آشنایی با انواع کفپوش‌های ارزان برای آشپزخانه

انواع کفپوش آشپزخانه ارزان

اگر کفپوش‌های آشپزخانه‌تان خراب شده ولی دستتان تنگ است و حس می‌کنید که توان مالی کافی برای تعویض کفپوش‌ها را ندارید، نگران نباشید. این را مدنظر داشته باشید که برخی از انواع کفپوش آشپزخانه هستند که با قیمتی مناسب در بازار یافت می‌شوند و در عین حال نصب آنها کار سخت و پیچیده‌ای نیست و به نصاب نیاز نخواهد داشت.

این بدان معناست که اگر خودتان برای نصب کفپوش آشپزخانه اقدام کنید، روند کار با قیمت خیلی مناسبی انجام خواهد شد. در هنگام بازدید از انواع کفپوش آشپزخانه موجود در بازار، گزینه‌های مختلفی پیش‌روی شما قرار خواهد گرفت که برخی از آنها قیمت‌های هنگفتی دارند ولی شما می‌ توانید از انواع کفپوش آشپزخانه ارزان‌قیمت هم برای حل مشکلتان استفاده کنید.

آشنایی با انواع کفپوش آشپزخانه

شما باید همان‌قدر که برای انتخاب کفپوش خانه وقت و انرژی گذاشته‌اید، برای انتخاب کفپوش آشپزخانه هم دقت کنید. این نکته را مدنظر داشته باشید که قیمت کفپوش تنها چیزی نیست که باید در نظر بگیرید. جنس کفپوش نیز باید برای فضای آشپزخانه خوب باشد. یک کفپوش مناسب برای فضای آشپزخانه (درصورتی که بخواهید کفپوشی با قیمت مناسب تهیه کرده و خودتان آن را نصب کنید) باید دو ویژگی داشته باشد:

  • نصب آن ساده باشد: وقتی می‌توانید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید که جنس کفپوش به نحوی باشد که خودتان بتوانید بدون نیاز به نصاب، آن را نصب کنید. اگر قرار باشد کسی را برای انجام این کار استخدام کنید، دیگر این پروژه برایتان ارزان تمام نخواهد شد؛ حتی اگر خود کفپوش را ارزان خریده باشید.
  • بادوام بوده و به راحتی تمیز شود: اگر قرار باشد کفپوش آشپزخانه خیلی سریع فرسوده یا لک شود و مجبور شوید تا خیلی زود آن را عوض کنید، همه این تلاش‌ها بی‌فایده خواهد بود.

چه کفپوشی انتخاب کنیم؟

در بازار لوازم و مصالح ساختمانی، چهار جنس کفپوش را می‌توان یافت که هر دو شرط بالا را داشته باشد و در عین حال کفپوشی ارزان باشند: کاشی سرامیکی، کفپوش‌های وینیلی، کفپوش‌های لمینت و نهایتا کفپوش‌های چوب‌پنبه‌ای.

در واقع در لیست بلندبالای انواع متریال‌ها برای کفپوش آشپزخانه، این گزینه‌ها، برای کار شما ایده‌آل خواهند بود. این را در نظر داشته باشید که همه این چهار نوع کفپوش به اشکال و مدل‌های مختلف و گسترده در دسترس هستندو همه آنها کارکرد خوبی در آشپزخانه دارند. در ادامه به بررسی اجمالی هریک از این کفپوش‌ها می‌پردازیم:

کفپوش‌های وینیلی:

کفپوش‌های وینیلی به شکل ورقه‌ای، کاشی، یا تخته‌های لوکس در دسترس هستند. این نوع کفپوش آسان‌ترین نوع از انواع کفپوش آشپزخانه ، برای نصب است. اگر زیرساخت کفپوشتان در وضعیت خوبی است، این کفپوش ارزان‌ترین گزینه پیش‌رویتان خواهد بود. چرا که می‌توانید آن را مستقیما روی زیرساخت (یا حتی روی کفپوش قبلی) نصب کنید. بدین‌ترتیب از هزینه اضافه برای درست کردن زیرساخت و یا برداشتن و کندن کفپوش قبلی اجتناب خواهید کرد.

کفپوش‌های وینیلی در انواع مختلف موجود هستند. بنابراین می‌توانید بر مبنای ظاهر، قیمت و یا روش نصب گزینه مدنظرتان را انتخاب کنید. بهترین نوع کفپوش وینیلی که خودتان بتوانید آن را نصب کنید، کفپوش‌های تخته‌ای لوکس هستند؛ از آنجایی که معمولا ضخامت آنها کمی بیشتر است، می‌توانید به آسانی آنها را در کنار هم روی زمین بچسبانید.

مزایا:

کفپوش‌های وینیلی جزو بهترین کفپوش‌های آشپزخانه محسوب می‌شوند و چندین مزیت قابل توجه دارند:

  • قیمت بسیار مناسبی دارند.
  • سطح ارتجاعی آن باعث می‌شود پا حس راحتی روی آن داشته باشد.
  • بسیار راحت و با یک تی نمناک تمیز می‌شوند.

معایب:

ایراد اصلی کفپوش‌های وینیلی برای آشپزخانه این است که این جنس کفپوش‌ها، به راحتی کنده یا خراشیده می‌شوند.

نکات نصب:

برای نصب کفپوش وینیلی بسته به نوع و مدل آن، باید ترفندهای کار را بدانید. ما در ادامه درمورد نحوه نصب کفپوش وینیلی کاشی، ورقه‌ای و تخته‌ای توضیحی اجمالی خواهیم داد:

برای کاشی‌ها:

ابتدا یک ردیف کامل از وینیل خشک را به طور عمودی و افقی روی زمین بچینید تا یک طرح کلی از چیدمان داشته باشید، سپس خط‌های عمودی بکشید تا این خط‌ها راهنمای نصب‌تان شوند.

برای ورقه‌های وینیلی:

با استفاده از کاغذهای پوستی برای آنها یک الگو ترسیم کنید و کفپوش را به‌صورت یک‌تکه برش دهید، روشی که در آن چسب مایع به کار نرود (در جاهای مشخص چسب دو طرفه استفاده کنید) آسان‌تر است.

برای تخته های وینیلی لوکس:

قبل از نصب، اجازه دهید که تخته‌های وینیلی لوکس برای مدت 24 ساعت در محیطی که می‌خواهید آنها را نصب کنید بمانند تا با هوای آنجا هم دما شوند. برای نصب، خطوط تقسیم‌بندی رسم کنید و طبق آن خطوط آنها را نصب کنید.

معرفی انواع کفپوش آشپزخانه ؛ کفپوش وینیلی
کفپوش‌های وینیلی یکی از انواع کفپوش‌های آشپزخانه هستند که به راحتی تمیز می‌شوند.

کفپوش‌های لمینت:

کفپوش لمینت یکی از محبوب‌ترین کفپوش‌ها با قیمت مناسب هستند و ظاهرشان مشابه کفپوش‌های گران‌قیمت‌تر به نظر می‌رسد. کفپوش‌های لمینت می‌توانند به شکلی ساخته شوند که شبیه چوب سخت، سنگ طبیعی و یا حتی فلز باشند.

کفپوش‌های لمینت جزو گزینه‌های ایده‌آل در بین انواع کفپوش آشپزخانه ارزان قیمت است، اما به خاطر داشته باشید که این کفپوش بر خلاف گفته‌ها، بادوام‌ترین گزینه برای آشپزخانه نیست. سطح رزین شده صفحات این کفپوش در برابر حجم زیادی از خراشیدگی و لکه‌ها در محیط پر استفاده و پر تردد آشپزخانه مقاوم است، اما فاصله مابین صفحات آن در برابر تخریب آب آسیب‌پذیر خواهد بود.

چکه کردن آب از اطراف سینک ظرفشویی یا ریختن مایعات برروی زمین (درصورتی که سریعا خشک نشود)، باعث خواهد شد تا لبه‌های کفپوش تدریجا بلند شود؛ بنابراین باید خیس نشدن این نوع کفپوش دقت کرده و از استفاده مدام تی خیس بر روی آن پرهیز کنید (کشیدن گاه گاه تی نمناک روی آنها اشکالی ندارد). اگر می‌خواهید بیشتر هزینه کنید، می‌توانید به سراغ کفپوش لمینت ضد آب بروید که در مقابل آب مقاومت‌تر است.

مزایا:

مزایای کفپوش لمینت به شرح زیر است:

  • طرح‌های آن به شکل زیبایی شبیه چوب، کاشی‌های سرامیکی، سنگ و دیگر انواع کفپوش‌های گران‌قیمت است.
  • اگر بخواهید خودتان آن را نصب کنید، به طرز تعجب‌آوری کار ساده‌ای پیش رو خواهید داشت.

معایب:

استفاده از کفپوش‌های لمینت برای آشپزخانه معایبی نیز دارند که باید در نظر گرفته شوند:

  • برای جاهایی که رطوبت دارند مناسب نیستند.
  • ممکن است با گذر زمان خراشیده شوند.
  • هزینه لایه‌ای که بین لایه نهایی و زیرکار وجود دارد و هزینه‌های اصلاحی آن ممکن است به هزینه‌های نصب اضافه شوند.
  • برای تمیز کردن نباید از تی خیس استفاده کرد.

نکات نصب:

به هنگام نصب بسیار مراقب گوشه‌های صفحات کفپوش لمینت باشید؛ چرا که ممکن است به‌راحتی بشکنند. اندازه‌های گوشه‌ها را دقیق بگیرید تا در هنگام نصب، اطراف آن حتی به اندازه یک باریکه خالی نماند.

معرفی انواع کفپوش آشپزخانه ؛ کفپوش لمینت
کفپوش‌های لمینت با تنوع فراوان، جلوه خاصی به آشپزخانه می‌دهند.

کفپوش کاشی سرامیک:

کفپوش‌های کاشی سرامیکی به شما این اجازه را می‌دهند که هر‌طور می‌خواهید با آنها رفتار کنید، زیرا عملا یک سطح تخریب‌ناپذیر دارید که تمیز کردن آن بسیار راحت است. اگرچه تمیز نگه داشتن دوغاب بین کاشی‌ها کار سختی استو باید آنها را با دقت درزگیری کرده و بچسبانید.

اگر آنها را درست نصب کنید، ارزان قیمت‌ترین کاشی‌های سرامیکی هم می‌توانند به اندازه گران‌ترین آنها عمر کنند. شاید کاشی‌های ارزان چندان مد روز نباشند، اما به هنگام تمیز کردن می‌فهمید که چه انتخاب عاقلانه‌ای کرده‌اید.

مزایا:

کاشی سرامیک یک کفپوش کلاسیک برای آشپزخانه است، با مزیت‌هایی که به شرح زیر هستند:

  • سطحی بسیار شیک و زیبا ایجاد می‌کنند.
  • بسیار با دوام هستند و سالیان سال کار می‌کنند.
  • برای تمیز کردن بسیار راحت هستند.

معایب:

با همه اینها کفپوش‌های کاشی سرامیک وقتی در آشپزخانه استفاده شوند معایبی هم دارند:

  • سطح سختی دارند که در صورت پابرهنه بودن، باعث خستگی می‌شود، ظرف‌هایی که روی این سطح به زمین می‌افتند به راحتی خرد می‌شوند.
  • در فصل زمستان، اگر پابرهنه در آشپزخانه بروید، کاشی‌ها بسیار سرد خواهند بود.
  • دوغاب و شیارهای بین کاشی‌ها، با گذر زمان لکه و کثیف می‌شوند.
  • نصب آن نسبت به سایر کفپوش‌ها کمی پیچیده‌تر است.
  • مواد اضافی که مورد نیاز است ممکن است قیمت تمام شده کار را بالا ببرد.

نکات نصب:

کاشی‌ها را روی یک لایه سیمانی نصب کنید، بدین ترتیب از ترک برداشتن آن جلوگیری خواهید کرد. طرح کلی خود را با دقت برنامه‌ریزی کنید تا مطمئن شوید که نتیجه نصب کاشی‌ها از نظر بصری خوب خواهد بود.

معرفی انواع کفپوش آشپزخانه ؛ کاشی‌های سرامیکی
کاشی‌های سرامیکی بسیار با دوام و راحت برای شستشو هستند.

کفپوش‌های چوب‌پنبه‌ای:

کفپوش چوب‌پنبه‌ای در انتهای لیست انواع کفپوش آشپزخانه ارزان‌قیمت قرار می‌گیرد؛ البته که کفپوشی راحت و زیباست که به‌راحتی نصب می‌شود. این کفپوش به‌عنوان کفپوش آشپزخانه، زیر پا بسیار راحت‌تر از بقیه گزینه‌هاست و دوام بالایی هم دارد. در عین حال می‌توانید آنها را با قیمت بسیار پایینی خریداری کنید.

کفپوش‌های چوب‌پنبه‌ای عمدتا به‌صورت کاشی و یا ورقه‌هایی که به یکدیگر می‌چسبند فروخته می‌شوند و مانند کفپوش‌های لمینت قطعات آن قابل جابجایی و تعویض هستند. اینها باعث می‌شوند که کفپوش چوب‌پنبه‌ای به گزینه‌ای خوب تبدیل شود، همچنین بسیاری از کفپوش‌های چوب‌پنبه بر خلاف کفپوش‌های لمینت، نیاز به فوم زیرکاری ندارند. زیرا لایه‌های این کفپوش خود شامل لایه‌های لازم برای زیر‌کار هستند.

مزایا:

مزایای کفپوش‌های چوب‌پنبه‌ای در آشپزخانه کم، اما مهم هستند:

  • برای راه رفتن پابرهنه روی آن بسیار راحت هستند.
  • نصب آنها بسیار راحت است.

معایب:

اگرچه معایب آن بیشتر از مزایای آنها نیستند، اما برای نصب کفپوش چوب‌پنبه‌ای در آشپزخانه باید به آنها توجه کرد:

  • قیمت آن کمی از گزینه‌های دیگر بیشتر است.
  • دوام آنها به اندازه کاشی‌‌های سرامیکی نیست.
  • با پاشنه بلند کفش، استوک‌های کفش‌های ورزشی و پنجه حیوانات خانگی آسیب می‌بینند.

نکات نصب:

طرح کلی برای نصب کفپوش چوب‌پنبه‌ای را از قبل طراحی کنید تا در هیچ یک از گوشه‌ها با یک قطعه کوچک یا یک نوار باریک خالی روبرو نشوید.

برای چکش کاری قطعات و چسباندن آنها به یکدیگر از یک ضربه‌زن به بلوک‌ها استفاده کنید. چکش کاری کردن مستقیم ورقه‌های چوب پنبه‌ای، باعث شکستن آنها می‌شوند.

انواع کفپوش آشپزخانه و کفپوش چوب‌پنبه‌ای
کفپوش‌های چوب پنبه‌ای با پاشنه یا استوک کفش، ممکن است خراشیده شوند.

منبع: thespruce

اشتراک گذاری در :

به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email

پست های مرتبط

ارسال
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments