حق کمیسیون تمدید قرارداد اجاره چطور محاسبه می‌شود؟

نحوه محاسبه کمیسیون تمدید قرارداد اجاره

اگر قصد تمدید قرارداد اجاره ملکتان را دارید، قطعا سوالات متعددی درباره نحوه محاسبه حق کمیسیون تمدید قرارداد اجاره برایتان مطرح می‌شود؛ اگر شما اطلاعات کافی دراین باره داشته باشید، با حداقل هزینه و به راحتی می‌توانید قرارداد اجاره ملک را تمدید کنید.

در این میان لازم است این نکته را بدانید که نحوه محاسبه کمیسیون تمدید اجاره با کمیسیون رهن و اجاره متفاوت است و برای تمدید قرارداد اجاره، مسلما باید حق کمیسیون کمتری را پرداخت کنید.

ما پیش از این ، در مقاله‌ای مجزا در مورد نحوه محاسبه حق کمیسیون رهن و اجاره صحبت کرده بودیم و در این مقاله درمورد شیوه محاسبه کمیسیون تمدید اجاره توضیحات لازم را به شما ارائه خواهیم داد. پس با نیک بوم همراه باشید.

تمدید قرارداد اجاره ملک؛ چطور و چگونه؟

برفرض آنکه موجر و مستاجر قصد تمدید قرارداد اجاره ملکی را داشته باشند، حق کمیسیون تمدید اجاره به نحو دیگری محاسبه خواهد شد. طبق ابلاغیه اتحادیه صنفی مشاوران املاک در تهران برای تمدید قرارداد اجاره از هریک از طرفین، کمیسیون تمدید قرارداد اجاره یک دهم حق کمیسیون اجاره درنظر گرفته می‌شود که در نهایت 9% مالیات بر ارزش افزوده نیز به آن اضافه خواهد شد.

راهکارهای مختلف تمدید قرارداد اجاره

لازم به یادآوری است که این روزها تمدید قرارداد اجاره به سه صورت متفاوت قابل انجام است:

1.تمدید در قالب متمم

تمدید قرارداد اجاره ملک در قالب یک متمم پرینت شده که در سامانه ثبت می‌شود و روی سربرگ سامانه و تحت عنوان متمم قرارداد با کد رهگیری پیشین چاپ می‌شود که در حقیقت تمدید قرارداد اجاره در قالب این متمم ثبت خواهد شد؛ اگر در روند تمدید قرارداد اجاره مبلغ رهن و اجاره اضافه شده باشد، در داخل متمم چنین عبارتی ذکر می‌شود: “با توجه به توافقات جدید، مبلغ رهن از مبلغ …..میلیون ریال به …. میلیون ریال و نرخ اجاره بها از مبلغ …..میلیون ریال به …. میلیون ریال تغییر یافته است.”

در این حالت برای محاسبه کمیسیون تمدید قرارداد، باید رقم رهن و اجاره قرارداد جدید را مدنظر قرارداده و در ابتدا کمیسیون رهن و اجاره این ملک را محاسبه کرده و سپس یک دهم آن را به عنوان کمیسیون تمدید اجاره در نظر گرفته خواهد شد و پس از افزودن 9% مالیات بر ارزش افزوده، حق کمیسیون تمدید قرارداد اجاره برای هر یک از طرفین مشخص خواهد شد.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که برخی بنگاه‌های املاک، برای تمدید قرارداد رهن و اجاره، متمم را چاپ نمی‌کنند. بلکه قراردادی جدید با کد رهگیری جدیدی ثبت می‌کنند و با ثبت کد رهگیری جدید، این قرارداد به منزله یک قرارداد جدید تلقی شده و در قالب تمدید نخواهد رفت و محاسبه کمیسیون آن طبق فرمول حق کمیسیون رهن و اجاره محاسبه خواهد شد و نه تمدید قرارداد و هزینه به مراتب بیشتری را برای موجر و مستاجر به همراه خواهد داشت. پس باید دقت کنید که برای تمدید قرارداد اجاره ملکتان با این مشکل روبرو نشوید.

2.پشت نویس کردن قرارداد قبلی

شیوه دوم برای تمدید قرارداد، پشت نویس کردن قرارداد قبلی اجاره ملک است که یا به صورت دست نویس یا تایپی، توافقات جدید (مبلغ رهن و اجاره و نکات دیگر) در پشت قرارداد قبلی یا روی کاغذی دیگر درج شده و در حضور چند شاهد امضا خواهد شد. در این مورد هم نحوه محاسبه کمیسیون تمدید رهن و اجاره مثل حالت قبل (تمدید در قالب متمم) خواهد بود و رقم کمیسیون کمتری نسبت به کمیسیون رهن و اجاره پرداخت خواهد شد.

محاسبه کمیسیون تمدید قرارداد اجاره
بعد از توافق برسر تمدید اجاره خانه باید کمیسیون تمدید قرارداد اجاره را محاسبه و به بنگاه پرداخت کنید.

3.تمدید به روش سنتی

در حالت سوم و از آنجا که در حال حاضر در متن صریح قانون مدنی، اجباری برای تمدید قرارداد اجاره در داخل بنگاه املاک وجود ندارد، مالک و مستاجر می‌توانند با هم متنی را نوشته و به امضا برسانند که بهتر است تا چند شاهد هم زیر آن را امضا کنند. این متن را می‌توان پشت قرارداد اجاره پشت‌نویسی و بدین ترتیب قرارداد اجاره تمدید کرد و اگر این قرارداد درست نگارش شده باشد، حتی برای تخلیه و موارد قانونی، مشکل خاصی برای مالک و مستاجر وجود نخواهد داشت.

فعلا قانون مدونی دراین رابطه وجود ندارد اما روندی در جریان است تا در آینده قراردادهای املاک، به سان قراردادهای رسمی ثبت شوند که هنوز چنین قانونی تصویب نشده است. دراین صورت و از آنجا که قرارداد در خارج از دفتر املاک تمدید می‌شود، نیازی به پرداخت کمیسیون تمدید اجاره نخواهد بود.

نحوه محاسبه کمیسیون تمدید قرارداد 

بسته به اینکه قرارداد اجاره ای که قصد تمدید آن را دارید، رهن کامل است یا رهن و اجاره، نحوه محاسبه متفاوت خواهد بود که در مورد هر دو حالت توضیح خواهیم داد. البته برای راحت‌تر شدن کار شما، در وب‌سایت نیک بوم، برنامه‌ای برای محاسبه خودکار کمیسیون تمدید قرارداد، وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

مبلغ حق کمیسیون تمدید قرارداد رهن و اجاره ملک طی محاسباتی برپایه تعرفه اعلام شده توسط اتحادیه مشاورین، انجام می گردد. آخرین ابلاغیه اتحادیه صنفی مشاوران املاک در تهران در تاریخ ۲۳/ ۶/ ۹۹ منتشر و از روز پنجم مهر سال۹۹ لازم الاجرا شده و مشاوران املاک موظفند که براساس تعرفه سالانه اتحادیه مشاوران املاک شهرشان، به محاسبه حق کمیسیون تمدید قرارداد رهن و اجاره املاک بپردازند. لازم به ذکر است که این تعرفه برای رهن و اجاره املاک مسکونی، اداری و تجاری یکسان خواهد بود.

کمیسیون تمدید قرارداد اجاره
برای محاسبه کمیسیون تمدید قرارداد اجاره باید طبق آخرین مصوبه اتحادیه مشاوران املاک تهران اقدام کرد.

کمیسیون تمدید قرارداد رهن و اجاره

فرض کنید که پارسال خانه‌ای را به رهن 400 میلیون تومان و اجاره ماهانه 3 میلیون تومان اجاره کرده بودید و امسال قصد تمدید این قرارداد را دارید. طبق توافق با صاحبخانه، قرار است تا قرارداد را با افزایش مبلغ رهن به 500میلیون تومان و اجاره ماهانه به 4 میلیون تومان، تمدید کنید. محاسبه حق کمیسیون تمدید رهن و اجاره ملک برای این واحد با رقم توافق شده جدید بدین ترتیب محاسبه می‌شود که یک دهم مبلغ کمیسیون رهن و اجاره بهای جدید درنظر گرفته شده و سپس یک دهم این مبلغ محاسبه شده و بعداز افزودن 9% مالیات بر ارزش افزوده، رقم کمیسیون تمدید این قرارداد برای هریک از طرفین به دست می آید:

 2.500.000 تومان= 100/ 500.000.000* 0.5

محاسبه نیم درصد مبلغ رهن

 1.000.000 تومان= 4/ 4.000.000

محاسبه یک چهارم مبلغ اجاره بهای یک ماه

 3.500.000 تومان=  1.000.000 + 2.500.000

مجموع کمیسیون رهن و اجاره بها

 350.000 تومان= 10/ 3.500.000

محاسبه یک دهم کمیسیون رهن و اجاره بها

 31.500 تومان=  350.000* 0.09

حق کمیسیون ضربدر 9%  مالیات

381.500 تومان=  31.500 + 350.000

جمع حق کمیسیون با مالیات

381.500 تومان

سهم هر یک از طرفین بابت کمیسیون تمدید قرارداد رهن و اجاره ملک

کمیسیون تمدید قرارداد رهن کامل

حالا فرض کنید که پارسال ملکی را با پرداخت 400 میلیون تومان رهن کامل اجاره کرده بودید و حالا برای تمدید این قرارداد با صاحبخانه توافق کرده‌اید تا مبلغ رهن کامل به 500میلیون تومان افزایش بیابد. حق کمیسیون تمدید رهن ملک با در نظر گرفتن مبلغ رهن جدید، برای هر یک از طرفین بدین ترتیب است که یک دهم کمیسیون رهن (طبق مبلغ رهن توافق شده برای تمدید) محاسبه می‌شود. یک دهم این مبلغ درنظر گرفته شده و با اضافه کردن 9% مالیات بر ارزش افزوده، حق کمیسیون تمدید قرارداد رهن ملک برای هریک از طرفین تعیین خواهد شد:

 2.500.000 تومان= 100/ 500.000.000* 0.5

محاسبه نیم درصد مبلغ رهن

 250.000 تومان= 10/ 2.500.000

محاسبه یک دهم کمیسیون رهن

 22.500 تومان=  250.000* 0.09

حق کمیسیون ضربدر 9%  مالیات

272.500 تومان=  22.500 + 250.000

مجموع حق کمیسیون با مالیات

272.500 تومان

سهم هر یک از طرفین بابت کمیسیون تمدید  قرارداد رهن ملک

 جمع بندی

در صورتی که قصد تمدید قرارداد اجاره یا رهن و اجاره ملک‌تان را دارید، بعد از بررسی تمام جوانب باید مناسب‌ترین راه برای تمدید قرارداد را انتخاب کرده و پس از آن برای محاسبه کمیسیون تمدید قرارداد اجاره اقدام کنید. شما با در اختیار داشتن اطلاعات کافی می‌توانید هزینه‌های پنهان تمدید قرارداد را به حداقل رسانده و طبق اصول و قوانین موجود، برای تمدید قرارداد دست به کار شوید.

البته شما می‌توانید در وب‌سایت نیک بوم، از برنامه‌ای که به صورت خودکار و با وارد کردن ارقام رهن و اجاره، مبلغ کمیسیون تمدید قرارداد اجاره را محاسبه می‌کند، استفاه کنید.

با توجه به شرایط فعلی حاکم بر کشور به‌خاطر پاندمی کرونا و دردسرهای فراوانی که در زمینه اقتصادی برای هموطنان ایجاد شده، نیک‌بوم با در نظر داشتن مسئولیت اجتماعی‌اش در این شرایط، در نظر دارد که تا تاریخ پایان اسفندماه سال 1400، روند تمدید قرارداد اجاره را به‌صورت رایگان برای شما بازدیدکنندگان عزیز انجام دهد و بدین‌ترتیب شما مبلغی بابت کمیسیون تمدید قرارداد اجاره پرداخت نخواهید کرد.

فقط کافی است تا برای برخورداری از این امکان، ضمن تماس با همکاران‌مان با شماره 48612222-021 ، به آنها اعلام کنید که از طریق اطلاع‌رسانی این مقاله در جریان این روند قرار گرفته‌اید.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدید ترین Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
سیدمحمد بابائی
سیدمحمد بابائی
2 years ago

سلام عرض میکنم ممنون از سایت خوب شما که کمک بسیاری در مورد کمیسیون املاک به مردم میکنه. فقط سئوالم اینه که این قانون الان اجرا میشه یا نه؟ همین الان من با املاکی مشکل دارم که مثلا 550 میلیون رهن+ 1میلیون و 200 هزاز تومن اجاره را 17750000 تومن حساب میکنه و از من یک چهارم آنرا مطالبه میکنه. یعنی هر یک صد میلیون سه میلیون. و یک چهارم17750000 را میخواد. ممنون از راهنمایی شما.