راهکارهای کلیدی مقابله با آلودگی هوا در خانه

مقابله با آلودگی هوا در خانه

زندگی شهرنشینی، به‌خصوص شهرهای بزرگ و پرجمعیت با موضوعات آزاردهنده و خطرناکی مثل استرس، ترافیک، آلودگی صوتی، آلودگی هوا و … همراه است. اما در نهایت شهرنشینان در پایان روز و پس از گذراندن یک روز پرمشغله و پرآلودگی در محیط شهر، به خانه‌ می‌روند که تا جایی که ممکن است از آلودگی‌ها و عوامل آزار دهنده شهر دور باشد و به آرامش و احساس سلامت برسند. اما مشکل اینجاست که آلودگی هوا در خانه هم دست از سرشان برنخواهد داشت.

بی‌تردید، هوای آلوده شهر به راحتی می‌‌تواند به داخل منزل شما نیز نفوذ کند. اما خبر خوب اینجاست که شما می‌توانید با به کارگیری راهکارهایی ساده ولی کاربردی، به جنگ آلودگی هوا در خان‌تان بروید و ساعاتی در آرامش و سلامت به استراحت بپردازید.

آلودگی هوا، موضوعی جدی است که در شهرهای بزرگ، سلامت افراد را تهدید می‌کند و در مواقع حساس که میزان این آلودگی به حد خطرناک می‌رسد، توصیه می‌شود که افراد در خانه بمانند و درفضای شهر تردد نکنند. با این حال باید دید که آیا ماندن در خانه، ما را از شر این آلودگی‌ها حفظ می‌کند؟ چقدر هوای خانه نسبت به هوای آلوده بیرون، تمیزتر و سالم‌تر است و چگونه می‌توان برای برطرف کردن آلودگی هوا در خانه اقدام کرد تا دست‌کم در محیط خانه، هوایی سالم را نفس کشید؟ در این مقاله دراین باره بیشتر صحبت خواهیم کرد.

رفع آلودگی هوا در خانه

طبیعی است که هوای داخل خانه شما هم بخشی از هوای موجود در فضای شهر است و منطقا تا حدودی حاوی همان آلودگی‌های هوای شهری خواهد بود. اما شما می‌توانید به روش‌هایی هوای داخل خانه را از آلودگی‌ها پاک کرده و با انجام راهکارهایی با تصفیه آن، هوایی سالم در فضای خانه تنفس کنید. چطور؟ ما ترفندهای این کار را برایتان توضیح می دهیم. در این نوشتار با نیک‌بوم همراه باشید تا با بهترین راهکارها در خصوص پاکسازی و تصفیه هوا و رفع آلودگی هوا در خانه آشنا شوید:

تهیه دستگاه تصفیه هوا

نخستین و تاثیرگذارترین وسیله‌ای که برای تصفیه هوای خانگی می‌توان معرفی کرد، دستگاه تصفیه هوای خانگی است که عملا برای این موضوع طراحی شده و هدفش پاک کردن هوای خانه از ذرات و آلودگی‌های شناور در هواست.

دستگاه تصفیه هوا، گرد و غبار، گرده گیاهان، شوره حیوانات خانگی، ذرات دود، ترکیبات آلی فرار (VOCs) و هاگ قارچ‌ها را جذب و هوا را صاف و از این مواد پاک می‌کند. این دستگاه‌ها به روش‌های گوناگونی کار می‌کنند. رایج ترین و بی‌خطرترین روش تصفیه هوا، استفاده از فیلتراسیون است که در آن از هیچ محصول جانبی برای پاکسازی هوا استفاده نمی‌شود.

 

رفع آلودگی هوا در خانه با دستگاه تصفیه هوا
دستگاه تصفیه هوا، گرد و غبار، ذرات دود و ترکیبات آلی فرار را جذب می‌کند.

در دستگاه‌های تصفیه هوا به روش فیلترینگ از سه نوع فیلتر هپا HEPA، کربن CARBON، ژنراتور یونی یا فیلتر TIO2 و همچنین اشعه ماوراء بنفش UV استفاده می‌شود. دستگاه تصفیه هوا براساس متراژ فضایی که باید هوای آن تصفیه شود به انواع: تصفیه هوا برای اماکن بزرگ، تصفیه هوای خانگی و اماکن متوسط، تصفیه هوا برای اتاق خواب و کودک و تصفیه هوای خودرویی تقسیم می‌شود.

در دیگر دستگاه‌های تصفیه هوا از روش‌های تولید اوزون، یونیزاسیون، الکترواستاتیک و پلاسما، لامپ UV و فوتوکاتالیتیک، که با استفاده از فعل و انفعالات شیمیایی یا اضافه کردن ذرات و گاز به هوا، عمل تصفیه را انجام می‌دهند، استفاده می‌شود.

گیاهان تصفیه کننده‌های طبیعی

یکی دیگر از روش‌های رفع آلودگی هوا در خانه، تهیه و قرار دادن گلدان‌های زیبا در فضای منزل است؛ تصفیه هوا با وجود گیاهانی که در فرآیند رشد خود، گازهای مضر را جذب کرده و اکسیژن به هوای خانه بازمی‌گردانند، یک روش کارآمد و چند جانبه برای پاکسازی هوای خانه از آلودگی‌هاست.

حضور گیاهان در خانه علاوه بر ایجاد رطوبت، احساس نشاط و زیبایی طبیعی در خانه، خاصیت تصفیه هوا را هم دارد. براساس پژوهش‌هایی که ناسا در سال 1989 انجام داده، برخی از گیاهان خانگی و آپارتمانی می‌توانند هوای درون خانه را تصفیه کرده و ترکیباتی مانند آمونیاک، فرمالدئید و بنزن را از هوا پاک کنند. در ادامه ما تعدادی از گیاهان مفید برای رفع آلودگی هوا در خانه را به شما معرفی می کنیم:

  • نخل ققنوس:

گیاهی است که زایلن و فرمالدئید را به خود جذب می‌کند. هر یک گلدان از این گیاه، هوای هر 9 متر مربع را پاک می‌کند.

  • سرخس بوستون:

در هوای مرطوب رشد بهتری دارد. نگهداری این گیاه در فضای مرطوب حمام مناسب است. این گیاه هم زایلن و فرمادهید را جذب می‌کند.

سرخس بوستون مفید در رفع آلودگی هوا در خانه
شما می‌توانید برای کاهش میزان آلودگی هوا در خانه، از گلدان‌ها و گیاهان کمک بگیرید.
  • سرخس ملکه کیمبرلین:

از دیگر گیاهان تصفیه کننده هواست که توانایی جذب فرمالدئید را دارد.

  • گیاه عنکبوتی:

دیگر گیاه توصیه شده ناسا برای پاکسازی هوا از فرمالدئید، زایلن و مونوکسید کربن است.

گیاه عنکبوتی مفیددر رفع آلودگی هوا در خانه
برای کاهش میزان آلودگی هوا در خانه بهتر است که گلدانی از گیاه عنکبوتی را در محیط خانه قرار دهید.
  • آگلونما:

گیاه خانگی مقاوم با عمر طولانی است که بنزن و فرمالدئید را جذب می‌کند.

  • نخل بامبو:

گیاه زیبایی است که علاوه بر حذف بنزن و فرمالدئید، رطوبت هم به هوا اضافه می‌کند.

  • گیاه فیکوس بنجامین :

می‌تواند زایلن، تولوئن و فرمالدئید هوا را جذب کند.

  • پتوس:

پتوس دوست‌داشتنی و مقاوم هم تصفیه کننده‌ای طبیعی است که فرمالدئید، بنزن و زایلن را جذب می‌کند.

رفع آلودگی هوا در خانه با گلدان پتوس
گیاه پتوس هم از جمله گیاهانی است که می‌تواند در کاهش آلودگی هوا درخانه به کمکتان بیاید.
  • لیریوپ:

این گیاه با گل‌های سفید و آبی می‌تواند آمونیاک معلق در هوا، زایلن و کلرواتیلن را از فضا پاک کند.

  • نخل راپیس:

قادر به حذف فرمالدئید ، آمونیاک ، زایلن و تولوئن است.

  • ژربرا:

گلی رنگارنگ و باغچه‌ای است و اگر بتوان آن را در خانه نگه داشت توان پاکسازی هوا از فرمالدئید ، زایلن و تری کلرو اتیلن را دارد.

  • دراسنا بلالی:

این گیاه زیبا هم فرمالدئید، تری کلر و اتیلن و بنزن را جذب می‌کند.

  • دراسنا حاشیه قرمز:

دراسنا حاشیه قرمز تری کلر واتیلن را حذف می‌کند.

دراسنا حاشیه قرمز و مبارزه با آلودگی هوا در خانه
دراسنای قرمز هم از جمله گیاهانی است که دررفع آلودگی هوا درمنزل به شما کمک خواهد کرد.
  • پاپیتال:

این گیاه زیبا هم می تواند تری کلراتیلن، فرمالدئید، بنزن و زایلن را از محیط حذف کند.

  • سانسوریا :

گیاه سانسوریا که با نام‌های دیگری مثل ماری یا زبان مادرشوهر نیز شناخته می‌شود، می‌تواند آلاینده هایی نظیر زایلن، تری کلواتیلن، بنزن و فرمالدئید را جذب کند. این گیاه به نور نسبتا کمی برای زندگی نیاز دارد و در نتیجه با هر شرایط نوری خود را تطبیق می‌دهد.

  • درفش یا فلامینگو لی‌لی:

این گیاه زیبا فرمالدئید ، آمونیاک ، تولوئن و زایلن موجود در هوا را از بین می‌برد. البته درفش گیاه برای حیوانات خانگی سمی است.

  • اسپاتی فیلوم:

در حذف ترکیبات آلاینده هوا از جمله زایلن، فرمالدئید، آمونیاک، تری کلرو اتیلن و بنزن، کارآیی بالایی دارد.

  • گل داوودی:

گل داوودی، جاذب تری کلراتیلن، بنزن،تولوئن،آمونیاک و زایلن موجود در هوا است. این گل برای حیوانات خانگی سمی است.

شمع تصفیه کننده هوا

شمع مومی که از موم زنبور عسل ساخته می‌شود، نوع خاصی از شمع است که سوزاندن آن تاثیر مثبتی در پاکسازی هوا دارد. موم زنبور، قدیمی‌ترین ماده‌ای‌‌ست‌ که برای ساختن شمع از آن استفاده می شده و یکی از محصولات جانبی زنبور عسل به حساب می‌آید

شمع مومی عنصری موثر در رفع آلودگی هوا در خانه
برای کاهش آلودگی هوا در خانه می‌توانید از شمع‌های مومی بهره ببرید.

شمع‌ موم زنبور عسل در هنگام سوختن یون منفی تولید می‌کند و انتشار یون‌های منفی، یون‌های مثبت که حاوی ذرات و آلودگی‌های هوا هستند را خنثی می‌کنند. این فرآیند باعث از بین رفتن گرد و غبار، قارچ و بوی نامطبوع می‌شود.

یون‌های خنثی شده در این فرآیند، یا به داخل شمع مکیده می‌شوند یا روی زمین می‌افتند. این نوع شمع‌ها بوی خوشایندی هم به فضا می‌بخشند. شعله‌ شمع‌ مومی زرد و در طیف نوری خورشید است و نگریستن به آن احساس آرامش ایجاد می‌کند.

ترکیب آب و سرکه

جوشاندن آب و سرکه برای کاهش آلودگی هوا در خانه موثر است و روشی طبیعی برای تصفیه هوای خانه به شمار می‌رود. سرکه به دلیل خاصیت اسیدی‌اش به‌عنوان یک تمیزکننده طبیعی شناخته می‌شود. سرکه همان اسید استیک رقیق است. این ماده که خاصیت اسیدی دارد می‌تواند به منظور خنثی‌سازی بوهای قلیایی مورد استفاده قرار بگیرد.

تاثیر سرکه در رفع آلودگی هوا در خانه
سرکه با خاصیت اسیدی‌اش، می‌تواند برای خنثی‌سازی بوهای قلیایی مورد استفاده قرار گیرد.

برای استفاده از این ماده به‌منظور خوشبو کردن هوا، لازم است تا یک دستگاه بخور و یا یک اسپری در اختیار داشته باشید. با اسپری کردن این ماده، بوهای قلیایی به سرعت از بین می‌روند و بوی سرکه نیز به سرعت خنثی می‌شود.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments