بزرگ جلوه دادن یک اتاق کوچک با چند راهکار ساده

بزرگ جلوه دادن اتاق کوچک با چند راهکار ساده

زندگی در یک خانه کوچک با اتاق‌هایی کوچک، جزئی از واقعیت زندگی ما در این روزگار به حساب می آیند. اما زندگی کردن در یک خانه کوچک به این معنی نیست که باید فضایی آشفته را تحمل کنیم. چرا که با به‌کارگیری راهکارهایی ساده می‌توان تا حدودی برای حل مشکل کمبود جا در خانه اقدام کرد. برای بزرگ جلوه دادن یک اتاق کوچک هم راهکارهای ساده‌ای وجود دارند که در این مقاله آن‌ها را با شما در میان خواهیم گذاشت.

شما می‌توانید با به‌کارگیری این ترفندها، اتاق‌های خانه را هرچقدر هم کوچک باشند، بزرگتر جلوه دهید و از فضای آنها لذت ببرید.

راهکارهایی برای بزرگ جلوه دادن یک اتاق کوچک

آیا شما هم از کوچک بودن اتاق‌های خانه‌تان ناراحت بوده و برای دکوراسیون آن به دنبال ایده‌هایی هستید که آن را بزرگ‌تر جلوه دهد؟ اگرچه که داشتن اتاق کوچک در خانه ناراحت‌کننده است، اما اگر نیمه پر لیوان را ببینید، همین اتاق‌های کوچک مزایای زیادی هم دارند؛ از جمله اینکه دکور کردن یک اتاق کوچک و تمیز و مرتب کردن آن کار راحت‌تری است. اگر به دنبال راهکارهایی برای بزرگ جلوه دادن یک اتاق کوچک هستید، می‌توانید از توصیه‌های ما استفاده کنید:

در این مقاله از نیک بوم چند راهکار و نکته مفید برای بزرگ جلوه دادن یک اتاق کوچک در خانه به شما ارائه خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

۱. مرتب نگه‌داشتن فضای اتاق

شلوغی یکی از مسائلی است که در یک اتاق کوچک حتما باید از آن پرهیز کنید. مطمئن شوید که همه چیز در اتاق دارای نظم بوده و سر جای خودش قرار گرفته باشد. برای وسایل کوچکی مثل ریموت کنترل تلویزیون، یک جعبه نگهداری در نظر بگیرید. از وسایل تزئینی زیاد استفاده نکنید و اجازه ندهید چیزهایی مثل روزنامه و کتاب روی میزها قرار بگیرند.

وجود وسایل خرده ریز زیاد در یک فضای کوچک، آنجا را کوچک‌تر به چشم می‌آورد. سعی کنید این وسایل را از مقابل دید دور کرده و پشت در، داخل قفسه‌ها یا زیر میز یا پشت پرده جا بدهید. وقتی وسایل اتاق مرتب باشد فضا بازتر به نظر می‌رسد. حتی کوچک‌ترین وسیله‌ها در یک اتاق کوچک، بی‌نظمی ایجاد کرده و باعث می‌شوند فضا ظاهری شلخته پیدا کند.

بزرگ جلوه دادن اتاق با مرتب کردن آن
اتاق‌های مرتب بزرگتر جلوه می‌کنند و بهم ریختگی، اتاق کوچک را آشفته نشان می‌دهند.

۲. باز کردن راه

وقتی مبلمان و وسایل در مقابل دید قرار بگیرند، اتاق ظاهری کوچکتر خواهد داشت. پس وسایل اتاق را طوری بچینید که جلوی دید را سد نکند؛ به این ترتیب فضا بازتر و بزرگ‌تر از چیزی که هست به نظر خواهد رسید.

می‌توانید از وسایلی با ارتفاع کمتر هم بهره بگیرید؛ مثلا صندلی‌های بدون بازو یا میز‌های کوتاه را استفاده کنید. وسایل بزرگ را در کنار دیوار بچینید و از قرار دادن آن‌ها در سر راه اجتناب کنید؛ چون جلوی دید را می‌گیرند. اگر کف اتاق در معرض دید باشد اتاق بزرگ‌تر جلوه می‌کند.

۳. انتخاب رنگ‌های روشن

با اینکه رنگ‌های تیره و گرم باعث می‌شوند فضا شکلی دنج و صمیمی به خود بگیرد، اما رنگ‌های روشن و سرد فضا را مطبوع و بازتر نشان می‌دهند. اگر قصد استفاده از رنگ سبز و آبی را دارید، بهتر است تناژ ملایمی از آنها را انتخاب کنید تا فضا روشن باقی بماند.

برای بزرگ جلوه دادن یک اتاق کوچک بهتر است از رنگ‌های پاستلی، خنثی، روشن و سایه‌های سفید استفاده کنید، چون فضا را بازتر می‌نمایانند.

۴. استفاده از دکوراسیون تک رنگ

در حین انتخاب رنگ توصیه می‌کنیم رنگ‌هایی را انتخاب کنید که از یک خانواده هستند؛ بهترین حالت این است که به سراغ استفاده از دکوراسیون تک رنگ بروید. سعی کنید وسایل و اثاث‌خانه هم در بافت، طرح و رنگ با دیوارهای اتاق همخوانی داشته باشند. استفاده از رنگ سرد یا رگه‌های ظریفی از رنگ‌های گرم در اتاق کمک می‌کنند تا فضا ظاهر بازتری داشته باشد.

بزرگ جلوه دادن اتاق با استفاده از دکوراسیون تک رنگ
استفاده از رنگ‌های روشن و نزدیک به هم اتاق را بزرگ‌تر نشان می‌دهد.

۵. هماهنگی بین رنگ مبلمان و دیوارها

وجود رنگ‌های متضاد، محیط اتاق را متشنج کرده و حتی آن را کوچک‌تر به چشم می‌آورد. وقتی رنگ مبلمان با دیوار تطابق داشته باشد، طنین کمتری پیدا کرده و این توهم را ایجاد می‌کند که در اتاق بزرگ‌تری حضور دارید. برای بزرگ جلوه دادن یک اتاق کوچک باید این نکات را درباره وسایل آن در نظر بگیرید:

  • سعی کنید یک یا دو مورد از وسایلتان به رنگ دیوارهای اتاق باشد. این وسایل کمتر به چشم خواهند آمد وفضای اتاق بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.
  • صندلی‌های بزرگ یکپارچه و روکش‌دار، روشن‌تر به نظر رسیده و در هنگام ایستادن فضای اتاق را بازتر نشان می‌دهند.
  • مبلمان شیشه‌ (یا اکریلیک) مانند میزهای آبشاری (Waterfall Tables) و صندلی‌های شفاف (Ghost Chairs) فضایی منفی را اشغال کرده و باعث می‌شوند اتاق شلوغ به نظر نیاید.
استفاده از لوازم شفاف برای بزرگ جلوه دادن یک اتاق کوچک
میزهای طرح آبشاری فضای اتاق کوچک شما را بازتر جلوه می‌دهند.

۶. باز گذاشتن راه نور

نورگیری خوب از عناصر مهمی است که باید در همه اتاق‌ها به آن توجه داشت و البته استفاده از نور طبیعی به این منظور بهترین راهکار است. پرده‌ها را طوری نصب کنید که در هنگام باز کردن پنجره بخشی از آن را نپوشاند. از  پرده‌هایی با رنگ روشن برای پنجره‌ها استفاده کنید (طرح و رنگ پارچه پرده باید سبک و روشن باشد) و در صورت امکان روی دیوار روبروی پنجره یک آیینه نصب کنید تا نور طبیعی منعکس شده و اتاق روشن‌تر شود.

اگر اتاق نورگیر باشد، بزرگ‌تر به نظر می‌رسد؛ فرقی هم ندارد این نور طبیعی باشد یا مصنوعی. از پرده‌های سنگین برای پنجره‌ها استفاده نکرده و اغلب آن‌ها را باز بگذارید تا نور وارد فضای اتاق شود.

می‌توانید از لامپ‌های چندتایی کمک بگیرید یا اینکه در فضای اتاق چند لامپ اضافی تعبیه کنید.

۷. استفاده از شیشه و لوسیت

استفاده از موادی شفاف که می‌توانید فضا را از پشت آن ببینید باعث می‌شود محیط وسیع‌تر به نظر بیاید. برای مثال اگر در اتاق مستر، حمام کوچکی دارید می‌توانید از دوش شیشه‌ای یا هر ماده بدون فریم و روشن دیگری استفاده کنید. در این شرایط اگرچه اندازه محیط تغییری نمی‌کند، اما بزرگ‌تر به نظر خواهد رسید.

با استفاده از این مواد دیوار پشت دوش به راحتی قابل مشاهده است، ممکن است فقط چند سانت باشد اما نمایی که اکنون در دید دارید شکل چشمگیری پیدا می‌کند. برای قسمت بدنه روی میز چوبی، فلزی یا سنگی خود هم می‌توانید از شیشه یا لوسیت استفاده کنید تا با بازتاب نور، محیط بازتر دیده شود.

۸. استفاده از سطوح بازتاب دهنده

آینه وسیله‌ای عالی برای بازتاب نور و بزرگ جلوه دادن یک اتاق کوچک است. از آینه‌های بزرگ و قاب شده، بر روی دیوار روبروی پنجره استفاده کنید یا یک آینه قدی در اتاق قرار بدهید. این کار باعث می‌شود دید چشم بازتر شود و شکل خوبی هم در اتاق ایجاد می‌شود. نوری که در اتاق جریان دارد به کمک آینه انعکاس پیدا می‌کند و این حس را پدید می‌آورد که در فضای بازتری هستید.

می‌توانید روی میز قهوه‌خوری یا کنار مبلی از یک آینه با لبه زاویه‌دار استفاده کنید یا اینکه یک دراور آینه‌دار بخرید، این دو هم همان تاثیر آینه بزرگ را در اتاق ایجاد می‌کنند؛ اما ناگفته نماند که آینه‌های بزرگ بهترین عملکرد را برای محیط کوچک دارند.

۹. استفاده از وسایل بزرگ

ما اکثر اوقات سعی می‌کنیم وسایل بسیار زیادی را در یک اتاق کوچک جا بدهیم؛ اما این کار فضا را کوچک کرده و آن را به یک آشفته بازار تبدیل می‌کند. به جای اینکه لوازم کوچک زیادی در اتاق داشته باشید، سعی کنید از وسایل و مبلمان بزرگ اما با تعدد کمتری در اتاق استفاده کنید. وسایل کوچک و زیاد، اتاق را به هم ریخته و کوچک نشان می‌دهد.

اگر جای کافی دارید، می‌توانید یک گنجه بلند هم در اتاق اضافه کنید (کمدهای دردار نسبت به قفسه‌های باز باعث می‌شوند وسایل کوچک کمتر باعث آشفتگی اتاق شوند). بقیه وسایل از جمله اثاث کوچک را از اتاق خارج کنید و فقط موارد ضروری را در آن نگه دارید.

وقتی یک فضای باز با چند وسیله محدود داشته باشید اتاق شکل آرام‌تر و راحت‌تری به خود می‌گیرد.

برای مثال اگر ایجاد فضای بیشتر در یک اتاق نشیمن کوچک، به جای تلاش برای جا دادن یک کاناپه، میز عثمانی، میز قهوه‌خوری و میزهای کنار مبلی، بهتر است یک کاناپه با اندازه معمولی و یک میز عثمانی بزرگ که برای قهوه‌خوری هم قابل استفاده باشد و یک صندلی کنار مبلی را جایگزین این وسایل کنید.

بزرگ جلوه دادن اتاق با استفاده از وسایل بزرگ
وجود یک آینه و چند وسیله بزرگ در یک اتاق کوچک آن را وسیع‌تر نشان می‌دهد.

۱۰. به کارگیری سطوح صاف و ساده

به جای استفاده از طرح‌های متنوع، نواری یا چاپی، از رنگ‌های یکپارچه، صاف و ساده برای وسایل اتاق استفاده کنید. در طراحی دکوراسیون اتاق تا جای ممکن از بافت‌های ساده و خنثی بهره بگیرید.

برخی از وسایل و مبلمان، دارای تزئینات اضافه و جزئیات زیادی مثل حاشیه و کوسن‌های پرنقش و نگارهای  غیر ضروری هستند. برای دکور یک اتاق کوچک، از به‌کارگیری چنین وسایلی اجتناب کنید. پانل‌های پرده باید ساده و بدون گیره‌های پرزرق و برق باشند. بالش‌ها نباید آویز داشته باشند و پارچه‌ها باید ساده و نرم باشند.

۱۱. استفاده از پارچه‌های سبک و روشن

از پارچه‌هایی برای پرده، لبه پایین تخت و کاور میزها استفاده کنید که اجازه عبور نور را می‌دهد. اگر می‌خواهید از رنگ‌هایی استفاده کنید که ساده نیستند سعی‌تان بر این باشد که پارچه دارای خطوط ساده و گل‌های ظریف باشد. توجه داشته باشید که نباید در یک اتاق کوچک از پارچه‌های سنگین، پرنقش ونگار و شلوغ و پارچه‌های مخمل و پشمی استفاده کنید؛ بلکه جنس‌های سبکی مثل پنبه، کتان و … برای این محیط مناسب‌تر هستند.

۱۲. استفاده از کارهای هنری با قاب بزرگ

همانطور که در مورد وسایل اتاق گفتیم، در یک اتاق کوچک بهتر است از کارهای هنری در تعداد کم اما با اندازه بزرگ استفاده کنید. از تابلوها برای ایجاد یک نقطه کانونی در اتاق استفاده کنید و بهتر است یک تصویر کوچک را در یک قاب بزرگ نمایش بدهید.

تصاویری که در قاب‌های بزرگ و دارای فضای خالی وسیع قرار می‌گیرند، این احساس را در بیننده ایجاد می‌کنند که فضای وسیع‌تری در مقابل چشم دارند. می‌توانید دیوار را با گالری دیواری تزئین کنید اما به جای استفاده از عکس‌های کوچک گروهی توصیه می‌کنیم تا از تابلوهای کمتر با قاب بزرگ و فضای خالی زیاد برای گالری خود بهره بگیرید. تاثیر این گالری‌ها یکسان است اما ایده توصیه شده ما از شلوغ شدن فضا جلوگیری می‌کند.

مهم‌ این است که از تصاویری استفاده کنید که واقعا دوستشان دارید. سعی نکنید اتاق را با چیزهایی که فکر می‌کنید برای آن فضا لازم است پر کنید. سبک زندگی خود را بررسی کنید و فقط مواردی را در اتاق نگه دارید که مورد نیازتان هستند و یا احساس خوبی در شما ایجاد می‌کنند.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. از همراهی شما سپاسگزاریم.

منبع: the spruce & the  spruce

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط