اسباب کشی در بارداری؛ چطور و چگونه؟

اسباب کشی در بارداری

اسباب کشی به طور کلی کاری سخت و خسته کننده است و انرژی و تلاش زیادی می برد. در این میان، گاهی برخی افراد مجبور می شوند تا در دوران بارداری شان  به منزل جدیدی بروند و همین موضوع نگرانی بیشتری را ایجاد می کند. اما آیا اسباب کشی در بارداری، کار خطرناکی است؟ چه باید کرد که در جریان اسباب کشی برای مادر و جنین مشکلی پیش نیاید؟

نکات مهم برای اسباب کشی در بارداری

از روزی که کار بسته بندی را شروع می کنید، فشار و استرس اسباب کشی شروع می شود و این می تواند تجربه سختی برای یک خانم باردار باشد؛ اما برای دوری از این استرس، کافی است که چند نکته ساده را رعایت کنید؛ با درنظر داشتن این نکات، راحت تر وسایل را بسته بندی کرده و اسباب کشی در بارداری شما به آسانی انجام خواهد شد.

در هر شرایطی کار مهمی که باید انجام دهید این است که زمان کافی برای خودتان درنظر بگیرید و در کمال صبر و آرامش و با مدیریت زمان آماده اسباب کشی شوید.

1-برای چکاپ نزد پزشک بروید

قبل از آنکه حتی بسته بندی اولین کارتن را شروع کنید، به نزد پزشک معالجتان بروید و یک چکاپ کامل انجام دهید. قبل از هرکاری باید مطمئن باشید که شرایط بارداری تان به چه ترتیب است؛ اگر رحم یا جفت پائین آمده و یا احتمال زایمان زودرس وجود دارد، شما باید در دوره اسباب کشی کاملا استراحت کنید و دست به کاری نزنید. طبق گزارش انستیتوی ملی سلامت و ایمنی، به طور کلی اگر بارداری شما کمتر از 20 هفته است، نباید چیزی سنگینتر از 8 کیلوگرم از زمین بردارند و اگر بارداری تان بیش از 20 هفته است، حداکثر وزنی که می توانید بلند کنید،6 کیلوگرم است که این وزن معادل وزن 10 تا 12 تا کتاب است.

درهرصورت اکثر پزشکان توصیه می کنند که اسباب کشی قبل از شش ماهه شدن جنین انجام شود. اگر قرار است به شهر دیگری اسباب کشی کنید، در شهر جدید، پزشک زنان مورداعتمادتان را بیابید.

2- تدریجا بسته بندی ها را انجام دهید

دکتر موریسون دراین باره گفته:« کار بسته بندی را خیلی زودتر از حالت معمولی آغاز کنید. هرنیم ساعت یک بار استراحت کنید و پاهایتان را بالا بگذارید تا به جریان خون در بدنتان کمک کنید. بیش از حد سرپا ماندن، ممکن است باعث ورم پاهایتان شود. در روز اسباب کشی هم این نکات را مدنظر داشته باشید.»

بدین ترتیب زمانی که برای بسته بندی وسایل اختصاص خواهید داد، قطعا بیشتر از حالت عادی خواهد بود؛ اما اینگونه سلامت خودتان و فرزند در راهتان را تضمین خواهید کرد. کارتنها را سنگین نکنید؛ اگر تعداد کارتنها بیشتر و وزن آنها سبکتر باشد، کار برای شما راحت تر خواهد بود.

3- از نزدیکانتان کمک بگیرید

از دیگران کمک بخواهید؛ نه فقط برای روز اسباب کشی، بلکه در روزهای قبل و بعد از آن.. بدین ترتیب می توانید شبها به موقع بخوابید و زحمت جابجا کردن کارتنها و وسایل سنگین را به عزیزانتان بدهید. در عین حال می توانید برای چند روز کارگر به خدمت بگیرید تا به شما کمک کنند.

اصلا نباید فکر کنید که قوی هستید و از پس کارهایتان برمی آئید. کار کردن بیش از حد برای سلامت شما و جنینتان خطرناک خواهد بود.

اسباب کشی در بارداری
برای اسباب کشی در بارداری، حتما از دوستان و عزیزانتان کمک بگیرید

4- لیستی از کارهایتان تهیه کنید

یک لیست از کارهایی که باید انجام دهید تهیه کنید و در یک تقویم، تاریخ های مدنظرتان را علامت بزنید؛ بدین ترتیب انجام هیچ کاری از قلم نخواهد افتاد.

از چند هفته قبل برای هرروزتان برنامه ریزی کنید. از برنامه ریزی برای بسته بندی کارتنها تا هماهنگی با اطرافیان و شرکت باربری و…

برای خودتان بازه های زمانی واقع بینانه تعریف کنید و انتظار نداشته باشید که بسته بندی تمام وسایل خانه را در دو یا سه روز انجام دهید؛ اینگونه همه چیز با کمترین استرس ممکن پیش می رود.

5-درست خم و راست شوید

در دوران بارداری، حجم هورمون رلاکسین در بدن افزایش می یابد. این هورمون باعث شل شدن لیگامنتها می شود و درعین حال با اضافه وزنی که پیدا می کنید، وضعیت بدنتان هم تغییر می کند و بدین ترتیب ممکن است با کار سنگین در زمان اسباب کشی، به خودتان و جنین آسیب بزنید. بسیاری از خانمها در طول دوران بارداری با مشکلاتی مثل قوز کمر، مشکلات از ناحیه لگن، درد تونل کارپال و مفاصل لگن خاصره روبرو می شوند و اگر دراین دوران، یک اسباب کشی هم پشت سربگذارند که ریسک مصدومیتشان بیشتر هم می شود.

نحوه صحیح بلند کردن اشیا

دکتر پاملا موریسون ویلز، بانی موسسه تراپی پاملا مورسیون در نیویورک، در این باره گفته:« اگر می خواهید وسایل را بسته بندی کرده و کارتن را بلند کنید، باید بیشتر دقت کنید. بیشتر افراد برای بلند کردن وسیله ای، ستون فقراتشان را خم کرده و با کمک گرفتن از کمرشان وسیله را بلند می کنند. اما فشار آوردن به عضلات بخش پائین کمر می تواند فرد را با ریسک ابتلا به دیسک کمر روبرو کند.» او در ادامه تکنیک دیگری را به نام لولای لگن آموزش داده که شما پاهایتان را در دوطرف وسیله قرار می دهید، زانوها را خم کرده و درحالی که ستون مهره هایتان کاملا صاف است، از ناحیه لگن خم می شوید، وسیله را برداشته و با کمک پاهایتان بلند می شوید.

نحوه خم شدن صحیح برای حمل یک بسته
با درست خم شدن برای برداشتن وسایل می توانید از آسیب رسیدن به کمرتان جلوگیری کنید.

دکتر لوبا استاروستیاک، یکی از تراپیست های این موسسه گفته:« سعی کنید درهر بار جابجایی، حجم وسایلی که حمل می کنید کم و سبک باشند و در دفعات بیشتری کار جابجایی را انجام دهید؛ مثلا 10 بسته را به جای 3 بار، در 7 بار رفت و آمد جابجا کنید.» او توصیه کرده که در این شرایط بهتر است که خانم باردار کمربند مخصوص و طبی ببندد.

6- مراقب پله ها باشید

افتادن از پله ها، یکی از رایج ترین اتفاقاتی است که در طول دوران بارداری برای خانمها رخ می دهد؛ پس در هنگام جابجایی وسایل و کارتنها و بالا و پائین رفتن از پله ها بیش از هرزمان دیگری مراقب باشید. در عین حال کفشهای ایمن بپوشید تا مانع از پیچ خوردن احتمالی پاهایتان شوید.

7- کیف ضروری را آماده کنید

یک کیف بزرگ را به عنوان کیف ضروری اسباب کشی در نظر گرفته و آن را از وسایل مهمی که باید دم دست داشته باشید پر کنید.، علاوه بر وسایل و مدارک ضروری، مقداری خوراکی و نوشیدنی بگذارید تا در صورت لزوم و در هنگام گرسنگی و تشنگی مصرف کنید و قند خونتان را متعادل نگه دارید. دراین کیف، داروها، لباس و وسایل بهداشتی تان را هم قرار دهید.

وسایل مهم دوران بارداری تان، هرچیزی که هست را در داخل کیف بگذارید.

 8- روی کارتنها برچسب بزنید

بارداری علاوه بر تاثیری که برروی بدن افراد دارد، ممکن است روی حافظه آنها هم اثر گذاشته و کمی حافظه را دچار ضعف کند. پس ممکن است درهنگام بسته بندی فکر کنید که دقیقا می دانید که هر وسیله در کدام کارتن است ولی بهترین کار این است که یک ورق یا کاغذ دم دست داشته باشید و محتویات داخل هر جعبه را یادداشت کنید و روی کارتنها هم لیبل بزنید تا در خانه جدید راحت تر بتوانید وسایل مدنظرتان را پیدا کنید.

لیبل را به نام هر بخش از خانه، “آشپزخانه”، “اتاق خواب”و… بنویسید و محتویات داخل کارتن را هم ذکر کنید؛ اگر وسایل شکستنی در هر کارتن هستند، عبارت “شکستنی” راهم درج کنید.

با این کار در خانه جدید خیلی سریعتر می توانید بسته ها را باز کرده و وسایل را بچینید.

9- از مواد شیمیایی دوری کنید

در هنگام نظافت خانه قبلی و یا خانه جدید، کاملا مراقب باشید و از مواد نظافتی شیمیایی دوری کنید. بوی وایتکس می تواند برای شما خطرناک باشد و ترجیحا از بوی رنگ، چسبهای قوی و گرد وخاک هم دوری کنید. بهترین کار این است که از مواد نظافتی و پاک کننده طبیعی بهره ببرید.

دوری از مواد شیمیایی در طول بارداری
درطول اسباب کشی در بارداری هم باید مواظب باشید تا از گونه ماده شیمیایی دوری کنید

10- آب کافی بنوشید

صبح را با خوردن یک صبحانه انرژی زا شروع کنید و در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید تا بدنتان آب کافی داشته باشد.

نوشیدن آب کافی در طول اسباب کشی
همیشه باید به میزان لازم آب نوشید تا از خشک شدن بدن و پوست جلوگیری کرد.

11- استراحت را فراموش نکنید

از چند هفته قبل کار بسته بندی را آغاز کنید تا اسباب کشی کم استرسی داشته باشید؛ در طول روز خوب استراحت کنید و حتی ساعاتی را برای دیدن دوستانتان، پیاده روی و چرت ظهرگاهی زمان بگذارید تا اصلا به خودتان فشار نیاورید.

اگر این نکات را رعایت کرده باشید، می توانید مطمئن باشید که اوضاع برایتان بروفق مراد پیش خواهد رفت. امیدواریم که اسباب کشی بارداری آسانی را تجربه کنید.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments