چه کسانی باید مالیات بر عایدی سرمایه بدهند؟

افراد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه در کشور

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، در صحبت‌هایی افراد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه را با جزئیات بیشتری معرفی کرده و در عین حال این طرح را به نوعی مالیات بر سوداگری نامیده است.

آقای طغیانی طرح مالیات بر عایدی سرمایه را مالیات بر سوداگری خواند و گفت:« این موضوع، مساله جدیدی در دنیا نیست و نزدیک به هفتاد هشتاد سال است که این طرح در دنیا وجود دارد و بعضا زمانی هم آن را آغاز کردند که تورم بالایی داشتند. دوسال پیش و در مجلس قبلی بود که طرح وارد مجلس و کلیت آن تصویب شد. مابقی جزئیات تصویب به این مجلس وارد شد.

افراد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه
۲۵% مالیات از فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی دریافت می‌شود ولی از واسطه‌گری مالیاتی گرفته نمی‌شود

افراد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: «در حال حاضر ۲۵ درصد مالیات از فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی دریافت می‌شود، درحالی که از سوداگری و واسطه‌گری مالیاتی گرفته نمی‌شود؛ بنابراین نبود این مالیات ضد تولید است.»

او با اشاره به مواردی که مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند گفت:«چهار بخش املاک، خودرو، طلا و ارز مشمول مالیات بر عایدی قرار می‌گیرند. اما برخی قسمت‌ها مستثنا هستند.»

فرد بالای ۱۸ سالی که یک واحد مسکونی (طبق گزارش املاک و اسکان) یا یک خودروی شخصی برای خودش دارد و افرادی که طلا تا ۱۰۰ گرم یا ارز تا ۲۰۰۰ دلار دارند، مشمول این طرح مالیاتی نخواهند شد. بنابراین بخش اعظمی از مردم اصلا شامل این مالیات نمی‌شوند.

آقای طغیانی ادامه داد:« در ماده ۴ این طرح هم آمده که ارث، هدیه و باغات و زمین‌های زراعی خارج از شهر، مشمول این مالیات نیستند. ضمنا کسانی که شغل‌شان سروکار داشتن با این کالاهاست، مثل صرافان و طلافروشان یا بنگاه‌داران که فعالیت رسمی در این صنف دارند، مشمول این قانون نیستند.»

همچنین طبق اظهارات این نماینده طرح مالیات بر عایدی سرمایه‌، پلکانی است و درباره ملک و خودرو سال اول ۳۰ درصد و در سال چهارم صفر درصد است. اما مالیات طلا و ارز سال سوم به بعد ۱۰ درصد می‌شود و به صفر درصد نمی‌رسد. چرا که طلا و ارز عملا خروج ثروت از چرخه اقتصاد کشور است.

منبع: تجارت نیوز

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments