خطرناک خواهد بود.

  • زغال

یکی از بهترین موادی که می‌تواند بو را به خود جذب کند، زغال است. برای از بین بردن بوی رنگ شما می‌توانید با خریدن یک کیسه کوچک زغال، تکه‌هایی از آن را در کاسه‌های مختلف در اطراف اتاق قرار دهید. از باقیمانده این زغال می‌توانید کیسه های کوچکی تهیه کرده و آن را برای از بین بردن بوی بد کفش‌ها استفاده کنید.

  • قهوه آسیاب شده

قهوه آسیاب شده نه تنها به از بین بردن بوی رنگ کمک می‌کند بلکه باعث می‌شود که تا زمان اتمام کار، حس هوشیاری بیشتری داشته باشید. مطمئن شوید که قهوه‌ آسیاب شده را بعد از اتمام کار، در سطل آشغال می‌ریزید و هرگز از این پودر برای تهیه قهوه استفاده نخواهید کرد.

قهوه آسیاب شده و تفاله قهوه، علاوه بر اینکه برای تغذیه گیاهان مفید است، در زمینه از بین بردن بوی رنگ نیز به کمک شما خواهد آمد.

از بین بردن بوی رنگ با قهوه
یکی دیگر از مواد طبیعی کاربردی برای از بین بردن بوی رنگ در فضای خانه، قهوه آسیاب شده است.
  • آب و لیمو

آب به تنهایی ترکیبات VOC را جذب می‌کند. در عین حال بهتر است که چند برش از لیموی تازه را داخل یک ظرف آب قرار داده و آن را در اتاق بگذارید. لیمو عطری تازه و خوب در فضای اتاق ایجاد می‌کند. از آنجایی که آب به زمان طولانی‌تری نیاز دارد تا بوی رنگ را به خود جذب کند، بهتر است تا کاسه‌های آبی که داخل آنها لیمو قرار داده‌اید را در تمام طول شب در اتاق قرار دهید.

  • سرکه

داخل کاسه‌های کوچک حدود یک فنجان سرکه سیب یا سرکه سفید تصفیه شده بریزید. سرکه بدون اینکه به هوای اتاق شما ترکیبات سمی اضافه کند، برای از بین بردن بوی رنگ بسیار عالی عمل می‌کند. کاسه‌ها را در گوشه‌های مختلف اتاق قرار دهید.

در صورت لزوم، در روزهای آتی، سرکه داخل کاسه‌ها را عوض کنید و در پایان کار، سرکه داخل کاسه‌ها را دور بریزید.

  • عصاره‌های طبیعی

دو عصاره طبیعی برای از بین بردن بوی رنگ در فضای خانه و تازه کردن هوای اتاق، عملکرد فوق العاده‌ای دارند؛ عصاره وانیل و همچنین سوسنبر (نعناع فلفلی).

کافی است تا چند قطره از این عصاره‌ها را بر روی گلوله‌های پنبه ریخته و آنها را در کاسه‌های کوچک در گوشه‌های اتاق قرار دهید. بسیاری از نقاش‌ها معتقدند که با اضافه کردن چند قطره از این دو عصاره به‌طور مستقیم به رنگ، قبل از شروع کار، می‌توان بوی رنگ را کم کرد.

  • شمع

شعله شمع کمک می کند تا VOCرنگ موجود در هوا سوخته و از بین برود. اما در انتخاب نوع شمع دقت کنید؛ شمع‌هایی که از پارافین درست شده‌اند ممکن است باعث ایجاد مواد سمی در فضای اتاق شوند.

در نتیجه برای این کار، باید به سراغ شمع‌هایی که با موم سویا یا موم طبیعی زنبور عسل درست شده‌اند، بروید تا بتوانید هوای تمیز و سالمی در اتاق داشته باشید. هنگامی که شمع را در اتاق روشن می‌گذارید، بی‌نهایت دقت کنید که بچه‌ها و حیوانات خانگی به آن دسترسی نداشته باشند.

از بین بردن بوی رنگ با شمع
شمع از دیگر موادی است که می‌توان از آن برای از بین بردن بوی رنگ در فضای خانه بهره برد.

جلوگیری از پخش شدن بوی رنگ از ابتدای کار

اما شما می توانید حتی قبل از شروع پروسه نقاشی ساختمان، با به کارگیری چند ترفند ساده، از شدت بوی رنگ و پخش شدن آن در محیط خانه کاسته و بدین‌ترتیب سریع‌‌تر از شر بوی رنگ در فضای خانه راحت شوید. پس قبل از شروع رنگ‌آمیزی ساختمان این نکات را مدنظر داشته باشید:

  • استفاده از رنگ‌هایی با VOC کم یا بدون VOC

اگرچه همیشه این امکان وجود ندارد، اما بهترین کار این است که از استفاده از رنگ‌هایی که بوی شدیدی دارند خودداری کنید.

دراین راستا بهتر است تا به سراغ رنگ‌هایی با فرمول VOC کم یا حتی آنهایی که بدون VOC هستند بروید. اگر مجبور به استفاده از یک رنگ روغنی هستید، آنهایی را انتخاب کنید که بوی کمتری دارند. همچنین رنگ‌های وجود دارند که از گیاهان، شیر، مواد معدنی یا خاک رس ساخته می‌شوند که حاوی مواد سمی کمتری برای محیط زیست هستند.

  • بررسی شرایط آب و هوا در روزهای آتی

قبل از اینکه شروع به رنگ زدن خانه کنید، حتما شرایط آب و هوایی در روزهای آینده را چک کنید. از رنگ کردن خانه در روزهایی که رطوبت هوا بالاست یا پیش‌بینی بارندگی شده، خودداری کنید. رطوبت بالای هوا، فرآیند خشک شدن رنگ را کند می‌کند و باعث می‌شود که بوی رنگ بیشتر در محیط خانه باقی بماند.

هرچه بیشتر بوی رنگ در فضای اتاق بماند، احتمال اینکه اثاثیه خانه از جمله فرش، پرده‌ها و مبلمان این بو را به خود جذب کنند، بیشتر خواهد شد.

  • خشک کردن کامل رنگ قبل از زدن لایه بعد

اگر قصد دارید چند لایه رنگ به دیوار بزنید، قبل از اینکه لایه اول خشک شود، هرگز لایه بعدی را روی آن نزنید. دیوارهای مرطوب بیشتر بوی رنگ را در خود نگه ‌می‌دارند و این گازهای سمی ، در طولانی مدت تدریجا در محیط آزاد می‌شوند.

هنگامی که کار رنگ کردن دیوار را متوقف می‌کنید، درب قوطی‌های رنگ را با درپوش‌هایش ببندید و قلم موهای رنگ‌کاری را در پلاستیک بپیچید تا بوی بیشتری در فضا متصاعد نشود.

  • باز گذاشتن درو پنجره‌ها

زمانی که یک اتاق را رنگ می‌کنید، سعی کنید تا حد امکان، درها و پنجره ها را باز بگذارید تا بوی رنگ هرچه سریعتر از اتاق خارج شود. در عین حال درب اتاق‌های دیگر خانه را ببندید تا بوی رنگ وارد آنها نشود.

سخن آخر

اگرچه رنگ‌آمیزی در و دیوارهای خانه، روح تازه‌ای به فضای خانه می‌دهد، اما بوی ناخوشایند رنگ که تا مدتی در خانه باقی می‌ماند، علاوه بر آنکه برای سلامتی مضر است، آزار دهنده نیز خواهد بود.

در این میان، راهکارهایی ساده ولی کاربردی نیز وجود دارند که به شما در از بین بردن بوی رنگ در خانه کمک می‌کنند و چه روشی بهتر و راحت‌تر از بهره‌گیری از مواد طبیعی و دردسترس در مبارزه با بوی رنگ. ما در این مقاله تعدادی از این مواد طیعی و کاربردی را به شما معرفی کردیم؛ اگر در هنگام رنگ‌آمیزی منزلتان، تجربه متفاوتی داشته‌اید و با مواد دیگری راحت بوی رنگ را از بین برده‌اید، حتما تجربیاتتان را با ما در میان بگذارید.

منبع: The Spruce

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments