ترفندهایی کاربردی برای خرید خانه با قیمت مناسب

نکاتی در مورد خرید خانه با قیمت مناسب

همه خریداران مسکن یک ویژگی مشترک دارند و آن هم این است که هیچ یک از آنها نمی‌خواهند که کلاه سرشان برود و به دنبال آن هستند تا خانه مدنظرشان را با بهترین و مناسب‌ترین قیمت ممکن خریداری کنند. اما مسئله مهم و کلیدی اینجاست که خرید خانه با قیمت مناسب چگونه امکان‌پذیر است؟

بسیاری از ما به دلیل مشغله‌های شغلی و تحصیلی، دانش کافی درباره بازار املاک نداریم و در جریان تحولات روزمره بازار مسکن نیستیم. درعین حال، قیمت‌ها معمولا آنقدر در حال نوسان هستند که ما به‌عنوان خریدار نمی‌دانیم که قیمت مناسب و منصفانه مسکن مدنظرمان چقدر است. در هر صورت وضعیت بازار مسکن به هر ترتیبی که باشد، قبل از خرید خانه باید مطمئن شویم که خانه را به قیمتی مناسب می‌خریم. حالا اینکه قیمت مناسب یک خانه، چه قیمتی است و آیا خانه را به قیمت می‌خریم یا نه، ترفندهایی دارد که در ادامه دراین باره بیشتر صحبت خواهیم کرد:

چطور از خرید خانه با قیمت مناسب مطمئن شویم؟

این سوال بسیار مهمی است که چطور باید بفهمید که در یک بازار پرنوسان و پرتلاطم، معامله خوبی می‌کنید؟ شما به‌عنوان خریدار یک ملک، باید بدانید که چگونه قیمت یک خانه را ارزیابی کرده و قیمت مناسب خرید خانه را به طور تقریبی به دست بیاورید. به این ترتیب می‌توانید در راستای انتخاب خانه مدنظرتان و خرید آن با قیمتی مناسب تصمیمی منطقی بگیرید. در این مقاله ده ترفند کاربردی به شما آموزش خواهیم داد تا با به کارگیری آنها بتوانید معامله خوبی در خرید یک خانه داشته باشید و خرید خانه با قیمت مناسب را تجربه کنید. قبل از صحبت درمورد این ترفندها، چند نکته هست که باید به آنها توجه کنید:

– زمانی که می‌خواهید خانه بخرید، برای ارزیابی بازار نگاهی به قیمت خانه‌هایی که اخیراً فروخته شده‌اند بیاندازید. همچنین خانه‌های مشابهی که در بازار هستند را ببینید و خانه‌های مشابهی که به دلیل فروخته نشدن از بازار فروش بیرون رفته‌اند را بررسی کنید.

– مشخص کنید که شما، در بازار خریدار هستید یا فروشنده و اینکه آیا محله انتخابی برایتان جذابیت دارد یا نه؟

– حتماً به توصیه‌های مشاور املاک در مورد قیمت‌ها توجه کنید.

– به‌جای اینکه اولین قیمت درخواستی فروشنده را بپذیرید، برای مذاکره کردن آماده باشید.

و حالا ترفندهای خرید خانه با قیمت مناسب را با هم یکی یکی مرور خواهیم کرد:

  • بررسی خانه‌های تازه فروخته شده

در این بررسی، ملکی برایتان قابل ارزشمند است که از لحاظ اندازه، شرایط، محله و امکانات رفاهی مشابه با آنچه شما مدنظر دارید باشد. مثلا یک خانه ۵۰۰ متری با پارکینگ، باید با یک خانه دیگر با همین مشخصات و در همان محله قیمت مشابهی داشته باشد.

با این حال شما می توانید ملک موردنظرتان را با ملک‌های مختلف دیگر مقایسه کنید تا اطلاعات خوبی به دست آورید. مثلاً آیا خانه مدنظرتان، نسبت به خانه‌های بزرگتر و زیباتر ارزانتر است؟ و آیا نسبت به خانه‌های کوچکتر که جذابیت کمتری دارند، قیمت بالاتری دارد؟ سبک سنگین کردن قیمت‌ها با درنظر داشتن ویژگی‌ها و شرایط هرملک به شما کمک می‌کند تا دیدگاه بهتری نسبت به قیمت‌ها به دست بیاورید.

مشاورین املاک می‌توانند منبع اطلاعات به‌روز و دقیقی برای مقایسه ملک‌های مختلف باشند. همچنین می‌توانید نگاهی به ملک‌هایی بیاندازید که برای فروش سپرده شده‌اند اما هنوز به فروش نرسیده‌اند.

مشاوره از بنگاه برای خرید خانه با قیمت مناسب
بنگاهی‌ها با توجه به تجربه‌ بالایشان می‌توانند مشاورین خوبی برای راهنمایی و هدایت شما باشند.
  • آنالیز ملک‌های مشابه در بازار

در این مورد لازم نیست که به سراغ ملک‌های فروش رفته بروید. کافی است هدفتان از جستجو، یافتن ملک‌های مشابه ملک مدنظرتان در بازار باشد. شما می‌توانید به خانه‌های مشابهی نظیر آنچه مدنظر دارید مراجعه کرده و آنها را از لحاظ اندازه، موقعیت و امکانات رفاهی بررسی و مقایسه کنید.

همچنین می‌توانید برای به دست آوردن قیمت مناسب خانه مدنظر، قیمت‌ها را مقایسه کرده و ببینید آیا قیمت پیشنهادی به شما منصفانه است یا خیر؟ فروشندگان معقول می‌دانند که اگر بخواهند در یک بازار رقابتی شرکت کنند، باید قیمتی روی ملک بگذارند که شبیه و نزدیک به نرخ بازار باشد.

  • مرور ملک‌های مشابه فروخته نشده

اگر قیمت خانه‌ مدنظرتان، برابر با قیمت بسیاری از خانه‌هایی است که از لیست بازار فروش خارج شده‌اند، می‌توان به این جمع‌بندی رسید که دلیل فروش نرفتن این خانه‌ها، بالا بودن بیش از حد قیمت‌هایشان بوده است. پس می‌توان گفت که قیمت خانه مدنظرتان بالا و گران تعیین شده است. همچنین اگر املاک مشابه زیادی در بازار املاک یک منطقه خاص به چشم می‌خورند، پس قیمت‌ها باید پایین تر باشند. به خصوص اگر این املاک خالی مانده باشند.

برای اطلاع در مورد میزان عرضه و تقاضا در بازار مسکن فعلی، شاخص املاک فروخته نشده را بررسی کنید. این شاخص با توجه به نرخ خانه‌هایی که در حال فروش هستند، قیمت مناسب خرید خانه را به شما اعلام می کند و اینکه چه مدت زمان لازم است تا تمام خانه‌های موجود در بازار فروخته شوند.

  • کسب اطلاعات در مورد شرایط و قیمت‌ها در بازار

آیا اخیراً قیمت‌ها در بازار مسکن با نوسان روبرو بوده اند؟ در بازار فروش املاک، فروشندگان قیمتی کمی بالاتر و خریداران قیمت را کمی پایین تر می‌دهند. همه این‌ها بستگی به میزان رونق بازار املاک و مستغلات و منحنی فروششان در بازار محلی دارد.

وقتی شرایط بازار مسکن خوب و پررونق است (حتی اگر هنوز به اوج خود نرسیده باشد)، ممکن است فروشنده‌ها به‌جای قیمت‌های بالا ، قیمت‌های مناسب تری را پیشنهاد دهند. برعکس اگر قیمت ها به تازگی رو به کاهش گذاشته باشند، معمولا قیمت‌های ارائه شده برای املاک ممکن است بالاتر از قیمت معمول باشد.

البته با گذشت زمان می‌توان متوجه این نوسانات شد؛ در عین حال باید تاثیر نرخ بهره وام مسکن و بازار کار بر اقتصاد را نیز در نظر گرفت.

  • دقت بیشتر در ملک‌هایی که فروشنده آن را گذاشته

اگر به ملکی برخوردید که مالک مستقیما آن را برای فروش گذاشته و به بنگاه نسپرده، باید بیشتر دقت کنید و مراقب باشید. چرا که در بسیاری از مواقع، فروشنده‌ها بنا به دلایل مختلفی، معمولاً قیمت را بالاتر از قیمت بازار تعیین می‌کنند؛  این درحالی است که قیمت چنین ملکی باید پایین‌تر از معمول باشد.

زیرا در واقع در چنین مواردی نیاز به پرداخت کمیسیون خرید و فروش در معاملات املاک وجود نخواهد داشت و این مورد باید از قیمت خانه کسر شود. این مورد چیزی است که بیشتر فروشندگان هنگام تصمیم گیری در مورد قیمت گذاری به آن توجه نمی‌کنند.

یکی دیگر از مشکلات احتمالی که در خرید مستقیم خانه از فروشنده وجود دارد، این است که شاید فروشنده هنگام مراجعه به بنگاه‌های معاملات املاک راهنمایی یا قیمت خوبی از آنها دریافت نکرده باشد یا آنقدر از پیشنهاد آنها ناراضی بوده که تصمیم گرفته این کار را به تنهایی انجام دهد. در هر حال ممکن است که آنها قیمتی بالاتر از قیمت معمول تعیین کنند.

  • بررسی چشم اندازهای پیشرفت منطقه

در هنگام انتخاب خانه، چشم اندازهای توسعه محله مدنظرتان در آینده را بررسی کنید؛ چون هر توسعه‌ای بر روی قیمت‌ها تأثیرگذار خواهد بود. اگر قرار است در آن منطقه یک مرکز خرید بزرگ ساخته شود یا خط مترو به آنجا کشیده شود، یا حتی یک شرکت بزرگ جدید در آن منطقه راه اندازی شود، همه اینها می‌توانند بر قیمت آینده خانه‌ها تاثیر مثبتی داشته باشند. حتی پیشرفت‌های کوچک مانند احداث جاده‌ یا ساخت یک مدرسه جدید نیز می‌تواند نشانه خوبی باشد.

از طرف دیگر اگر در آن محله فروشگاه‌های موادغذایی و پمپ بنزین‌ها در حال بسته شدن باشند، این امر می‌تواند بر روی کاهش قیمت خانه‌ها تأثیرگذار بوده و شما نیز باید در مورد خرید ملک در آن منطقه تجدیدنظر کنید.

خرید خانه با قیمت مناسب در محله منسب
ساختن خانه ها و ایجاد امکانات جدید بر روی قیمت خانه‌ها تاثیر خواهد داشت.

توسعه و ساخت مسکن‌ جدید در یک محله، می‌تواند دو حالت داشته باشد. از یک طرف ساخت‌و‌ساز می‌تواند به این معنا باشد که آن منطقه روی بورس است و احتمالاً در آینده تقاضای بیشتری برای ملک شما نیز وجود خواهد داشت که این به ارزش خانه شما می‌افزاید. اما از طرفی دیگر وجود خانه‌های زیاد خالی در منطقه می‌تواند باعث کاهش قیمت ملک شما شود.

  • پرس و جو از مشاورین املاک

بنگاه‌های معاملات املاک و مستغلات، با تجربه‌ بالایی که در این شغل دارند، به‌راحتی و حتی بدون تجزیه و تحلیل داده‌هایی که به‌دست آورده‌اید، می‌توانند به شما بگویند آیا صاحبخانه قیمت‌ منصفانه‌ای برای ملک مدنظرتان تعیین کرده یا نه و در عین حال قیمت مناسب ملک مدنظرتان را تعیین می‌کنند.

پس حتما قبل از تصمیم‌گیری نهایی با مشاور املاکتان مشورت کرده و نظر او را در مورد شرایط و قیمت ملک مدنظر جویا شوید.

  • از خودتان سوال کنید آیا قیمت منصفانه است؟

اگر ملکی توجه شما را جلب نکند، هرچقدر هم که قیمت آن پایین باشد، باز هم به چشم شما نمی‌آید و قیمت آن به نظر شما منصفانه  نخواهد بود؛ حتی اگر برای پایین آوردن قیمت چانه هم زده باشید.

از طرف دیگر اگر عاشق خانه‌ای شده باشید، حتی اگر قیمت تعیین شده برای آن، کمی بالاتر از ارزش بازار باشد، در نهایت برایتان مهم نخواهد بود و از پرداخت مبلغی بالاتر از عرف بازار برای خرید آن خانه احساس رضایت خواهید کرد.

  • شانس خود را امتحان کنید

شما همیشه می‌توانید پیشنهاد پایین‌تری از قیمت تعیین شده برای ملک ارائه کنید و ببینید عکس‌العمل فروشنده چگونه است.

البته بعضی از فروشنده‌ها قیمت ملک‌شان را اندکی پایین‌تر از نرخ بازار تعیین می‌کنند، چون نمی‌خواهند وارد مذاکره و چانه زنی شوند. در مقابل بعضی از فروشندگان قیمت بالاتری برای ملک خود تعیین می‌کنند تا در صورت چانه‌زنی مشتری، جایی برای تخفیف و پایین آوردن قیمت داشته باشند. در این بین اگر کسی قیمت بالا را بپذیرد، آنها استقبال خواهند کرد.

در نهایت اگر فروشنده قیمت پیشنهادی شما را بپذیرد، این بدان معناست که ارزش واقعی این ملک، قیمت اولیه آن نبوده و فروشنده کمی قیمت را بالاتر تعیین کرده و در نتیجه شانس این را دارید که معامله‌ای منصفانه داشته باشید.

چانه زنی و خرید خانه با قیمت مناسب
گاهی برای رسیدن به قیمت مناسب خرید خانه مجبور به مذاکره خواهید بود.

از طرف دیگر برخی فروشندگان ممکن است قیمت پایین‌تری برای ملک خود در نظر بگیرند تا بتوانند توجه زیادی را جلب کرده و یک جنگ مناقصه‌ای راه بیاندازند.

البته اگر به خانه ی دل بسته‌اید و می‌خواهید حتماً آن را بخرید، این را مدنظر داشته باشید که برخی از فروشندگان ممکن است از پیشنهاد پایین شما و چانه‌زنی‌های متعدد آزرده خاطر شده و از فروش ملک به شما خودداری کنند. همچنین زمانی که قیمتی پایین‌تر از قیمت تعیین شده پیشنهاد می‌کنید، ممکن است از میدان خریداران بیرون شده و فروشنده ترجیح دهد تا ملکش را به فرد دیگری بفروشد.

حتما این را در نظر داشته باشید که ارائه یک پیشنهاد غیر معقول و بسیار پائین، نتیجه عکس خواهد داشت. زیرا باعث می‌شود فروشنده احساس کند به او توهین شده و ممکن است از معامله با شما خودداری کند.

  • ارزیابی و بررسی قبل از خرید

زمانی که می‌خواهید قراردادی را امضا کنید و وام بگیرید، بانک وام دهنده ملک را ارزیابی می‌کند تا بتواند از منافع مالی خود محافظت کند. درصورتی که شما دیگر قادر به پرداخت وام خود نبودید، بانک وام دهنده می‌تواند خانه را توقیف کرده و آن را با مبلغ معمولی فروخته و پول خود را پس بگیرد. اگر مبلغ ارزیابی شده توسط وام دهنده، کمتر از مقدار پیشنهادی شما باشد، احتمالا خرید خانه به مبلغ منصفانه‌ای نبوده. در واقع ممکن است حتی وام دهنده اجازه خرید به شما ندهد. مگر اینکه فروشنده قیمت پیشنهادی خود را پایین بیاورد.

بازرسی شرایط خانه حتی بعد از عقد قرارداد روش دیگری برای سنجیدن مناسب بودن قیمت پیشنهادی است. اگر خانه به تعمیرات گرانی نیاز دارد می‌توانید از فروشنده بخواهید که تعمیرات را انجام دهد یا بر روی قیمت خانه تخفیف بگذارد تا شما خودتان آن را انجام دهید.

کلام آخر:

اگر در صدد خرید خانه هستید، حتما باید قیمت املاک موجود در بازار را ارزیابی و بررسی کرده تا بدانید که قیمت‌ها در بازار چگونه است تا بتوانید با فروشنده بر سر مبلغ منصفانه‌ای به توافق رسیده و با خرید خانه با قیمت مناسب ، سرمایه‌گذاری خوبی انجام دهید.

به کارگیری این ترفندها به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید خانه مدنظرتان را با قیمتی منطقی ومناسب خریداری کنید. اگر تجربه مشابهی دارید، حتما تجربیاتتان را با ما به اشتراک بگذارید.  .

منبع: investopedia

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments