گام‌های مهم در آماده کردن خانه برای فروش

ترفندهای آماده کردن خانه برای فروش

شاید برایتان عجیب به نظر برسد، اما باید بدانید که آماده کردن خانه برای فروش می تواند نقش پررنگ و موثری در به فروش رسیدن هرچه سریعتر خانه شما ایفا کند. هر فردی که خانه اش را به معرض فروش می گذارد، دوست دارد تا خانه اش زودتر به فروش رسیده تا بتواند زودتر به پول برسد؛ ولی برای تحقق این خواسته باید خیلی خوش شانس باشید. برای آنکه بتوانید خیلی سریع خانه تان را به فروش برسانید، به برنامه ریزی های دقیقی نیاز است و در عین حال باید با روند آماده کردن خانه برای فروش آشنایی داشته باشید و بتوانید به شکلی حرفه ای خانه تان را آماده کنید تا خریداران را برای خرید منزلتان متقاعد نمایید.

در این مقاله ما قصد داریم تا نکاتی کاربردی در مورد آماده کردن خانه برای آنکه بتوانید آن را به معرض فروش گذاشته و هرچه سریعتر بفروشید را به شما یادآوری کنیم:

روند آماده کردن خانه برای فروش

اگر در تصمیم خود برای فروش خانه تان جدی هستید و خانه را برای بازدید به بنگاه سپرده اید، پس باید هرچه سریعتر دست به کار شده و از یک سو خودتان را برای ترک این خانه آماده کنید و از سوی دیگر هم باید به آماده کردن خانه برای فروش بپردازید تا بتوانید با سرعت بیشتری برنامه های بعدی تان را اجرایی کنید. با در نظر داشتن و اجرایی کردن نکات زیر می توانید هر چه سریعتر طبق برنامه پیش بروید:

  • از خانه دل بکنید

ترک کردن و فروش خانه می تواند کار دشواری باشد؛ به خصوص اگر که سالها در آنجا زندگی کرده باشید و خاطرات زیادی در آن خانه برایتان رقم خورده باشد. برای آنکه بتوانید از لحاظ احساسی از خانه تان دل بکنید باید درک کنید که بدون حضور شما و خانواده تان در آن خانه، آنجا عملا مثل یک صدف خالی است که حالا توسط ساکنان دیگری پر خواهد شد. رو به آینده نگاه کنید و به خانه جدیدی فکر کنید که در آنجا می توانید خاطرات جدیدی را رقم بزنید.

با فکر کردن به این موضوع که مفهوم و معنای حقیقی خانه، عملا ساکنینی هستند که در آنجا زندگی می کنند و نه فقط فضا و ساختمان آن، می توانید دلبستگی عاطفی خود به این خانه را کمتر کنید. خیلی زودتر از آنچه فکرش را بکنید، دوباره برای شما همان حس دلنشین ایجاد خواهد شد؛ چرا که با اسباب کشی و شخصی سازی فضای خانه تازه و رقم زدن خاطرات جدید، مجددا همان احساس گرمای خانه برایتان تداعی خواهد شد.

  • خانه را از حالت شخصی دربیاورید

قبل از آنکه افراد برای بازدید به خانه تان بیایند، وسایل و عکسهای خصوصی، وسایل موروثی خانوادگی و دیگر اشیایی که ممکن است باعث پرت شدن حواس بازدید کنندگان و حتی خدشه وارد شدن به روند فروش خانه شود را جمع کنید. پس بهترین کار این است که با جمع کردن وسایل شخصی و خصوصی و تبدیل خانه به فضایی غیرشخصی، این امکان را به خریداران بدهید تا از خانه ای بازدید کنند که بتوانند آنجا را با قابهای عکس، اسباب و وسایل و آثار هنری خودشان در ذهن تصور کنند.

خارج کردن خانه از حالت خصوصی و شخصی، کار را برای بازدیدکنندگان در راستای تجسم این خانه که با وسایل و اسباب و اثاثیه خودشان پر بشود، راحت تر خواهد کرد.

آماده کردن خانه برای فروش و جمع کردن وسایل اضافه
وقتی خانه را آماده بازدید می‌کنید، وسایل شخصی و اضافه را از فضای خانه جمع‌آوری کنید

مثلا در سالن پذیرایی، فقط چند تکه مبلمان باقی بگذارید که چندان جلب توجه نمی کنند و باعث پرت شدن حواس خریداران نمی شوند و تاثیرگذاری خاصی ندارند. برای یک خریدار سخت است که بتواند در حین بازدید از خانه شما، وسایل آنتیک و عتیقه اش را به جای یک مبل گورخری یا صندلی زرد براق و قالیچه پوستی که در گوشه سالن گذاشته اید تصور کند.

فراموش نکنید که هدف اصلی شما این است که کار را برای خریدار بالقوه خانه تان آسان تر کنید تا بتواند این خانه را به چشم خانه آینده خودش دیده و تصور کند.

  • خانه را مرتب کنید

افراد باگذر سالها حجم حیرت آوری از وسایل را در خانه شان جمع می کنند. دلبستگی عاطفی فرد به این وسایل، امید به استفاده مجدد یا تعمیر این وسایل در آینده و یا حتی تصمیم به اهدای آنها به فرد دیگری از دلایلی است که افراد این وسایل را در خانه شان نگه می دارند. اما باید این را بدانید که اگر یک سال می شود که از یک سری از وسایلتان استفاده نکرده اید، احتمالا به آنها نیازی نخواهید داشت.

پس چه بهتر که وسایلی که سالم و کاربردی هستند را به یک سازمان خیریه یا غیرانتفاعی اهدا کنید تا در امور خیر از آنها استفاده شود. وسایل غیرکاربردی را هم دور بریزید. کتابها را از کتابخانه جمع کنید و کانتر آشپزخانه را جمع و جور و تمیز کنید. وسایل ضروری که روزانه از آنها استفاده می کنید را در کارتن های کوچکی قرار داده و در داخل کمد بگذارید و این روند را به چشم شروعی برای بسته بندی کردن و جمع کردن وسایلتان برای اسباب کشی ببینید.

  • کمدها و کابینت ها را سرو سامان دهید

اکثر خریداران تاکید زیادی به بررسی فضاهای ذخیره‌سازی خانه دارند و احتمالا با کنجکاوی می خواهند داخل کمدها و کابینت‌ها را بررسی کنند. پس اطمینان داشته باشید که داخل کمدها و کابینت‌ها مرتب هستند؛ چون اگر داخل این بخش‌ها نامرتب و بهم ریخته باشند، تاثیری منفی برروی بازدید کنندگان خواهد داشت.

آماده کردن خانه برای فروش و مرتب کردن کابینت‌ها
حتما فضای داخلی کمدها و کابینتها را تمیز و مرتب کنید، چون قطعا خریداران سری به آنها خواهند زد.

وقتی خریداران ببینند که همه چیز و همه جا، حتی کوچکترین و جزئی ترین بخشها مرتب و منظم هستند، مطمئن می شوند که شما با وسواس و دقت از دارایی هایتان مراقبت می کنید و قطعا با همین حساسیت مراقب خانه نیز بوده اید.

شیشه های ادویه داخل کابینت را به ترتیب و مرتب بچینید؛ بشقابها و لیوانها را کاملا با نظم و ترتیب داخل کابینت مرتب کنید و دسته های فنجانهای قهوه را در یک جهت قرار دهید. در کمدها، پیراهن ها را مرتب و منظم آویزان کرده و کفشها را نیز با نظم و ترتیب کنار هم بچینید.

  • وسایل اضافه از منزل خارج کنید

معمولا وقتی اسباب و اثاثیه کمتری در خانه باشد، خانه بهتر جلوه می کند. از همین رو اگر امکانش را دارید اسباب و وسایلی که مسیرهای عبور را مسدود می کنند و همچنین تابلوها، آثار هنری و کتابخانه های خالی از کتاب را از خانه خارج کرده و در انباری قرار دهید. برداشتن وسایل اضافه باعث بزرگتر جلوه کردن فضا می شود. فقط چند تکه مبل در سالن باقی بگذارید تا خریداران بتوانند میزان فضای خانه را درک کنند.

  • وسایل مورد علاقه تان را جمع کنید

اگر قصد دارید تا در هنگام ترک خانه، پرده ها و لوسترهای خاصی را با خود ببرید، قبل از آنکه بازدید کنندگان به خانه تان بیایید، این وسایل را باز کرده و بسته بندی کنید. اگر لوستر سالن غذاخوری یادگار مادربزرگتان است، آنرا جدا کنید تا در هنگام بازدید ناگهان خریدار از شما نخواهد که این لوستر را در خانه باقی بگذارید.

گفتن این موضوع که نمی خواهید فلان وسیله را در خانه و برای آنها باقی بگذارید و با خودتان خواهید برد، ممکن است باعث کدورت خریدار شده و به روند فروش خانه خدشه وارد کند.

آماده کردن خانه برای فروش با جمع کردن وسایل موردعلاقه
قبل از اینکه خریداران از خانه تان بازدید کنند، وسایل محبوبتان از جمله پرده ها را جمع کنید.
  • تعمیرات جزئی را انجام دهید

خانه ای که در شرایطی ایده آل و بدون عیب و نقص برای فروش گذاشته شود، راحت تر به فروش خواهد رسید. چون اگر عیب و نقصی در خانه وجود داشته باشد، احتمالا از قیمت خانه تان کاسته خواهد شد. پس باید برای انجام تعمیرات جزیی دست به کار شوید.

کفپوشهای ترک خورده یا کانتر آسیب دیده را قبل از آنکه خانه را به فروش بگذارید تعویض یا تعمیر کنید و سوراخهای روی دیوارها را پر کنید. شیر آبی که چکه می کند یا درهایی که در هنگام باز و بسته شدن سر و صدا می کنند را تعمیر کنید. کشوهای کابینت آشپزخانه را رگلاژ کنید. اگر دیوارها رنگ پریده اند یا کثیف هستند یا آنها را با رنگهایی مثل نارنجی و قرمز رنگ آمیزی کرده بودید، برای نقاشی دیوارها اقدام کنید. این فرصت را به خریداران ندهید که مثلا اتاق خواب شما را با عنوان “اتاق قرمز” یاد کنند.

لامپهای سوخته را تعویض کرده و اگر حس می کنید که لامپی مشکل دارد و سوسو می کند، آن را قبل از بازدید مشتریان عوض کنید تا ناگهان در هنگام بازدید، مشکل ساز نشود. یادتان باشد که می خواهید تاثیر مثبتی در ذهن خریداران از خانه تان ایجاد کنید. پرده ها را کنار بزنید و نور طبیعی را به خانه دعوت کنید. خانه هرچه تمیزتر و روشنتر باشد، زیباتر جلوه خواهد کرد.

  • خانه را برق بیندازید

شاید بهتر باشد که برای آماده سازی خانه برای بازدید، یک کارگر نظافتی به خدمت بگیرید؛ شیشه های پنجره ها، راهروها، حمام و سرویس بهداشتی را کاملا تمیز کنید و گرد و غبارهای زیر مبلمان، کابینت ها و کمدها را کاملا بزدایید.

هر روز خانه را جاروبرقی بکشید و کفپوشهای خانه را تمیز نگهدارید. سرویسهای بهداشتی و آشپزخانه را کاملا تمیز کنید و حوله های تمیز در توالتها آویزان کنید. درب توالت فرنگی را ببندید و سعی کنید که خانه تان کاملا برق بزند. پنجره ها را باز کنید تا هوای داخل خانه تازه شود.

  • دستی به نمای بیرونی خانه بکشید

گاهی وقتها پیش می آید که خریدار با دیدن نمای نامرتب و خراب خانه، حتی حاضر به پیاده شدن از اتومبیلش نمی شود؛ در این شرایط شانس فروش آپارتمانتان کاهش خواهد یافت. با رنگ آمیزی در ورودی و قرار دادن یک گلدان در ایوان یا راهروی ورودی، فضای خارجی خانه را زیبا کنید.

  • شرایط را چک نهایی کنید

از درب ورودی وارد خانه شوید و به چشم یک خریدار تمام بخشهای خانه را بررسی کنید. ببینید چیدمان مبلها چطور است و سالن خانه را کامل مرتب کنید تا جذابیت بصری آن بالا برود. پرده ها را مرتب کنید و آماده استقبال از مشتریان شوید.

بادرنظر داشتن این موارد و آماده کردن خانه برای فروش ، می توانید شانس به فروش رفتن خانه تان را بالا برده و سریعتر این پروژه را به پایان برسانید.

منبع: thebalance

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments