چطور مستاجر خوبی برای صاحبخانه مان باشیم

باید و نبایدهای یک مستاجر خوب

خوش نشینی در قدیم یعنی مستاجر بودن. کسانی که با اجاره خانه دیگران برای خود چهاردیواری دست و پا می‌کردند. خانه‌ای باب میل و سلیقه و جیبشان. اما در این روزهای گرانی و بالا رفتن اجاره بها دیگر خوش نشینی چندان مفهومی برای مستاجران ندارد. اما در این میان، این بحث مطرح می شود که چطور باید یک مستاجر خوب برای صاحبخانه مان باشیم. سال 76 بود که مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون موجر و مستاجر، سامانی به این حوزه پرچالش و همه‌گیر داد؛ هرچند که این قوانین تنها در حوزه حق و حقوق طرفین احصا شده و هیچ ربطی به قیمت‌های سرسام آور و بی قانون اجاره خانه ندارد؛ اما آیین نامه اجرایی این قانون هم سال 78 به تصویب هیات دولت رسید و اجرایی شد.

یک مستاجر خوب کیست؟

در این میانه پرتلاطم خرید، فروش و اجاره مسکن، دانستن برخی قوانین ضروری است. نکاتی که می‌تواند شما را در تنظیم قراردادی مطمئن، قانونی و بی دردسر یاری کند. پس اگر قصد اجاره خانه دارید به این نکات دقت کنید. شما به عنوان مستاجر حقوقی دارید که اگر با حقوق مستاجر آشنا نباشید، نمی توانید در مدت زمانی که در خانه مورد نظرتان هستید خیالی آسوده داشته باشید. پس با دقت این نکات را بخوانید و به کار ببندید:

  • قرارداد را جدی بگیرید

شما یک مستاجر هستید و مبلغی را برای اجاره خانه پرداخت می‌کنید پس حتما حواستان باشد برای باید قراردادی درست و مطمئن بسته شود تا مالک نتواند پرداخت این مبلغ را حاشا کند. این کار را هم در قالب یک قرارداد اجاره رسمی و مشخص انجام دهید. از سخت گرفتن این موضوع غافل نمانید. مدت زمان اجاره خانه را هم در قرارداد ذکر کنید. زمان آغاز تا پایان اجاره خانه به صورت کامل ذکر شود تا هیچ کدام از طرفین نتوانند خلاف قانون کاری کنند. اگر هم قصد فسخ قرارداد را دارند طبق قانون باید به طرف مقابل برای خالی کردن خانه یا پیدا کردن مستاجر جدید فرصت مناسب داده شود.

یک مستاجر خوب قرارداد مناسبی را برای اجاره منزل امضا می کند
به عنوان مستاجر باید به تک تک بندهای ذکر شده در قرارداد دقت و توجه داشته باشید.
  • مالک را هم درک کنید

مبلغ اجاره توافق شده را به موقع و در تاریخ معین به مالک تحویل دهید. شما مکلف به پرداخت این هزینه هستید پس تلاش کنید جیب مالک خانه را هم در نظر داشته باشید این کار از بروز 90 درصد شکایات مالک و مستاجری می کاهد و شما با امنیت بیشتری در خانه خود می مانید. بدین ترتییب شما یک مستاجر خوب برای صاحبخانه تان خواهید بود و قطعا این باعث خواهد شد تا او در بسیاری از مواقع با شما بیشتر راه بیاید.

  • هزینه تعمیرات را بپردازید

برخلاف تصور عمومی، همه تعمیرات غیر اساسی خانه یا مغازه اجاره‌ای به عهده مستاجر است. شما باید برای این تعمیرات خود دست به کار شوید و با هزینه خودتان این کار را انجام دهید. تعمیراتی مانند رنگ آمیزی خانه، تعویض لامپ، پریز، کلید برق و قفل‌ درب‌ها. اما تعمیرات اساسی برعهده موجر است مثلا تعمیر آسانسور، لوله‌کشی یا موتورخانه را به مالک خانه بسپارید. بهترین کار این است که قبل از امضای قرارداد اجاره، همراه با مالک از واحد بازدید کرده و ایرادات واحد را لیست کنید تا هم برای انجام تعمیرات و برطرف کردن آنها به توافق برسید و هم در پایان مهلت قرارداد و هنگام تخلیه واحد، بتوانید ثابت کنید که این خسارات از قبل از سکونت شما وجود داشته و مجبور به پرداخت جریمه بابت برطرف کردن آنها نشوید.

  • قبوض را به موقع پرداخت کنید

از دیگر وظایف مستاجران در طول اجاره خانه یا مغازه، پرداخت قبوض است. شما موظفید که حتی پس از تخلیه خانه هم همه قبوض مربوط به خانه را تسویه کنید. این کار در قراردادها هم آمده است.

یک مستاجر خوب قبوض را به موقع پرداخت می کند
شما موظف هستید تا قبوض آب، برق، گاز و تلفن را به موقع پرداخت کنید تا مشکلی پیش نیاید.
  • خلاف در ملک استیجاری ممنوع

شما حق ندارید خانه را محل انجام کارهای خلاف کنید. از دیگر شروط امانت داری، استفاده درست از امانتی است که در اختیار دارید. مالک به شما اطمینان کرده و اموال خود را در اختیارتان قرار داده پس یک مستاجر خوب باشید و از این امانت به خوبی استفاده کنید. اگر خلاف آن عمل کنید مالک این حق را دارد که شما را زودتر از موعد مقرر از خانه بیرون کند.

  • امانت دار باشید

شما امانت دار مال دیگری هستید پس رسم امانت را به جا آورید و از صدمه زدن به وسایل موجود یا متعلقات خانه بپرهیزید. تلاش کنید امانت دار خوبی باشید و در حفظ و نگهداری خانه از هیچ کاری فروگذار نباشید. اگر هم خسارتی به خانه وارد شد پیش از تخلیه خانه آن را جبران کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که در اجاره خانه حق استفاده از پارکینگ و انباری را از مالک بخواهید. شما یک خانه با کل متعلقات آن را اجاره می کنید پس باید از همه دارایی های خانه بهره مند باشید.

  • به موقع برای تخلیه اطلاع رسانی کنید

اگر زودتر از زمان مقرر قصد تخلیه خانه را دارید توجه کنید که حتما یک ماه زودتر به موجر اطلاع دهید تا فرصت فراهم کردن پیش پرداخت شما و پیدا کردن مستاجر جدید را داشته باشد. در غیر این صورت دادگاه شما را پرداخت خسارت محکوم می کند. پس حتما در شرایط اضطراری برای تخلیه خانه زودتر به مالک اطلاع دهید.

  • طبق قرار،خانه را تخلیه کنید

لطفا در زمان مشخص شده خانه را تخلیه کنید. شما طبق قانون موظف هستید که در تاریخ تعیین شده خانه را به مالک تحویل دهید در غیر این صورت موجر حق دارد از شما شکایت کند. مگر این که در یک توافق مشترک و جدید برای اجاره مجدد خانه با هم به توافق برسید. و اما در نهایت برای امنیت خاطر خودتان حتما موقع عقد قرارداد این کار را با حضور 2 شاهد انجام دهید. شاهدانی که پای قرارداد شما را امضا کنند و به آنها اطمینان داشته باشید. با رعایت این نکات می توانید خانه خود را با آسودگی بیشتر و درگیری های روانی و روحی کمتر اجاره کنید و از بودن موقتی خود در خانه لذت ببرید و خوش نشینی کنید.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments