اندازه‌گیری‌های مهم قبل از خرید یا اجاره خانه

انجام اندازه گیری های مهم قبل از خرید خانه

تا به حال پیش آمده که در اسباب کشی یکی از وسایل سنگین مثل مبلمان یا بوفه از در ورودی خانه رد نشود و مجبور شوید آن وسیله را در انباری گذاشته یا به کسی واگذار کنید؟ اینجاست که اهمیت اندازه گیری های مهم قبل از خرید خانه و یا حتی اجاره آن مشخص می شود.

شکی نیست که حمل وسایل بزرگ و سنگین خانه در اسباب کشی و جابجایی آنها از یک خانه به خانه جدید، یکی از سخت ترین کارها در روز اسباب کشی است؛ به ویژه که در روزهای قبل از آن هم بخش عمده ای از انرژی و توانتان را صرف بسته بندی وسایل و کارتن کردن آنها کرده باشید. احتمالا در جریان اسباب کشی با تصور روزهای آتی که وسایل را چیده اید و در منزل جدید استراحت خواهید کرد، به خودتان آرامش می دهید.

اما یک اتفاق تلخ ممکن است همه رویاهای ذهنی شما را خراب کند؛ رد نشدن مبل، تختخواب یا یخچال از در ورودی منزل؛ یا جا نشدن هریک از این وسایل در کنج یا فضایی که از قبل برایش درنظر گرفته بودید؛

اهمیت اندازه گیری های مهم قبل از خرید خانه

ممکن است ابعاد یخچال، تختخواب، مبلمان یا برخی از وسایل شما بزرگتر از اندازه های استاندارد باشد یا ورودی های آپارتمان جدید، از عرض راه پله ها گرفته تا ورودی آسانسور یا در ورودی منزل و یا عرض راهروهای خانه بنا به هر دلیلی غیراستاندارد باشد و همین تبدیل به دردسر بزرگی برای شما بشود.

پس بهترین کار این است که بعد از انتخاب خانه مدنظرتان و قبل از امضای قرارداد نهایی برای خرید یا اجاره، برخی بخشهای مهم و کلیدی را اندازه گیری کنید تا خیالتان راحت شود که می توانید همه وسایل منزلتان را به خانه جدید ببرید و بعد از آن قرارداد را امضا کرده و آماده اسباب کشی شوید. در این مقاله در مورد اندازه گیری های مهم قبل از خرید خانه یا اجاره آن و فضاهایی که باید اندازه گیری دقیقی از آن داشته باشید صحبت خواهیم کرد:

عرض ورودی آسانسور

قبل از هرکاری، بهتر است ابعاد وسایلی که قصد دارید تا به خانه جدید ببرید را اندازه گیری کنید. بعد از آن ورودی آسانسور خانه جدید و خانه فعلی تان را سانت بزنید؛ اینگونه متوجه خواهید شد که آیا می توانید در هنگام اسباب کشی وسایل سنگین خانه (که البته اجازه حمل آنها در آسانسور داده می شود) را با آسانسور به خانه نو منتقل کنید یا نه؛ البته اگر خانه جدیدتان در طبقه همکف باشد که از این حیث مشکلی نخواهید داشت.

عرض و یا وزن برخی از وسایل به نحوی است که نمی توان آنها را وارد آسانسور کرد. پس قبل از بلند کردن وسایل سنگین، با یک متر با کیفیت، ابعاد وسایل سنگین و حجیم خانه و همچنین ورودی آسانسور و فضای داخل کابین آن را اندازه بگیرید. شاید بهتر باشد که ارتفاع آسانسور و فاصله مورب (قطر) آن را هم اندازه بزنید.

نکات اندازه گیری های مهم قبل از خرید خانه
اندازه گیری طول، عرض و ارتفاع مبل یکی از اقدامات مهم قبل از انجام اسباب کشی است.

 

اگرچه می توان با چشم ابعاد و عرض وسایل را تخمین زد و پیش بینی کرد که آیا می توان فلان وسیله را وارد آسانسور کرد یا خیر، اما عقل سلیم حکم می کند که عملا این اندازه گیری ها را قبل از اسباب کشی به صورت دقیق انجام دهید.

از سوی دیگر باید حداکثر ظرفیت وزن آسانسور را هم مدنظر داشته باشید که معمولا این عدد در راهنمایی که در داخل آسانسور نصب شده، درج می شود. اکثر اسباب و اثاثیه منزل، آنقدر سنگین نیستند که نتوان آنها را با آسانسور جابجا کرد ولی اگر وزن هریک از وسایل از حداکثر ظرفیت آسانسور بیشتر است، جانب احتیاط را رعایت کنید.

اندازه گیری ارتفاع و عرض راه پله ها

وزن و ابعاد برخی وسایل خانه به نحوی هستند که امکان حمل آنها با آسانسور وجود ندارد؛ شاید هم آپارتمان جدید اصلا آسانسور نداشته باشد؛ پس باید وسایل بزرگ و سنگین را از راه پله ها بالا ببرید. اگر برای روز اسباب کشی، از خدمات شرکت باربری بهره نمی برید، از چند نفر از اقوام و دوستان بخواهید که برای جابجایی وسایل سنگین منزل و بردن آنها به داخل خانه کمکتان کنند.

در هرصورت بهترین کار، استفاده از خدمات شرکت باربری است؛ چون نیروهای آنها در حمل برخی وسایل سنگین متخصص هستند. به هر حال قبل از انجام اسباب کشی، عرض و ارتفاع راه پله های ساختمان جدید را اندازه بگیرید تا بدین ترتیب مجبور به انجام برخی اضافه کاری ها نشوید. کار اندازه گیری را از پایین آغاز کنید. عرض و ارتفاع راه پله ها و همچنین عرض مورب (قطر) پاگردها را اندازه زده و یادداشت کنید.

محاسبه ابعاد ورودی آپارتمان

در مرحله بعد، نوبت به اندازه گیری در ورودی واحد خودتان می رسد. هم عرض و هم ارتفاع راهروی منتهی به در ورودی را اندازه گیری کنید و پس از آن عرض و ارتفاع در ورودی و دیگر درها و راهروهای داخل خانه را اندازه بزنید. در عرض مورب (قطر) راهروها و درها را هم از یاد نبرید. اینگونه مطمئن خواهید شد که می توانید تمام وسایلتان را از این مسیر وارد خانه کنید. بعد از آنکه این وسایل را از راه پله ها بالا آوردید، دیگر دقیقا می دانید که چطور باید بدون هیچ نگرانی و استرسی آن را از در اتاقها عبور دهید.

 اندازه گیری های مهم قبل از خرید خانه از جمله درب ورودی
با اندازه‌گیری عرض و ارتفاع در ورودی، می‌توان درباره نحوه ورود وسایل بزرگ به خانه تصمیم گیری کرد.

اندازه گیری ورودی اتاقها

یکی دیگر از اندازه گیری های مهم قبل از خرید خانه و یا اجاره آن، اندازه گیری ورودی اتاقهاست. در مورد اتاقها، باید با دقت تمام، محیط هر اتاق را محاسبه کنید. از امتداد دیوارها کار را شروع کنید و ارتفاع کف تا سقف را به دست بیاورید. (در اکثر آپارتمانها، ارتفاع بخشهای مختلف خانه با هم برابر است). به علاوه ابعاد هر فضا را اندازه بزنید و اگر وسایل و موانعی مثل بخاری، شوفاژ و پنکه سقفی که در مکانی ثابت نصب شده اند و ممکن است در حمل و نقل مبلمان دست و پاگیر باشند را هم در اندازه گیری ها مدنظر قرار دهید. اینگونه وسایل شاید دایره حرکتی شما برای جابجایی یک کتابخانه تا تختخواب را تحت الشعاع قرار داده و محدود کنند.

با در نظر داشتن موقعیت اتاقهای آپارتمان در فضای کلی خانه، ابعاد راهروهایی که باید وسایل اتاقها از آنها عبور داده شوند را نیز مدنظر قرار دهید. آیا اتاقها در انتهای یک راهرو هستند؟ اندازه گیری دقیق عرض راهرو و عرض مورب (قطر) آنها را فراموش نکنید. در خیلی از خانه ها، راهروها ممکن است باریک باشند و برای آنکه بتوانید برخی وسایل را عبور دهید، مجبور خواهید شد تا آنها را به صورت مورب به داخل اتاق حمل کنید.

دردسرهای احتمالی دیگر

اگر بعضی از وسایل بزرگ شما، از در ورودی آپارتمان رد نمی شوند، به دنبال راهکارهای جایگزین باشید؛ مثلا شاید بتوانید از در پاسیو یا بالکن آنها را وارد خانه کنید. متاسفانه بعضی از آپارتمانها تنها یک در ورودی دارند. ولی گاهی وقتها درهای فرار اضطراری شاید چاره ساز شوند.

برخی از وسایل را می توان از هم باز کرد و در چند قطعه مجزا وارد خانه نمود؛ بسیاری از لوازم خانگی مثل تختخواب، کمد، کتابخانه و بوفه چنین شرایطی دارند و با باز کردن چند پیچ و مهره می توان آنها را در چند تکه مجزا به داخل خانه برده و مجددا آنها را سوار کرد. اگر هیچ یک از این راه ها، کارساز نبود، باید از این وسیله دل بریده، یا آن را بفروشید یا به فرد نیازمندی واگذار کنید و یا در انباری نگهداری کنید.

چیدمان دلبرا

وقتی اندازه گیری هایتان تمام شد، احتمالا متوجه خواهید شد که حتی اگر خانه جدید شما از لحاظ متراژ، اندازه خانه قبلی تان یا حتی بزرگتر باشد، ممکن است از نظر طرح کلی تفاوتهای زیادی با آن خانه داشته باشد. این را به چشم فرصتی ببینید که با به کارگیری خلاقیت می توانید ساختار و فضای خانه جدیدتان را بیشتر درک کنید. با خلاقیت تمام وسایل و مبلمان را بچینید؛ البته قطعا گزینه های متعددی برای تعیین نوع چیدمان منزل پیش روی شما خواهد بود، ولی با استفاده از قوانین و اصول فنگ شویی می توانید علاوه بر ایجاد یک چیدمان دلربا، انرژی را در خانه تان به جریان بیندازید. قبل از آوردن مبلمان و وسایل بزرگ به داخل خانه، جاهای آنها را در ذهنتان تجسم کنید و حتی می توانید روی کاغذ طرحهایتان را به تصویر بکشید.

با انجام اندازه گیری های مهم قبل از خرید خانه و حتی اجاره و انجام اسباب کشی، بخش عمده ای از استرس خرید خانه برطرف خواهد شد و در هنگام انتقال وسایل سنگین و بزرگ به خانه جدید، دیگر نگران نخواهید بود.

منبع: ohmyapt

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments