آمار حرف می‌زند؛ قیمت مسکن تهران در آذر 1400

قیمت مسکن آذر 1400

برای کسی که از راه خرید و فروش مسکن گذران زندگی می‌کند، احتمالاٌ آمار ماهانه و سالانه‌ی بازار حرف اول را می‌زند. اگر ذهن تحلیل‌گری داشته باشید، بدون تردید از طریق نمودارهای مختلف نوسانان‌های بازار مسکن را کشف می‌کنید و برای سرمایه‌گذاری کردن (یا نکردن) تصمیم می‌‎گیرید. اما ماجرا به این سادگی هم نیست. فعلاٌ بیایید سری به آمار قیمت مسکن تهران در آذر 1400 بزنیم. این آمار را اگر با همین ماه در سال گذشته مقایسه کنیم به نتایج جالب توجه‌ای می‌رسیم. این آمارها را می‌توانید با نمودار قیمت مسکن در مهرماه مقایسه کنید.

یک جهش امیدوارکننده؟

طبق آمار موثق و تحلیل‌های مشاوران نیک‌بوم، متوسط قیمت مسکن شهر تهران در آذر 1400 به 32 میلیون و 590هزار تومان رسید و در سوی دیگر حجم معاملات جهشی 282.5درصدی داشته است. متوسط قیمت مسکن در مقایسه با ماه قبل از افزایش 1.8درصدی خبر می‌دهد. همچنین در این آمار می‌توان به حجم معاملات آپارتمانی هم اشاره کرد. آذر ماه 1400 شاهد معامله‌ی 908هزار واحد مسکونی بوده است که نشان از افزایش 33.8درصدی در مقایسه با ماه قبل دارد. نکته‌ی حائز اهمیت دیگر در مقایسه با آذر 1399 این افزایش حدود 282.5درصد است.

معملات آپارتمان در شهر تهران

چه چیزی می‌توان از این اعداد و ارقام به‌دست آورد؟ مهم‌ترین نکته این است که نقطه به نقطه‌ی آذرماه سال 1399نشان می‌دهد که آهنگ رشد قیمت مسکن در سال جاری کند شده است. آیا این موضوع به ما می‌گوید دیگر  با جهش‌های عجیب و سرسام‌آور قیمت مسکن روبه‌رو نخواهیم بود؟ به‌هرحال نمی‌توان جلوی روند صعودی قیمت‌ مسکن را گرفت ولی نکته‌ی قابل توجه آهنگ رشد قیمت است که همگام با شرایط اقتصادی پیش برود.

این خانه چند؟

اما حالا بیایید نگاهی به آمار متوسط قیمت واحدهای مسکونی و تعداد معاملات در هر منطقه بیندازیم. چشم بسته می‌توان گفت که گران‌ترین خانه‌های تهران در منطقه‌ی یک قرار دارند. این نکته را جدول آماری ما هم تأیید می‌کند. این جدول به ما می‌گوید که در منطقه‌ی یک خانه‌ها به‌طور متوسط با قیمت 690.815 میلیون ریال برای هر متر مربع معامله می‌شوند.

قیمت هر متر مربع مسکن

اگر دنبال خانه‌های گران‌تر از منطقه‌ی یک هستید، می‌توانید سراغ منطقه‌ی سه بروید. جایی که برای هر متر مربع باید حدود 610.022 میلیون ریال بپردازید. محله‌های مهم این منطقه آرارات، احتشامیه، اختیاریه، سیدخندان، دروس و قلهک هستند. اما ارزان‌ترین منطقه‌ی تهران کجاست؟ براساس آمار قیمت مسکن تهران در آذر 1400 این جایگاه به منطقه‌ی 18 می‌رسد. هر متر مربع در این منطقه به قیمت 158.198میلیون ریال در آذر 1400 معامله شده است. مهم‌ترین محله‌های این منطقه عبارتند از: خلیج فارس، نوروزآباد، 17 شهریور، یافت‌آباد و شهرک قائم.

بهترین منطقه برای سرمایه‌گذاری مسکن؟

ولی حالا نوبت این است که کمی از گران‌ترین و ارزان‌ترین فاصله بگیریم و سراغ منطقه‌ای برویم که با فاصله‌ی قابل‌توجهی در صدر جدول معاملات آذرماه قرار دارد. اگر نام محله‌های منطقه‌ی پنج به ذهن‌تان رسید، به خال زدید. جدول قیمت مسکن تهران در آذر 1400 به ما می‌گوید منطقه‌ی پنج تهران با 1400 فقره، بیشترین حجم معامله را داشته است که عدد قابل‌توجهی به‌نظر می‌رسد. با قاطعیت می‌توان ادعا کرد که به‌جز منطقه‌ی پنج، هیچ منطقه‌ی دیگری در تهران بیشتر از هزار معامله در آذرماه نداشته است. منطقه‌ی 10 با 983 فقره در جایگاه دوم قرار دارد و کمترین حجم معامله با 97 فقره در منطقه‌ی 19 صورت گرفته است.

مقایسه متوسط قیمت در آذر 99 و 1400

با تمام این تفاسیر، اگر متوسط قیمت مسکن در آذر 1399 را با آذر 1400 مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که در تمام مناطق با افزایش قیمت مواجه بوده‌ایم. بنابراین می‌توان سرمایه‌گذاری در بازار مسکن را تاحدودی قابل اطمینان به‌حساب آوریم “اگر” از رکورد بازار خبری نباشد.

چند متری بیشتر می‌فروشه؟

سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور آماری منتشر کرده که براساس می‌توان توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده برحسب قیمت یک متر مربع بنا را به‌دست آورد. براساس این نمودار واحدهای مسکونی 200 تا 250متری در معامله‌های آذرماه امسال 16.8 درصد افزایش پیدا کرده است. شاید نکته‌ی عجیب این نمودار این باشد که درصد فروش واحدهای مسکونی 50 تا 100 متری کمتر از واحدهایی با بیش از 800 متر است. شاید بتوان نتیجه گرفت که واحدهای متراژ پایین بیشتر برای اجاره مناسب‌اند تا فروش.

فراوانی مسکن براساس مترمربع

در آخر

شرایط بازار مسکن باتوجه به وضعیت اقتصادی و چشم‌انداز مبهم، پیچیده‌تر از آن است که براساس آمار بتوان به‌طور دقیق آن را بررسی کرد. با این وجود می‌توان با همراهی مشاوران املاک در زمینه‌های مختلف، از حقوقی تا دیگر حوزه‌های املاک تصمیم معقولی گرفت. بی‌گدار به آب نزنید تا سرمایه‌تان در امن‌ترین نقطه و مکان ممکن باشد.

 

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments