آشنایی با انواع نورپردازی توکار برای فضای خانه

استفاده از نورپردازی توکار در فضای خانه

این کاملاً درست است که نورپردازی فضای منزل، ظاهر وجلوه کاملا متفاوتی به محیط می‌دهد. اما لزوما نیازی نیست که منبع تامین نور همیشه در دیدرس باشد و گاهی می‌توان از انواع نورپردازی توکار هم برای تامین نور، هرچند نقطه‌ای بهره برد.

در حقیقت نور حرف اول را در یک فضا می‌زند و اعمال یک تغییر کوچک و پیاده‌سازی طرح‌های نورپردازی خلاقانه می‌تواند یک اتاق معمولی را به یک اتاق ویژه تبدیل کنید. تمام وسایل نورپردازی نه تنها باعث ایجاد روشنایی و نور در اتاق می‌شوند، بلکه خودشان می‌توانند وسیله‌ای تزیینی در اتاق به حساب بیایند. اما اگر شما فقط به نور و روشنایی آنها اهمیت می دهید و جنبه تزئینی و دکوراتیو آن برایتان مهم نیست، چه باید کرد؟ اینجاست که اهمیت نورپردازی توکار یا نورپردازی مخفی مشخص شده و به کمک شما می آیند.

انواع نورپردازی توکار

در فضای داخلی منزل از انواع نورپردازی‌ها استفاده می‌شود و بسیاری از ابزارهای نورپردازی، مانند چراغ‌های آویزی و چراغ‌هایی که در یک ردیف قرار می‌گیرند، علاوه بر تامین نور محیط، با جلوه زیبایشان، بسیار جلب توجه می‌کنند. اما نورپردازی توکار وجهه دیگری دارد و کار اصلی خود که همان نورپردازی است را بدون نمایش و در کمال سکوت انجام می‌دهد.

نورپردازی توکار گاهی می‌تواند به تنهایی مفید باشد ولی از آنجا که با نورپردازی توکار، نور به‌صورت موضعی و متمرکز تامین می‌شود، در اکثر موارد، در کنار استفاده از این نوع نورپردازی، از انواع چراغ‌های سقفی در معرض دید مانند لوسترهای آویزان، چراغ های خطی یا دیوارکوب ها نیز استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا با انواع نورپردازی توکار آشنا شویم:

  • نورپردازی صفحه‌ای سقفی (Tray Ceiling Lightening)

نورپردازی صفحه‌ای سقفی که در فارسی به‌عنوان نور مخفی مصطلح است، نوعی نورپردازی توکار محیطی است که جلوه بسیار زیبایی دارد؛ در بسیاری از موارد ممکن است شما بدون دیدن منبع نور، تاثیر آن را در فضای اتاق ببینید و این خبر از نوعی نورپردازی توکار می‌دهد که به خوبی پیاده‌سازی شده.

این نورپردازی در فضای خالی زیر سقف‌ها به کار می‌رود. این فضای کوچک اجازه می‌دهد تا نور از میان آن عبور کند. نیازی به چراغ‌های گران‌قیمت یا پیچیده نیست؛ فقط یک ریسمان یا ریسه از چراغ‌ها را می‌توان در آن فضا قرار داد. در این نوع نورپردازی منبع نورانی اصلا قابل دیدن نیست و فقط نور متصاعد شده از آن به چشم می‌خورد. وجه مثبت این نور پردازی این است که نوری ساده و ملایم دارد.

نور مخفی سقفی یکی از انواع نورپردازی توکار
در نورپردازی صفحه‌ای ، بدون دیدن منبع نور، می‌توان نوری ملایم در فضا ایجاد کرد.
  • چراغ توکار سقفی (Recessed Lights)

چراغ‌های توکار سقفی اغلب در  سقف کار گذاشته می‌شوند و فقط قاب دور آن، در معرض دید است. این چراغ‌های سقفی برای فضاهایی مانند زیرزمین که سقف کوتاهی دارند، مناسب نیست. چراغ‌های توکار سقفی نوعی نورپردازی پنهان هستند و هزینه نصب آن بالا نیست و در عین حال نصب آن کار بسیار ساده‌ای است که افراد خودشان می‌توانند این کار را انجام دهند.

چراغ های توکار کاملا پوشیده و پنهان نیستند؛ اما در حدود ۹۰ درصد از آنها داخل سقف نصب شده و فقط خود لامپ و قاب آن دیده می شود.

یکی از نقاط ضعف این لامپ‌های فرو رفته در سقف، نور مستقیم آنهاست. زیرا این لامپ‌ها نور مستقیم بسیار شدیدی دارند که به پایین تابیده می‌شود و تنها نور متمرکز و موضعی را تامین می‌کنند؛ اما با نصب انواع قابل تنظیم این چراغ‌ها می‌توانید زاویه نور آن را تنظیم کنید. در عین حال برخی از انواع چراغ‌های توکار، قابلیت تنظیم شدت نور را دارند و می‌توان نور آنها را کم کرده و یا حالت کدری به نور مستقیم شدید آنها داد.

نورپردازی توکار و چراغ‌های توکار سقفی
چراغ‌های توکار سقفی مقرون به صرفه هستند و بیشتر برای نورپردازی نقطه‌ای به کار می‌روند.
  • نورپردازی توکار جانبی (Sidelights)

با ایجاد شکاف‌هایی در دیوار و نصب چراغ در این شکاف‌ها، می‌توان در محیط نورپردازی جانبی ایجاد کرد. این چراغ‌ها نور را به سمت پائین منعکس کرده و در فضا پخش می‌کنند.

نورهای جانبی ممکن است در سقف نیز کار گذاشته شوند تا با مخفی کردن منبع نور، اتاق به وسیله انعکاس نور این چراغ‌ها برروی سقف یا کف روشن شود. گاهی جهت تابش نورهای جانبی که در دیوار کار گذاشته شده را به سمت بالا تنظیم می‌کنند تا سقف را نورانی کرده و در محیط انعکاسی از نور غیر مستقیم ایجاد شود.

البته پیاده‌سازی نورهای جانبی کار نسبتا سختی است و بهتر است برای انجام این کار از فردی متخصص کمک گرفت. ۹۵% از چراغ های نورپردازی جانبی از معرض دید پنهان هستند. حباب‌ها، لنزها و بدنه کار مخفی می‌شود و فقط رشته‌های نورانی از این چراغ‌ها دیده می‌شوند. گاهی نور چراغ‌های جانبی ممکن است مستقیماً به چشم بتابد.

نورپردازی جانبی در نورپردازی توکار
نورپردازی جانبی یکی از روش‌های پیاده‌سازی نورپردازی توکار به شمار می‌رود.
  • چراغ توکار زمینی (Recessed Floor Lights)

حتما چراغ‌های توکاری که در کفپوش نصب می‌شوند را در ساختمان‌های تجاری، موزه‌ها و گالری‌های هنری دیده‌اید. چراغ های توکار زمینی هم مانند چراغ‌های توکار سقفی هستند اما برعکس آن عمل کرده و وظیفه سخت‌تری بر عهده دارند. قسمت بدنه آن غیر قابل دیدن است، اما از بالا می‌‌توانید حباب، حاشیه دور آن و قاب این چراغ‌ها را ببینید. لنزهای این چراغ‌ها ضخیم و ضدضربه هستند.

اگر می‌خواهید دیگران را تحت تاثیر قرار دهید، نورپردازی از کف با بهره‌گیری از چراغ‌های توکار زمینی قطعاً این کار را برای شما انجام خواهند داد.

نقطه ضعف این لامپ‌ها این است که نمی‌توانید آنها را به راحتی در کف زمین نصب کنید، مگر اینکه آنها را از ابتدای ساخت در بنا کارگذاشته باشید. البته اگر قصد بازسازی منزل‌تان را دارید می‌توانید این لامپ‌ها را در کف زمین نصب کنید. دیگر نقطه ضعف این چراغ‌ها، این است که گرد و غبار را به خود جذب می‌کنند.

نورپردازی توکار و چراغ‌های توکار زمینی
استفاده از چراغ‌های توکار زمینی برای تامین نور فضا
  • نورمخفی در سقف کاذب سه بعدی (Drop Ceiling Soffit Lights)

برای نورپردازی توکار در سقف‌های کاذب، حداقل ارتفاع سقف باید ۳ متر باشد تا بتوانید آن را در ارتفاع مناسبی آویزان کرده و نصب نمود. در کنار چنین سقف‌های نورپردازی، معمولاً نورپردازی‌های پنهان نیز وجود دارند.

یکی از مزایای این نوع نورپردازی، این است که منابع نوری در آن کاملاً پنهان هستند. شما فقط از مزیت نوری که در اتاق پخش شده، بهره می‌برید و با این نوع نورپردازی محیطی گرم و صمیمی را ایجاد می‌کنید. این سقف‌های نورپردازی به صورت معلق و از سقف آویزان هستند.

جنبه منفی به کارگیری نور مخفی در سقف سه بعدی این است که کار نصب آن را خودتان به تنهایی نمی‌توانید انجام دهید و باید برای این کار از کمک نیروهای متخصص بهره ببرید.

نور مخفی سقف کاذب یکی از انواع نورپردازی توکار
به کارگیری نورمخفی در سقف کاذب هم یکی دیگر از انواع نورپردازی توکار است.

منبع: thespruce

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments