فاکتورهای کلیدی در انتخاب یک خانه مناسب

فاکتورهای مهم برای انتخاب خانه مناسب

در نظر داشتن فاکتورهای مهم در انتخاب خانه مناسب چه برای خرید و چه برای اجاره به شما کمک می کند تا بتوانید انتخاب هوشمندانه و ایده آلی داشته باشید. بی تردید این پروسه قطعا زمان زیادی از شما خواهد گرفت ولی اگر به سوالات متعددی که برای انتخاب خانه ایده آل پیش روست پاسخ بدهید، می توانید خانه مناسب و متناسب با شرایطتان را انتخاب کنید.

پس قبل از اینکه برای خرید خانه دست به کار شوید، باید دقیقا بدانید که به دنبال چه سبک خانه ای در چه محله ای هستید و با در نظر داشتن خواسته ها و نیازهای سایر اعضای خانواده، به یک جمع بندی کلی در این زمینه برسید تا خیلی روشن و شفاف بدانید که چه فاکتورهایی در یک خانه مدنظر شماست و باید در چه محله هایی به جستجو بپردازید.

آشنایی با انواع سبک خانه هایی که در بازار وجود دارند، به شما کمک خواهند کرد تا بهتر بتوانید خانه مناسبی را با لحاظ کردن سبک زندگی و بودجه تان برگزینید. در این مقاله ما در مورد فاکتورهایی که باید در انتخاب خانه مناسب تان مدنظر قرار دهید بیشتر صحبت خواهیم کرد:

در انتخاب خانه مناسب به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای انتخاب یک خانه ایده آل و مورد پسندتان باید فاکتورهای متعددی را مورد ارزیابی قرار دهید؛ اول باید با در نظر داشتن بودجه و سلایقتان، در مورد سبک خانه تصمیم گیری کنید؛ آیا دنبال یک خانه ویلایی هستید؛ یا یک واحد آپارتمانی و یا واحدی در یک مجتمع مسکونی؟ سپس باید در مورد محله مدنظرتان تصمیم بگیرید؛ آیا می خواهید در مرکز شهر خانه ای داشته باشید یا در محله های خلوت تر و یا حتی خانه ای ویلایی در حومه شهر؟

بعد از آن باید ویژگی های خانه که برایتان اهمیت دارد را لیست کنید؛ چند خوابه بودن خانه، نیاز به فضاهای مجزایی مثل رختشویخانه، سالن غذاخوری و… در ادامه درمورد هریک از این مباحث بیشتر توضیح خواهیم داد:

انتخاب سبک خانه مدنظر

خانه های مسکونی به سبکهای متعددی ساخته می شوند و انتخاب گزینه ایده آل برای شما و خانواده تان به نکات متعددی بستگی دارد از جمله اینکه: چقدر فضا نیاز دارید؛ چقدر بودجه دارید و اولویتهای شما چیست؟ اما ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که برای انتخاب خانه مناسب و مدنظرتان ، چه سبک خانه هایی را پیش رو دارید:

  • خانه ویلایی

یک خانه ویلایی، در حقیقت یک خانه اختصاصی است که دیوار مشترکی با خانواده ای دیگر نخواهید داشت. این خانه ها معمولا دارای یک یا دو حیاط و چند جای پارک اختصاصی هستند. خانه های ویلایی برای استفاده یک خانواده ساخته می شوند و چنین خانه ای برای خانواده های عیالوار که خواهان حریم خصوصی زیادی در محل زندگی شان هستند، مناسب و ایده آل است.

البته با در نظر داشتن ابعاد بزرگ خانه از یک سو و نداشتن همسایه از سوی دیگر، هزینه نگهداری و مراقبت از چنین خانه‌هایی بالاست و از همین رو آشنایی با مزایا و معایب زندگی در خانه ویلایی به شما در انجام انتخابتان کمک زیادی خواهد کرد.

  • آپارتمان

در یک آپارتمان، چندین خانواده با هم زندگی می کنند و برخی فضاها بین همسایه ها مشترک است. خانه های آپارتمانی ممکن است دو طبقه، سه طبقه و… چند طبقه باشند. زندگی در یک واحد آپارتمانی گزینه دیگری است که پیش روی خانواده هاست و هزینه نگهداری و مراقبت از آپارتمان بین واحدها تقسیم می شود و از همین رو، هزینه‌های تعمیرات و نگهداری در خانه‌های آپارتمانی کمتر از خانه ویلایی خواهد بود که این یکی از مزایای مهم زندگی آپارتمان نشینی به شمار می‌رود.

 

فاکتورهای مهم در انتخاب خانه مناسب
در یک آپارتمان هزینه های مشترک تعمیرات بین ساکنان آپارتمان تقسیم خواهد شد.
  • مجتمع مسکونی

در یک مجتمع مسکونی، شما مالک یکی از واحدهای داخل ساختمان یا بلوک خواهید بود و زندگی در مجتمع مسکونی شبیه به زندگی آپارتمان نشینی است. معمولا شما یک یا دو دیوار مشترک با همسایه‌ها دارید و مدیریت مجتمع مسکونی عموما بر عهده هیئت مدیره است.

اکثرا مجتمع‌های مسکونی در قلب شهرهای بزرگ ساخته می‌شوند و به درد خریدارانی می‌خورند که در ضمن آنکه به دنبال داشتن یک خانه و فضای خصوصی هستند، اما در عین حال می‌خواهند از فضاهای سبز مشاع بهره‌مند بوده و هزینه‌های مشاع به مراتب کمتری برای داشتن یک حیاط یا فضای سبز بزرگی بپردازند و ماهانه با پرداخت مبلغی شارژ به هیئت مدیره، این پول صرف تعمیرات و رسیدگی به فضاهای مشاع می شود. در بسیاری از مواقع مجتمع های مسکونی دارای امکانات رفاهی متعددی مثل باشگاه بدنسازی و استخر هستند.

  • خانه های پیش ساخته

این خانه ها معمولا در فضای دیگری ساخته می شوند و سپس به زمین مدنظر منتقل خواهند شد. معمولا خرید چنین خانه ای برای افراد به صرفه تر از خرید یک خانه ویلایی یا واحدی در یک مجتمع مسکونی خواهد بود ولی خب، خانه های پیش ساخته از نظر ابعاد هم از خانه های معمولی کوچکتر هستند. البته در ایران به ندرت شاهد استفاده از خانه های پیش ساخته در فضاهای شهری هستیم.

البته زندگی در خانه های پیش ساخته هم دردسرهای خاص خودش را دارد و به عنوان مثال تهیه زمین مناسب برای قراردادن خانه خود چالش بزرگی به حساب می آید. البته در زندگی های شهرنشینی به ندرت می توان چنین گزینه هایی را یافت.

بررسی ویژگی های داخلی خانه

شما برای انتخاب خانه مناسب‌تان علاوه بر درنظر داشتن سبک خانه (از جمله خانه ویلایی، آپارتمانی یا شهرک‌نشینی)، باید پرسش‌های دیگری را هم در مورد فضای داخلی خانه از خودتان بپرسید:

  • تعداد اتاق‌ها و توالت‌ها
  • ویژگی‌های آشپزخانه از جمله اپن بودن یا نبودن، یا داشتن جزیره
  • فضاهای مختلف مثل اتاق غذاخوری، اتاق مطالعه و..
  • گاراژ، پارکینگ
  • سیستم گرمایش و سرمایش
  • فضای رختشویخانه
  • داشتن حیاط و انباری

ممکن است قصد داشته باشید تا در آینده نزدیک بچه‌دار شوید و از همین رو به دنبال خانه‌ای با بیش از یک اتاق خواب می‌گردید. اگر میهمان زیاد به خانه شما می‌آید، باید اتاق یا فضای مشخصی به عنوان اتاق غذاخوری داشته باشید. آیا داشتن یک فضای غذاخوری مجزا برایتان اهمیت بیشتری دارد یا داشتن یک آشپزخانه بزرگتر.

در بسیاری از خانه‌های ویلایی، فضای مجزایی تحت عنوان رختشویخانه برای قراردادن ماشین لباسشویی و خشک‌کن وجود دارد.

بررسی بخش‌های مختلف در  انتخاب خانه مناسب
در انتخاب خانه مناسب تان باید بررسی کنید که اولویت های اصلی شما برای فضاهای مختلف چیست

یکی دیگر از نکاتی که باید مدنظر قرار دهید، جنس کفپوش‌های خانه، جنس کانترهای آشپزخانه، کابینت‌ها و دیگر فضاهای خانه است. البته این را در نظر داشته باشید که می‌توان بعد از خرید خانه با بازسازی کلی و جزئی، بسیاری از این موارد را تغییر داده و متریال‌های موردعلاقه‌تان را استفاده کنید.

انتخاب محله خانه

هر محله ویژگی‌های خاص خودش را دارد و زمانی که قصد خرید خانه جدیدی را دارید باید با در نظر داشتن فاکتورهای مدنظرتان، به دنبال محله ایده آلتان باشید. بررسی نکاتی که در ادامه درموردشان صحبت می کنیم می توانند به شما در انتخاب کمک کنند:

  • خانه ای در قلب شهر:

اگر در محله‌ای در قلب شهر سکونت داشته باشید، دسترسی راحت‌تری به اتوبوس، مترو، رستوران‌ها، مراکز فرهنگی و وسایل حمل و نقل عمومی خواهید داشت. البته خانه‌های مرکز شهر، معمولا در ابعاد و متراژهای کوچکتری ساخته می‌شوند؛ چون جمعیت بیشتری در این مناطق زندگی می‌کنند. در محله‌های مرکزی شهر، خانه‌ها بیشتر به شکل آپارتمانی یا مجتمع‌های مسکونی هستند و کمتر می‌توان خانه‌های ویلایی در این مناطق یافت.

  • حومه شهر:

در مناطقی در حومه شهر ، بیشتر می‌توان خانه‌های ویلایی یافت و این محله ها برای خانواده‌هایی که به دنبال خانه‌های بزرگتر و آرامش بیشتر و دوری از شلوغی شهر هستند مناسب به نظر می‌رسد.

  • محله‌های خلوت‌تر:

این محله‌ها با محله‌های مرکز شهر فاصله دارند و با کمی فاصله از مرکزشهر واقع شده‌اند و اگر چه رستوران‌ها، باشگاه‌های بدنسازی و مغازه‌های زیادی در این محله ها یافت می‌شود، ولی در عین حال محله‌های خلوت‌تری هستند و می‌توان در آنجا پارک‌های خلوت برای پیاده‌روی یافت. البته این محله‌ها هم دسترسی خوبی به وسایل حمل و نقل عمومی دارند.

  • شهرک‌های بازنشستگان:

متاسفانه در کشور ما چنین شهرک‌هایی ساخته نشده‌اند ولی در بسیاری از نقاط دنیا، شهرک‌هایی مخصوص بازنشستگان و افراد با سنین بالای 55 سال ساخته می شود که در آن تجهیزات و امکانات مناسبی برای افراد میانسال و کهنسال تدارک دیده می‌شود؛ از جمله استخر، باشگاه‌های بدنسازی و فعالیت‌های اجتماعی مناسب برای این قشر سنی

  • شهرکهای روستایی:

مناطق روستایی معمولا در بخش‌هایی دورافتاده‌تری قرار دارند و خانه‌های این مناطق معمولا بزرگتر هستد و زمین‌های بزرگی در اختیار دارند. در برخی از مناطق روستایی، شهرک‌هایی ساخته شده که اجازه دسترسی به آنها تنها به ساکنین داده می‌شود؛ خانه‌های بزرگ و فضایی آرام و امن برای زندگی افرادی که با شلوغی شهر میانه خوبی ندارند.

نحوه یافتن خانه مناسب

وقتی دنبال خانه جدیدی هستید، باید از خودتان سوالات متعددی بپرسید. آیا قصد دارید تا با کمک یک بنگاه مشاوره املاک خانه رویایی‌تان را پیدا کنید؟ قطعا بهره‌‌گیری از خدمات یک مشاوره املاک کار را برای شما ساده‌تر خواهد کرد و تجربیات مشاورین در یافتن خانه‌های مختلف و زمانی که برای جستجو در راستای یافتن خانه مدنظر شما صرف خواهند کرد، به شما در انتخاب خانه مناسبتان کمک خواهد کرد تا خانه‌ای متناسب با سبک زندگی و بودجه‌تان بیابید.

منبع: thebalance

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments