نور مخفی ، ترفندی برای بازی سایه و نور در فضا

نور مخفی در دکوراسیون داخلی منزل

بازی با نور و ترکیب نور و سایه در فضای چیدمان خانه، ترفندی است که بدون ساخت و ساز تغییری چشمگیر در نمای چیدمان به وجود می‌آورد. یکی از اید‌ه‌های جذاب نورپردازی در فضای دکوراسیون که نمایی خاص در فضا ایجاد می‌کند، استفاده از نور مخفی در دکوراسیون است.

نور مخفی چیست؟

نور مخفی اصطلاحی در فرآیند نورپردازی است که با اجرای آن، نور بدون اینکه منشا آن قابل دید باشد، روی سطوح منعکس می‌شود. در حال حاضر انواع مختلفی لامپ طراحی و تولید شده اند که برای ایجاد نور مخفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از جمله انواع ال‌ای‌دی‌های نواری و شلنگی و پنلی که در نقاط کور جا داده ‌می‌شوند و نور خود را به بیرون می‌تابانند.

کاربردهای نور مخفی در دکوراسیون

یکی از لوازم روشنایی بخش برای ایجاد این سبک از نورپردازی، ریسه‌های اس‌ام‌دی شلنگی است. این نوع ریسه‌ها نسبت به آب و رطویت مقاومند و رنگ‌بندی‌های متنوعی مثل آبی، آفتابی، بنفش، سبز، قرمز و مهتابی دارند.

ریسه‌های ال‌ای‌دی شلنگی، دیگر ابزار نورانی هستند که با وجود روشنایی انعطاف‌پذیری که دارند برای به وجود آوردن نور مخفی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ریسه‌‌ها در نقاط مختلفی قابل استفاده است. 

در این میان از فضاهای مختلفی برای بهره‌گیری از نور مخفی در منازل و دکوراسیون استفاده می‌شود که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت:

نور مخفی سقف

یکی از نقاطی که برای جلوه بخشیدن و ایجاد بعد تازه در دکوراسیون استفاده می‌شود فضای سقفی است. برای این منظور، معمارها با ایجاد کناف، رابیتس‌کاری، گچکاری و ساخت سقف کاذب، سقف را از شکل ساده درآورده و رشته‌های نوری ال‌ای‌دی با قرار گرفتن در حاشیه پنهان سازه‌های سقف، بازی نور و سایه را در این بخش از خانه به نمایش در می‌آورند. این نورهای ملایم و دکوراتیو به فضا آرامش می‌بخشند و محیط را از یکنواختی خارج می‌کنند.

نور مخفی در سالن نشیمن
استفاده از نورپردازی مخفی در سقف سالن نشیمن

نورپردازی متفاوت زیر کابینت

با استفاده از نور مخفی کابینت می‌توان با ایجاد نورپردازی مناسب آشپزخانه، فضا را خاص، روشن و متفاوت کرد. نوارهای LED با قرار گرفتن در فضای مخفی زیر کابینت به منشا نوری پنهانی با تشعشع ملایمی از نور تبدیل می‌شوند. این میزان نور علاوه بر زیبایی که به فضای چیدمان آشپزخانه می‌بخشد و جلوه کابینت را بیشتر می‌کند جنبه کاربردی هم دارد.

نور مخفی زیر کابینت
می‌توان با نصب لامپ‌های ال ای دی یا ریسه‌های نورانی زیر کابینت، نورپردازی خاصی انجام داد

ریسه‌های نور در سرویس بهداشتی

با استفاده از لامپ‌های رشته‌ای ال‌ای‌دی روکش‌دار که نسبت به رطوبت مقاوم هستند می‌توان فضاهایی مثل حمام و دستشویی را با نورهای مخفی آرایش داد. یک ریسه ال‌ای‌دی دور آینه دستشویی یا زیر سینک و کابینت دستشویی جلوه خاصی در این مکان‌ها به وجود می‌آورد.

نوری جذاب در پله ها

راه‌پله و حاشیه پنهان لبه پله‌ها موقعیت خوبی برای کشیدن ریسه‌های نورانی ال‌ای‌دی هستند. تا به این ترتیب راه پله بدون اینکه منشا نور پیدا باشد به مسیر درخشانی تبدیل شود.

نور مخفی در راه پله
با نصب ریسه‌های نورانی در زیر پله‌ها می‌توان جلوه خاصی در راه پله‌ها ایجاد کرد

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments