قوانین آپارتمان ؛ چگونه به مدیریت ساختمان کمک کنیم

اصول و قوانین آپارتمان نشینی

خانه‌هایی بلند و شلوغ، ره‌آورد زندگی شهرنشینی بود. آن هم برای کسانی که به زندگی در خانه‌های مستقل و جدا از دیگران عادت کرده بودند. زندگی نوینی که با خود آداب و فرهنگ خاصی آورد و مردم را با نوعی دیگر از مناسبات اجتماعی آشنا کرد. قوانین و مقرراتی که برای آدم‌های مختلف با فرهنگ‌های متفاوت، یکسان و لازم‌الاجرا بود. رعایت قوانین آپارتمان باعث می‌شود که زندگی راحت‌تری در کنار همسایه‌ها داشته باشید.

امروز بیش از نیم قرن از ساخت نخستین خانه‌های بلند شهری می‌گذرد و کم کم مردم به این نوع زندگی که شکلی از زندگی مسالمت‌آمیز است خو گرفته‌اند. اما با گذشت این همه سال و تغییر فرهنگ مردم، هنوز هم برخی ناملایمات در زندگی آپارتمان‌نشینی ساکنان را آزار می دهد.

نیازهای زندگی آپارتمانی

در نتیجه رشد جمعیت در شهرها و با گرانی زمین، آپارتمان‌نشینی به سرعت توسعه پیدا کرده است. در واقع آپارتمان‌نشینی برای جلوگیری از توسعه سطحی شهرها و به اجبار برای پاسخگویی به نیاز جامعه مدنظر قرار گرفت.

برای رعایت حقوق مدنی و روابط اجتماعی ساکنان این ساختمان ها لازم است که قوانین و مقررات زندگی در چنین مکان هایی مورد توجه قرار گیرد. محبوس شدن در خانه‌های تنگ و تاریک، برای کسانی که به خانه‌هایی دلباز و مشرف به حیاط مجزا با اتاق‌های فراوان عادت کرده بودند، کاری سخت و طاقت‌فرسا بود.

برای کسانی‌ که با زندگی در استقلال کامل خو گرفته بودند، رعایت قوانین دست و پاگیر زندگی آپارتمانی غیرقابل درک بود؛  اما شور و شوق زندگی در خانه های نوساز و چند واحدی تحت عنوان آپارتمان، دیگر مجالی برای آشنایی با آداب و قوانین زندگی در این ساختمان های بلند را به آنها نداد و این شد که بعد از گذشت سال ها هنوز هم ما درگیر مشکلی تحت عنوان عدم رعایت قوانین آپارتمان‌نشینی هستیم.

آشنایی با قوانین آپارتمان

لازمه زندگی در آپارتمان‌ها این است که قوانین آپارتمان نشینی را بدانیم تا زندگی آرام‌تری داشته باشیم و با همسایگانمان به مشکل برنخوریم. فراموش نکنید قوانین آپارتمان نشینی هم مانند تمام قوانین دیگری که بشر برای داشتن زندگی منظم و بدون جنجال به آن رسیده است، دستور العمل‌هایی ساده است که پایبندی ما به آن‌ها شرط ابتدایی داشتن زندگی صلح آمیز با همسایه‌های دیگر است.

با رعایت این قوانین و مقررات می توان همزیستی مسالمت آمیزی با همسایه‌ها داشت و در عین حال از مزایای زندگی در آپارتمان‌های شهری و لوکس بهره مند شد.

قوانین آپارتمان
آشنایی با قوانین آپارتمان باعث می‌شود تا بتوانیم همزیستی مسالمت آمیزی با دیگران داشته باشیم.

ایجاد سروصدا، رعایت نکردن ساعت خاموشی و استراحت همسایگان، رها کردن وسایل و کفش‌ها در راه ‌پله‌ها، پرداخت نکردن به موقع حق آبونمان و شارژ ساختمان و غیره از جمله اصول و فرهنگ آپارتمان‌نشینی است که رعایت نکردن آنها مشکلاتی را برای ساکنان آپارتمان‌ها ایجاد کرده و گاها آسایش و آرامش را از خود و همسایگان سلب می کنند. 

هریک از ما باید به وظایفمان که از آن تحت عنوان وظایف ساکنان یک آپارتمان یاد می‌شود واقف باشیم و با رعایت آنها به دیگران احترام بگذاریم.

نکات مهم در زندگی آپارتمانی

اما رعایت چند نکته می‌تواند به ساکنان آپارتمان‌ها کمک کند تا زندگی آرام‌تر و دلچسب‌تری را کنار یکدیگر تجربه کنند. قوانینی که می‌تواند به شما یادآوری کند شما در خانه‌ای زندگی می کنید که مالک همه بخش‌های نیستید و بخش‌هایی از آن به صورت مشترک و مشافع برای همه همسایگان است و بدین ترتیب باید تابع قوانین مشاعات ساختمان باشید.

  • فقط مالک واحدتان هستید و بس:

    شما باید باور کنید که فقط اختیار واحدی را دارید که مالک آن هستید، نه دیگر قسمت‌های ساختمان؛ اما حفظ نظافت همه بخش‌های آپارتمان از قوانین آپارتمان نشینی است.
  • تعمیرات و سرو صدا در ساعات معقول:

دقت کنید که همه کار‌ها و تعمیرات ساختمانی که سروصدا دارند را از ساعت ۹ تا ۱۳:۳۰، یا ۱۷ تا ۱۹ و در روز‌های غیرتعطیل انجام دهید. برای احترام به عقاید و آرامش دیگر ساکنان، موسیقی فقط در واحد خودتان شنیده شود. هرگز اجازه ندهید که صدای دعواهایتان بیرون از واحدتان برود و باعث ناراحتی دیگران و خراب شدن وجهه شما شود. در ساعاتی که دیگران درحال استراحت هستند، مثل شب ها، ظهر‌ها و روز‌های تعطیل، سر و صدا تولید نکنید.

  • تغییرات در نما با اجازه دیگران:

اگر سبک و مدل نما و تراس خانه دلتان را زده، حق ندارید بدون اجازه دیگر ساکنان تغییری در آن ایجاد کنید حتما با مدیر ساختمان و دیگران درمیان بگذارید.

  • احترام به قوانین نگهداری از حیوانات خانگی:

هر زمانی که تصمیم گرفتید برای رفع تنهایی خود حیوان خانگی بخرید یا فقط در بخشی که مالکش هستید نگهداری کنید یا برای استفاده از قسمت‌های مشترک از دیگران اجازه بگیرید.

  • شرکت در جلسات ساختمان و پرداخت شارژ:

انتخاب مدیر برای اداره امور آپارتمان ضروری است، احترام به قوانین و تصمیمات جمعی را هم فراموش نکنید. همیشه مبلغی برای شارژ و هزینه‌های آپارتمان کنار بگذارید تا همیشه به موقع و در زمان تعیین شده هزینه‌ها را پرداخت کنید. همانطور که شما فقط مالک بخشی از ساختمان هستید؛ پس باید بدانید که استفاده بدون اجازه از وسایل دیگر همسایگان هم مجاز نیست و آسیب رساندن به آن‌ها غیرقانونی است.

  • مراقبت از ساختمان:

هنگام ورود و خروج درب اصلی ساختمان را ببندید. درصورت خرابی یکی از قسمت‌های ساختمان، مدیر ساختمان را در جریان بگذارید.

در عین حال شما به عنوان یکی از ساکنان ساختمان باید برخی از اصول دیگر را مدنظر قرار دهید و به عنوان مثال کفش، گلدان و … را در راه پله که بین ساکنین مشترک است نگذارید.

در مورد اجسامی که برای تزئین و زیبایی ظاهر آپارتمان در فضای مشاع آپارتمان قرار می‌گیرد، همه اعضا در جلسات ساختمان تصمیم می‌گیرند. دقت کنید که این قوانین برای آرامش و راحتی خود شما تعیین شده اند و عدم رعایت آنها فقط به ضرر خود شماست پس تلاش کنید با رعایت قوانین آپارتمان نشینی زندگی راحت، شاد و آرامی را به خود، خانواده و همسایگانتان هدیه کنید.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments