ترفندهای نصب لوستر سقفی و ارتفاع استاندارد آن

نصب لوستر سقفی در ارتفاع مناسب

لوستری که در ارتفاع مناسب از سقف نصب نشده باشد، قطعا نورپردازی مناسبی در فضا ایجاد نخواهد کرد؛ هرچقدر هم که لوستری که خریداری کرده‌اید، شیک و لوکس و مجلل باشد، اگر در نصب آن موارد مهم لحاظ نشود، لوستر آن جلوه‌ای که باید را نخواهد داشت. لوستر سقفی اتاق ناهارخوری،به طور سنتی بالای وسط میز غذاخوری نصب می‌شود و یک مشخصه اصلی طراحی داخلی در اتاق است. در این میان، ارتفاع نصب لوستر سقفی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که این موضوع نه تنها بخاطر کاربردش به عنوان وسیله‌ای برای ایجاد روشنایی، بلکه به خاطر نقش کلی آن در نمای دکوراسیون اتاق بسیار مهم است.

به همین خاطر نصب لوستر به ویژه با در نظر داشتن ارتفاع استاندارد آن به مراتب پیچیده‌تر از آنچه فکر می‌کردیم به نظر می‌رسد.

ترفندهای نصب لوستر سقفی

اگر قصد دارید تا لوسترتان را خودتان نصب کنید، مدت زمانی را برای بررسی توضیحاتی که برای نصب آن در ارتفاع استاندارد وجود دارد صرف کنید و با توجه به این استانداردها دست به کار شوید. اگر بعد از نصب لوستر سقفی، نوردهی آن خوب است و شما از ظاهر آن خوشتان می آید، پس یعنی کارتان را درست انجام داده‌اید.

ما در این مقاله قصد داریم تا نکاتی کلیدی درمورد نصب لوستر و ارتفاع استاندارد آن به شما ارائه کنیم. پس با نیک بوم همراه باشید:

نصب لوستر سقفی مورد علاقه‌تان
یکی از مهمترین نکات در نصب لوستر سقفی، این است که در ارتفاع استانداردی نصب شود.

ارتفاع استاندارد نصب لوستر سقفی

قانون کلی برای نصب لوستر سقفی اتاق ناهارخوری این است که قسمت پایینی لوستر باید بین 75 تا 90 سانتی‌متر بالاتر از سطح میز غذاخوری باشد. البته این اعداد هنگامی درست است که فرض کنیم که سقف خانه شما 2.5 متر ارتفاع داشته باشد. اگر سقف‌تان بلندتر است، توصیه می‌شود که به ازای هر 30 سانتی‌متری که ارتفاع سقف بیشتر می‌شود، حدود 8 سانتی متر لوستر را بالاتر نصب کنید. مثلا اگر سقف شما سه متر ارتفاع دارد، می‌توانید لوستر را 15 سانتی‌متر بالاتر از اتاقی که سقفش 2.5 متر ارتفاع دارد نصب کنید.

البته پیشنهاد استاندارد یک مقیاس کلی است. بهتر این است که قبل از آنکه به ارتفاع بپردازید، اندازه و ابعاد اتاق از یک‌سو و روشنایی‌ایی که توسط لوستر ایجاد خواهد شد را در نظر بگیرید.

تناسب سایز لوستر سقفی با اندازه میزناهارخوری

اگر قصد دارید تا لوستر سقفی را در سالن غذاخوری و بالای میز ناهارخوری نصب کنید، باید لوستری با ابعاد مناسب و استاندارد برای میزناهارخوری‌تان تهیه کنید. اما لوستر استاندارد برای میزناهارخوری‌مان را چطور تشخیص دهیم؟ طبق اصول و استانداردهای موجود، عرض لوستر باید نصف یا دو سوم عرض میز ناهارخوری باشد.

مقیاس دیگر این است که عرض لوستر حدودا 30 سانتی‌متر کوچک‌تر از عرض میز غذاخوری باشد. مثلا اگر عرض میزتان 100 سانتی‌متر (یک متر) است، لوستر نباید بیشتر از 75 سانتی‌متر عرض داشته باشد.

نصب لوستر سقفی بالای میز غذاخوری
برای انتخاب لوستر سقفی بالای میزغذاخوری باید لوستری متناسب با ابعاد میز را برگزید

استفاده از این اعداد باعث می‌شود که میز و لوستر بالای آن متناسب به نظر برسند و به همین نسبت مزیت کاربردی نیز دارند: این کار باعث می‌شود هنگامی که افراد می‌خواهند پشت میز بنشینند یا از پای میز بلند شوند، سرشان با لوستر برخورد نکند. اگر لوستر شما نسبتا برای میز ناهارخوری‌تان بزرگ است، بهتر است تا آن را کمی بالاتر نصب کنید تا از این برخوردهای احتمالی و ناخوشایند در امان باشید.

اگر میزتان کوچک است یا به شکل غیرمعمولی کشیده و دراز است، یک سری آویزها، مانند چراغهای سری ممکن است بهتر از یک لوستر برایتان عمل کند.

لوستر سقفی و تطبیق آن با اندازه اتاق

برخی از طراحان بر این باورند که ارتفاع سقف نباید ارتفاع لوستر را تعیین کند. این وقتی معنادار خواهد بود که شما نقش اصلی این وسیله را تولید نور برای میز ناهارخوری بدانید. در این صورت چرا به دنبال تطابق ارتفاع سقف یا اندازه کلی اتاق باشیم؟ جواب این سوال در نقش دیگر لوستر نهفته است، که چیزی نیست به جز زیبایی در دکوراسیون منزل. با در نظر گرفتن این نقش، بحث بعدی که باید در نظر بگیریم این است که چطور لوستر در اتاق بهتر به نظر خواهد رسید؟

برای پاسخ به این سوال در نظر بگیرید که موضوع فقط این نیست که زمانی که شما پشت میز ناهارخوری نشسته‌اید، لوستر چطور به نظر می‌رسد، بلکه باید ببینید وقتی وارد اتاق می‌شوید یا حتی هنگامی که در بخش دیگری از اتاق و دور از میز ناهارخوری روی یک صندلی نشسته‌اید منظره آن چطور است؟

اگر میز ناهارخوری در گوشه‌ای از یک سالن پذیرایی بزرگ قرار دارد، در نظر داشته باشید که لوستر بالای میز ناهارخوری، از هر زاویه چطور به نظر می‌رسد.

گاهی اوقات سبک و اندازه لوستر بر ارتفاعی که می‌خواهید آن را از آنجا آویزان کنید، اثر می‌گذارد. اگر لوستری دارید که طرحی شلوغ دارد و فضای بصری زیادی اشغال می‌کند، شاید بهتر باشد که آن را چند سانتی‌متر بالاتر آویزان کنید تا باعث شلوغ به نظر رسیدن فضا نشود.

نصب لوستر سقفی و نقش آن در دکوراسیون
لوستر سقفی علاوه بر نوردهی، بر دکوراسیون خانه نیز تاثیر به‌سزایی دارد

از نور خوب بهره‌مند شوید

از آنجایی که همیشه نگرانی‌های زیادی در مورد دکوراسیون منزل وجود دارد، گاهی اهمیت فاکتور دکوراتیو بودن لوستر، بر کاربرد اصلی آن غلبه می‌کند؛ بدین معنا که گاهی افراد فراموش می‌کنند که اینکه وجود لوستر در واقع برای انجام چه کاری است و چه ماموریتی دارد.

البته که در این رابطه قوانین استانداردی درباره دکوراسیون داخلی وجود ندارد، زیرا هر نور، هر لوستر و هر اتاقی متفاوت است.

اگر قصد دارید تا با نصب لوستر، نور آن روی میزغذاخوری پخش شود، باید عوامل متعددی را مدنظر داشته باشید؛ از طرح لوستر گرفته تا حباب لامپ‌های آن و ارتفاعی که لوستر در آن نصب می‌شود.

تنها روش قابل اطمینان برای بررسی میزان نوردهی لوستر و تنظیم محل نصب ایده‌آل آن، این است که لوستر را حتی به طور موقت بالای میز آویزان کرده و آن را به برق متصل کنید. این باعث می‌شود تا بتوانید میزان نوردهی لوستر را از هر لحاظ چه در شب یا در روز امتحان کنید، همچنین می توانید ارتفاع مناسب لوستر را چه از لحاظ کاربردی و چه از لحاظ دکوری بررسی کنید.

جمع بندی

بی‌تردید در هر خانه‌ای لوسترها، علاوه بر تامین نور محیط، نقش مهمی در دکوراسیون منزل ایفا می‌کنند. اما فاکتور دکوراتیو بودن، نباید باعث شود که از کارکرد اصلی لوستر غافل شویم.

در هنگام نصب لوستر سقفی در فضاها و بخش‌های مختلف منزل، باید به ارتفاع ایده‌آل قرارگیری لوستر توجه کرد. چرا که اگر لوستر بیش از حد پائین نصب شود، خطر برخورد سر افراد با آن وجود خواهد داشت و لوستری که در ارتفاعی بالاتر از استاندارد نصب شده باشد، نورپردازی کافی و مناسبی نخواهد داشت. در عین حال باید ابعاد لوستر را متناسب با ابعاد اتاق درنظر گرفت.

اگر تجربه خاصی در زمینه نصب لوستر سقفی دارید، خوشحال می‌شویم تا تجربه‌تان را در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments