وزیر راه: باید بوروکراسی‌های بانکی در نهضت ملی کاهش پیدا کند

بوروکراسی بانکی در کشور

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بوروکراسی بانکی در نهضت ملی مسکن باید کاهش پیدا کند، گفت:«بانک عامل حوزه مسکن ، می‌تواند بازوی اصلی و پیشران نهضت ملی مسکن باشد.»

او همچنین با بیان اینکه قانون جهش تولید مسکن و سیاست‌های دولت، دو عاملی هستند که گسترش تولید مسکن در کشور را الزامی می‌کنند گفت:«امروز در تهران بیش از ۶۵%هزینه سبد خانوار را مسکن تشکیل می‌دهد و در استان‌ها و شهرستان‌ها نیز بخش قابل توجهی از این سبد هزینه مسکن است. آرزوی خانه‌دار شدن با شرایط موجود برای دهک‌های پایین بیش از ۲۰۰ سال طول می‌کشد. بنابراین هم سیاست‌های دولت و هم قانون جهش تولید ما را موظف کرده که در طول ۴ سال، ۴ میلیون مسکن بسازیم.»

تامین زمین مجانی برای اقشار کم درآمد

قاسمی با بیان اینکه مقوله‌های متفاوتی در قیمت مسکن تأثیرگذار است افزود: «امروزه زمین، بین ۴۰ تا ۶۰ درصد از هزینه ساخت مسکن را تشکیل می‌دهد، اما در نهضت ملی مسکن زمین برای اقشار کم‌درآمد مجانی تأمین شده است. براساس اطلاعاتی که از سازمان ملی زمین و مسکن دریافت شده، در بیش از ۱۰۰۰ شهر زمین‌هایی که برای این کار لازم است پیش‌بینی شده است.»

او ادامه داد:« این زمین‌ها یا درون شهر هستند و به تغییر کاربری نیاز دارند که وزارت راه و شهرسازی برای تغییر کاربری اقدام می‌کند، یا بیرون از شهر هستند و به الحاق به شهر نیاز دارند که در شورای عالی معماری و شهرسازی به شهر الحاق خواهند شد و یا اینکه در شهرهای جدید که در دست مطالعه و طراحی هستند، تامین خواهند شد.»

فرآیند تأمین منابع مالی نهضت ملی مسکن

او همچنین درباره تأمین منابع مالی و تسهیلات به‌عنوان دومین ویژگی نهضت ملی مسکن گفت: «براساس قانون جهش تولید مسکن ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در سال که معادل ۲۰%تسهیلات هر بانک است، به وام مسکن اختصاص خواهد یافت. این قانون پایدار است و این رقم هر سال به تناسب تورم افزایش پیدا می‌کند. هر بانکی این قانون را انجام ندهد، ۲۰ درصد در قالب مالیات جریمه می‌شود. روز گذشته در جلسه شورای پول و اعتبار رقم وام برای هر واحد مسکونی تصویب و ابلاغ شد. در این قانون یک امتیاز ویژه تاریخی به وزارت راه و شهرسازی تحت عنوان ایجاد صندوق ملی مسکن داده شده است.»

آقای رستمی ادامه داد:« درآمدهای وزارت راه و شهرسازی از هر ناحیه‌ای به ویژه فروش املاک و مستغلات، بازگشت کل اقساط مسکن مهر، حمایت‌های دولت که در سال به عنوان کمک‌های بلاعوض ساخت مسکن ارائه می‌شود و درآمدهای دیگر در این صندوق تجمیع خواهد شد که از این محل سود مصوب ۱۸ درصدی تسهیلات را برای اقشار محروم کاهش خواهیم داد. همچنین برخی هزینه‌ها مانند هزینه‌های پروانه ساخت و نظام مهندسی نیز از محل این صندوق پرداخت خواهد شد.»

ضرورت کاهش بوروکراسی بانکی

قاسمی با تاکید بر اهمیت بانک عامل حوزه مسکن در نهضت ملی مسکن گفت: «حرکت و جهش در تولید واحدهای مسکونی با کمک این بانک که تجربه طولانی در حوزه مسکن دارد، شدنی است. بانک عامل حوزه مسکن می‌تواند بازوی اصلی و پیشران نهضت ملی مسکن باشد.»

او درعین حال خواهان کاهش بوروکراسی بانکی شد و گفت:« خواهش من این است که همه به هم کمک کنیم که این کار به خوبی انجام شود. در این طرح باید بوروکراسی‌های بانکی کاهش پیدا کند. اکنون همه شهرداران کشور موظفند نهایتاً ظرف یک ماه پس از درخواست، پروانه ساخت مسکن را صادر کنند و این نشان می‌دهد در این طرح بوروکراسی در حال کاهش است. این بوروکراسی باید در حوزه بانکی نیز کاهش پیدا کند و بانک عامل حوزه مسکن می‌تواند در این زمینه پیشتاز و الگوی سایر بانک‌ها باشد.»

بروکراسی بانکی
جهش در تولید واحدهای مسکونی با کمک بانک عامل حوزه مسکن که تجربه‌ای طولانی دارد، شدنی است.

مواد و مصالح ساختمانی کم نداریم

این عضو کابینه سیزدهم همچنین درباره مسئله ساخت گفت: «در کشور ما مواد و مصالح کم نیست. احداث سالانه یک میلیون مسکن به سالانه ۲۰ میلیون تن سیمان نیاز دارد، این در حالی است که ظرفیت تولید سیمان در کشور سالانه حدود ۷۰ میلیون تن است و باقی مصالح مانند فولاد نیز همین وضعیت را دارند.»

آقای رستمی ادامه داد:« در توافقی که با وزارت صمت در حال تنظیم است بنا داریم امکان نوعی پیش خرید در قالب کار اعتباری را برای سازندگان فراهم کنیم که سقف قیمت تمام شده ثابت بماند.»

مذاکره با کشورهای خارجی برای واردات تکنولوژی صنعتی‌سازی

قاسمی با بیان اینکه مذاکره با برخی کشورهای خارجی برای واردات تکنولوژی صنعتی‌سازی ساختمان در حال انجام است افزود: «باید به فکر کسب دانش فنی و نوین باشیم. به دنبال این هستیم که در کنار ساخت ۴ میلیون مسکن مساله ضعف تکنولوژی صنعتی‌سازی ساختمان را نیز برطرف کنیم.»

آقای قاسمی با اشاره به تلاش برای ورود این فناوری به کشور گفت:« این بدان معنی نیست که خارجی‌ها در کشور مسکن خواهند ساخت. تنها مشکل ما فناوری است و این فناوری باید وارد شود. اما در این طرح از مصالح، نیروی کار و متخصصان ایرانی استفاده خواهد شد.»

مسکن‌سازی صنعت را فعال می‌کند

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسکن می‌تواند پیشران اشتغال و اقتصاد کشور باشد، گفت:« ۷۰ درصد از تسهیلاتی که به ساخت مسکن اختصاص پیدا می‌کند، در واقع برای صنعت است. چراکه ۷۰ درصد از هزینه ساخت مسکن برای مواد و مصالح است. بنابراین تسهیلات اختصاص یافته به مسکن در واقع صنعت را نیز فعال می‌کند. اکنون که پروژه در برخی شهرها آغاز شده، فعالیت کارخانه‌ها نیز افزایش پیدا کرده است.»

او ادامه داد: «پیش از آغاز پروژه مسکن مهر، کشور فولاد و سیمان وارد می‌کرد، اما امروز در کاشی و سرامیک چهارمین تولیدکننده دنیا هستیم. این ظرفیت‌ها وجود دارد اما اکنون تعطیل است و نهضت ملی مسکن می‌تواند آن‌ها را دوباره فعال کند. این طرح نشاطی را برای صنعت و امیدی را برای خانه‌دار شدن مردم به ارمغان خواهد آورد.»

منبع: خبرگزاری مهر

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments