بررسی ویژگی‌های نورپردازی صنعتی ؛ صریح و بی‌پیرایه

ویژگی‌های نورپردازی صنعتی

دیوارهای آجری، سقف بلند، زمین بتنی و اشاره مستقیم و آشکار به مصالح استفاده شده در معماری بنا، نمادهای بارز و مشخص سبک دکوراسیون صنعتی هستند. این سبک معماری که در مجموعه سبک‌های مدرن جای می‌گیرد، این روزها محبوبیت زیادی یافته است که در راستای پیاده‌سازی دکوراسیونی با این سبک، بهتر این است که به سراغ نورپردازی صنعتی نیز رفت.

در سبک دکوراسیون صنعتی، طراح در تلاش برای بازآفرینی فضایی مشابه انبار یا کارگاه صنعتی است. از همین رو استفاده از مصالح خام مثل الوارهای چوبی تراش نخورده، لوله‌کشی روکار، تیرآهن در سقف و وسایل از جنس فلز خام اهمیت بالایی پیدا کرده و از مشخصات این سبک چیدمان است. در چنین فضایی برای آنکه نورپردازی هم با سایر المان‌ها همخوانی داشته باشد، باید به سراغ نورپردازی صنعتی رفت.

نورپردازی صنعتی چیست؟

برای نورپردازی فضا در سبک دکوراسیون صنعتی، طراح قواعد خاصی را دنبال می‌کند و در واقع تلاشی برای پنهان کردن جلوه‌های خشن معماری و به ویژه معماری صنعتی ندارد؛ بلکه برعکس، با تولید نورهای موضعی و تاکیدی و با استفاده از پروژکتورهای LED تلاش می‌کند که جلوه مصالح ساختمانی خام را بیشتر نمایش دهد. در فضایی با دکوراسیون صنعتی، بر سر راه نور طبیعی مانعی ایجاد نمی‌شود و نورپردازی صنعتی با استفاده از الوار، سیم برق ساده و لامپ منابع روشنایی مطابق با سبک بی‌پیرایه صنعتی انجام می‌گیرد.

نورپردازی صنعتی در خانه
در نورپردازی صنعتی تاکید بر این است که جلوه مصالح ساختمانی خام بیشتر به چشم بیاید.

لامپ‌های مناسب در سبک صنعتی

یکی از لامپ‌های مناسب با سبک صنعتی، لامپ طرح ادیسون است که به شکل کلاسیک لامپ‌های قدیمی طراحی می‌شود و بدون اینکه در حباب یا کاوری پوشانده شود، به عنوان ابراز نوربخش فضای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لوسترهای سقفی و یا لوسترهای آویزی محافظ‌داری که در کارگاه‎‌های صنعتی نصب می‌شوند نیز در نورپردازی صنعتی استفاده و نصب می‌شوند. دقیقا برعکس نورپردازی توکار ، در این سبک از نورپردازی، این آویزها با سیم ساده از سقف آویزان می‌شوند و طراح صنعتی هیچ تلاشی برای حذف منابع روشنایی، سیم‌ها و پریزهای برق ندارد؛ بلکه اصرار به نمایش آن هم دارد.

چراغ‌های سقفی و دیواری با نور متمرکز در فضای دکوراسیون صنعتی زیاد استفاده می‌شوند. این چراغ‌ها دارای ساختار طراحی ساده و بدون هیچ‌گونه تزئین یا پوشش دکوراتیو هستند. چراغ‌هایی با نور نقطه‌ای و تاکیدی که معمولا برای میزهای مهندسی استفاده می‌شود، گاهی در این فضا به کار می‌رود. این چراغ‌ها با اهرم‌هایی دارای قابلیت تغییر در موقعیت هستند و نور تاکیدی مورد نیاز طراح را برآورده می‌کنند.

نورپردازی صنعتی در یک کافه
پیاده‌سازی دکوراسیون صنعتی با استفاده از منابع تامین نور در دیدرس، در یک کافه

نورپردازی صنعتی معمولا در فضاهای وسیع و با سقف بلند اجرا می‌شود و به همین دلیل چراغ‌ها و وسایل نورپردازی با ابعاد بزرگ انتخاب می‌شوند و در چیدمان ظریف خانگی جایگاه چندانی ندارد.

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments