نکات مهم قبل و بعد از امضای قرارداد اجاره آپارتمان

نکات مهم در اجاره آپارتمان

امضای قرارداد اجاره خانه شاید فقط چند دقیقه زمان ببرد، اما اگر قبل از امضا به برخی نکات توجه نکرده باشیم، ممکن است گرفتار دردسرهای متعددی شویم. اگرچه لازم نیست که اجاره‌نشین‌ها با امضای قرارداد اجاره، نگران برخی مسئولیت‌ها و مقررات باشند، اما توجه به نکات مهم در اجاره آپارتمان ، چه قبل، چه بعد و چه در زمان امضای قرارداد اجاره نامه بسیار کلیدی و حساس هستند.

اگرچه شما به عنوان یک مستاجر، لازم نیست که نگران بهبود وضعیت خانه و بازسازی آن یا پرداخت مالیات های سنگین خانه باشید و به علاوه یک مستاجر حق انتخاب و جابجایی در پایان قرارداد را دارید ولی نکات متعددی هستند که با درنظر گرفتن آنها قبل از امضای قرارداد اجاره خانه، می توانید اقامت بی دردسر چند ماهه خود در منزل جدید را تا حدود زیادی تضمین کنید.

در این مقاله ما قصد داریم تا درباره نکاتی صحبت کنیم که باید قبل و بعد از امضای قرارداد اجاره خانه حتما مورد بررسی قرار دهید. پس با ما همراه باشید:

بررسی نکات مهم در اجاره آپارتمان

بعد از پسندیدن یک واحد آپارتمانی و قبل از آنکه برای امضای قرارداد اجاره اقدام کنید، باید برخی نکات را مدنظر قرارداده و برخی فاکتورها را بررسی کنید. در عین حال بعد از امضای قرارداد هم باید بعضی مسائل را درنظر داشته باشید. ما در این مقاله به نکات مهم در اجاره آپارتمان اشاره خواهیم کرد.

  • قبل از امضای قرارداد

برای اجاره یک خانه، نکاتی هستند که قبل از آنکه بخواهید قرارداد را امضا کنید، باید به آنها توجه شود. نکاتی نظیر بررسی محله، شرایط خانه و سالم بودن آن و همچنین درج شرطهای احتمالی که باید در هنگام تنظیم قرارداد اجاره نامه مد نظر داشت. این نکات باعث می شوند که بعد از نقل مکان به خانه جدید دچار مشکل نشوید. در اینجا به مواردی که تمام مستاجرین باید قبل از امضای قرارداد اجاره آپارتمان در نظر بگیرند صحبت می کنیم:

تحقیق در مورد محله جدید

با اجاره یک خانه، قرار نیست که برای همیشه در آنجا ساکن شوید؛ اما آیا واقعاً حاضرید که حتی برای چند ماه در یک محله شلوغ، ناامن و پردردسر زندگی کنید؟ از همین رو بهترین کار این است که قبل از امضای قرارداد اجاره خانه ، کاملا در مورد محله جدید تحقیق کنید تا مطمئن شوید که محله ای امن است و مکانی مناسب برای زندگی خواهد بود.

علاوه بر بررسی آمار جرم و جنایت، پیشنهاد می‌کنیم که به امکانات محلی مانند رستوران‌ها، سوپرمارکت ها، پمپ بنزین، سیستم‌های حمل و نقل عمومی، قوانین پارک کردن خودرو و همچنین باشگاه های ورزشی نیز سری بزنید. برای به دست آوردن اطلاعات می توانید چندین مرتبه و در ساعات مختلف شبانه روز به آن محله رفت و آمد کنید و همچنین از افراد ساکن در محله نیز پرس و جو کنید.

بررسی دقیق خانه

به شما پیشنهاد می کنیم که تمام خانه را با دقت بررسی بکنید و تمام تخریب هایی را که قبل از استقرار شما در خانه دیده می شوند را مستند کنید. برای اثبات می توانید از آنها عکس گرفته و قبل از اسباب کشی آنها را برای صاحبخانه بفرستید یا اینکه همراه با صاحبخانه از خانه بازدید کرده و تک تک ایرادهای موجود را با هم بررسی کنید؛ همچنین می توانید از صاحبخانه بخواهید که لیستی از هر آنچه در خانه وجود دارد و ایرادات موجود را تهیه کند و موقع آغاز و اتمام قرارداد، تمام موارد این لیست را بررسی کند. مواردی نظیر خراب بودن یا سالم بودن قسمت های مختلف خانه.

با این کار می توان به راحتی تخریب هایی که از قبل وجود داشته را بررسی و لیست کرد و در پایان مدت قرارداد، این تخریبها به حساب شما نوشته نخواهد شد. این کار بسیار مهم است زیرا به صاحبخانه اجازه می دهد تا از شرایط خانه ای که به شما تحویل می دهد مطلع باشد و مزیت آن برای مستاجرین این است که مجبور به پرداخت هزینه‌های تخریبی که کار آنها نبوده و از قبل در خانه وجود داشته، نخواهند شد.

بررسی شرایط خانه از نکات مهم در اجاره آپارتمان
قبل از اینکه خانه را اجاره کنید تمام آسیب های خانه را بررسی کنید و به اطلاع صاحبخانه برسانید

صحبت با صاحبخانه برسر جزئیات

اگر رنگ دیوارهای اتاقها را دوست ندارید یا می خواهید از شر کاغذدیواری ها خلاص شوید، بهترین کار این است که از ابتدا و قبل از امضای قرارداد اجاره خانه ، با صاحبخانه دراین رابطه صحبت کنید. در حقیقت اگر این تغییرات برایتان ضروری است، پیشنهاد می کنیم که قبل از تنظیم قرارداد اجاره خانه و امضای آن راجع به آنها با صاحبخانه حرف زده و نظر مثبت او را نسبت به این تغییرات جلب کنید.

شاید در هنگام بازدید از خانه متوجه شکستگی توالت فرنگی یا کاشی ها شده باشید و اگر این موضوع برایتان اهمیت دارد، حتما باید درباره تعویض این بخشها با صاحبخانه صحبت و توافق کنید.

اکثر صاحبخانه ها با اینکه مستاجرشان دیوارها را رنگ کنند مشکلی ندارند، ولی حتما باید بر سر این موضوع که هزینه رنگ آمیزی دیوارها برعهده چه کسی خواهد بود با صاحبخانه توافق کنید. حتی ممکن است او از شما بخواهد که بعد ازاتمام مهلت قرارداد، هزینه رنگ کردن مجدد آن را بپردازید.

ممکن است گاهی صاحبخانه بخواهد که هزینه بعضی از تغییرات اساسی برای بهتر کردن وضعیت خانه را با شما تقسیم کند. از همین رو قبل از انجام هر تغییر در خانه، باید صاحبخانه را در جریان بگذارید و از او اجازه بگیرید و چه بهتر اینکه قبل از امضای قرارداد اجاره برسر تمامی این موضوعات با او توافق کنید.

مطالعه بندهای قولنامه یا قرارداد

یکی دیگر از نکات مهم قبل از اجاره خانه این است که قبل از تنظیم قرارداد اجاره خانه، آن را با دقت بخوانید. اگر یک مشاور املاک یا وکیل در کنارتان داشته باشید که چه بهتر. بدین ترتیب مطمئن خواهید بود که همه بندهای قرارداد بر طبق استانداردهای منصفانه نوشته شده است.

ممکن است قوانین خاصی در مورد نگهداری حیوانات خانگی وجود داشته باشد. همچنین مفادی در مورد نگهداری و مراقبت از خانه، زمان و نحوه پرداخت اجاره و قوانین فسخ قرارداد که باید به تک تک آنها توجه شود.

همه قوانین را با در نظر گرفتن امنیت برگشت پیش پرداخت و اجاره بهای خانه در نظر بگیرید. قطعا دوست ندارید که بعد از امضای قرارداد، به شکل غیرمنتظره ای متوجه برخی از این مفاد شده و توسط صاحبخانه غافلگیر شوید. بنابراین مطمئن شوید که قبل از امضای قرارداد رسمی، با دقت تمام تک تک بندها را مطالعه می کنید.

خواندن کامل متن قرارداد، از نکات مهم در اجاره آپارتمان
قبل از امضای قرارداد اجاره باید همه بندهای آن را به دقت مطالعه کرد
  • بعد از امضای قرارداد اجاره

البته نکات مهم در اجاره آپارتمان ، تنها به مسائل مرتبط با قبل از امضای قرارداد برنمی گردد و بعد از قطعی شدن این توافق هم باید به مسائلی توجه کرد. حالا که قرار است برای مدتی در این خانه مستقر شوید هم باید چند نکته مهم را مدنظر داشته باشید تا در طول این مدت به مشکلی برنخورید. از جمله مهمترین این نکات می توان به این موارد اشاره کرد:

خانه را نظافت اساسی کنید

زمانی که قرار است به یک خانه اجاره ای اسباب کشی کنید، به شدت توصیه می شود که به محض ورودتان برای اقامت در آنجا، یک نظافت اساسی انجام دهید. نمی‌دانید که قبل از شما چه کسانی در آن خانه رفت و آمد و زندگی می کرده اند و در حقیقت حتی نمی دانید که چه زمانی برای آخرین بار، خانه به دقت و خوب تمیز شده. بنابراین جاروبرقی و وسایل گردگیری و نظافت را آماده کرده و تمام خانه را با دقت تمیز کنید. این کار را به محض ورود یا حتی یک هفته قبل از اسباب کشی انجام دهید.

نکات مهم در اجاره آپارتمان و تمیز کردن خانه
قبل از اینکه به خانه جدید نقل مکان کنید حتما تمام خانه را کاملا تمیز کنید

پرداخت به موقع اجاره

مسلما دوست ندارید که فکرتان درگیر پرداخت مرتب اجاره خانه باشد؛ هیچ چیز بدتر از این نیست که بعد از چند ماه متوجه شوید اجاره خانه عقب افتاده. اگر صاحبخانه قبول می‌کند که مبلغ اجاره بها را به صورت آنلاین برای او به حسابش واریز کنید می توانید این کار را بکنید. بهترین کار این است که برای روز موعد پرداخت اجاره، روی موبایلتان زنگ یادآوری را تنظیم کنید تا با یادآوری موبایل، بتوانید در روز موعد پول را به حساب صاحبخانه واریز کنید. حتی اگر صاحبخانه تان ترجیح می‌دهد که اجاره را به روش سنتی و نقدی دریافت کند به راحتی می توانید با تنظیم یادآوری کننده (reminder) در موبایلتان، به موقع این کار را انجام دهید.

نگهداری و مراقبت از خانه

آیا این اتفاق افتاده که ناگهان دستشویی خانه خراب شود یا از شوفاژها صداهای عجیبی بشنوید؟ در هرصورت منتظر نمانید تا زمان بگذرد؛ سریعا بعد از اطلاع از هرگونه مشکلی، موضوع را به صاحبخانه خبر داده و برای انجام تعمیرات دست به کار شوید. اگر یک قسمت از قطعات یا وسایل خانه شکست یا خراب شد، در اولین فرصت با صاحبخانه خود تماس بگیرید. معمولاً این وظیفه صاحبخانه است که هزینه تعمیرات را پرداخت کند. گرچه ممکن است مجبور شوید وقت بگذارید و برنامه‌ریزی کنید و یک تعمیر کار به خانه بیاورید.

داشتن روابط خوب با صاحبخانه

لزوما نباید صاحبخانه تان به بهترین دوستتان تبدیل شود، اما حداقل باید روابطتان محترمانه و مدنی باشد. این کار نه تنها باعث تشویق طرفین به ارتباط در مورد مسائل مربوط به خانه می شود، بلکه در صورت نیاز ممکن است بتوانید قراردادتان را راحت تر برای سالهای بعد تمدید کرده و یا در صورت لزوم، زودتر از موعد آن را فسخ کنید.

ایجاد و حفظ روابط خوب با صاحبخانه باعث می شود شما از اجاره‌نشینی خاطره و تجربه مثبتی داشته باشید.

نکات مهم در اجاره آپارتمان و رابطه خوب با صاحبخانه
سعی کنید با صاحبخانه تان رابطه ای محترمانه و دوستانه داشته باشید

با ترک خانه، پول پیش را پس بگیرید

هنگامی که می خواهید خانه را تخلیه کنید فراموش نکنید که پول پیش را پس بگیرید. زمانی که از صاحبخانه تان درخواست برگشت پیش‌پرداختتان را می‌کنید، احتمالا صاحبخانه مقداری از آن را نزد خود نگاه خواهد داشت تا به بررسی خسارتهای احتمالی و یا قبضهای پرداخت نشده بپردازد و سپس آن بخش را نیز به شما پس خواهد داد.

برای سرعت بخشیدن به این کار از صاحبخانه تان بخواهید که تا قبل از اینکه آنجا را تخلیه کنید با هم نگاهی به گوشه و کنار خانه بیندازید. این کار باعث می شود که اگر تخریبی در خانه صورت گرفته آن را با هم ببینید و بر سر اینکه چه مبلغی باید از پول پیش شما به خاطر تعمیر این خسارات کسر شود با هم به توافق برسید.

منبع: Moving

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments