نکات کلیدی برای داشتن یک باغ خانگی کوچک و جذاب

ایجاد باغ خانگی در گوشه‌ای از منزل

واقعیت این است که جان ما به جان طبیعت بند است و ما آدم‌ها با دیدن یک گل کوچک یا یک گلدان طبیعی زیبا، دلمان خوش می‌شود. اگر چه روح مانوس شده ما با خاک و باران و باغ و گیاه، حالا در کنج چهاردیواری‌های بتنی و پنجره‌های فلزی محصور شده اما هنوز راه‌هایی هست برای آنکه بتوانیم از برکت این نعمات طبیعی بهره ببریم. از جمله این راه‌ها ایجاد یک باغ خانگی هرچند کوچک، در داخل منزل یا باغچه منزلمان است.

از همین رو در این نوشته قصد داریم تا برای محقق کردن این هدف، یعنی داشتن یک باغ خانگی کوچک در منزل است صحبت خواهیم کرد و نکاتی کلیدی و مهم را در رسیدن به یک باغ خانگی را به شما یادآوری خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید:

درست کردن یک باغ خانگی در منزل

برای داشتن یک باغ خانگی قبل از هر چیز، باید نسبت به عشق و علاقه‌تان به گیاهان مطمئن شوید و اطمینان حاصل کنید که می‌توانید وقت و انرژی کافی برایشان بگذارید. بعد به بازار گل یا گل‌فروشی بروید و با درنظر داشتن شرایط منزل یا باغچه‌، گیاهان یا بذرهای مورد علاقه‌تان را خریداری کرده و به خانه بیاورید. مرحله بعدی، تحقیق درمورد شرایط پرورش و نگهداری از هریک از این گیاهان است و آیا محیط مدنظر شما ، محیط ایده‌آلی برای رشد و پرورش گیاه است یا خیر.

با کسب اطلاعات موردنیاز، اطلاع از اشتباهات مرسوم در پرورش گیاهان و رسیدگی و مراقبت از آنها، می‌توانید یک باغچه همیشه سرسبز و زیبا داشته باشید. در ادامه این نکات را تک تک برایتان توضیح خواهیم داد:

کسب اطلاعات درمورد گیاه حتی قبل از خرید

اگر به گل یا گیاه خاصی علاقمند شده‌اید، قبل از خرید آن، در اینترنت اطلاعات کافی را درباره شرایط نگهداری از این گیاه کسب کنید. اگر هم در گل‌فروشی یا بازار گل، قصد خرید گیاه یا گلدانی را دارید، از گل فروش اطلاعات مورد نیاز را درباره آن گیاه کسب کره و درعین حال، اسم گیاهی را که خریداری کرده‌اید بپرسید و جایی یادداشت کنید. این اسم دوست و همخانه تازه شماست که باید بیشتر درباره‌اش بدانید.

باغ خانگی
قبل از تهیه هر گیاهی، باید اطلاعات کافی درمورد شرایط پرورش گیاه مدنظرتان داشته باشید

در اولین فرصت اسم گیاه را در اینترنت جست‌وجو کنید و درباره این گیاه و نیازهایش بخوانید. شاید لازم باشد روی یک کاغذ کوچک نیازهای روزانه گیاه را بنویسید و روی گلدان بچسبانید که میزان آبیاری مورد نیاز، کوددهی و سایر نیازهایش را فراموش نکنید.

انتخاب جای مناسب

گام بعدی برای داشتن یک باغ خانگی کوچک آپارتمانی، انتخاب جای مناسب برای هریک از گلدان‌هاست. در مورد اکثر گلدان‌ها، بهره‌گیری از نور کافی و آفتاب در درجه اول اهمیت قرار دارد.

پس اگر دلتان همخانه‌های سبز خوشحال می‌خواهد، آفتابی‌ترین منطقه خانه را برای این گیاهان رزرو کنید. البته برخی گیاهان آپارتمانی نیاز به نور مستقیم آفتاب ندارند. این بستگی به ویژگی‌های گیاه شما دارد که باید آنها را به خوبی بدانید. اگر در آشپزخانه پنجره‌ای آفتاب خور دارید، شک نکنید که آنجا محل مناسبی برای برپا کردن باغچه سبزیجات خانگی شماست.

پشت پنجره را خالی کنید و با تهیه گلدان‌های رنگی، خاک مناسب و بذر ریحان، نعنا، جعفری و غیره، باغچه کوچک شخصی‌تان را برپا کنید. گلدان‌های سبزیجات علاوه بر زیبایی، سبزی مورد نیاز شما را به صورت ارگانیک تامین می‌کنند.

باغ خانگی سبزی خوردن
شما می‌توانید پشت یک پنجره نورگیر، گیاهانی مثل ریحان، نعناع و.. را پرورش دهید.

اگر به اندازه یک قفسه کتاب یا پایه نردبانی گلدان فضا در حوالی پنجره در اختیار دارید، باغچه عمودی شما جلوه زیبایی به فضای خانه خواهد داد.

ضمن اینکه گیاهان در کنار هم با توجه به رطوبتی که ایجاد می‌کنند، حال بهتری خواهند داشت. گلدان‌هایی که از سقف آویزان می‌شوند هم گزینه ایده‌آلی برای کسانی که دچار کمبود فضا در خانه برای نگهداری از گیاهان هستند به شمار می‌روند. بالای کانتر آشپزخانه، جای جذابی برای آویختن گلدان‌های آویز است.

مراقبت ویژه از گلدان‌ها

بعد از تعیین جای مناسب برای هریک از گلدان‌ها، باید شرایط ویژه رسیدگی و مراقبت از هر گیاهی را به خوبی بدانید و طبق شرایط موجود، گیاه را پرورش دهید. تامین نور کافی، میزان آب مورد نیاز و کوددهی مناسب باعث خواهد شد تا گیاهان در خانه‌شان احساس راحتی کرده و به سرعت رشد کرده و سبزتر و زیباتر شوند.

عشق به گیاهان نگاه شما را به دنیا تغییر می‌دهد. با این نگاه هر ظرفی در خانه می‌تواند به چشم گلدان دیده شود. مثلا یک فنجان، کاسه، قوری یا هر ظرف دیگری به جز کاربری اصلی‌اش می تواند یک گیاه را در دلش پرورش دهد، به این شرط که زیر آن ظرف را با میخ یا دریل به نحوی سوراخ کنید که آب اضافی داخل گلدان خارج شود.

سخن آخر

کسب اطلاعات کافی درمورد شرایط نگهداری از هرگیاه، راز موفقیت شما در داشتن یک باغ خانگی کوچک است؛ خانه شما هرچقدر هم کوچک، می‌تواند یک گوشه بهشتی برای رسیدن به آرامش داشته باشد و چه چیزی زیباتر از چند گلدان شاداب و زیبا برای این محیط آرامش‌بخش.. 

پس با مطالعه درمورد شرایط نگهداری از هریک از گیاهان و میزان آب، نور و کود موردنیازشان و همچنین نحوه تکثیر آنها می‌توانید باغ خانگی خود را گسترش داده و زیباتر از قبل کنید.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments